AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #61 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skummelt at så mange med lappen ikke tør å kjøre på normalt vinterføre. Utrygge bilister er livsfarlige i trafikken. Veldig forståelig om det er is og holke føre, men det er jo ikke hele vinteren. Salt lurer dere til å tro det er mindre glatt, men fakta er at skikkelig vinterføre uten saltslaps gir mye bedre feste. Anonymkode: 8a0d0...1e3 Hvis du faktisk gidder å lese, så holder de fleste seg unna trafikken når de ikke er trygge på egen bilkjøring, sikrere bilister finner du ikke! AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her var det mange som ikke skulle hatt lappen.. Misforstå meg rett, bra folk ikke kjører overalt på glatta når de er såpass utrygge. Utrygge sjåfører er farlige sjåfører. Men man blir heller aldri trygg av å unngå helt det man er usikker på. Så da er min klare mening at folk som «ikke kjører når det er glatt», «ikke tørr å kjøre i byen», «ikke liker å kjøre i mørket» osv osv, ikke burde hatt lappen rett og slett, fordi de strengt talt ikke mestrer kjøring så godt som de burde. Anonymkode: 74f1f...da2 Vissvass. Jeg er vant med bykjøring og flerfelts motorveier, og da er det de veiene jeg er tryggest på - selvfølgelig. Men det betyr ikke at jeg ikke klarer å kjøre andre steder, men jeg er mer uvant med det, blir mer sliten og gjør det derfor ikke mer enn jeg må. Men tilpasser jo farten og kjører forsiktig, så jeg utgjør ingen fare i trafikken likevel. Jeg har heller ikke en bil tilpasset mer krevende veier - men har lånt en firhjulstrekk og ser det er himmelvid forskjell på å kjøre slike biler vs min «bybil». Anonymkode: e004c...7d9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #62 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skummelt at så mange med lappen ikke tør å kjøre på normalt vinterføre. Utrygge bilister er livsfarlige i trafikken. Veldig forståelig om det er is og holke føre, men det er jo ikke hele vinteren. Salt lurer dere til å tro det er mindre glatt, men fakta er at skikkelig vinterføre uten saltslaps gir mye bedre feste. Anonymkode: 8a0d0...1e3 Normalt vinterføre er ikke gangs over alt vet du. Det snør, regner, fryser til, ikke strøs det, ikke brøytet det godt nok over alt. Det er stor forskjell på hvor i landet, klima og vedlikehold av veien. Veldig lite gjennomtenkt svar fra din side. Jeg bor på innlandet og her kan det være perfekte kjøreforhold på en god vinter, men med varierende vær er det ille. Og noen år er det slik HELE vinteren! 2019 var et drittår med holke konstant! 2018 og 2017 snødde det hele tiden, brøytebilene kunne ikke jobbe fort nok, forståelig, og brøytekantene ble så høye at sikten ble betydelig redusert. Noen veger her er veldig ukykkesbelastet og man må ha respekt. Normalt vinterføre er derfor et veldig varierende og ustabilt vinterføre! Anonymkode: 80f26...ea5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #63 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her var det mange som ikke skulle hatt lappen.. Misforstå meg rett, bra folk ikke kjører overalt på glatta når de er såpass utrygge. Utrygge sjåfører er farlige sjåfører. Men man blir heller aldri trygg av å unngå helt det man er usikker på. Så da er min klare mening at folk som «ikke kjører når det er glatt», «ikke tørr å kjøre i byen», «ikke liker å kjøre i mørket» osv osv, ikke burde hatt lappen rett og slett, fordi de strengt talt ikke mestrer kjøring så godt som de burde. Anonymkode: 74f1f...da2 Jeg liker ikke å kjøre når det er glatt. Jeg har kjørt mye på vinteren, over Haukeli og Hardangervidda flere ganger hver vinter. Men for hver gang jeg opplever at bilen sklir, eller andre ubehagelige situasjoner, så blir jeg litt mer nervøs. Nå unngår jeg helst å kjøre på vinteren hvis jeg ikke får låne naboens bil. Jeg har oppdaget at med en annen bil enn min egen så er vinterkjøring mye enklere. Det viser seg at min bil er håpløst dårlig på vinterføre. Jeg synes ikke du kan si at jeg ikke burde hatt lappen bare fordi jeg tar konsekvensene av at jeg har en bil som er dårlig på vinterføre. Når jeg skal ha ny bil så skal jeg kjøpe en som er tryggere på vinterføre. Men enn så lenge kommer jeg til å la bilen stå når det er glatt. Anonymkode: 02d9e...4eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #64 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor i Nord-Norge holder du til? De færreste i Sør-Norge har fem måneder med vinterføre, med mindre de er bosatt på høyfjellet. Bykjøring på vinteren når snøen og kulden titter innom en gang i blant er null problem for folk flest. Motorveier og ringveier måkes og strøms, men kommer du på landet så er det vinterføre med blå holde mange steder. Og det er den typen føre ts snakker om. Anonymkode: 88708...71f Velkommen til Kongsberg, 50 minutter unna Oslo i bil! Her hadde vi vinterføre fra starten av oktober til starten av mai i fjor! Anonymkode: bc4dd...