AnonymBruker Skrevet 2. januar #41 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 9.11): Jeg skulle til å skrive det da jeg leste starten på innlegget ditt. Hva med jobben hans? Hva med hvordan han bidrar økonomisk? Forstår du ikke at han ikke bidrar på samme måte hjemme da jobben hans sannsynligvis sliter ham ut mentalt? Får ikke du ta glede i det han bidrar med økonomisk? Gjør det ikke at dere får en økonomisk stabilitet, materielle goder som hus, bil, ferier etc. som ikke hadde vært mulig hadde han hatt samme inntekt som deg? Tenker det er rett og rimelig at du går ned til en 50% stilling for å gjøre mer av oppgavene i hjemmet (nei, ikke fordi du er kvinne! Men fordi han bidrar mest økonomisk). Enten det, eller at du finner en mann som er mer til stede, men tjener like lite som seg. Så får du se hvor happy du blir av det. Anonymkode: 19e18...f03 Jeg er enig på alle de første punktene dine faktisk. Jeg, som jo har jobben som «økonomisjef» i familien, vet nøyaktig hvor mye mer han bidrar økonomisk. Jeg vet at vi kan betale ned boliglånet mye fortere pga jobbens hans, og dra på kulere ferier, og gjøre mye mer enn vi kunne før. Jeg vet og at han elsker jobben sin, og stortrives med det. Men det jeg og vet er at vi betalte allerede ok fort ned på boliglånet. Vi dro allerede på kule ferier. Jeg er ikke lavtlønnet, jeg ligger godt over snittet og har veldig høy utdanning og har en spennende jobb jeg har jobbet hardt for å få. Jeg har ikke noe ønske om å være husmor. Men jeg har et ønske om å være der for ungene, jeg kan gjerne sette vekk husarbeid, men jeg vil ikke sette bort ungene, de er fortsatt små. Og da må jeg ned i stilling. Jeg må velge vekk min karriere og min jobb, fordi min mann takket ja til en lederstilling og sluttet å bidra på hjemmebane. Spørsmålet var om jeg var dritt lei mannen. Og ja, akkurat nå er jeg det. Fordi vi gikk fra å være likeverdige partnere, til å ikke være det. Jeg vet jeg kan gå, men da bryter jeg jo opp familien, ungene blir skilsmissebarn, jeg må forlate hjemme mitt (som på ingen måte er voldsomme ekstravagante greier, men et søtt lite hus jeg har lagt sjela mi i å pusse opp). Anonymkode: 358eb...a42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #42 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi vi gikk fra å være likeverdige partnere, til å ikke være det. Tok dere ikke opp dette i familieråd? Anonymkode: f9978...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #43 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, du må nok bli litt mer reflektert. Anonymkode: 615ae...af2 Jeg er såpass reflektert at jeg NÅ har et velfungerende forhold. Det kommer av at jeg lærte meg hva jeg skal se etter i menn og hva jeg må styre unna, og også lært meg å kommunisere veldig tydelig at jeg forventer en voksen og ansvarlig partner, og setter like tydelige grenser for hva jeg ikke aksepterer. Det jeg ikke lenger aksepterer er forøvrig på ingen måte urimelige ting, men at mannen også tar likeverdig ansvar for alt kjedelig og nødvendig, samt for vår relasjon og sexliv. Skulle bare mangle egentlig, men er man ikke tydelig nok angående slikt med menn dyttes ansvaret bare gradvis over på kvinnen, samtidig som mannen klager stadig mer for å manipulere frem enda flere goder for seg (og større belastning for kvinnen). Jeg bebreider ikke engang menn for å være mer egoistisk anlagte og dårligere opplært til å tenke på fellesskapet med partner og barn, men jeg har tatt konsekvensen av at det er slik på dem måten at jeg kommuniserer svært tydelig mine forventninger, krav og grenser. Noen kvinner nekter å gjøre slikt, fordi voksne menn burde kunne tenke selv, men jeg skylder heller på opplæring menn flest har fått (mangel på sådan) og synes det er klokere å da ta hensyn til det enn å "gi opp menn". For menn flest ønsker jo ikke at kona skal bli lei og frustrert, eller utslitt, eller miste lyst på sex med ham, de bare er ikke drillet i å tenke tilstrekkelig utover seg selv og sine ønsker. Resultatet av å innse at jeg må ta hensyn til at min mann har mindre opplæring og naturlig forståelse angående å se utover seg selv er at jeg lever i et likeverdig forhold, hvor vi fremdeles trives godt sammen og samarbeider svært godt. Vi har til og med et svært aktivt og velfungerende sexliv etter mange år sammen og to barn. Vi hadde ikke hatt noe av dette dersom jeg forventet at min mann hadde samme opplæring som meg (kvinne) i å tenke utover seg selv, og derfor lot det være opp til ham å forstå selv hva han burde bidra med. Min mann er veldig snill, raus, innsatsvillig og omtenksom, bare han får hjelp til å tenke seg litt om hver gang han ikke automatisk tenkte utover seg selv. Hans første