Gå til innhold

Arv fra farmor, bare noen spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

monican94 skrev (4 minutter siden):

K-O-M-U-N-I-K-A-S-J-O-N

altså, utifra det du skriver har du aldri fortalt hverken din mor eller far at du ønsker noen av disse smykkene, i tillegg er det nå mange år siden... De kan jo ikke være tankelesere og bare plutselig anta at du nå ønsker deg disse...

K-O-M-M-U-N-I-K-A-S-J-O-N

Anonymkode: 47d7c...d54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spør du ikke din mor? Du kan jo også forsiktig påpeke at din datter vil vel ikke arve etter henne, men etter din far.. Du kan også si noe i retning av Så hyggelig at min datter får arve så fine ting etter sin bestemor, jeg fikk ikke arve noe etter min…

Din far arvet sin mor. Hvis ingenting annet er sagt eller gjort, så får han alt. Neste arveoppgjør så er det du og din bror som får alt. Din mor kan heller ikke hoppe over et ledd uten at det testamenteres spesifikt. 

Anonymkode: 377d7...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 1.1.2025 den 13.44):

Feil.  Kone går ikke som arvtaker. Si hvis sønn dør før sin mor er det hans barn som arver, er det store summer kommer statsforvalter inn .

Dette fikk sønnen til vennina mi oppleve. Han mistet sin far da han var 5 år. Da han car 10 år døde farmoren som eide hus osv. Vennina mi fikk 0 kr, for arverett sa rett ut dette er barnebarnet sitt, siden far var død. Der kom overformynderi inn og der stod der i papirene at mor kunne bo i huset til gutten fylte 18 år, da kunne han frivillig velge videre verge eller ta over alt selv. Her så stod og penger på konto så verge så til vanlig vedlikehold kunne tas ut fra konto ikke mer. Så da gutten ble 18 tok han over huset selv. Og mor kunne ikke si noe

Er og 2 venner av sønnen de fikk å overta hus da de var 18 pga arve. Den ene foresatte kunne ikke røre 1 kr de hadde arvet fra besteforeldre 

Her er det vel ikke helt sammenlignbart.

Her har farmor død før far. Det står vel ingen ting i HI at far er død. Far kan gi hva som helst han arvet fra sin mor til sin kone eller elskerinne om han vil. Når han dør vil både ektefelle og barn arve.

Det du snakker om er at far døde før sin mor. Barnebarnet arvet da sin farmor da han går inn i sin fars sted. Dette er ikke det samme som HI.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 14.37):

Min mor sa at hun ønsket å gi de videre til mine barn når hun dør, så tror ikke det. 
har et greit forhold til min mor så aner egentlig ikke hvorfor.,men det var da tanken om dette slo meg

Anonymkode: 3a7b3...03e

Hehe, det er veldig spesielt.... At hun selv skal nyte smykkene nå, for så å ikke unne sin egen datter det samme. 

Jeg tenker det som er mest "normalt" er jo at man i hvert fall får ønske seg en del av en slik arv. Ingen ting man har krav på selvsagt, det skriver du jo selv. Men jeg ville oppfattet det som normalt å ville dele gledene av en slik samling med dere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

K-O-M-M-U-N-I-K-A-S-J-O-N

Anonymkode: 47d7c...d54

gratulerer, du er kåret til årets beste på rettskriving 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (På 30.12.2024 den 14.36):

Det er ikke noe juridisk lovverk som regulerer dette. Hadde din farmor ønsket at du og din bror skulle arve hennes smykker burde/ville hun ha laget et testamente.

Dette. Besteforeldre bestemmer selv om de vil all arv skal gå direkte til barn eller om barnebarn skal få noe. Hva som er normalt vil jo variere i ulike familier. Og du arver jo din mor, så jeg forstår ikke helt problemstillingen her. Jeg arvet mine besteforeldre for far døde mange år før dem. Mine søskenbarn arvet ikke noe, for deres mor var i live da besteforeldrene døde. Da morfar døde valgte mor å gi deler av arven direkte videre til meg og søsken, siden hun ikke trengte tingene. Men det var mors valg, morfar hadde ikke testamente. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor har kanskje eit håp om å leve så lenge at det er mest naturlig for barnebarn å ta over smykka;) 

Men du får seie frå! Ingenting hindrer dine foreldre i å gi smykke vidare til barnebarn, så du må enten hinte eller vere heilt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rett til å arve. Din far har råderett over det med mindre han har søsken eller det foreligger testamente.

