Gå til innhold

Svigermor snakker om eksen hver gang, hva er formålet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en svigermor som lette etter anledninger til å prate om ALLE de tidligere damene til mannen min.

"Sønnen min, han har hatt mange damer han, men jeg tror nok at favoritten min må være Silje som han var sammen med for 7 år siden "

Hun satt å skrollet på mobilen og kom bort til meg for å vise bilde av mannen min og "hans siste flamme" som hun kalte henne.

Tilslutt sa jeg ifra om at det var ubehagelig og at det faktisk såret meg. Etter det har hun gitt seg. 

Anonymkode: 8333f...79a

Jeg mistenker at hun sa det samme til «Silje» da hun var sammen med ham. 

Anonymkode: d6cb5...18b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye mulig. Litt på siden av temaet:

Jeg har truffet "Silje" en gang, vi kom godt overens og ble sittende å prate. Jeg fortalte henne da denne historien, som i mitt hode er så tragisk at den blir morsom. "Silje" reagerte med at hun syns det var sååå koselig og at jeg måtte hilse svigermor mye....

Anonymkode: 8333f...79a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har nå vært sammen med en fantastisk mann i 2 år. Og i utgangspunktet liker jeg svigerfamilien, men hans mor gjør meg usikker på enkelte ting...

Han har ikke noen lang historie med seriøse forhold før han traff meg, kun ett relativt kortvarig forhold (ca 2 år) da han var tidlig i tyveårene, altså over 10 år siden nå. De skiltes som venner og det var ingen hard feelings. De bodde sammen en kort periode da de var sammen, og hun traff selvsagt hans foreldre den gang flere ganger. 

Uansett, hver gang vi besøker svigers så må svigermor nevne denne eksen i en eller annen sammenheng. Enten da de gjorde noe sammen ute, eller i forbindelse med et eller annet der hun var tilstede. Jeg opplever at hun mimrer på en måte... I en samtale jeg ikke engang kan delta i. 

De første gangene det skjedde tenkte jeg ikke noe over det, for jeg har ikke problemer med sjalusi og fortid, jeg har jo også det (selv om mine foreldre aldri hadde sett poenget i å nevne mine ekser foran min nye kjæreste...). Og nå irriterer det meg, for det virker nesten som hun gjør det bevisst for å se min reaksjon, uten at jeg har noe mer å gå på enn det... Men jeg sier jo ingenting, for hva i alle dager skal man bidra med i en sånn samtale annet enn å vente til den dør ut eller man bytter tema? 

Er jeg sensitiv som reagerer på dette? Hadde det nå ennå være et forhold som varte i veldig mange år, eller de hadde barn sammen, så hadde det vært større takhøyde der. Men dette er jo et kortvarig forhold for veldig mange år siden, som jeg ikke helt forstår hvorfor hun må ta opp igjen og igjen 😅

Anonymkode: 54b1c...05e

Syns det er unødvendig av svigermor. Nytt forhold, nytt samtaleemne! Hun prøver å ødelegge som mange svigermødre desverre gjør!

Anonymkode: 61603...323

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke nevn det direkte nei. Kjør heller på med samme medisin tilbake: hvordan «går det med Kari, da? Jeg hørte at hennes eldste bla bla bla… det må jo være hyggelig for henne. Har du sett kar nylig, da? Så blir hun kanskje ferdig med Kari. 

Anonymkode: e3ffd...278

Samme medisin i dette tilfellet ville vel vært å snakke om eksen til svigerfar. Hvis han ikke har noen ekskone som TS vet om så kan hun jo spørre han om det er noen tidligere flammer han vil fortelle om neste gang svigermor setter i gang med dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men da jeg gjorde det slutt med en eks for flere år siden, så sluttet min mor aldri å snakke om ham. Det var ikke måte på hvor bra han var, jeg ville aldri finne noen som var så bra som ham igjen osv.

Da hadde jeg enda ikke truffet ny partner enda. Jeg spurte om hun hadde tenkt å fortsette slik når jeg fant en ny mann, og svaret var at hun måtte jo få prate om en som praktisk talt hadde vært familie (han og jeg var sammen i tre år).

Jeg lurte på hvordan hun ville følt det om jeg sa samme ting som dette til henne etter at hun gikk fra min far. Men det var visst ikke det samme.

Til slutt var det to ting jeg sa i samme samtale som om sider fikk henne til å slutte å lovprise min eks i alle mulige og umulige sammenhenger. Det ene var at jeg spurte henne om hun var forelsket i min eks (fikk faktisk aldri svar på det..). Det andre var hvordan hun ville følt det hvis hennes tidligere svigerfar eller -mor konstant hadde ros min fars eks opp i skyene hver gang de møttes, om det hadde vært helt greit for henne? Eller om hennes nye partners familie hele tiden roste hans eks opp i skyene hver gang hun møtte dem. Etter dette ble det faktisk slutt. Jeg sa i samme samtale også at hvis hun ønsket å fortsette å ha kontakt med min eks, så var det helt greit for meg. Men at hvis hun skulle ha en slik kontakt med ham, så måtte hun innse at den kontakten utelukkende da var mellom henne og ham, og at den kontakten på ingen måte skulle involvere meg, dvs. at jeg ikke ønsket å høre noe om ham, og at hun heller ikke fikk dele ting om mitt privatliv etter ham med ham.

Det kan ikke overføres direkte, men vil bare si at jeg kan forstå noe av det du føler på.

Du har fått noen gode forslag til hva du eller mannen din kan si til svigermor. En annen ting er å kanskje minne svigermor om at forholdet mellom "Kari" og hennes sønn faktisk tok slutt for 10 år siden, at Kari er godt gift og har annen egen familie, og at den kontakten svigermor og "Kari" nå har, det må være en kontakt som kun baserer seg på de to. For hennes sønn har gått videre for mange år siden, og han er nå sammen med TS, har vært det i over to år nå, og at det derfor blir merkelig og unaturlig at det skal hver gang dere er sammen med svigermor skal snakkes så mye om "Kari", og at det derfor hadde vært fint om svigermor sluttet med dette.

Hvis svigermor ellers er en oppegående dame, så vil jeg tro at hun på et (enormt klossete) vis egentlig forsøker å stille seg selv i et godt lys - altså, at hun forsøker å vise deg at hun ønsker et godt forhold til deg. Jada, jeg vet, helt bakvendt, men jeg mistenker faktisk at det kan være årsaken. Om det stemmer så nevner hun ikke "Kari" fordi hun har behov for å snakke om "Kari", men for å forsøke å gi deg inntrykk av at hun er en svigermor som ønsker å få et godt forhold til sin svigerdatter - nå altså deg. Mildt sagt veldig klumsete måte å gjøre det på, men en venninne av meg opplevde lignende, og der viste det seg at det var det som lå bak hos svigermor. Når de fikk ryddet opp i det, min venninne og mannen snakket sammen med hans mor, så fikk de et veldig godt forhold og snakket om hans eks opphørte.

Jeg tenker at dette går an å løse på en enkel måte - lykke til :)

Anonymkode: a35e3...cf9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at du reagerer på dette (ikke veldig langt forhold mellom din mann og "Kari", ikke felles barn, mange år siden det ble slutt). 

Her ville jeg spurt mannen "Hadde din mor og Kari et VELDIG nært forhold? Jeg registrerer et hun nevner Kari svært ofte når vi er der". Kanskje mannen din da kan legge merke til det og bidra til å få en slutt på det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mistenker at hun sa det samme til «Silje» da hun var sammen med ham. 

Men er det fordi hun liker å støte folk fra seg, tenner på en krangel, føler seg viktig når folk blir sint?

Eller er det en slags autisme hvor hun hører en indre stemme og tenker at den må ytres?

Eller er hun bare en eldre dame som har vært «pen kvinne» i den første halvdelen av livet (og holdt munn for å ikke støte noen) og som nå slipper gørra ut fordi hun gir f?

