Gå til innhold

Plantar fascitt og gå på jobb

kriztine

Anbefalte innlegg

Har hatt plantar fascitt veldig ille noen år, men går selvsagt på jobb. Trener opp muskler i fot og legg, og bruker myke såler og sko (Hoka). Det går fint!

Anonymkode: 76332...4a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å herregud!! Håper VIRKELIG  at du får plantar fasciitt å må tvinges på jobb. Da blir vel pipa noe annet!! Fått kjent på smerter som varer konstant. Det unner jeg sånne som deg.

Anonymkode: 2e362...409

Har hatt plantar fascitt mange ganger og over flere år! Ingen problemer med å gå på jobb. Det er best når man begynner å gå. Viktig med gode sko, tøyninger og evt behandling! Men en sykdom som gir deg «fri» fra jobb fordi det er vondt når du går, spesielt etter å ha sittet lenge, er det ikke! Da skulle jo ingen vært i jobb! Har vært plaget med dette, smerter i hofte og rygg, nakkesmerter dann og vann, smerter i «sittemuskelen»/rumpe og bakside lår, men går da på jobb fordet om! Man blir ikke bedre av å sitte hjemme! 

Anonymkode: 68ced...45c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på jobb med det, ja. Vi kan fort gå 15000-20000 skritt i løpet av arbeidsdagen. Tøying og gode sko. Gikk over etter ca halvannet år

Anonymkode: f8ff3...cf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å herregud!! Håper VIRKELIG  at du får plantar fasciitt å må tvinges på jobb. Da blir vel pipa noe annet!! Fått kjent på smerter som varer konstant. Det unner jeg sånne som deg.

Det er altfor mange som ønsker sykmelding for «ingenting» uten at de er syke…. Folk som trooooor de blir bedre av å sitte hjemme på sofaen, kontra på kontorstolen?? 😅😅 Nei, du har rett, ved Plantsr fascitt, virker jo ikke hender og hode 🤔 Også var det den viljen da….. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få deg ortopediske såler?

Det fikk jeg for 10 år siden - pga vonde knær.

Det samt trening har holdt knærne mine i sjakk siden.....

Anonymkode: 5b0d5...e87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvilken type jobb du har, og hvor hardt rammet du er av PF. 
Noen trener og løper maraton med PF, andre må avlaste med krykker. 
Noen har jobber som passer eller kan tilpasses krykketilværelse, andre har ikke det. 

Jeg gikk på jobb med brudd i hælen, hoppende på krykker i 8 uker. Kun fravær for undersøkelser/behandlinger. 
Kjæresten min måtte være hjemme den første uka etter ankelbrudd fordi han gikk på krykker, men når han fikk byttet gips med boot så kunne han fint gå på jobb. 

Anonymkode: c7872...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I likhet med deg så gikk jeg mye på jobb og jeg hadde det i begge hæler så det ble til slutt uutholdelig. Flere ganger om dagen så bare "knakk" jeg i knærne fordi det ble for vondt. Det kom til et punkt hvor det gjorde vondt hele tiden, selv når jeg satt helt i ro, og det spredde seg oppover slik at jeg fikk noe som minnet om voksesmerter i legger og hofter. Jeg tok da ut 50% sykemelding i 3 mnd slik at jeg bare jobbet halve dager. Så kjøpte jeg meg gode sko (hooka) sånn fotstrekker på fotbutikken og en massasjepistol. I tillegg til varme fotbad så hjalp dette masse. Jeg ble kvitt det på 9 mnd men det ble betraktelig bedre på de 3 mnd jeg var sykemeldt og drev egenbehandling. Dette er noen år siden nå og det kommer stadig tilbake med jevne mellomrom men, siden jeg nå vet hvordan det føles så ligger jeg et lite hestehode foran. Så jeg starter med den strekkerern og massasje med en gang det begynner å gjøre litt vondt, i tillegg går jeg aldri i dårlig fottøy noe mer, så jeg får has på det tidlig. Vet at man kan ta trykkbølge behandling og sånn men, har hørt av andre at det ikke hjelper stort og at det gjør kjempevondt.

Anonymkode: 317ac...cc6

Varme fotbad er så feil. Du skal ha fotbad i iskaldt vann. Gjerne med 3-4  isbiter i om du klarer det. Dette for å kjøle ned betennelse du får med plantar fascitt. 

Ja, trykkbølgebehandling er vondt. Det kjennes ut som du tar en hammer og slår hurtig mot en "blåflekk"  i 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kriztine skrev (17 timer siden):

Hvis du har så sterke smerter i en fot og nærmest hinker når du går. Skal man på jobb da? Jeg er lei av å gå akkord med meg selv og hele tiden presse seg selv til det ytterste for å gå på jobb. Vurderer evt å ha med meg en krykke på jobb. Er en jobb som jeg går veldig mye for øvrig.

Hør med arbeidsgiver om å få tilrettelegging av arbeidet i denne perioden, slik at det blir mindre gåing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kriztine skrev (18 timer siden):

Hvis du har så sterke smerter i en fot og nærmest hinker når du går. Skal man på jobb da? Jeg er lei av å gå akkord med meg selv og hele tiden presse seg selv til det ytterste for å gå på jobb. Vurderer evt å ha med meg en krykke på jobb. Er en jobb som jeg går veldig mye for øvrig.

Jeg gikk over et halvt år med plantar fascitt uten å skjønne hva det var. Hinket til slutt, å alt ble trøblete. Sliten, irritert på å kjenne på smerter hele tiden. Lå våken om natten å kjente på smerter.Kontaktet fysioterapeut som ba meg om å sykemelde meg i 2 uker. Han sa jeg var så betent at han ville ikke behandle meg før jeg hadde vært i ro i 2 uker. Jeg kunne sykle men unngå å gå de 2 ukene. Etter 2 uker ble det trykkbølgebehandling  og fikk med øvelser hjemme. Kald fotbad og ligg med føttene hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde det som sagt sammenhengende i 4-5 år i begge føttene, var ikke hjemme en dag pga det, og det var kjempevondt. Siden har det kommet og gått i ti år, og sånn vil det alltid være,, kan ikke være hjemme hver gang man har smerter av den grunn. Hvis det er for vondt å gå mye i jobb, mer enn man klarer, så må man faktisk ta ansvar for å skaffe seg en jobb med mindre gåing, som evt kan gjøres sittende. Det skal selvfølgelig ikke det offentlige betale sykepenger for i søkk og kav, det må den enkelte ta ansvar for selv fremfor å syte.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du lyg! Har du hatt plantar fasciitt over tid hadde du ikke klart å stått i jobb.

Jeg har altså stått i jobb med dette i over 15 år, som sykepleier på i en aktiv avdeling. 

Anonymkode: 8d69d...33d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 15000 skritt i løpet av arbeidsdagen og jeg går på jobb. Blir ikke bedre av å sitte hjemme. Mest sannsynlig har jeg også fått dritten på grunn av arbeidet også 😅 sånn er det å være arbeider. 

Anonymkode: 2574f...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke fungerer på jobb,så blir du sykemeldt. Det må du selvfølgelig snakke med legen om. Men dette er en tilstand som ofte tar lang tid,så man må finne løsninger som gjør det levelig å jobbe med. Jeg har hatt god hjelp av såler laget av ortoped,og ikke minst gode sko. 

Anonymkode: 08f44...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde det, gikk jeg inn på en skobutikk med smerter, og ut uten smerter, med Gaitlaine sko. Det var helt fantastisk. Gikk med disse skoene hver dag, ute og inne, i et par år. Anbefales!

Anonymkode: 12de8...237

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på jobb (aktiv jobb) mange år med PF. Tenkte aldri på sykmelding, PF går ikke over kun ved hvile uansett. Fikk til slutt operasjon og er mye bedre nå. 

Anonymkode: f6cf8...59b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker best for meg er hoka-sko og en stor pute under madrassen i fotenden.

Anonymkode: c2173...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange som ønsker sykmelding for «ingenting» uten at de er syke…. Folk som trooooor de blir bedre av å sitte hjemme på sofaen, kontra på kontorstolen?? 😅😅 Nei, du har rett, ved Plantsr fascitt, virker jo ikke hender og hode 🤔 Også var det den viljen da….. 

Ja noe må virkelig gjøres med sykepengeordningen. Den misbrukes grovt. Jeg hadde planetar fascitt i noen år, jeg fikk noe tilrettelegging på jobb i form av stol på hjul og 20 % kontorarbeid med lagerbestillinger, fakturabehandlinger osv i en kort periode. Fikk treningsprogram av fysio og støpte såler i arbeidsskoene. Nå har jeg ingen plager lenger, for min del var det først og fremst det å gjøre daglige øvelser med tøying osv 😇

Anonymkode: 2c7fc...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja noe må virkelig gjøres med sykepengeordningen. Den misbrukes grovt. Jeg hadde planetar fascitt i noen år, jeg fikk noe tilrettelegging på jobb i form av stol på hjul og 20 % kontorarbeid med lagerbestillinger, fakturabehandlinger osv i en kort periode. Fikk treningsprogram av fysio og støpte såler i arbeidsskoene. Nå har jeg ingen plager lenger, for min del var det først og fremst det å gjøre daglige øvelser med tøying osv 😇

Altså 20 % kontorarbeid og 80 % i min vanlige jobb med en del gåing og ståing 😊 Fikk endelig kjøpt meg kvalitetssko, bare det hjalp 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at ikke alle jobber på kontor,eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er klar over at ikke alle jobber på kontor,eller? 

Du fikk ikke med deg de andre som svarte som går mye i jobben, du fikk bare med deg dette svaret, eller?

Anonymkode: 6384e...70f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 12.00):

Varme fotbad er så feil. Du skal ha fotbad i iskaldt vann. Gjerne med 3-4  isbiter i om du klarer det. Dette for å kjøle ned betennelse du får med plantar fascitt. 

Ja, trykkbølgebehandling er vondt. Det kjennes ut som du tar en hammer og slår hurtig mot en "blåflekk"  i 10 minutter.

Åja, jeg syntes varme bad hjalp jeg. Kanskje psykisk 🤣. Får prøve isbad hvis det kommer igjen.

Anonymkode: 317ac...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...