Det mest naturlige i mine øyne er at din mor nå bruker smykkene. Deretter deg og eventuelle søsken + dine kusiner dersom det var søsken til din farmor inne i bildet. 
Og så kan dine/deres barn få videre igjen. 

Det aller enkleste er at du sier til din mor og far at du liker smykkene og gjerne kunne tenkt deg å låne/dele på de. 

Anonymkode: 1f1a2...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.  Kone går ikke som arvtaker. Si hvis sønn dør før sin mor er det hans barn som arver, er det store summer kommer statsforvalter inn .

Dette fikk sønnen til vennina mi oppleve. Han mistet sin far da han var 5 år. Da han car 10 år døde farmoren som eide hus osv. Vennina mi fikk 0 kr, for arverett sa rett ut dette er barnebarnet sitt, siden far var død. Der kom overformynderi inn og der stod der i papirene at mor kunne bo i huset til gutten fylte 18 år, da kunne han frivillig velge videre verge eller ta over alt selv. Her så stod og penger på konto så verge så til vanlig vedlikehold kunne tas ut fra konto ikke mer. Så da gutten ble 18 tok han over huset selv. Og mor kunne ikke si noe

Er og 2 venner av sønnen de fikk å overta hus da de var 18 pga arve. Den ene foresatte kunne ikke røre 1 kr de hadde arvet fra besteforeldre 

Men var de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min bestemor døde (også for mange år siden nå) ble arven fordelt på min far og hans to søsken. Masse eiendeler.  De fordelte det seg i mellom, og så fikk vi barna (vi er fem søsken i min familie) velge hva vi ville ha. 

Det var blant annet et smykkeskrin med diverse smykker, pyntenåler etc i, og jeg var så ung da at ingenting av det appellerte til meg. Jeg var hjemme i jula, og fant et gullsmykke i skrinet som tilhørte bestemor, og da spurte jeg min far om jeg kunne få dette. «Ja, såklart kan du det, det blir ikke brukt av meg» var hans kommentar😅🥰 Nå bærer jeg det fine smykket, med bokstaven «G», bestemors forbokstav. Så kanskje høre med din mor om du kan få noe av det?😊

Endret av caroline.s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 time siden):

Her er det vel ikke helt sammenlignbart.

Her har farmor død før far. Det står vel ingen ting i HI at far er død. Far kan gi hva som helst han arvet fra sin mor til sin kone eller elskerinne om han vil. Når han dør vil både ektefelle og barn arve.

Det du snakker om er at far døde før sin mor. Barnebarnet arvet da sin farmor da han går inn i sin fars sted. Dette er ikke det samme som HI.

Du stjal mitt svar og fikk flere likes? Imponerende.. 

Anonymkode: 118df...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen verdens ting med saken å gjøre. Vi må gå ut fra at TS ikke er 5 år.

Når TS' far dør er TS og søsken og mor arvinger etter far. De tingene han i sin tid har arvet fra sin mor skal fordeles på samme måte som alt annet han eier. Det er ingen spesielle arveregler for det som han har arvet av sin mor. Det er hans eiendom, akkurat på lik linje som resten av tingene han eier.

Anonymkode: dd769...4de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker moren din alle smykkene da? Jeg synes uansett at det er smålig av henne at ikke du kan få velge deg et smykke som du kan bruke nå. Ser hun virkelig ikke selv at du kunne ha glede av det? 

Anonymkode: 69521...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker moren din alle smykkene da? Jeg synes uansett at det er smålig av henne at ikke du kan få velge deg et smykke som du kan bruke nå. Ser hun virkelig ikke selv at du kunne ha glede av det? 

Jeg tror hovedproblemet her er at TS ikke har spurt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du stjal mitt svar og fikk flere likes? Imponerende.. 

Anonymkode: 118df...658

Beklager. Hadde nok ikke lest langt nok i tråden før jeg svarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja det jeg også lurer litt på

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Meadow skrev (16 timer siden):

Jeg tror hovedproblemet her er at TS ikke har spurt. 

Har ikke spurt direkte, noe jeg syns ville virket litt rart når min mor allerede eier smykkene, men har sagt flere ganger at den ene ringen er veldig fin. Mulig jeg skal ta det opp med min far.. ang det at min mor sier den skal gå videre til mitt barn - at jeg syns dette er både rart og litt urimelig. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...