Gå til innhold

Dere med adhd som har gått på medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke på natta. Har alltid sovnet noen minutter etter jeg legger meg. Men klarer sjeldent å ta en powernap på dagen. Bruker modifisert frisetting på morgenen og fyller på med "vanlig" til lunsj. Kan klare å sovne når det nærmer seg tid for påfyll.

Anonymkode: 13bcd...cd5

Klarte å poste før jeg var ferdig med å skrive.

Uten medisiner kan jeg slite med å holde meg våken, også når jeg kjører bil. Blir rett og slett stuptrøtt når jeg kjeder meg. Så det at jeg sliter med å sove på dagen med medisiner i kroppen er utelukkende positivt i mitt tilfelle.

Anonymkode: 13bcd...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hjalp det faktisk? På hvilken måte fikk du bedre funksjonsnivå? Hører om så mange som egentlig ikke får noe særlig effekt av de. At adhd medisiner egentlig ikke er så effektivt.

Anonymkode: 738e1...b44

Planlegger mye bedre, og våkner i løpet av dagen, sjeldent jeg føler meg våken.  Men føler jeg begynner å få et narkoman utseende, tynn hud og  rynkete.

Anonymkode: 4c99d...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å sove, ihvertfall om våren og sommeren, så hender jeg må døgne.

Anonymkode: 4c99d...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Majoriteten av de med ADHD responderer positivt på medisin. Men det kan ta tid å finne riktig type medisin og riktig dose. 

Anonymkode: c56cf...ed3

Det er sant, men det endrer ikke det jeg skriver. Majoriteten av de uten ADHD responderer også positivt på de samme medisinene. Det er ingen grunn til å tro at alle med ADHD har det av samme årsak og de har åpenbart ikke de samme symptomene. 

Innlegget mitt er ikke et argument mot å prøve ADHD-medisiner. Innlegget mitt handler kun om at ADHD er en sekkebetegnelse for ulike ting og at  man derfor ikke kan forvente at samme medisin vil hjelpe alle eller hjelpe alle like mye. 

Anonymkode: 09e15...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og nei, at man får positiv effekt av medisin er på ingen måte bevis på at man har ADHD.

Da er vi enige om det i alle fall.

Anonymkode: ab480...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er sant, men det endrer ikke det jeg skriver. Majoriteten av de uten ADHD responderer også positivt på de samme medisinene. Det er ingen grunn til å tro at alle med ADHD har det av samme årsak og de har åpenbart ikke de samme symptomene. 

Innlegget mitt er ikke et argument mot å prøve ADHD-medisiner. Innlegget mitt handler kun om at ADHD er en sekkebetegnelse for ulike ting og at  man derfor ikke kan forvente at samme medisin vil hjelpe alle eller hjelpe alle like mye. 

Har du noen kilder på at det er forsket på at majoriteren uten ADHD også responderer positivt? For man må nemlig gjennom visse undersøkelser hos legen før man får lov til å prøve ADHD medisin. 

Det er ørten forskjellige ADHD medisiner, og mange må teste ut flere før de finner den som hjelper. 

ADHD er ikke en sekkebetegnelse. ADHD er en medfødt utviklingsforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hjalp det faktisk? På hvilken måte fikk du bedre funksjonsnivå? Hører om så mange som egentlig ikke får noe særlig effekt av de. At adhd medisiner egentlig ikke er så effektivt.

Anonymkode: 738e1...b44

Jeg fikk det mye bedre:

- mindre overtenking =brukte ting på å få ting gjort framfor å gruble over hva som blir riktig å gjøre

- lettere å komme i fang, også med kjedelige ting

- sluttet å søke etter ytre stimuli som overspising, gikk derfor ned i vekt (også på grunn av redusert matlyst)

-mindre angst, særlig prestasjonsangst (fordi jeg fikk ting gjort og ikke overtenkte så mye)

- Jeg fikk mer overskudd og energi fordi jeg ikke måtte bruke så mye energi på å huske på ting og på å konsentrere meg.

Har dessverre pause nå som jeg er gravid, men begynner igjen så fort barnet er født.

Anonymkode: f7877...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du noen kilder på at det er forsket på at majoriteren uten ADHD også responderer positivt? For man må nemlig gjennom visse undersøkelser hos legen før man får lov til å prøve ADHD medisin. 

Det er ørten forskjellige ADHD medisiner, og mange må teste ut flere før de finner den som hjelper. 

ADHD er ikke en sekkebetegnelse. ADHD er en medfødt utviklingsforstyrrelse. 

I dag så må man ha ADHD for å kunne få ADHD-medisiner. Men tidligere har ADHD-medisiner ble ADHD medisiner brukt mot depresjon, som slankemiddel, mot lavt blodtrykk og mye annet. Det ble også gitt til helt friske mennesker som f.eks soldater under Andre verdenskrig.  Medisinene fungerte like fint på de uten ADHD. 

Jeg vil si at ADHD er en sekkebetegnelse.  man kan ha ulike symptomer og man kan ha helt ulike årsaker til problemene.  Det er også trolig derfor det ikke finnes noen objektive tester for om man har ADHD.  Det betyr ikke at ADHD ikke er en "medfødt utviklingsforstyrrelse". Men ADHD er en sekkebetegnelse for ulike utviklingsforstyrrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det gir myyyye bedre søvn. Den første dagen jeg prøvde, la jeg meg nedpå etter et par timer og sovnet pronto. Det var stille i hodet. Ingen enorme tankerekker om hva jeg skal i morgen, hva jeg burde, hva jeg ønsker meg til bursdag, om jeg skal male veggene eller om det går an å få tak i blusen til nyhetsoppleseren på nett. Var så sykt deilig. 

Anonymkode: 39d4e...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dag så må man ha ADHD for å kunne få ADHD-medisiner. Men tidligere har ADHD-medisiner ble ADHD medisiner brukt mot depresjon, som slankemiddel, mot lavt blodtrykk og mye annet. Det ble også gitt til helt friske mennesker som f.eks soldater under Andre verdenskrig.  Medisinene fungerte like fint på de uten ADHD. 

Jeg vil si at ADHD er en sekkebetegnelse.  man kan ha ulike symptomer og man kan ha helt ulike årsaker til problemene.  Det er også trolig derfor det ikke finnes noen objektive tester for om man har ADHD.  Det betyr ikke at ADHD ikke er en "medfødt utviklingsforstyrrelse". Men ADHD er en sekkebetegnelse for ulike utviklingsforstyrrelser. 

Edit: Dette er ikke et forsøk på å undergrave ADHD-diagnosen. Problemene til de/vi med ADHD er jo like reelle uavhengig  hva vi kaller diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Glemte å si at det gir myyyye bedre søvn. Den første dagen jeg prøvde, la jeg meg nedpå etter et par timer og sovnet pronto. Det var stille i hodet. Ingen enorme tankerekker om hva jeg skal i morgen, hva jeg burde, hva jeg ønsker meg til bursdag, om jeg skal male veggene eller om det går an å få tak i blusen til nyhetsoppleseren på nett. Var så sykt deilig. 

Anonymkode: 39d4e...911

Hjalp på søvnen hos meg også. Har strevd med søvn. Alle overveldende inntrykk som ikke var bearbeidet. Hjernen jobbet på spreng nattestid med å sortere alt. Nå som livet er mer oversiktlig å leve så sove jeg som en stein på natten, helt utrolig godt. Jeg har hatt alvorlige søvnproblemer i tjue år, og vært utredet for apné og slikt utelukket. Det har ødelagt relasjoner, arbeid og selvbilde. Synes det er synd å tenke på det som har vært. Men er veldig glad for å endelig ha fått riktig hjelp.

Anonymkode: a4d9f...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...