Gå til innhold

Når øke husleien - indeksregulering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier ut leiligheten min. Kontrakten ble inngått i november i fjor (2023), og overtakelsesdato var i februar i 2024. Ser i husleieloven paragraf 4-2 at leien kan indeksreguleres med minst én måneds skriftlig varsel, og at: «endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk […].»

Siden kontrakten ble inngått i november, er det november som blir «siste leiefastsetting», og at jeg dermed kan sende leietaker varsel nå? Eller blir «siste leiefastsetting» i februar, slik at jeg må vente til februar før jeg kan varsle? Tusen takk!

Anonymkode: 27d98...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 20.20):

Leier ut leiligheten min. Kontrakten ble inngått i november i fjor (2023), og overtakelsesdato var i februar i 2024. Ser i husleieloven paragraf 4-2 at leien kan indeksreguleres med minst én måneds skriftlig varsel, og at: «endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk […].»

Siden kontrakten ble inngått i november, er det november som blir «siste leiefastsetting», og at jeg dermed kan sende leietaker varsel nå? Eller blir «siste leiefastsetting» i februar, slik at jeg må vente til februar før jeg kan varsle? Tusen takk!

Anonymkode: 27d98...f03

November 2026 blir første indeksregulering da.

Anonymkode: be305...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siste leie fastsettelse var da dere signerte kontrakt, og du kan sende varsel nå.

Dersom det står i kontrakten at leie skal indeksreguleres, trenger du egentlig ikke å varsle med 1 mnd nå, ettersom det allerede er varslet.

Anonymkode: 60f2e...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

November 2026 blir første indeksregulering da.

Anonymkode: be305...1da

Dette stemmer ikke, første indeksregulering kunne skjedd november 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra hvilket dato betaltes husleie november eller februar? Du kan regulere tidligst 1år etter første husleien blev betalt.

Anonymkode: 42777...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fra hvilket dato betaltes husleie november eller februar? Du kan regulere tidligst 1år etter første husleien blev betalt.

Nei, kan tidligst reguleres 1 år etter husleien ble avtalt. I dette tilfellet kontrakts dato, november 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, kan tidligst reguleres 1 år etter husleien ble avtalt. I dette tilfellet kontrakts dato, november 23.

"Satt i verk" står det i lovverket,  den er ikke satt til verks før første betaling er gjort ergo er det avhengig av når leien betaltes.  Er vel tvilsomt at noen betaler 3-4 måneders husleie før overtakelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

"Satt i verk" står det i lovverket,  den er ikke satt til verks før første betaling er gjort ergo er det avhengig av når leien betaltes.  Er vel tvilsomt at noen betaler 3-4 måneders husleie før overtakelse. 

Sitat

§ 4-2.Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a. endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen1 i tiden etter siste leiefastsetting,
b. endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting2 ble satt i verk, og
c. den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk3

Du tar feil. Siste leiefastsetting etter bokstav a og b vil være avtaleinngåelsen (eller det senere tidspunkt hvor leien enten er indeksregulert i henhold til § 4-2 eller justert til gjengs leie, jf. § 4-3.)

Anonymkode: c1b5a...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...