AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 PS! Best å ikke tette helt igjen. Lettere å ha godkjent utleie som del av egen bolig, dessuten enklere å tilbakestille dersom man selv/senere eier trenger å ha hele boligen i bruk selv. Å lage dør oppe pleier å være en kurrant jobb. Bare "bure inne" trappeoppgang og lage dør. Anonymkode: 8a8cf...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #22 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): PS! Best å ikke tette helt igjen. Lettere å ha godkjent utleie som del av egen bolig, dessuten enklere å tilbakestille dersom man selv/senere eier trenger å ha hele boligen i bruk selv. Å lage dør oppe pleier å være en kurrant jobb. Bare "bure inne" trappeoppgang og lage dør. Anonymkode: 8a8cf...5b3 Åja, slik at det blir dør nede. Det høres bra ut. Og så høres langtidsleie og hybelkjøkken ut som en grei løsning, i stedet for airbnb. Men tror jeg ville startet med maks 12 mnd. I tilfelle gærne psykoer i hus🫢😌 Anonymkode: 23f58...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #23 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager jeg skrev helt feil!!🫣🫣🫣Det er REKKEHUS med 2 etg🫢 Anonymkode: 23f58...8e4 Da bør du sjekke om borettslaget i det hele tatt tillater utleie. Anonymkode: e7ac5...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #24 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja, slik at det blir dør nede. Det høres bra ut. Og så høres langtidsleie og hybelkjøkken ut som en grei løsning, i stedet for airbnb. Men tror jeg ville startet med maks 12 mnd. I tilfelle gærne psykoer i hus🫢😌 Anonymkode: 23f58...8e4 Oppe eller nede, det som passer deg og bolig best. Anbefaler deg å bruke standard husleiekontrakt, med vanlig oppsigelsestid begge veier. Psykoer prøver man å unngå når man treffer folk som er interessert, ved å ha skikkelig depositum og ved å si opp leieboer eller i verste bruke muligheter for å kaste ut. De fleste folk er ok folk, og bruker du fornuft og magefølelse ved inngåelse av kontrakt vil du styre unna mye. Du kan for eksempel be om referanser. Unge mennesker som kan betale depositumet og leia selv, eventuelt at foreldre gjør det, er hva jeg anbefaler til fast leie. Eneste jeg har hatt utfordringer med (to ganger) er eldre kvinner. Det leier jeg ikke til lengre. Anonymkode: 8a8cf...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #25 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da bør du sjekke om borettslaget i det hele tatt tillater utleie. Anonymkode: e7ac5...6d5 Det er selveier; trenger jeg tillatelse til slike endringer? Evt søke kommune(?) Anonymkode: 23f58...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #26 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oppe eller nede, det som passer deg og bolig best. Anbefaler deg å bruke standard husleiekontrakt, med vanlig oppsigelsestid begge veier. Psykoer prøver man å unngå når man treffer folk som er interessert, ved å ha skikkelig depositum og ved å si opp leieboer eller i verste bruke muligheter for å kaste ut. De fleste folk er ok folk, og bruker du fornuft og magefølelse ved inngåelse av kontrakt vil du styre unna mye. Du kan for eksempel be om referanser. Unge mennesker som kan betale depositumet og leia selv, eventuelt at foreldre gjør det, er hva jeg anbefaler til fast leie. Eneste jeg har hatt utfordringer med (to ganger) er eldre kvinner. Det leier jeg ikke til lengre. Anonymkode: 8a8cf...5b3 Tenker kvinnelig student. Jeg er selv en dame som nærmer seg 40. Hva var galt med de eldre damene? ser for meg masse klaging på voksne, skilte damer som er vant med luksus, men må bo kummerlig etter skilsmisse😅Eller lignende. Anonymkode: 23f58...8e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #27 Del Skrevet 30. desember 2024 Høres ut som mye styr for lite, korttidsutleie begriper jeg ikke at du orker. Merk at eierseksjonsloven ikke tillater mer enn 90 døgn i året (med mindre vedtektene tillater inntil 120) For utleie generelt anbefaler jeg Hybel premium (og utleieforsikring). Finnes sikkert mange andre tilsvarende løsninger der ute også, men det er veldig greit at alt ordnes gjennom der, og faktura og varslinger sendes ut automatisk osv. Anonymkode: b7b4f...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #28 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvis du skal stenge av intern forbindelse mellom etasjene, så har du i praksis en ny, økonomisk boenhet. Da må du søke til kommunen, og den nye boenheten må oppfylle alle tekniske krav, og kanskje også krav til uteoppholdsareal og parkering. Anonymkode: c0f34...3a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #29 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er 2m bolig i dag, men jeg tenkte at når det ikke er kokemulighetet og brannfaren som medfølger der, at det kanskje blir skattefri utleie i egen bolig. Men det er kanskje kun hvis det er dør mellom hovedenher(øverste etg) og etg under. Det går ikke uten masse styr. Anonymkode: 23f58...8e4 Kokemuligheter og brannfare har ingenting med skatteplikt å gjøre. Leier du ut halvparten av en i seksjonert bolig på langtidsutleie, er leieinntekten skattefri dersom utleieverdien av din egen boligdel er høyere. Leier du ut på korttidsutleie via Airbnb er det skatteplikt for leieinntekt over 10000 kroner. Ombygging må du sjekke med kommunen. Skatteplikt får du avklart via utleiekalkulatoren på skatteetaten.no. Å søker ukvalifiserte råd på kvinneguiden om et slikt tema kan bli dyrt for deg. Anonymkode: 8e4ee...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #30 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kokemuligheter og brannfare har ingenting med skatteplikt å gjøre. Leier du ut halvparten av en i seksjonert bolig på langtidsutleie, er leieinntekten skattefri dersom utleieverdien av din egen boligdel er høyere. Leier du ut på korttidsutleie via Airbnb er det skatteplikt for leieinntekt over 10000 kroner. Ombygging må du sjekke med kommunen. Skatteplikt får du avklart via utleiekalkulatoren på skatteetaten.no. Å søker ukvalifiserte råd på kvinneguiden om et slikt tema kan bli dyrt for deg. Anonymkode: 8e4ee...e7d Kokemulighet har noe med skatteplikt å gjøre, ettersom det har betydning for utleieverdien. Anonymkode: b7b4f...db1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #31 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kokemuligheter og brannfare har ingenting med skatteplikt å gjøre. Leier du ut halvparten av en i seksjonert bolig på langtidsutleie, er leieinntekten skattefri dersom utleieverdien av din egen boligdel er høyere. Leier du ut på korttidsutleie via Airbnb er det skatteplikt for leieinntekt over 10000 kroner. Ombygging må du sjekke med kommunen. Skatteplikt får du avklart via utleiekalkulatoren på skatteetaten.no. Å søker ukvalifiserte råd på kvinneguiden om et slikt tema kan bli dyrt for deg. Anonymkode: 8e4ee...e7d Jeg ville selvsagt tatt kontakt med kommunen, skatteetat og øvrige….KG er for meg ment å diskutere noe, ikke ta viktige avgjørelser med🤗 Ts Anonymkode: 23f58...8e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå