Gå til innhold

Hva jobber du med og trives du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og før det jobbet jeg mange år innenfor barnevern, til slutt så kjentes det ikke ut som om det var verdt det - fordi det er så ufattelig mye bekymringer hele tiden i en slik jobb (hilsen en som tar med jobben hjem). 

Enn så lenge så trives jeg helt vanvittig godt i boligen, men jeg har bare jobbet i et halvt års tid, da.

Anonymkode: 8e198...84b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor på en av de større fødeavdelingene i Norge. Jeg HATER jobben! Turnusen blir verre og verre for hvert halvår, og nå gruer jeg meg til vårturnusen trer i kraft (hater netter og skal ha nattevakt annenhver uke det neste halvåret). 

Det er mye sykdom, utbytte av personell, konstant opplæring eller nyansatte som må tas hensyn til så det blir ekstra tøffe tak på oss andre. Spiser ALDRI lunsj på jobb, kan kanskje hive innpå en banan eller noe nøtter i farta. 

Ikke får jeg ferie når jeg ønsker, i år måtte jeg og mannen ha separat ferie pga stengt barnehage. Sannsynligvis blir det separat ferie på oss i år også pga det.

har nesten 20 dager avspasering liggende, men får nei hver eneste gang jeg prøver å ta dem ut. Prøvde å ønske i turnus at noen av disse skulle brukes, men det var det ikke rom for. Ikke får jeg det utbetalt heller!

Jobbet både julaften på dagtid og nå nattevakt både til og fra nyttårsaften. All familien vår bor langt unna, så har mye dårlig samvittighet for mannen som er mye alene med barn og som blir sittende alene fordi det er for langt og kostbart å reise (20.000 kr tur/retur nå i juletida).

Skal jobbe påske for 5 år på rad- Fordi det atter en gang faller på min jobbhelg. Og ingen hjelpeturnus blir laget.

Jeg vil bort fra helsevesenet. Jeg trenger en jobb hvor jeg kan ha fleksibilitet, men også planlegge! Jobben min nå gjør det klin umulig og jeg føler meg bundet og deprimert.

Anonymkode: c060c...852

• Hjerte 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lønna di gjør vel at det er verdt det! Eller? 

Anonymkode: 8e198...84b

Timelønnen min er helt gjennomsnittlig.

Jeg tjener relativt mye fordi jeg jobber nesten 2 vanlige årsverk pr år i timetall (som man ikke trenger man ikke å være lege for å oppnå). Dette inkluderer 70-timer uker hver 3. uke, helger, 24-timers tilstedevakter og røde dager. Jeg har brukt år på kompetansebygging og har i enkelte sammenhenger øverste medisinske ansvar når overlege ikke er tilstede på huset.

Sammenligner man min lønn med andre bransjer i privat næringsliv med tilsvarende utdanningslengde, ansvar, spisset kompetanse og tid brukt på jobb kommer ikke jeg spesielt godt ut for å si det sånn. Det handler ikke bare om lønn, men totalpakken (fleksibilitet, mulighet for hjemmekontor, andre goder som er fraværende i offentlig helsevesen).

Anonymkode: 09b94...924

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som arealplanlegger I kommune. Trives bra med kollegaer, hjemmekontor og fleksitid. Passer for de som liker samfunnsspørsmål, arkitektur, landskap, natur og utvikling. 

Anonymkode: 41237...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i blomsterbutikk. Startet i år, etter vanskelige erfaringer med arbeidslivet. Fikk jobben jeg søkte på i denne kjeden, og har elsket det fra dag 1. 

Vi blir sett av butikkleder hver eneste vakt. Vi blir støttet, heiet på, får masse skryt. Det er gode rutiner og planer, alle har sine oppgaver i løpet av dagen. Struktur og orden er viktig for meg. Høy standard til kundeservice gjør at vi også er blide og åpne med hverandre mellom slagene. Vi gir mye av oss selv til kundene og blir kjent med dem. Jeg elsker å snakke med søte, eldre damer. Kundene generelt er blide fordi de ofte skal bort på besøk og er fornøyd med å ha med seg noe. De er på et trivelig ærend. I tillegg er det jevnt travelt, plutselig har det gått to timer uten at jeg har sett på klokka. Det er deilig! Også lærer jeg myye da, det er jo et helt fag dette her. Får også være kreativt. Det er en variert og veldig sammensatt jobb.

Anonymkode: 882ea...a91

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet de 20 første årene av arbeidslivet som sykepleier på et stort sykehus. 
Kan vel si at jeg har mistrivdes sterkt hele veien. 
hoppet til slutt over i legemiddelbransjen og stortrives der. 
Bedre lønn, bedre goder, mer fleksibelt, mer kreativt. Gode kollegaer og saftige bonuser. 
Skal ALDRI tilbake til sykepleien!! 

Anonymkode: 6daee...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avdelingsleder i en Medie/Tech-bedrift. Har jobbet 30 år bransjen - men med høyst forskjellige oppgaver/stillinger - nesten bare teamlederstilliger med 4-12 under meg. Trives sånn passe. Det er veldig mye endringer hele tiden. Resultatene er for tiden ikke gode. Føler jeg har lyst til å bare surfe gjennom til pensjonsalder... Merker at den teknologiske utvikklingen går for og de er vanskelig å henge med. Noen gode kolleger trekker opp. Andre trekker ned. Men alt i alt har jeg hatt veldig flaks i yrkeslivet, så jeg har litt perspektiver sånn. Og så tjener jeg bra i forhold til utdannelse og hvor mange timer jeg faktisk jobber.

Anonymkode: 40fe9...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veileder i Nav, og jobber på et lite lokalkontor. Det vil si at jeg ikke jobber med visse ytelser eller grupper, men at vi jobber med alt mulig. Jeg trives med å ha en fleksibel jobb, med mulighet for hjemmekontor. Det er en spennende jobb, med mange endringer, mange ulike brukere - som stort sett er hyggelige og greie folk, og stor frihet. Jeg får brukt meg selv faglig og menneskelig, og trives godt i kollegiet faglig og sosialt. Det er mange negative ting med jobben også, men likevel så er det flere positive enn negative ting, enn så lenge, slik jeg ser det.

Det som er et problem, og som gjør det for tiden tiltakende veldig negativt der jeg jobber, er at vi dessverre ikke har en fungerende kontorleder. Ledelsen hennes blir verre og verre, og vi mangler rutiner, klare instrukser, vi får masse kontrabeskjeder, blir gaslightet om at vi har gjort feil fordi vi har gjort noe hun sa som i ettertid viste seg å være ulovlig, feil eller dumt, vi får masse kritikk uten at det er konstruktivt,veldig mye henger på halv åtte. Vi forsøker å tilby hjelp med å lage rammer og rutiner, men det er ikke populært. Hun klarer ikke å tenke langsiktig, og tar ofte impulsive avgjørelser som setter tjenestene, brukeres og ansattes rettssikkerhet i fare. Vi blir ikke tatt med på råd, har ingen medvirkning, fordi hun sitter oppe på kveldene og natta og tar "spennende avgjørelser" ut fra ideer hun får. Hun følger ikke opp det som er kritikkverdig på kontoret, heller. 

Om dette ikke blir betraktelig bedre i løpet av 2025, har jeg lovet meg selv å skifte jobb.  Jeg tar utdanning for å ha flere muligheter til å få til dette. Når jeg leser avsnittet over, så blir jeg trist, fordi det blir så tydelig hvor mye dette ødelegger en flott arbeidsplass som en gang gav gode tjenester. 

Anonymkode: 69d0d...886

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har mistrives i flere jobber og begynner å lure på om det er meg det er noe galt med. Kanskje er jeg for kravstor eller kanskje jeg er for introvert. Har jobbet innen helse i mange år, på tre forskjellige steder, har en bachelorgrad innen helse. Nå skal jeg starte i en annen type jobb hvor jeg har mer selvbestemmelse, fleksibilitet, forholder meg til færre folk og mindre kaos, men med mer usikker lønn og kanskje noe ensomhet.

Er så redd for å mistrives også her. Slitet i helsevesenet har gått utover selvtilliten min. Jeg føler jeg ikke fikser arbeidslivet. Jeg er så lei av hamsterhjulet med stress og mas både hjemme og på jobb. Aldri føle at det jeg gjør er bra nok, fordi man aldri rekker helt over.

Kan du fortelle meg litt om hva du jobber med og hvordan du trives? Hva er avgjørende for trivselen din?

Hilsen småbarnsmor

Anonymkode: 7d1c6...fbc

Vil bare si at jeg føler med deg. 
Vi er flere i min omgangskrets som har både bachelor og master innen helse som nå har valgt «lavtlønnede» yrker for å bevare helsen.

Vi er i 30- begynnelsen av 40 årene

Anonymkode: 41897...b8d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektleder i forsvarsindustrien. Trives veldig godt. Fleksible dager, varierte oppgaver, gode kollegaer og mange andre goder. 

Anonymkode: 90ec7...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør.

Ja.

Men jeg er utdannet hjelpepleier og jobbet som det som yrkesaktiv, og trivdes veldig med jobben. Men det var veldig hardt arbeid, å værre ble det etter at sparetiltakene kom for fullt. Likte å jobbe med mennesker, men følte veldig på at man ikke hadde tid til annet enn det nødvendige de siste årene jeg jobbet. Vi fikk ikke tid til å gjøre det lille ekstra for de eldre - som å lese avisen for dem, spille et spill med dem, sitte å snakke med de osv. Dårlig lønn. 

Hadde jeg vært ung (er 60 nå) å skulle valgt yrke, så hadde jeg valgt noe som gir høyere lønn, ikke turnus, samt ikke så tungt arbeid. Jeg skjønner flukten fra helsevesenet. 

Anonymkode: c82e3...86b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på barneskole og trives ikke. Tror læreryrket har potensiale, men sånn som det står til i skoleverket i dag orker jeg ikke stort lenger. Er på utkikk etter ny jobb

Anonymkode: d4574...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykolog og elsker jobben min, men jeg er konstant på utbrenthetens rand etter ca 20 års sammenhengende klinisk arbeid på fulltid. Jeg har veldig lite lyst og overskudd til å pleie egne relasjoner bortsett fra mann og barn. Ingen planer om å gjøre noe annet likevel, det er naturlig at jobben man har koster krefter. Så lenge jeg prioriterer søvn og trening, klarer jeg meg. Jobben er heldigvis veldig givende.

Anonymkode: 8de94...463

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i en lederstilling i et stort museum. Det er veldig bra! Her jobber mange ulike yrkesgrupper innen museumsfag, kreative fag, sørvis, og administrasjon/økonomi/hr.

Anonymkode: 62aa0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier og trives ikke. Har jobbet i 10 år. Vurderer sterkt legemiddelindustrien eller skifte beite fullstendig. Kan ikke se for meg å jobbe til jeg er 70 år i dette yrket. 

Anonymkode: 1786d...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleier, jobber i eldreomsorgen. Trives ikke. Har blitt verre de siste årene. Dårlig ledelse, mange sykepleiere har sluttet og det finnes ikke nye søkere. Lite til ingen faglig utvikling. Vil vekk fra hele yrket.

Anonymkode: 546f0...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 13.42):

Jobber som renholder og hater det! Hater at kroppen blir vondere for hver dag,hater å være nederste på rangstigen og aldri bli lagt til rette for eller sett. Og hater ensomheten!

Anonymkode: 7349a...cc3

Samme her! 

Anonymkode: 67efd...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som fabrikksjef og elsker det!

Få faste rutineoppgaver, men er "potet" som må hjelpe der det trengs og finne ut av løsninger på ulike problemer. Har fantastiske ansatte og et godt miljø, så gleder meg til å gå på jobb hver dag 😊 Lite fleksibel arbeidstid (tar seg dårlig ut om sjefen ikke kommer på jobb samtidig som de ansatte), og jobber mye på ettermiddag / kveld / helg / helligdager, men blir økonomisk kompensert for dette.

Anonymkode: 213c9...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...