tanke/intensjon/"refleks" er veldig ofte ikke snill, raus, å ha innsatsvilje eller å være omtenksom, men jeg trenger ikke mase/kjefte for å minne ham på at han ikke bare har seg selv å tenke på. Som regel er en liten smilende kommentar tilstrekkelig for at han klikker på plass det å tenke utover seg selv. Kun innimellom må jeg sette foten skikkelig ned. Dette er imidlertid høyst nødvendig. Vi hadde vært ødelagt for lenge siden dersom han ikke fikk litt hjelp til å tenke utover seg selv. Som mine ekser (testpersonene de ble i praksis) er han veldig mann. Typisk mann! Godt at jeg ble klokere angående å akseptere hva det innebærer istedenfor å forvente at slikt går fullstendig automatisk. Menn tenker veldig fort kunne på seg selv, og slik er det. Dette må vi kvinner forholde oss til, og dette medfører også veldig ofte at kvinner går lei. Med god grunn. Anonymkode: af07a...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #44 Del Skrevet 2. januar Min mann har snorket i en og ei halv uke på sofaen, hver dag, og ikke bidratt med en ting i julen, ja bortsett fra spisebiten og gnåle om "når det er mat" Han bedyrer hvert år att "jula lager seg selv den 😍" og elsker juleferien og kunne hente seg inn igjen, han er sååå uthvilt til nyåret. Selv er jeg utslitt, jeg skal på jobb mandag og har turnert med gjester, besøk, svigermødre, matlaging, rydding, kjøkken, matlagingen og pådekking og skit og drit og unger hele jula. Og så all dritten før jul, selv om jeg baserte meg mest på netthandel så jeg slapp butikkhelvete før jul, og har tatt det meste enkelt for egen innhenting av krefter til julefeiringen. Kunne heller behøvd en sydenferie, alene, på ei øde øy. Men akkurat nå gleder jeg meg til jobb. Ja, jeg er møkk lei en gratispassasjerer i forholdet, ett menneske som ikke løfter en finger her hjemme, men som hopper opp i samme øyeblikk naboen spør om hjelp, utad er han en kjernekar, hjemme en jævla slask. Og ja, har formidlet att jeg trenger hjelp, har fått ett snork tilbake, spurte julaften om han kunne skrelle potetene - han kom tredje juledag og lurte på om han skulle skrelle potetene, vi skulle i middagsselskap den dagen, det var "glemt", - så kom ikke her å si han ikke bjudar på! Hvilepulsen gikk fra 50 til 100 i jula, slå den! Sikkert enkelte menn som slår seg på brystet nå, og sier att denne karen har jo fortsått det han,- hiv deg på sofa og hvil stakkars mann, strie arbeidsdager har vel han og stakkars mannen, men han sitter på kontor og knatrer på en data, jeg jobber ute i felt og har det fysisk krevende yrket. Att han velger å leve på 1950 tallet, med ei yrkesaktiv kone som drar inn over halve lønna er ikke mitt problem, jeg ønsker 2025 velkommen med en helvetes oppvask til min mann, får nå er jeg pisslei å vere singel i ett forhold. Anonymkode: dc08a...7dd 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 2. januar #45 Del Skrevet 2. januar Ja, det er vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #46 Del Skrevet 3. januar Ja, skal man tolke det generelle bildet her på KG, så er det helt normalt å mislike det meste med mannen sin, og helst ville ha minst mulig med han å gjøre. Men han har en god inntekt, så man holder ut av praktiske hensyn. Anonymkode: 91f84...303 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #47 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, skal man tolke det generelle bildet her på KG, så er det helt normalt å mislike det meste med mannen sin, og helst ville ha minst mulig med han å gjøre. Men han har en god inntekt, så man holder ut av praktiske hensyn. Anonymkode: 91f84...303 KG er nok en kanal man tyr til når man er ufornøyd mer enn når man er fornøyd. Og leser man nok misnøye så kommer man kanskje på at man ikke er helt fornøyd selv? Både menn og kvinner «holder ut» i forhold som er vanskelige. Pga kjærlighet, barn, huslån og frykten for hva som er på den andre side . Anonymkode: 615ae...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 3. januar #48 Del Skrevet 3. januar Om mannen er udugelig og viser null ansvar, så er svaret: Ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #49 Del Skrevet 3. januar Jeg vil tenke at man har lettere for å ventilere ut når man er fortvilet, irritert og sint enn å skrive når alt går på skinner ja. Selv hadde jeg en mann som bidro lite hjemme med husarbeid, jeg ble mer og mer utbrent, til jeg til slutt ikke klarte mer og gjorde det slutt. Selvsagt var jeg mye irritert på han, men hadde vi klart å kommunisere hadde kanskje ting kunne vært annerledes. Jeg føler jeg var veldig tydelig, men det hjalp ikke. Han har mange kvaliteter jeg savner, men der og da var det ikke nok, for jeg var så totalt fullstendig utslitt. Jeg prøvde å ta hensyn til at han ikke var lært opp likt og ikke så hva som måtte gjøres av husarbeid (hans utsagn) . Men når han til og med ikke kunne vaske badet en gang i uka etter å ha fått beskjed, da var det ganske dårlig stilt på et vis. Men jeg elsker han fortsatt høyt, men helsa mi tålte det ikke lenger😔 hadde jeg fortsatt, hadde strikken røket helt. (Og ja, jeg sa også i fra at jeg var helt på felgen og trengte at han avlastet, uten at det hjalp. Var sykmeldt i lange perioder fordi jeg var utslitt, og det var belastningen på hjemmebane som gjorde det. Det tok meg to år å komme 100% tilbake på jobb) Anonymkode: 68d04...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #50 Del Skrevet 3. januar Jeg er også drittlei. Vinner jeg stort med penger skal han rett ut. Anonymkode: 575f8...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #51 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 23.07): Er det normalt kvinnen er dritt lei mannen når man har barn sammen? Anonymkode: cb913...6ed Løsningen er å holde seg singel så slipper man sutringen og klagingen fra menn. Anonymkode: 5cd53...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #52 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 22.00): Det skyldes i høyeste grad at menn tar kvinnen og hennes innsats for hjem, barn og familieliv for gitt. Lull deg gjerne inn i falske forestillinger om hvordan snille menn er ofre for fæle sexgale kvinner som trenger noe nytt og spennende (som er forbausende likt hvordan visuelle menn egentlig er….) - men det fører ikke hverken forhold eller samfunnet fremover. Vi er dessverre ikke der ennå hvor menn er reelle partnere og likt engasjert i alt som må gjøres på hjemmebanen. Og vi er aldeles ikke der at menn er tilstede emosjonelt og faktisk bidrar til å berike livet til en kvinne. Menn har tradisjonelt vært mottaker av omsorg i ekteskap, og det sitter i litt for dypt ennå. Gutter og menn har en ensomhetsepidemi, fordi de ikke lengre kan gifte seg til en kvinnes omsorg. Når kvinner kan forsørge seg selv, og jobber utenfor hjemmet selv. Vi lærer ikke guttene våre i stor nok grad å drive emosjonelt arbeid, pleie kontakt med familie og slekt, ta vare på venner. Så de vet heller ikke hva en kvinne ønsker seg fra en partner. Stadig flere kvinner velger nå heller å leve alene, enn med en mann som bidrar med lite positivt i livet deres, annet enn å generere mere jobb for henne. Men klart, det er lettere å skylde på kvinner, enn at menn må gjøre endringer og bli bedre partnere…. Anonymkode: 6c519...519 👏👏 Dessverre tror jeg ikke at menn kommer til å ta det til seg. Det vil bli flere og flere kvinner som velger singellivet over menn og menn vil klage videre om hvor ensomme de er. Det enklere for menn å skylde på andre enn å ta til seg at de faktisk må bidra med noe positivt og ikke kan få alt de peker på. Menn i min generasjon er dessverre ikke noe å skryte av. Vi er vokst opp med boomer-foreldre, men kanskje og forhåpentligvis kan vi gjøre det bedre med den generasjonen som er nå. Som en som har en tenåringsgutt så snakkes det ofte om at vi må oppdra dem til å bli gode ektemenn og snu den trenden som er nå med dårlige menn, for herregud, det er så mange av dem Anonymkode: 5cd53...971 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #53 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Som en som har en tenåringsgutt så snakkes det ofte om at vi må oppdra dem til å bli gode ektemenn og snu den trenden som er nå med dårlige menn, for herregud, det er så mange av dem Anonymkode: 5cd53...971 Jeg har både gutt og jente og jeg prøver å hjelpe begge til å bli gode partnere i framtiden. Jeg tenker med gru om datteren min skulle bli som en av de sure KG-damene som bare sprer hat og ikke tar ansvar for seg selv. Anonymkode: 615ae...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar #54 Del Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har både gutt og jente og jeg prøver å hjelpe begge til å bli gode partnere i framtiden. Jeg tenker med gru om datteren min skulle bli som en av de sure KG-damene som bare sprer hat og ikke tar ansvar for seg selv. Anonymkode: 615ae...af2 Man lager bra barn av å oppdra dem og gjøre dem trygge. Lære de å sette grenser for seg selv og andre. En del damer på kg som er bitre i forhold har nok dessverre ikke lært å sette grenser og ikke levd trygt hjemme med validering av deres følelser. Da hadde de ikke blitt sammen med menn som lemper alt over på dem. Og gode menn har gode foreldre som lærer dem å hjelpe til og de lemper selvfølgelig ikke eget ansvar over på damene sine. Og de kan også sette grenser og respekterer andre. Anonymkode: 8417d...8ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå