AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Disponerer er et merkelig ord i denne sammenhengen. Han eier disse smykkene på lik måte som han eier ting han har kjøpt selv. Hvorfor skulle det være noe kunstig i arveretten? Jeg har en venninne som har fått svigermors bunad. De var ikke spesielt nære, men hun bruker den med glede og respekt. Hvorfor skal noen klage over at det er kunstig? Det angår ikke andre. Det eneste jeg ser du kan gjøre er å si til foreldrene dine at du ønsker deg et smykke til minne om farmor. Kanskje hvis du har runddag snart. Men si det sånn at det er fordi du savner farmor, ikke fordi du synes mor er en uverdig arvtaker. Anonymkode: dd769...4de Hvis farmors avkom dør , går ikke farmors arv til inngiftet kone, men til hans barn. Ha med det også, setter det litt i perspektiv . Anonymkode: 3a7b3...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 30. desember 2024 #22 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei. De er gift Anonymkode: 3a7b3...03e Din far har vel da gitt smykkene til henne, kanskje 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #23 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg tror det er ganske vanlig at barnebarn får velge seg en ting eller to når arven gjøres opp. Smykker er ofte viktig for arvingen(e) at ikke blir solgt ut av slekta. Så tror det er vanlig å ikke gi veldig dyre diamanter og lignende til en umoden 18-åring, som kanskje selger eller mister. Sier ikke at du er umoden, TS 🙂. Bare at enkelte ikke er i stand til å ta vare på et veldig dyrt smykke. Min mor døde i høst, og da gjorde vi det sånn at mitt barnløse søsken og jeg valgte ut det vi ville ha fra huset. Så fikk barnebarnet forsyne seg når vi var ferdige. Anonymkode: 7317e...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #24 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja jeg vet, det er jo jussen i det Syns bare det er noe kunstig at min mor tok eiendom over dette med den største selvfølge. Trodde slike ting (smykker) ofte gikk til barnabarn dersom man ikke selv har døtre - ikke til svigerdøtre Anonymkode: 3a7b3...03e Jussen i det er at barna arver alt, barnebarna ingen ting. Med mindre det er skrevet testamente. Så det er ikke noe “kunstig” med det. Anonymkode: aef9b...1ae 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #25 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis farmors avkom dør , går ikke farmors arv til inngiftet kone, men til hans barn. Ha med det også, setter det litt i perspektiv . Anonymkode: 3a7b3...03e Men farmors barn levde da hun døde og har gitt deler av arven til sin kone. Det står han fritt til å gjøre. Anonymkode: 67b53...e6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #26 Del Skrevet 31. desember 2024 Han står selvsagt fritt til å gi bort ting han eier til hvem han vil. Anonymkode: 1869a...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #27 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er da slett ikke rart at mor bruker smykker som far har arvet fra sin mor. Det ville faktisk vært rarere hvis han brukte dem selv. Anonymkode: f9a17...2ec 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #28 Del Skrevet 31. desember 2024 Kunne ikke som mor, falt meg inn og beholdt slikt som mine barns farmor hadde eid, med største selvfølge, it's not mine to keep som de sier på godt norsk, arva etter min mor er noe helt anna. Selv ga jeg bort mye til mine barn når min mor døde, så de også fikk minner fra sin bestemor, smykker er jeg lite opptatt av, så bedre de fikk det, enn att det havnet bortglemt i en skuff hos meg. Hva de velger å gjøre med det, er opp til de. Jeg tenker det er større sjanse for att mine barnebarn selger arvegods, enn mine barn, for mine barnebarn hadde jo ikke noe forhold til min mor, og det ligger liten sentimental verdi i slike ting for deres del, så å hoppe over leddene i "arverekken" er ikke alltid så smart om tanken er att det skal beholdes i familen. Men vi er ulike av oss, kanskje har din mor litt glede over desse tingene lell, og kanskje er ho litt redd du roter de bort, eller selger i samme øyeblikk du har fått de, så ho velger å beholde ? Hva tankene ho har rundt dette vet du ikke? Er du en vimsekopp, så stoler ho kanskje ikke helt på deg, eller ho er litt eiesyk oppi alt. Anonymkode: 9be19...