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #65 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg unngår også landeveiskjøring på vinterføre, spesielt hvis det er mørkt. Jeg kjører en liten bil, som er smalere enn typiske spor i veien, noe som gjør det helt grusomt kjøre hvis det er sporete veibane. Kjøring på krevende føre, og i mørke trigger ofte migrene-aura hos meg. Anonymkode: 08a02...732 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #66 Del Skrevet 30. desember 2024 Skjønner henne godt. Er heller ikke glad i dårluge veier vinterstid. Og hadde jeg hatt en venninne hvor det kun var meg som måtte dra til henne hadde jeg nok blitt lei av det også. Anonymkode: b608c...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 30. desember 2024 #67 Del Skrevet 30. desember 2024 Har vi ikke lest denne problemstillinger før, bare fra andre siden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #68 Del Skrevet 30. desember 2024 Så fordi du har valgt å bosette deg landlig og få barn uten mulighet til avlastning, er det hun som skal tilpasse seg deg, ikke omvendt?? Hun kommer på sommerstid og dagtid på vinteren, men er ærlig på at hun er ukomfortabel med å kjøre på vinterføre i mørket, og det syns jeg du bør ha respekt for. Anonymkode: 0c839...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #69 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fordi du har valgt å bosette deg landlig og få barn uten mulighet til avlastning, er det hun som skal tilpasse seg deg, ikke omvendt?? Hun kommer på sommerstid og dagtid på vinteren, men er ærlig på at hun er ukomfortabel med å kjøre på vinterføre i mørket, og det syns jeg du bør ha respekt for. Anonymkode: 0c839...0a5 Vi er oppvokst ikke langt ifra her vi bor, men hun flyttet til byen da vi var i begynnelsen av 20 årene Anonymkode: adc9e...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #70 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mente 30 minutter om sommeren og 35 om vinteren Anonymkode: adc9e...cb8 Hvis det tar 30 minutter å kjøre om sommeren så hadde jeg brukt langt over 35 minutter på vintervei! Anonymkode: 4283d...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #71 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her var det mange som ikke skulle hatt lappen.. Misforstå meg rett, bra folk ikke kjører overalt på glatta når de er såpass utrygge. Utrygge sjåfører er farlige sjåfører. Men man blir heller aldri trygg av å unngå helt det man er usikker på. Så da er min klare mening at folk som «ikke kjører når det er glatt», «ikke tørr å kjøre i byen», «ikke liker å kjøre i mørket» osv osv, ikke burde hatt lappen rett og slett, fordi de strengt talt ikke mestrer kjøring så godt som de burde. Anonymkode: 74f1f...da2 Vil du være privatsjåfør for meg da? Jeg trenger å komme meg på jobb og her finnes ikke kollektivt tilbud. Anonymkode: dc567...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #72 Del Skrevet 30. desember 2024 Her er det så mye viltdyr som blir påkjørt om vinteren, det gjør at jeg liker ikke kjøre i skumringen, når de er mest aktive. Ikke vil jeg skade et dyr, ikke bilen, meg selv, passasjerer, andre bilister, gående langs vegen. Derfor prøver jeg å tilpasse så jeg kjører når det er lyst, og prøver å se an værmelding og føret. Mulig jeg ikke burde ha lappen, men jeg prøver hverfall å være så trygg som mulig. Anonymkode: 418bb...6ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #73 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi er oppvokst ikke langt ifra her vi bor, men hun flyttet til byen da vi var i begynnelsen av 20 årene Anonymkode: adc9e...cb8 Men i all verden, med alle de tilbakemeldingene du har fått, evner du fortsatt ikke å se dette fra venninnen din sitt ståsted? Jeg er vokst opp på bygda og kjørte noen år på grusomme vinterveier før jeg flyttet hjemmefra for å studere - at jeg kjørte på slike veier noen år for 20+ år siden betyr ikke at jeg er vant med slike veier NÅ Anonymkode: e004c...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå