Gå til innhold

Barna oppe til 00 nyttårsaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Av alle dere som tar med barna på fest så vil jeg tro det er ganske utbredt med alkoholkonsum. Synes det er noe stusselig over å la barn ta del i fest til typ kl 01 på natta, for så å sove til langt på dag 1. nyttårsdag…

Anonymkode: e5ae4...6de

Lite alkoholkonsum hos oss. Det hender de unge tar seg en øl eller to før de reiser videre på fest. Noen av de voksne kan ta seg noen glass ut over kvelden. Har aldri opplev fyll. Det er ikke den type fest. De yngste er 4-5 år, de eldste er godt over 80. Alle familier har mist en som er kjørbar, en skal jo hjem i løpet av natta. Jeg er alltid edru og mine barn er sovedyr, B-mennesker. Når de var yngre bestemte de hvor lenge vi sov, da sto jeg opp med dem. Nå står jeg gjerne opp før dem. Jeg tror ingen av mine eller vår familie syns dette er stusselig. Det er gjerne årets høydepunkt som alle har gode minner om. Det er vel en grunn til at de unge prioriterer å feire med oss før de reiser ut med venner og at de kommer tilbake igjen, når de har stiftet egen familie. 

Anonymkode: 2639c...152

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De færreste av oss "holder dem våken". De får selvsagt legge seg hvis de ønsker det eller er tydelig trøtte.

Vi er også på fest, og har gjort det i alle år, med barna. Er også det jeg er vant til fra egen barndom. For vår del blir vi 5 par og 14 barn. Ungene her har gledet seg siden forrige nyttårsaften og syns det er knallgøy. Vi lager god mat, har noen leker og så er stort sett barna på rommene og i lekestuen mens vi voksne sitter og prater eller spiller brettspill. Barna er mellom 4-8 år. De aller yngste blir lagt på et rom til vanlig leggetid. 

Det er forøvrig minimalt med alkohol på festen, de fleste kjører hjem etter fyrverkeriet. 

Anonymkode: b7522...164

Vi gjorde det samme i oppveksten til våre barn. Feiret alltid nyttår med et vennepar med barn på samme alder. Barna lekte, spilte eller så på TV etter vi var ferdige med nyttårsmiddagen og frem til midnatt når vi skjøt opp raketter. 

Husker at ungene tålte fint å være sene den ene gangen i året. Det var stor stas å få være oppe så lenge de orket. 

Feiret annenhvert år hos oss og hos vennene våre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 13.19):

Når var barna deres våken til tolv på nyttårsaften?  Når begynte barna deres med det? Har alltid vekt de litt før 12 så de har fått se. Vi er bare hjemme så det skjer ikke noe spesielt, ellers hadde jeg nok latt de være oppe. De er 7 og 8 år. Føler 8 åringen hadde gått fint, men 7 åringen blir i utrolig dårlig humør en dag eller to om det blir lite søvn. 

Anonymkode: e72cd...3f0

Du trenger jo ikke vekke de! Du skyter raketter med de til de blir lei og vil 😴.   

Anonymkode: 54da4...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Av alle dere som tar med barna på fest så vil jeg tro det er ganske utbredt med alkoholkonsum. Synes det er noe stusselig over å la barn ta del i fest til typ kl 01 på natta, for så å sove til langt på dag 1. nyttårsdag…

Ganske stusslig å dømme andre også 

Anonymkode: 60e64...42e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å ha barna oppe så sent. Masse fyrverkeri før den tid. Kanskje når de blir tenåringer om vi er i selskap. Ellers normal leggetid. Bruker som regel å legge meg i rett tid selv (med mindre jeg er i selskap) 

Anonymkode: 17898...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor var femåringen (den gang fire) våken til midnatt, da var vi i familieselskap og hun ville ikke legge seg. 

I år er vi hjemme, ikke noe selskap, og hun ville legge seg nå kl 21. 😅 Like greit! Vekker aldri et sovende barn midt på natta med mindre vi skal reise så hun får bare sove. 

