Gå til innhold

Hvor lenge holder vaniljesaus seg i kjøleskapet? Tror dere hjemmelaget inneholder mer kalorier enn piano vaniljesaus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er utrolig glad i vaniljesaus og har lyst til å prøve å lage hjemmelaget. Men noe jeg tenker på er at det kanskje er mye mer kalorier i hjemmelaget når det lages på fløte og helmelk? Vil ikke bruke lettmelk med tanke på smak, vil det skal smake best mulig. 

Lurer på om noen bruker å lage det selv, hvilken oppskrift bruker dere og hvor lenge holder det seg i kjøleskapet? Hva lagrer dere vaniljesausen i? :) 

Anonymkode: 6016b...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant en oppskrift på hjemmelaget, denne her. Den er med fløte. Jeg tok oppskriften igjennom ChatGPT, og ba om både mengde og kalorier per 100g. Og de mente det var 262 kalorier per 100g. Det er over 100 kalorier mer enn Piano sin med sukker.
ChatGPT mener den holder i 2-3 dager bare, så lenge den står lite ute og oppbevares korrekt. Den kan fryses. Da kan den derimot bli kornete, men det kan hjelpe å varme den opp mens du rører. 

Sånn sett bort i fra ChatGPT så er de fleste vaniljesauser jeg har funnet oppskrift på laget med melk, og ikke fløte. Skjønner du vil ha god smak, men jeg tror jeg hadde prøvd meg litt frem med mindre porsjoner så jeg fant en oppskrift som både smakte godt, ikke hadde mye ekstra kalorier i forhold til Piano sin om det er målet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en enkel oppskrift på Vaniljesaus .

Den inneholder kun melk, men du kan jo bytte ut noe av det med fløte. Ellers så står det at man kan piske inn litt kremfløte.

Greit å ikke lage mer enn man spiser opp i løpet av et par dager, og ei mugge er helt grei å oppbevare den i.

Ellers må jeg nok innrømme at uansett så smaker ferdigkjøpt vaniljesaus bedre enn hjemmelaget. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at om man først skal spise vaniljesaus til en bedre dessert (og sikkert til nyttårsaften, som jo er en spesiell anledning), så hadde jeg tenkt smak over kalorier 100% av gangene. Det er i mine øyne null interessant når jeg skal lage en bedre middag og dessert 😅

Anonymkode: ef464...a55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett poenget med å lage usunne ting litt sunnere. Mye bedre enn å spise noe av topp kvalitet/smak, i litt mindre mengder. 

Smak i kjøleskap vil forringes over tid. Det bør være i lufttett beholder, ellers tar det raskt smak fra andre ting i kjøleskapet. Den er best første døgnet, og vil etterhvert bli sur, eller mugle. Og er egentlig spisendes frem til du ser/lukter det, men ikke like god. 

Anonymkode: a5370...4f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (5 timer siden):

Her er en enkel oppskrift på Vaniljesaus .

Den inneholder kun melk, men du kan jo bytte ut noe av det med fløte. Ellers så står det at man kan piske inn litt kremfløte.

Greit å ikke lage mer enn man spiser opp i løpet av et par dager, og ei mugge er helt grei å oppbevare den i.

Ellers må jeg nok innrømme at uansett så smaker ferdigkjøpt vaniljesaus bedre enn hjemmelaget. 

Jeg har prøvd mange oppskrifter, men ennå ikke funnet en som smaker bedre enn den lagd på pulver fra Freia. Ferdig saus er en god nummer to.

Anonymkode: db09a...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke giddet å tenke på kalorier i vaniljesausen nå i julen. Det er jo ikke noe man spiser så ofte uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...