Anonymkode: 17c68...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde min ekssvigermor stadig vekk første året . Det var værst for eksen som ikke likte så godt sin eks. 🤣

Det værste var da eksen min hadde vært utro mot meg og vi skulle prøve på nytt. Da presterte hun å kalle meg hennes navn😵‍💫

Anonymkode: f1881...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor (mor til samboer) gjorde noe liknende. Vi traff dem sjelden men hver forbanna gang skulle hun nevne noe om eksen. Jeg tenkte at hun hadde lav EQ og bare var litt dum, men irriterende var det. Enda mer irriterende var det at samboer ikke sa noe, men han sa til meg at moren fremdeles hadde en sorg siden eksen døde, selv om det var mange år siden. Nå er moren død, men vi hadde aldri noen relasjon, byttet aldri kontaktinfo en gang, så lite kontakt hadde vi.

Har dessverre ingen råd ts, annet enn å spørre samboeren din hva han tenker om at moren alltid skal nevne navnet til eksen. Samt at du kan klasssifisere henne som litt dum, slik at det er lettere å unnskylde dum oppførsel.

Anonymkode: 60bef...bcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Min svigermor (mor til samboer) gjorde noe liknende. Vi traff dem sjelden men hver forbanna gang skulle hun nevne noe om eksen. Jeg tenkte at hun hadde lav EQ og bare var litt dum, men irriterende var det. Enda mer irriterende var det at samboer ikke sa noe, men han sa til meg at moren fremdeles hadde en sorg siden eksen døde, selv om det var mange år siden. Nå er moren død, men vi hadde aldri noen relasjon, byttet aldri kontaktinfo en gang, så lite kontakt hadde vi.

Har dessverre ingen råd ts, annet enn å spørre samboeren din hva han tenker om at moren alltid skal nevne navnet til eksen. Samt at du kan klasssifisere henne som litt dum, slik at det er lettere å unnskylde dum oppførsel.

Døde denne damen mens din samboer fremdeles var sammen med henne, eller var hun blitt en eks før hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Døde denne damen mens din samboer fremdeles var sammen med henne, eller var hun blitt en eks før hun døde?

Etter, men hva har det å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er litt på begge sider av gjerdet her, og synes ikke at det din svigermor er så ille.

Min mor kan også komme på å plutselig nevne min ex "Per" når vi sitter i familieselskap. Jeg var sammen med Per fra jeg var 14-22, samboere i flere år, så Per har vært med oss på mange ferier og hjulpet foreldrene mine med litt småting også. Så da blir han gjerne nevnt i den sammenheng "husker du da vi var i Paris i 2002, det var jo sammen med den-og-den-og-Per" eller "vi satte jo opp det gjerdet første året du og Per bodde sammen". Helt unødvendig å nevne Per, men hans tilstedeværelse i minnene hennes blir liksom en lett måte å huske omtrent hvilket år det hele skjedde. Så jeg synes det er helt uskyldig.

Min svigermor derimot har ved noen anledninger nevnt exene til mannen min, og det på en helt annen måte - "jeg fant et bilde av Mia, se så pen hun var! De var et så vakkert par!" eller "har du hørt noe om hvordan det går med Anne, jeg savner henne, hun var så utrolig koselig" eller "Ellen har kjøpt seg en luksusvilla i Sveits, skulle ønske dere fremdeles var sammen så jeg kunne reist på ferie dit". Noe som blir ekstra sårt fordi svigermor alltid klager på utseendet/vekten/klesstilen min når vi møtes, og aldri gidder å ha en samtale med meg på egenhånd. 

Nå virker det som om din svigermor er mest i første kategori? Litt unødvendig, men uten direkte stikk til deg?

Anonymkode: 23bcf...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor gjør det samme. Sier hvor flott hun var. Men at sønnen mistrivdes var ikke så viktig. Og at hun og svigermor kranglet hele tiden tiden er liksom glemt. Og vi har vært sammen i 25 år no og hun gir seg ikke. Dette var en eks som han var sammen med i 3 år før han ble 20 år. Men hun er en narsissist da. Så vi omgås ikke i hverdagen. Jeg blir aldri godtatt lell. Og det går helt fint. 

Anonymkode: 4cf4a...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Etter, men hva har det å si?

Det er jo en viss forskjell på om man snakker om en som gikk bort mens de fremdeles var i et forhold og å nevne en eks til stadighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...