Åtteåringen har ikke samme søvnbehov som lillesøster og har vært våken til midnatt hvertfall de siste 3 årene. Husker faktisk ikke helt når han begynte med det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (På 30.12.2024 den 21.03):

Ungene mine ble helt forvirra og grinete av å bli vekket, det gikk bedre å la dem være oppe. Jeg tenker det viktigste er å finne ut hva som passer best for dere. 

Sånn har det faktisk vært her også. Fra 3. klasse fikk de lov til å være oppe til etter rakettoppskytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da tror jeg du legger noe annet i ordet fest enn det vi gjør. Fest er ikke likestilt med alkohol, jeg drikker sjelden på fest uten barn også. Ganske typisk norsk å tenke fest er lik flatfyll. Godt nyttår ;)

Anonymkode: b7522...164

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 13.19):

Når var barna deres våken til tolv på nyttårsaften?  Når begynte barna deres med det? Har alltid vekt de litt før 12 så de har fått se. Vi er bare hjemme så det skjer ikke noe spesielt, ellers hadde jeg nok latt de være oppe. De er 7 og 8 år. Føler 8 åringen hadde gått fint, men 7 åringen blir i utrolig dårlig humør en dag eller to om det blir lite søvn. 

Anonymkode: e72cd...3f0

Når de er klare for det. De skal fungere dagene etter også. Er ikke verdt det å ødelegge dagene etter.

Anonymkode: 22ca6...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra start. Barnet går fortsatt i barnehagen og tåler fint å endre rutiner i ferier. 

Anonymkode: 07118...1a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvem kan sove så lenge om de har barn? 😅 Vi må alltid opp tidlig med ungene. Jeg drakk et velkomstglass med bobler og vin til maten. Ellers hadde jeg ett vinglass som varte resten av kvelden og drakk vann ved siden av. På så mange timer utgjør ikke det stort. De andre vi har vært på «fest» med har heller ikke drukket mye. Vi har hatt det gøy med ungene fram til utpå kvelden, da fikk de lov til å se på tv/game, mens vi spilte brettspill.

Anonymkode: 21d42...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.25):

Hvorfor er det viktig å være våken til midnatt? Hvis fyrverkeri er viktig kan dere ha fyrverki dere skyter opp før dere legger dere? Bedre å ha uthvilte barn 1.nyttårsdag enn sitrete og trøtte barn.

Anonymkode: 22071...510

Her er jeg uenig. Holder med fyrverkeri klokken 12. Synes ikke noe om at det skal skytes opp hele døgnet. Er ikke i mot fyrverkeri, men synes ikke det trengs å drøye det ut med hensyn til de som ikke liker det.

Men uavhengig av dette er det jo klokka 12 det er nytt år. Vi bruker å gjøre stor stas ut av dette med nedtelling, jubel, klemmer, lykkeønskninger og roper godt nyttår over til naboene. I tillegg til at vi er borte på fest med mange andre barn, så de bruker kvelden til å leke og kose seg både inne og ute. Det er noe helt spesielt for dem å kunne ake ute med hodelykter klokka 11 på natta. En skikkelig annerledesdag.

Skal sies at det aldri har vært noe problem med sutrete og trøtte barn hos oss da. 1.nyttårsdag tar vi med ro. Alle sover til de våkner av seg selv. Vi knuser pepperkakehus og knøvler oss sammen i sofaen med en god film. Pusler med julegaver, spiller brettspill og bare labber rundt hjemme. Spiser en god middag og har en skikkelig kosedag. Unga er kanskje litt trøttere enn til vanlig, men de er ikke sutrete.

I kveld legger vi oss til nogenlunde rett tid. Og det er ikke noe problem å komme seg i gjenge igjen. Skjønner at dette ikke passer alle familier, men vi er veldig glad i denne tradisjonen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekket seksåringen litt før rakettene i går, det vil si forsøkte vekke henne, det var håpløst 😅 hun holdt ut til halv 10, men da var hun overtrøtt så det holdt. Hun ville veldig gjerne se rakettene med storebror. Dypt fornærmet jente som våknet i dag fordi hun gikk glipp av det, får prøve igjen neste nyttårsaften 🎆

Anonymkode: 538ed...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...