Gå til innhold

Hva er lurt? Sparing eller investering?

monster energi

Anbefalte innlegg

Hei, er 19 år og jobber en del samtidig som jeg tar opp fag. Skal bo med foreldrene mine mens jeg studerer så min økonomiske situasjon er overflodig. Jeg har jobbet mye den siste tiden og har nå 40 000 kroner, litt som er fordelt på sparekontoer med fastrenteinnskudd.

Burde jeg fortsette å spare, eller burde jeg investere? Med investering mener jeg ikke noe med høy risiko, har ikke nok kunnskap for å begynne med slikt - jeg tenkte mer på om det er lurt å investere i fond? Hvor mye burde jeg investere? Jeg har jo ikke så mye penger til å begynne med, men likevel...

Jeg har ikke noen andre å spørre dette om, foreldrene mine har alltid hatt en vanskelig økonomisk situasjon og har aldri hatt nok penger til overs. Så de (eller noen andre i livet mitt for den del) har ingen peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs nå litt på hvor snart du trenger pengene. Generelt er "tommelfingerregelen" at jo lengre det er til man trenger pengene, jo større risiko lønner det seg å ta. Penger du trenger i morgen, og som det vil være krise om går tapt, bør stå på konto. Penger som er mer nice to have enn need to have, og som du ikke egentlig trenger før om mange år, er det naturlig (og fornuftig) å ta større risiko med. Sånn sett er nettopp det, det at de som i utgangspunktet har en del penger å gå på kan tørre å ta større risiko (noe som alt i alt lønner seg oftere enn det straffer seg), med på å øke forskjellene ytterligere.

Jeg satte penger i fond fra jeg var 18 år av og sparte månedlig inn i fond. Etter de første månedene begynte jeg å stort sett spare i indeksfond, gjerne så brede som mulig, som globale indeksfond. I dag (15 år senere) har jeg cirka 60% i et globalt indeksfond, 25% i et amerikansk indeksfond og ellers litt spredt rundt i andre fond. Fordelen med såkalte indeksfond - som kjøper et representativt utvalg aksjer for å gjøre det omtrent like bra som f.eks. hovedindeksen på en bestemt børs - er at de koster lite i årlige gebyrer. Såkalt aktivt forvaltede fond, som kjøper og selger for å prøve å levere enda bedre resultater enn indeksfond, kan selvfølgelig også ha noe for seg. Likevel viser statistikken at de stort sett ikke klarer å gjøre det såpass mye bedre enn indeksfond at de lønner seg, siden de gjerne tar seg betalt 3-4-5-6 ganger så mye penger for jobben med å kjøpe og selge aksjer fortløpende.

Så i den grad du skal investere dette vil jeg anbefale deg å spare i brede indeksfond. Det er nok det du også ville blitt anbefalt av folk som har bedre peiling enn meg. Jeg tenker at du, i likhet med meg, neppe har bedre forutsetninger for å vurdere akkurat hvilket enkeltfirma eller hvilken enkeltsektor i økonomien som vil gå bra fremover. I hvert fall har vi ikke bedre forutsetninger for å vurdere det enn eksperter som jobber fulltid med nettopp det, og da vil vi ikke klare å slå dem. Det er mange som nå forventer tøffere økonomiske tider, og de kan godt få rett, men jeg tror også du skal være forsiktig med å høre på både folk som er bastante på at verden vil bli bedre og at verden vil bli verre.

Det vi vet er at (norske) globale indeksfond økte cirka 13% i 2020, økte cirka 25% i 2021, sank cirka 9% i 2022, økte cirka 28% i 2023 og har økt cirka 32% i 2024. Det er en enorm vekst alt i alt. Noe av den skyldes at verdensøkonomien alt i alt har gått ganske bra, noe av den skyldes at pengene du investeres i slike i stor grad står i dollar (og noe i euro og pund). Siden den norske kronen har tapt seg mye i verdi vil du få igjen langt flere kroner når du ber banken veksle pengene dine tilbake og betale deg i kroner. Uansett har veksten vært stor nå. Det trenger likevel på ingen måte fortsette, og som du ser ville du tapt mye hvis du satte inn penger i årsskiftet 2021/2022 og tok dem ut et år senere. Likevel har de som har unnlatt å kjøpe fond pga. pandemi og krigen i Ukraina fordi "nå raser sikkert økonomien helt", og fortsatt har unnlatt å kjøpe seg inn, foreløpig gått glipp av helt eventyrlig vekst. Den totale avkastningen de siste fem årene er cirka 120%. De siste åtte årene er det cirka 250%.

Et ganske vanlig uttrykk er at "time in the market beats timing in the market". I det ligger at det viktigste for avkastning i fond og aksjer vanligvis er tålmodighet. Det er vanskelig å treffe godt hvis du konstant flytter penger inn og ut og tror du skjønner mer enn alle eksperter, og det er vanskelig å time investeringen sin godt. Hvis du derimot sparer jevnt og trutt, og har økonomisk rom og tålmodighet til å la dem stå der, pleier du å komme godt ut.

Hovedspørsmålet er egentlig hvilken risiko du er villig, og har tid og råd, til å ta. Dersom dette er penger du egentlig kan måtte trenge om noen uker eller få måneder til en syk hund eller katt, til å fikse bilen, til depositum fordi du kastes ut hjemmefra, kan det nok være fornuftig å sitte med det meste av dem på konto. Dersom dette er penger du ønsker å sitte på en god stund vil, historisk sett, det å sette dem i fond som nevnt over her være lurt. Så har man selvfølgelig ingen garatier for fremtiden. Jeg tror likevel du skal være litt forsiktig med å selv analysere verdensøkonomien og hvordan denne vil utvikle seg, og ikke minst være skeptisk til andre som tilbyr seg å gjøre det for deg. Det du rår over er ikke hvordan verden går, men hvilken risiko du kan ta. Jeg hadde nok satt de av disse kronene jeg ikke trengte de neste par årene i et globalt indeksfond. Du får likevel selv vurdere hva som er forsvarlig for deg. Og ikke ta større sjanser enn du er komfortabel med.

Anonymkode: d9c8a...a40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en fast sum inn i fond hver måned. Da unngår du toppene og bunnene i markedet, og pengene vil vokse på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...