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #29 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.08): Hvis farmors avkom dør , går ikke farmors arv til inngiftet kone, men til hans barn. Ha med det også, setter det litt i perspektiv . Anonymkode: 3a7b3...03e Nei. Når farmors avkom dør så går hans eiendeler til egne barn og kone. Det er arven fra han. Hvordan han har fått disse eiendelene er fullstendig uvesentlig. Og det at noe av boet i sin tid kommer fra farmor påvirker ikke hvem som har arverett. Arven skal deles etter fastsatte regler uavhengig av hvem han har fått tingene fra. Hvis konen skal sitte i uskifte så inngår selvfølgelig arven fra farmor også. Da gir det mer mening å snakke om at noen disponerer noe. Altså konen disponerer midlene i boet. Anonymkode: dd769...4de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #30 Del Skrevet 31. desember 2024 Det er jo bare å spørre moren din om å få eller låne smykker hun har. Siden farmoren din døde for svært mange år siden, var det vel mest naturlig for moren din å overta de. Vet ikke hvor gammel du var da, men barn pleier ikke å få dyre smykker. Anonymkode: 0da8d...78b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet onsdag kl 12:32 #31 Del Skrevet onsdag kl 12:32 Det vanlige er nok at farmor gir bort det hun vil mens hun lever. Noen forteller familien sin hvem som skal ha hva. Resten går til juridisk arving, dvs. i ditt tilfelle sønnen hennes (din far). Faren din kan da gjøre hva han vil med arven sin, f.eks. å gi bort smykkene til kona si. Mannen min og jeg har allerede bestemt hva barnebarna skal arve etter oss, dvs. bestemte bunader, smykker og klokker. Resten skal barna våre arve. Så kan de gjøre hva de vil med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet onsdag kl 12:42 #32 Del Skrevet onsdag kl 12:42 Det er rart at moren din peker på din datter som «neste i rekken». Du må jo også få mulighet til å bruke disse smykkene. Jeg er enig med deg i at det ville vært naturlig at din mor ga deg og din bror noen av dem, men jeg ville helt enkelt ha spurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet onsdag kl 12:44 #33 Del Skrevet onsdag kl 12:44 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei. Når farmors avkom dør så går hans eiendeler til egne barn og kone. Det er arven fra han. Hvordan han har fått disse eiendelene er fullstendig uvesentlig. Og det at noe av boet i sin tid kommer fra farmor påvirker ikke hvem som har arverett. Arven skal deles etter fastsatte regler uavhengig av hvem han har fått tingene fra. Hvis konen skal sitte i uskifte så inngår selvfølgelig arven fra farmor også. Da gir det mer mening å snakke om at noen disponerer noe. Altså konen disponerer midlene i boet. Anonymkode: dd769...4de Feil. Kone går ikke som arvtaker. Si hvis sønn dør før sin mor er det hans barn som arver, er det store summer kommer statsforvalter inn . Dette fikk sønnen til vennina mi oppleve. Han mistet sin far da han var 5 år. Da han car 10 år døde farmoren som eide hus osv. Vennina mi fikk 0 kr, for arverett sa rett ut dette er barnebarnet sitt, siden far var død. Der kom overformynderi inn og der stod der i papirene at mor kunne bo i huset til gutten fylte 18 år, da kunne han frivillig velge videre verge eller ta over alt selv. Her så stod og penger på konto så verge så til vanlig vedlikehold kunne tas ut fra konto ikke mer. Så da gutten ble 18 tok han over huset selv. Og mor kunne ikke si noe Er og 2 venner av sønnen de fikk å overta hus da de var 18 pga arve. Den ene foresatte kunne ikke røre 1 kr de hadde arvet fra besteforeldre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:45 #34 Del Skrevet onsdag kl 12:45 AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 14.27): Farmor døde for svært mange år siden. Hun var dement de siste årene, og min far er enebarn. Grunnet at min farfar jobbet store deler av livet i utlandet , fikk farmor mange smykker, diamantringer etc ila livet. Mange av de var svært spesielle Jeg lurer på om det var riktig at min mor har alle disse smykkene nå, eller om jeg om min bror skulle arvet noen av dem? Jeg vet at det er min far som egentlig eier dem, og det var opp til ham, men er det ikke normalt at barnebarna arver slikt; hver fall mesteparten av det, ettersom min farmor ikke hadde noen datter ? Min mor og farmor kom aldri godt overens så jeg vet med sikkerhet at hun ikke har testamentert det til min mor. Ingen stor deal, men bare lurer på folks meninger om dette. Anonymkode: 3a7b3...03e Du må vente på din tur. Så flaut å ville ha dem nå. Anonymkode: 48bff...134 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:46 #35 Del Skrevet onsdag kl 12:46 Da min mormor gikk bort så fikk vi barnebarna 1 ting hver, resten ble fordelt på min mor og hennes søsken. Da farmor døde ho hadde skrevet lapper på ting hvem som skulle ha, bak på bilder, møbler osv hang det lapper på. Ho hadde å gitt bort smykker til oss barnebarn i julegave osv, slik at ho viste at den ho ville skulle ha fikk. Men ja var en del smykker min mor har fra min farmor. Ikke tenkt noe på det, far min som har gitt ho de Anonymkode: 25702...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:12 #36 Del Skrevet torsdag kl 05:12 jegerrinne skrev (16 timer siden): Feil. Kone går ikke som arvtaker. Si hvis sønn dør før sin mor er det hans barn som arver, er det store summer kommer statsforvalter inn . Dette fikk sønnen til vennina mi oppleve. Han mistet sin far da han var 5 år. Da han car 10 år døde farmoren som eide hus osv. Vennina mi fikk 0 kr, for arverett sa rett ut dette er barnebarnet sitt, siden far var død. Der kom overformynderi inn og der stod der i papirene at mor kunne bo i huset til gutten fylte 18 år, da kunne han frivillig velge videre verge eller ta over alt selv. Her så stod og penger på konto så verge så til vanlig vedlikehold kunne tas ut fra konto ikke mer. Så da gutten ble 18 tok han over huset selv. Og mor kunne ikke si noe Er og 2 venner av sønnen de fikk å overta hus da de var 18 pga arve. Den ene foresatte kunne ikke røre 1 kr de hadde arvet fra besteforeldre Men faren er ikke død i denne saken, og dermed er eksempelet ditt helt uvesentlig. Når faren dør har ektefellen (moren) rett til å sitte i uskiftet bo til hun dør. Da er det moren som disponerer boet, inkludert smykkene og arv faren har mottatt. Uavhengig av om smykkene kom fra farmor eller ble anskaffet på annen måte. Moren vil i de fleste tilfeller (rent juridisk) kunne selge eller gi bort smykkene til en venninne eller Frelsesarmeen mens hun sitter i uskiftet bo, men det vile selvsagt være uklokt om hun vet smykkene har en verdi for barna. Anonymkode: 8c3c5...ebb 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:26 #37 Del Skrevet torsdag kl 05:26 Kometen skrev (16 timer siden): Det er rart at moren din peker på din datter som «neste i rekken». Du må jo også få mulighet til å bruke disse smykkene. Jeg er enig med deg i at det ville vært naturlig at din mor ga deg og din bror noen av dem, men jeg ville helt enkelt ha spurt. Er ikke TS en mann? Anonymkode: 8cd96...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:02 #38 Del Skrevet torsdag kl 13:02 Har ikke fått noe av mine døde besteforeldre. Det er da ikke vanlig å arve dem? Anonymkode: c59fe...cd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:16 #39 Del Skrevet torsdag kl 13:16 jegerrinne skrev (På 1.1.2025 den 13.44): Feil. Kone går ikke som arvtaker. Si hvis sønn dør før sin mor er det hans barn som arver, er det store summer kommer statsforvalter inn . Dette fikk sønnen til vennina mi oppleve. Han mistet sin far da han var 5 år. Da han car 10 år døde farmoren som eide hus osv. Vennina mi fikk 0 kr, for arverett sa rett ut dette er barnebarnet sitt, siden far var død. Der kom overformynderi inn og der stod der i papirene at mor kunne bo i huset til gutten fylte 18 år, da kunne han frivillig velge videre verge eller ta over alt selv. Her så stod og penger på konto så verge så til vanlig vedlikehold kunne tas ut fra konto ikke mer. Så da gutten ble 18 tok han over huset selv. Og mor kunne ikke si noe Er og 2 venner av sønnen de fikk å overta hus da de var 18 pga arve. Den ene foresatte kunne ikke røre 1 kr de hadde arvet fra besteforeldre Du beskriver jo en helt annen situasjon enn den du svarte gjorde. Du snakker om et tilfelle hvor faren dør før han selv har arvet noe fra sin mor. Mens han du svarte snakket om et tilfelle hvor faren allerede har arvet sin mor, på tidspunktet hvor han dør. To helt ulike situasjoner. Anonymkode: 118df...658 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet torsdag kl 13:26 #40 Del Skrevet torsdag kl 13:26 K-O-M-U-N-I-K-A-S-J-O-N altså, utifra det du skriver har du aldri fortalt hverken din mor eller far at du ønsker noen av disse smykkene, i tillegg er det nå mange år siden... De kan jo ikke være tankelesere og bare plutselig anta at du nå ønsker deg disse... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå