Ullvott Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg liker svineribbe veldig godt, men kan styre meg for mye av den andre tradisjonelle julematen. Noe av det som gjør det så godt er antakeligvis at man spiser det sjelden og forbinder det med glede og forventninger. For meg handler julemåltidet om hele opplevelsen. ❤️ Av julebakst og julegodis, så liker jeg veldig godt både kransekake, marsipan, strull, sirupssnipper og konfekt (hvis det kan kalles julegodis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #22 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiser julemat på julaften fordi det er tradisjon, men egentlig synes jeg ikke det er så digg. Er ikke julematen ganske gammeldags? Ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, medisterpølser og dessert som riskrem, kransekake osv osv. Personlig synes jeg en god biffmiddag og sjokoladefondant hadde vært bedre🤣 men jeg spiser nå det jeg blir servert. Fordelen at at man heller går ned enn opp i vekt i julen da. Er det ikke på tide å fornye serveringen litt snart? Spiser du julemat fordi du synes det er godt eller fordi det bare er tradisjon? Anonymkode: 3ab5a...6b3 Er svært lite typisk julemat jeg liker. Liker bare pinnekjøtt og så liker jeg ting som man pleier å spise til julefrokost. Og så liker jeg sjømat og sånn typ koldtbord mat som av og til er på romjulsselskap og slikt. Liker julegodteri men ikke julekaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #23 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes ikke biff er så godt jeg? Svineribbe er i bestefall en ok søndagsmiddag, men derimot så elsker jeg pinnekjøtt. Har spist pinnekjøtt fire ganger i desember før jul, julaften og planlegger å ha det 1 nyttårsdag og. I tillegg har jeg noen pakker i kjelleren som jeg kan spise utover våren 🥳. Føler ikke det et det værste å spise heller. Av tilbehør er det kun (i min omgangskrets that is) kålrabistappe surkål (evt rødkål) og poteter. Vi har ikke medisterkaker eller pølser til verken pinnekjøtt eller ribbe. Anonymkode: f7187...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 30. desember 2024 #24 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg elsker pinnekjøtt. Ribbe syns jeg er litt kjedelig. En perfekt biff er det ingenting som slår, men jeg spiser biff ofte, og trenger ikke å spise det på julaften også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #25 Del Skrevet 30. desember 2024 Ja og ja. Liker sikkert ikke absolutt alt, men er veldig glad i potet-saus middager og jeg syns det er mye av det i jula. Anonymkode: 845c5...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #26 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er veldig glad i julemat. Klarer meg fint uten julemarsipan, julebrus og ganske mye av de klassiske julekakene, men det er så enkelt som at jeg bare ikke spiser det. Anonymkode: 6aab5...5f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disney Adult Skrevet 30. desember 2024 #27 Del Skrevet 30. desember 2024 Elsker pinnekjøtt og kålrot stappe, det er noe av det beste jeg vet. Meeen alt annet er ganske meh... Liker ikke ribbe, medister, riskrem/risgrøt eller julekaker noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #28 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes det er helt nydelig! Og huset lukter akkurat slik det skal gjøre til jul. Veldig kos! Anonymkode: f0c61...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #29 Del Skrevet 30. desember 2024 Bortsett fra noen få, "moderne" julekaker (Sarah Bernard, rocky road etc.) er jeg såpass lite fan av tradisjonell julemat at jeg nesten gruer meg til middagene. Absolutt verst er pinnekjøtt og ribbe. Riskrem og tørre julekaker går ned, men jeg synes ikke det er godt. Av hensyn til den eldre generasjon, som ikke ønsker å feire julaften borte fra hjemmet, feirer vi aldri hos oss selv, men den dagen vi gjør det, blir det ikke ribbe eller svinesteik til julemiddag, nei. Anonymkode: f5c3b...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #30 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg liker ikke verken ribbe eller pinnekjøtt, og er ingen stor fan av lutefisk heller. Jeg spiser enten kalkun eller vegetarmat når de andre spiser ribbe. Typiske desserter som riskrem og karamellpudding synes jeg er veldig godt. Julegodis er jeg også veldig glad i, men da mest ulike typer melkesjokolade. Mektig konfekt med masse rart fyll i synes jeg ikke er så godt. Når man spiser hos andre, spiser man det man får servert så langt det lar seg gjøre. Hvis man lager maten selv, står man jo fritt til å endre tradisjoner og lage/spise den julematen man selv liker best. Anonymkode: 69852...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #31 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Svineribbe er vanlig søndagsmiddag så det er ikke noe å rope hurra for.a Anonymkode: c8cab...359 Jo, det er det. Anonymkode: 55c37...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #32 Del Skrevet 30. desember 2024 Veldig glad i Pinnekjøtt. Og det bakes julebrød Og syv slag hvert år. Hvilke syv slag har noe variasjon, og det er slag vi selv liker. De jeg ikke er begeistret for selv lager jeg ikke heller. Lager et slag jeg ikke liker hvert år, men det er da mannens favoritt. Og da blir det jo spist. Enkelte pålegg til julen, enkelte typer desserter og kaker dropper vi fordi vi ikke liker dem. Da finner vi heller gode alternativer. Men pinnekjøttet på julaften og julebord, det er tradisjon og den beste middagen å få i de sammenhengene. Er selv oppvokst med pinnekjøtt også til nyttårsaften. Det hat jeg droppet som voksen. Det blir nok av salt og fet mat innen den tid. Istedenfor så varierer vi etter hva vi har lyst på, men det er alltid en bedre middag. I år blir det and. I fjor Kalkun. Året før en hjortestek. Anonymkode: cc449...8cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #33 Del Skrevet 30. desember 2024 Elsker pinnekjøtt, kålrotstappe, vegisterkaker og poteter. Absolutt hater ribbe. Misliker sterkt typiske desserter: krumkaker, multekrem, karamellpudding, riskrem. Da lager vi heller sjokolademousse, sjokoladefondant, brownies eller en god iskrem. Liker heller ingen av de syv sortene eller andre typiske julekaker(typ julemenn, pepperkake, risbolle med sjokolade). Anonymkode: c60de...2dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #34 Del Skrevet 30. desember 2024 Ja, liker det godt. Nå er ikke jeg kresen generelt da, skal mye til for at jeg ikke spiser noe. Pinnekjøtt er kanskje det beste jeg vet. Vi kjøper på salg etter jul og spiser noen middager utover vinteren også. Kålrotstappe spiser vi ofte til andre ting også gjennom året. Svineribben synes jeg er veldig god når den er stekt riktig og er saftig. Glad i medisterkakene og må ha stekte svisker og epler til. Elsker ovnsstekt rosenkål! Men det må være hjemmelaget tilbehør, ikke ferdigversjonene. Ellers liker jeg både sylte, sild og annet typisk julefrokost pålegg. Riskrem med kirsebærkompott er digg. De fleste kakene er gode om de er ferske. Kunne fint spist mye av julemater resten av året også, men liker at den er litt "hellig" og føles spesiell når jula kommer, så spiser ikke fulle julemiddager ellers. Anonymkode: 40d98...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #35 Del Skrevet 30. desember 2024 Nei, jeg spiser verken julemat eller særlig julegodt. Kan like pinnekjøtt i små doser, og kalkun, men ingen i familien som spiser dette. Syns ribbe, medisterkaker/pølser er helt hæslig. LITT marsipan med sjokolade kan jeg like, men alle disse skumnissene og tørre "7 slag" kakene er helt blææh. Anonymkode: 7e105...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #36 Del Skrevet 30. desember 2024 I løpet av jula spiser jeg alltid både ribbe (juletallerken), pinnekjøtt og lutefisk. Godteri og julekaker spiser jeg nesten ikke, men klementiner spises det store mengder av i desember. Anonymkode: 48bee...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #37 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er ikke glad i noe julemat. Vi spiste kalkun på julaften fordi det var noe alle likte, og det har vi videreført. Spiser ribbe 1.juledag hos svigermor, men liker det ikke, kun for høflighetens skyld. Riskrem er jeg heller ikke så fan av. Men alt går ned 😅 Anonymkode: ff5fa...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #38 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg er enig i at norsk julemiddag er meh. Jeg hadde mye heller kost meg med en medium rare biff. Pinnekjøtt rører jeg ikke. Ribbe (må være med sprø svor) er helt greit, men ikke noen festmiddag etter min mening. Jeg spiser mest medisterkaker, medisterpølser og sosisser, jeg. 😅 Med brun saus. Jeg er møkklei kokte grønnsaker, og rører ikke dem. Jeg har aldri likt surkål/rødkål osv. Kål er ikke mat etter min mening. Det smaker forjævlig. Av julekaker så er de fleste klassikerne dørgende kjedelige og smaksløse. Sandkaker liksom? Navnet er beskrivende... Men kakemenn er utrolig godt når det lages med smør og ikke margarin. Jeg klarer ikke smaken på noe som helst laget med margarin eller vegetabilske oljer. Kjøpte kakemenn smaker forferdelig, de bruker nesten alltid margarin. Vi pleide å lage firedobbel porsjon (gigantisk porsjon) hjemme og likevel måtte de gjemmes unna fordi vi var flere i familien som elsket kakemenn. 😅 Pepperkaker, krumkaker, kokosmakroner, sirupssnipper og sånt fikk ligge til de ble så gamle at de måtte kastes. Riskrem er også utrolig godt, men uten rød saus med mindre man lager en skikkelig god hjemmelaget rød saus. Den der husholdsningssaftsausen som folk flest har på er ikke noe god og ødelegger den gode riskremen. Anonymkode: 01529...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #39 Del Skrevet 31. desember 2024 Nei, jeg liker egentlig ikke julematen noe særlig. Det vil si, det er noen julekaker jeg liker godt; hjemmebakte pepperkaker (særlig deigen), havreflarn med mørk sjokolade og hjemmelaget marsipan når den er fersk. Bestemors serinakaker var også gode, men mine har aldri blitt helt slik. Vi har ribbe på julaften i min familie, og jeg spiser det bare for å være høflig. Ikke liker jeg pinnekjøtt heller, det strever jeg litt med få ned for høflighets skyld også. And med tilbehør som vi pleier å ha på nyttårsaften, syns jeg er kjempegodt da. Riskrem og multekrem, som vi pleier å ha er greit, men ikke veldig godt. Anonymkode: 85c90...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 31. desember 2024 #40 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Riskrem er også utrolig godt, men uten rød saus med mindre man lager en skikkelig god hjemmelaget rød saus. Den der husholdsningssaftsausen som folk flest har på er ikke noe god og ødelegger den gode riskremen. Anonymkode: 01529...907 Jeg er helt motsatt. Takler ikke de hjemmelagede sausgreiene, synes bare de smaker surt (Jeg har prøvd en del opp igjennom årene) og er gjerne fulle av klumper og skinnbiter fra bærene osv. Kun denne som fungerer her i huset, uten den spises det rett og slett ikke riskrem. Er jeg borte takker jeg heller nei til dessert så jeg slipper den sure bærsmaken men jeg innrømmer at da er jeg skuffet innvendig siden riskremen stort sett er det eneste jeg gleder meg til å spise i juletiden 😅 Julemat ellers er mer i retning "meh". Jeg spiser det men det er ikke noe jeg går og higer etter i det daglige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå