Gå til innhold

Liker dere egentlig julemat og julegodis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i både kalkun og ribbe (kjøper alltid et par ekstra ribber som jeg har i fryseren og som vi spiser utover våren, men ikke nødvendigvis på julevis. Kalkunfilet spiser vi av og til også ellers i året). Pinnekjøtt er derimot det verste jeg vet, det spiser jeg aldri. Julekaker baker vi en del av, det liker vi og så liker vi julegodteri. Så ja, vi spiser julemat fordi vi liker det. :) 

Ellers stiller jeg meg i rekken av dem som ikke begriper at folk velger å den totalt smakløse og uinteressante riskremsausen til Piano. Den spiser jeg bare om jeg absolutt må (dvs blir servert den av andre, mens jeg tenker i mitt stille sinn at dette er skikkelig nitrist). Her er det alltid hjemmelaget saus som faktisk smaker noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, liker nesten alt av julemat veldig godt. Pinnkekjøtt julaften - det hører med og det lukter jo jul. Dog så spesielt at det holder med to måltider i året - julaften og en søndag etter jul en gang. Svineribbe er også godt, spesielt fordi det er så variabelt tilbehør - rosenkål, rosenkål, epler - og sjysaus. Passer godt med vin til.

Av annen varmmat er det først og fremst lutefisken som er vikig - men da før jul. Spiser det fire-fem ganger i sesongen. Rakfisk også et par ganger.

Så er det mye godt pålegg - sylte er min favoritt, men må helst være hjemmelaget eller tilnærmet, laget på hodesylte. Sånn butikk-greie duger ikke helt. Av annet pålegg er mors hjemmelagede tomatsild den aller beste. Noen ganger lager jeg leverpostei. Veldig godt.

Av dessert er karamellpudding og multekrem godt. Det siste vel mektig, men hører med. Riskrem forstår jeg ikke i det hele tatt hvorfor er dessert i jula - å spise grøt blanda med fløte, overhelt av tykk rød saft, rett etter en tung middag, fremstår som svært underlig. Best til mellommåltid.

Slik også lefser - godt som mellomåltid, men altfor kraftig til kaffe og kaker om kvelden.

Andre ting som har blandet seg litt inn i menyen i forbindelse med jula er hummer, kabaret, ost og kalkun. Mye godt, ja!

Anonymkode: 5edcd...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...