AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Leier ut leiligheten min. Kontrakten ble inngått i november i fjor (2023), og overtakelsesdato var i februar i 2024. Ser i husleieloven paragraf 4-2 at leien kan indeksreguleres med minst én måneds skriftlig varsel, og at: «endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk […].» Siden kontrakten ble inngått i november, er det november som blir «siste leiefastsetting», og at jeg dermed kan sende leietaker varsel nå? Eller blir «siste leiefastsetting» i februar, slik at jeg må vente til februar før jeg kan varsle? Tusen takk! Anonymkode: 27d98...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Februar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #3 Del Skrevet 31. desember 2024 Varsel nå med virkning fra februar Anonymkode: 52af0...4cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #4 Del Skrevet 31. desember 2024 Bruk Hybel premium så går alt automatisk. Anonymkode: c1b5a...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 20.20): Leier ut leiligheten min. Kontrakten ble inngått i november i fjor (2023), og overtakelsesdato var i februar i 2024. Ser i husleieloven paragraf 4-2 at leien kan indeksreguleres med minst én måneds skriftlig varsel, og at: «endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk […].» Siden kontrakten ble inngått i november, er det november som blir «siste leiefastsetting», og at jeg dermed kan sende leietaker varsel nå? Eller blir «siste leiefastsetting» i februar, slik at jeg må vente til februar før jeg kan varsle? Tusen takk! Anonymkode: 27d98...f03 November 2026 blir første indeksregulering da. Anonymkode: be305...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar Siste leie fastsettelse var da dere signerte kontrakt, og du kan sende varsel nå. Dersom det står i kontrakten at leie skal indeksreguleres, trenger du egentlig ikke å varsle med 1 mnd nå, ettersom det allerede er varslet. Anonymkode: 60f2e...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #7 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): November 2026 blir første indeksregulering da. Anonymkode: be305...1da Dette stemmer ikke, første indeksregulering kunne skjedd november 2024. Anonymkode: 60f2e...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #8 Del Skrevet 1. januar Fra hvilket dato betaltes husleie november eller februar? Du kan regulere tidligst 1år etter første husleien blev betalt. Anonymkode: 42777...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fra hvilket dato betaltes husleie november eller februar? Du kan regulere tidligst 1år etter første husleien blev betalt. Anonymkode: 42777...716 Nei, kan tidligst reguleres 1 år etter husleien ble avtalt. I dette tilfellet kontrakts dato, november 23. Anonymkode: 60f2e...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei, kan tidligst reguleres 1 år etter husleien ble avtalt. I dette tilfellet kontrakts dato, november 23. Anonymkode: 60f2e...7f9 "Satt i verk" står det i lovverket, den er ikke satt til verks før første betaling er gjort ergo er det avhengig av når leien betaltes. Er vel tvilsomt at noen betaler 3-4 måneders husleie før overtakelse. Anonymkode: 42777...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #11 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): "Satt i verk" står det i lovverket, den er ikke satt til verks før første betaling er gjort ergo er det avhengig av når leien betaltes. Er vel tvilsomt at noen betaler 3-4 måneders husleie før overtakelse. Anonymkode: 42777...716 Sitat § 4-2.Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a. endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen1 i tiden etter siste leiefastsetting, b. endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting2 ble satt i verk, og c. den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk3 Du tar feil. Siste leiefastsetting etter bokstav a og b vil være avtaleinngåelsen (eller det senere tidspunkt hvor leien enten er indeksregulert i henhold til § 4-2 eller justert til gjengs leie, jf. § 4-3.) Anonymkode: c1b5a...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå