AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg kan ikke være den eneste som opplever lignende i julen... Mannen min er glad i familien sin og elsker å holde på tradisjonene som å være sammen hele juleferien i en kjempe liten hytte på fjellet. Hovedproblemet er svigerfar, en sta mann som må blande seg eller har en negativ kommentar til omtrent alt som blir gjort. Om jeg leser, sitter, eller om jeg hviler, lurer på hva jeg holder på med og mansplainer i vei. Jeg er så lei! Tro meg, har prøvd å holde besøkene til det korteste men irritasjonen blir større for hvert år som går. Mannen er klar over dette men det er tross alt hans far, han eier mer tålmodighet enn det jeg gjør. Jeg gleder meg til ferien er over! Anonymkode: 936a8...ac1 2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Trenger neppe terapi. Anonymkode: 2fde2...b8b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Neste år så sier du at det gidder jeg ikke, han kan dra. Du blir hjemme, eller drar til Spania. Sitte på hytte i jula, herreminjesus for et liv. Anonymkode: 5047e...478 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvorfor gidder du å bli med og få ødelagt hele juleferien? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde nektet å tilbringe hele juleferien på en liten hytte med svigerforeldre som er såpass irriterende.Kunne strukket meg til en overrnatting, det får holde. Du har all min sympati. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannepåvannet Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er fader ikke rart at folk stresser med jul og er utslitt etterpå når man går med på feiringer som ikke er bra for en. Man MÅ ingenting, heller ikke når det er jul. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Hva er denne greia med at man må trekke juleferien ut så himla lenge... Har aldri forstått dette konseptet med at man skal klynge seg sammen med familie man nesten ikke treffer ellers i året midt på vinteren i den mørkeste tida, ofte med dårlig vær... ... for perfekte stor- og kjernefamilier er det sikkert koselig med halvannen uke sammen, for mange av oss andre er det alt annet en avslappende, koselig og hyggelig ferie. Jeg er voksen og single, men det er forventet at jeg kommer hjem til jul hvert år. Det er greit, men jeg lar jula være 2-3 dager og er tydelig på at det er dette jeg ønske. Om det passer slik så tar jeg heller et par ekstra dager i forkant av julaften. Så håper snart det kan bli flere som sier fra at det er nok om det er jul 2-3 dage, og ikke nesten to uker. Det er jo helt sprøtt at flere husstander skal tilbringe så mange dager sammen midt på vinteren. Hvis det er så jævlig koselig, hvorfor bor man ikke sammen hele året da - det er jo en grunn til at folk bor for seg selv... Anonymkode: 5fced...ded 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 En til to overnattinger for mannens skyld og så rett hjem. Finn på en unnskyldning. Jobbejul eller hva du vil. Da kan du være hyggelig og trekke deg unna før du får behov for terapi! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvor vil du få terapi fra? Jeg regner med at du ikke får en henvisning fra fastlegen? Eller vil du? Og så henvises til DPS? Eller vil du ta det privat? Anonymkode: 68caa...fa2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er ingen som må bruke hele juleferien på hytta med svigers, dette er et valg du selv tar. Du kan neste år bli med på julaften og så reise hjem 1. eller 2. juledag, la mann og eventuelle barn bli igjen om de vil. Dreier det seg om en romjulstur dit etter å ha feiret julaften hjemme (eller med din familie) så sier du bar at i år blir jeg hjemme, du (mannen din) kan reise dit så tar vi noen dager hver for oss. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg forstår deg godt, og jeg har nok en enklere svigerfamilie enn deg. Problemet er at det er så vanvittig mange mennesker HELE tiden. Jeg blir sprø av det. Det er heller ikke rom for å gjøre egne ting, og alt utenfor hva de gjør sees på som rart. Alle SKAL opp til tidlig frokost, alle SKAL ha lunsj osv. Jeg satte ned foten. Så det ble to netter i jula. Og jeg nektet å stå opp til frokost klokken 08:00 når man endelig har fri og alle egentlig vil sove lengre (inkludert mine svigerforeldre). Så, det ble sånn. Og til dere som sier: hvorfor må man feire sammen? Vel, det er jo naturlig å ville feire med mannen/kjæresten sin. For meg er det fryktelig unaturlig å skulle sitte alene på julaften. Jeg elsker julaften og jula, men ikke mange, mange dager hvor alle sitter oppå hverandre til enhver tid. Hva sier din mann hvis du foreslår å korte ned besøket? Det kan jo ikke være slik at han bestemmer alt. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 To netter er er enn nok. Dere trenger ikke være sammen ei hel uke. Anonymkode: 509b0...8db 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg har problemer med svigersøster! Hun har vært ekkel mot meg siden begynnelsen og ignorert meg. Jeg gjorde opprør nå i jula og slettet og blokkerte henne overalt. Det er det beste jeg har gjort og mannen min sto ved min side og støttet meg! Anonymkode: 23b84...64d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Har dere annethvert år med hans og dine foreldre? Synes det er noe sært å insistere på å ha alle der hele juleferien. Vi bytter på hvem vi feirer julaften med, men resten av juleferien har vi til fri disposisjon. Dvs. dersom vi er med hans familie julaften har vi middag med min 2. dag, og vice versa. Jeg hadde tatt en prat med ham om denne «tradisjonen» hvis jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 Tja her ville svigerfar ha returbillett samme kveld som de kom til oss. Han var misfornøyd med alt. Vi andre hadde det hyggelig men han bare sytet og klagde. Så var det ingen ledige flyvninger så han var stuck med oss en uke. Altså svigers valgte selv å komme til oss på julefeiring. Han var sur og irritert hele tiden og synes barnet vårt var bråkete og vanskelig (altså barnet kan ikke snakke ordentlig en gang så lite er det). Nevnte stadig at det ikke var normalt og hvorfor det gråt så mye. Det gikk seg til men skulle gjerne vært foruten besøket. Anonymkode: 91286...e3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 Hadde jeg aldri giddet. Fatter ikke at folk er så tafatte. Anonymkode: 2e557...c58 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #17 Del Skrevet 31. desember 2024 SPOCA skrev (9 timer siden): Jeg forstår deg godt, og jeg har nok en enklere svigerfamilie enn deg. Problemet er at det er så vanvittig mange mennesker HELE tiden. Jeg blir sprø av det. Det er heller ikke rom for å gjøre egne ting, og alt utenfor hva de gjør sees på som rart. Alle SKAL opp til tidlig frokost, alle SKAL ha lunsj osv. Jeg satte ned foten. Så det ble to netter i jula. Og jeg nektet å stå opp til frokost klokken 08:00 når man endelig har fri og alle egentlig vil sove lengre (inkludert mine svigerforeldre). Så, det ble sånn. Og til dere som sier: hvorfor må man feire sammen? Vel, det er jo naturlig å ville feire med mannen/kjæresten sin. For meg er det fryktelig unaturlig å skulle sitte alene på julaften. Jeg elsker julaften og jula, men ikke mange, mange dager hvor alle sitter oppå hverandre til enhver tid. Hva sier din mann hvis du foreslår å korte ned besøket? Det kan jo ikke være slik at han bestemmer alt. Dette hadde aldri jeg orket heller! 🙈 At storslekter på død og liv må ha så mye med hverandre å gjøre. Julaften alene i sofaen med juletre, tv og fred og ro må vel være himmelsk i forhold til dette 🎄✨️🥂 Anonymkode: 1af58...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er mange svigerfamilie-tråder om dagen. En god del har selvsagt et poeng, men tipper et stort flertall skyldes at man aksepterer mye mindre av svigerfamilien enn egen familie. Så det store flertallet kan slå seg til ro med at egen familie er like slitsom, men du er vant til de og aksepterer slik oppførsel fra dine egne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #19 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kan ikke være den eneste som opplever lignende i julen... Mannen min er glad i familien sin og elsker å holde på tradisjonene som å være sammen hele juleferien i en kjempe liten hytte på fjellet. Hovedproblemet er svigerfar, en sta mann som må blande seg eller har en negativ kommentar til omtrent alt som blir gjort. Om jeg leser, sitter, eller om jeg hviler, lurer på hva jeg holder på med og mansplainer i vei. Jeg er så lei! Tro meg, har prøvd å holde besøkene til det korteste men irritasjonen blir større for hvert år som går. Mannen er klar over dette men det er tross alt hans far, han eier mer tålmodighet enn det jeg gjør. Jeg gleder meg til ferien er over! Anonymkode: 936a8...ac1 Full forståelse, men her er det MINE foreldre som er problemet. Ikke kommentarer, men annet som får meg til å måtte gå masse turer, oppholde meg i kjøligere rom, lese masse bøker og være usosial om jeg ikke skal bli gal. Konstant høy lyd på tv hele dagen, konstant prating om alt annet enn tv når vi først følger med, han prater kjempehøyt for å overdøve lyden og forventer fullt fokus på han ellers blir han fornærmet . Kroppslyder ved og utenfor matbordet. Høy tygging, prating med mat i munnen, slurper, lage lyd mot tenner (droos), høy nysing, dra inn snør høyt, snyte seg høyt. Skramle sinnsynt med oppvask, glass, tallerkner. Skal rydde frem, tilbake med lyd. Smeller med dører, persienner skal konstant opp og ned, aaaaltfor varmt og i stedet for å gå i annet enn t-skjorte øker han varmen hvor vi andre svetter i t-skjorte, han vil gå barbeint med gigalange negler. Det er mye mye mer som skjedde de tre dagene vi var på besøk.. Min mann har mye mer tålmodighet enn meg , jeg er utslitt på vei hjem. Lite hint om at jeg syntes snakking med mat i munn var udrlikat og jeg fikk utskjelling på at jeg bare kritiserte og det var første gang jeg kommenterte noe om alt over, to timer før vi dro… Min mor hater ting, men har gitt opp å få han til å forandre seg, men ser hun skvetter av alt gan knuser, mister eller skramler med.. Jeg innser at jeg får ikke endret han, må jobbe med egen toleranse, driiitvanskelig, men ungene har det hyggelig der tross alt. Anonymkode: 32561...e1b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 31. desember 2024 #20 Del Skrevet 31. desember 2024 Brunello skrev (4 timer siden): Det er mange svigerfamilie-tråder om dagen. En god del har selvsagt et poeng, men tipper et stort flertall skyldes at man aksepterer mye mindre av svigerfamilien enn egen familie. Så det store flertallet kan slå seg til ro med at egen familie er like slitsom, men du er vant til de og aksepterer slik oppførsel fra dine egne. Det er klart man aksepterer mindre fra andre, akkurat som man tåler mindre av andres barn. Det viktige er vel at man har en slags jevnbyrdig fordeling av tid med hverandres familie, der man klarer å begrense det på begge sider. Jeg stusser litt når jeg leser tråder om folk som må ha fast nyttårsfeiring med svigers hvert år, eller skal tilbringe hele juleferien på en liten hytte sammen. Det hadde jeg knapt orket med egen familie, eller vennepar. Så er folk forskjellige i sine forventninger til barn og barnebarn. Min svigermor er litt av typen som legger store planer - alltid overnatting, alltid reise bort sammen. Det oppleves litt som tvungent samvær. Heldigvis ser også mannen min dette. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå