Gå til innhold

Venninne liker ikke å kjøre om vinteren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ei venninne som bor i byen og jeg bor på bygda. Om sommeren møtes vi ofte hjem til meg. Jeg er alenemor og kan ikke dra ofte til henne. Men om vinteren takker hun ofte nei til invitasjoner. Sier at hun liker ikke å kjøre om vinteren. Hun kjører i byen, men liker ikke å kjøre hit pga det er mer snø og kanskje litt vanskeligere kjøreforhold noen ganger. Hun kan komme på dagtid hvis veiene er bra, men drar hjem før det er mørkt.

Er ikke dette litt rart? Vi bor i ett land med snø i mange måneder 

Anonymkode: adc9e...cb8

Synes det er helt greit. Jeg bor på bygda med masse snø og kjører minst mulig til venner i byen på vinteren.

Anonymkode: 11b98...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det var skummelt å kjøre i bymiljø før. Det tok meg mange år å bli komfortabel med å kjøre i Oslo

Anonymkode: 91bc7...f4f

Dette er ett like godt eksempel. Jeg har hatt bekjente på besøk som overhodet ikke er vant til å kjøre i storby med flere baner, akkseleringsfelt med høy hastighet, mye trafikk, lys og rundkjøringer, har sett den beste sjåfør (som er vant til langdistanse kjøring i mer bygdelige omgivelser..) - få nærmest panikkangst når vedkommende skulle kjøre i storby..

På mange måter er det egentlig en bra ting at man har respekt for trafikken, og kjenner sine begrensinger. Håper TS fikk svar på spørsmålet sitt og setter pris på at venninna kjører langdistanse når det er bedre føre :)

ts: husk at dere kan snakke via mobil også da :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange som er redde for å kjøre på vinteren, men innlegget til ts handlet vel ikke om kjørevær med advarsler heller, men helt vanlig vintervær. Vi har ca fem mnd. med dette, og jeg syns at folk skal vedlikeholde kjøreferdighetene sine, så man vet hvordan man skal reagere i uventede forhold i trafikken.

Å kjøre på vinteren i byen er ofte mye vanskeligere enn på bygda, da det er vanskelig å få måkt skikkelig pga bilparkeringer. Er det mye snø da, så er det vanskelig å kjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Dette er ett like godt eksempel. Jeg har hatt bekjente på besøk som overhodet ikke er vant til å kjøre i storby med flere baner, akkseleringsfelt med høy hastighet, mye trafikk, lys og rundkjøringer, har sett den beste sjåfør (som er vant til langdistanse kjøring i mer bygdelige omgivelser..) - få nærmest panikkangst når vedkommende skulle kjøre i storby..

På mange måter er det egentlig en bra ting at man har respekt for trafikken, og kjenner sine begrensinger. Håper TS fikk svar på spørsmålet sitt og setter pris på at venninna kjører langdistanse når det er bedre føre :)

ts: husk at dere kan snakke via mobil også da :) 

Er ikke akkurat langdistanse. Ca 35 minutter om sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er lengre enn en liten svipptur. Hvorfor skriver du «om sommeren».. er vel «om vinteren» det er snakk om nå, er det ikke….??

Hvorfor kan ikke du bare kjøre da siden du synes det er såpass kort distanse? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Det er lengre enn en liten svipptur. Hvorfor skriver du «om sommeren».. er vel «om vinteren» det er snakk om nå, er det ikke….??

Hvorfor kan ikke du bare kjøre da siden du synes det er såpass kort distanse? 

Skrev feil. Mente 30 minutter om sommeren og 35 om vinteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt innafor, jeg liker heller ikke å kjøre i mørket på glatta. 

Anonymkode: e8528...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med dette innlegget? Mistenker du at hun ikke vil ha noe med deg å gjøre, og finner på en unnskyldning for å slippe og besøke deg? Taler jo for at hennes forklaring er reell, når hun tross alt gidder å komme på besøk i sommermånedene, år etter år? 

Endret av Lychees
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du tenker at det er en kort og grei tur og ikke har noen problemer med å kjøre på vinteren burde vel du ta turen til byen da? Venner skal vel stille opp for hverandre og hvis det oftest er venninna di som kjører til deg på sommeren, kan vel du ta "byrden" på vinterstid? Eller skal det bare gå en vei? 

Anonymkode: 6ad6c...a60

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ei venninne som bor i byen og jeg bor på bygda. Om sommeren møtes vi ofte hjem til meg. Jeg er alenemor og kan ikke dra ofte til henne. Men om vinteren takker hun ofte nei til invitasjoner. Sier at hun liker ikke å kjøre om vinteren. Hun kjører i byen, men liker ikke å kjøre hit pga det er mer snø og kanskje litt vanskeligere kjøreforhold noen ganger. Hun kan komme på dagtid hvis veiene er bra, men drar hjem før det er mørkt.

Jeg er også sånn, kjører bare til familien min om jeg må forstå den bakken er grusom på vinteren. Har sklidd baklengs ned en gang 

Anonymkode: a36d3...93c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det. Folk er ulike. Jeg kjører ikke i snøvær, ikke i byen en gang. Jeg har helt angst for glatt føre. Punktum. Kjører  heller ikke i rush trafikk med mindre jeg må. 

Anonymkode: 6e73a...0de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skrev feil. Mente 30 minutter om sommeren og 35 om vinteren 

Igjen: hvorfor kan ikke du kjøre dette strekket da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke skulle hatt lappen.. 

Misforstå meg rett, bra folk ikke kjører overalt på glatta når de er såpass utrygge. Utrygge sjåfører er farlige sjåfører. Men man blir heller aldri trygg av å unngå helt det man er usikker på.

Så da er min klare mening at folk som «ikke kjører når det er glatt», «ikke tørr å kjøre i byen», «ikke liker å kjøre i mørket» osv osv, ikke burde hatt lappen rett og slett, fordi de strengt talt ikke mestrer kjøring så godt som de burde. 

Anonymkode: 74f1f...da2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Misforstå meg rett, bra folk ikke kjører overalt på glatta når de er såpass utrygge. Utrygge sjåfører er farlige sjåfører. Men man blir heller aldri trygg av å unngå helt det man er usikker på.

Så da er min klare mening at folk som «ikke kjører når det er glatt», «ikke tørr å kjøre i byen», «ikke liker å kjøre i mørket» osv osv, ikke burde hatt lappen rett og slett, fordi de strengt talt ikke mestrer kjøring så godt som de burde. 

🙄 for noe tull. Så hvis du har bodd på et lite tettsted hele livet ditt og kan kjøre lange strekk men blir stressa om du kjører inn i Stockholm sentrum med fire, fem baner, så burde du ikke ha lappen overhode?

Og hvis jeg føler meg utrygg om jeg skal kjøre 4 timer langs en mørklagt, smal svingete og glatt vei, så kan jeg ikke kjøre i dagslys ned til nærbutikken om sommeren? Mange som ikke skulle ha lappen i følge deg da. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (41 minutter siden):

Jeg ser at det er mange som er redde for å kjøre på vinteren, men innlegget til ts handlet vel ikke om kjørevær med advarsler heller, men helt vanlig vintervær. Vi har ca fem mnd. med dette, og jeg syns at folk skal vedlikeholde kjøreferdighetene sine, så man vet hvordan man skal reagere i uventede forhold i trafikken.

Å kjøre på vinteren i byen er ofte mye vanskeligere enn på bygda, da det er vanskelig å få måkt skikkelig pga bilparkeringer. Er det mye snø da, så er det vanskelig å kjøre.

Hvor i Nord-Norge holder du til? De færreste i Sør-Norge har fem måneder med vinterføre, med mindre de er bosatt på høyfjellet. 
Bykjøring på vinteren når snøen og kulden titter innom en gang i blant er null problem for folk flest. Motorveier og ringveier måkes og strøms, men kommer du på landet så er det vinterføre med blå holde mange steder. Og det er den typen føre ts snakker om. 

Anonymkode: 88708...71f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv på bygda og elsker å kjøre. Noen er mer redd når det er snø og glatt. Sånn er det bare. Jeg kjører fort i svingene mens en venninne kan kjøre i 40. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: 986b5...9f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mye har jo med vaner, øvelse og lokal kjennskap å gjøre. Mange som ikke bor i storbyen synes nok ikke det er vanskelig å svinge i et lyskryss eller komme seg gjennom en rundkjøring, men når du kanskje i tillegg er usikker på hvor du skal, hvilke filer du skal kjøre i og må følge med på GPS i tillegg er det ikke så enkelt. Jeg bor i Oslo og synes det å kjøre steder der jeg ikke er kjent kan være ubehagelig siden man ofte plutselig ligger feil ift dit man skal, men det er mange biler og helt fullt i nabofilene.

Npr det gjelder vinterkjøring er det faktisk noen av oss som bor og lever i byen og som har mulighet til å ta t-banen når det er glatt og snø. For da står byen. Hvis vi ikke krasjer eller sitter fast selv er det garantert noen andre som gjør det. Og da får vi lite trening i slikt føre, for vi gidder ikke bruke 2 timer på å kjøre 5 km til jobb. Det er dessuten stor forskjell på en vei med fast snø på bygda der det aldri er plussgrader og en lignende vei i Oslo der det kjører 30000 biler hver dag og det er kø, is og slaps. Prøv å kjøre der når du skal stoppe og starte hele tiden, og når barn og hunder og folk med headset løper ut i veien i tide og utide så du må bråbremse på glatta. Her vi bor er det vanligvis ren issåle overalt, og ofte er det vann oppå isen. Det er ikke rart folk ikke liker det. At man unngår å kjøre da er bra for både trafikkavviklinga (færre biler), potensielle ulykker og for å unngå stress som sjåfør.

Anonymkode: 70dd1...5c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sånn sett er det vel de som tror de er de flinkeste sjåførene som ikke burde hatt lappen, nettopp fordi at de tar unødvendig risiko. 

Anonymkode: d5877...968

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med noen leker å reis til henne da. Eller avtal å få noen timer med barnevakt sånn du kan reise til henne. Blir veldig ensidig om hun alltid skal dra til deg. Da blir man gjerne lei etterhvert. 

Anonymkode: d5877...968

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omvendt. Kjører IKKE i oslo. Og hadde ikke kjørt i andre store byer heller, som Bergen eller Stavanger. Handler nok mest om hva man er vant med.

Anonymkode: 96271...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...