AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #61 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet. Det kuttes allerede over alt - flere barn med sterke funksjonshemninger betyr mindre penger til eldreomsorg, oppveksttilbud, syke og pleietrengende. De som velger abort i en slik situasjon gjør hele samfunnet en tjeneste, og sparer seg selv for mye jobb og sorg. Jeg mener ikke at folk bør oppfordres til det, men de bør i hvert fall ikke kritiseres for å ta det valget. Anonymkode: fccd0...7c4 Dette er faktisk et svært viktig poeng. Helsevesenet kneler. Det er lett å si at alle liv er like mye verdt, men realiteten er at vi har faktisk ikke råd til å gi alle det tilbudet vi har i dag. Det er ikke bærekraftig rett og slett. Da handler det ikke bare om å velge å sette et barn til verden som man vet blir en utgiftspost. Det handler like mye om at pengene må hentes fra en plass. Skal du velge å sette et massivt pleietrengende barn til verden eller skal vi hjelpe lille Lise på tre år som allerede er født og har fått kreft? Dette er ikke tilfelle enda, men det kommer. Det er ikke nok ressurser. Ikke nok helsepersonell. Alle liv er like mye verdt? Greit. Men noen må velges bort i fremtidens helsevesen. Jeg foretrekker da at det blir de som enda ikke er født. Anonymkode: 83b78...e0b 20 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 29. desember 2024 #62 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Usikker. Men svarprosent vil normalt være dårlig på slike og lignende undersøkelser. Det er alltid feilkilder. Kanskje svarer bare de som har det bra, kanskje svarer bare de som har det dårlig.. osv. Så man må jo bare anta at det representerer like godt som ved veldig mange andre typer undersøkelser som sendes ut til mange. Anonymkode: 599e5...5ea Nei, vi bør anta at utvalget ikke er særlig representativt, slik man bør ved alle slike undersøkelser, til forsøket er gjentatt et antall ganger med lignende resultater, og helst også under mer kontrollerte former. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #63 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Må tilføye at de begynte i vanlig skole en gang tidligere på 90tallet da integrering ble en viktig agenda. Jeg var veldig positiv til skiftet i begynnelsen, men mine slektninger ble miserable av ordningen. De ble isolert blant mennesker som ikke forstod, ikke godtok og det var tungt for oss alle: også meg som plutselig gikk på samme skole som min 9 år eldre slektning. Det var verken fugl eller fisk den gang. Min slektning fikk ihvertfall ikke noe positivt eller nyttig av skolebyttet. Men samfunnet var fornøyd for nå var de funksjonshemmede integrert så da var det stjerne i boka for dem. Anonymkode: d5dac...bb4 Haha, sorry at jeg ler. Jeg er helt enig altså, men det er litt komisk. Alle er fornøyde når disse barna blir integrert i vanlig skole, men mange av disse barna sitter jo på eget grupperom 90% av tiden. Foreldrene tror nok også at det er bedre i skolen enn det egentlig er. Jeg har noen timer med et barn som krever 1 til 1. Jeg gjør mitt beste for å gi hen en fin hverdag, men jeg har også tatt noen stp i spes ped og er interessert i dette og kan litt. Men det er mange ganger jeg tar over etter en annen voksen (assistent/ vikar/ annen lærer), at de egentlig bare har sittet og ventet på at jeg skal komme. Det er litt trist at det skal være sånn. Disse barna trenger mer, men det er ikke plass og økonomi nok til å ha dem på kommunens ressurssenter (spesialskole). Jeg har et friskt barn i bgh-alder, men er veldig spent på hvordan skolestart blir. Det er virkelig ikke bra nok i den norske skolen, og det er vanskelig nok for friske barn til tider. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å sende et barn med ekstra behov på vanlig, kommunal skole. Anonymkode: 8a368...038 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #64 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så hvis du spør dem, vil de dø? De fleste vil velge livet hvis de får velge. Anonymkode: 30f9c...d7b Tipper de fleste hadde valgt å ikke ha funksjonshemning ja? For alternativet vil som regel å føde et annet, friskt barn som ellers ikke hadde blitt født. Har selv funksjonshemning og skulle gjerne blitt født i en frisk kropp Anonymkode: 9f99f...f35 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #65 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er faktisk et svært viktig poeng. Helsevesenet kneler. Det er lett å si at alle liv er like mye verdt, men realiteten er at vi har faktisk ikke råd til å gi alle det tilbudet vi har i dag. Det er ikke bærekraftig rett og slett. Da handler det ikke bare om å velge å sette et barn til verden som man vet blir en utgiftspost. Det handler like mye om at pengene må hentes fra en plass. Skal du velge å sette et massivt pleietrengende barn til verden eller skal vi hjelpe lille Lise på tre år som allerede er født og har fått kreft? Dette er ikke tilfelle enda, men det kommer. Det er ikke nok ressurser. Ikke nok helsepersonell. Alle liv er like mye verdt? Greit. Men noen må velges bort i fremtidens helsevesen. Jeg foretrekker da at det blir de som enda ikke er født. Anonymkode: 83b78...e0b Viktig👍 Anonymkode: 9f99f...f35 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #66 Del Skrevet 29. desember 2024 Noen bare MÅ være martyrer og føde frem barn de vet vil ha få muligheter til å klare seg bra. Anonymkode: 35289...052 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 29. desember 2024 #67 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem bestemmer hva som er et verdig liv? Anonymkode: 81e41...22d Hver og en for seg, så folk kan ta valg basert på egen overbevisning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #68 Del Skrevet 29. desember 2024 Det virker dessverre som de som har barn med sterk funksjonshemning føler det personlig støtende at ikke andre velger det samme. Det blir litt som at jeg skal bli lei meg for at venninna mi tok abort (vanlig abort, friskt foster,) fordi det betyr at hun ikke liker ungen min. Eller at det betyr at hun ikke mener barn har en plass i verden. Osv. Vi er ulike. Vi ønsker ulikt, vi har ulike forutsetninger og ulike behov. Man kan anse barn med funksjonshemninger som likeverdige mennesker, uten at man ønsker å bære frem selv. På samme måte som man kan like barn, men fortsatt ta abort, fordi man ikke ønsker å bli mor selv. Det er veldig tolerert å ta abort i Norge, av hvilken som helst annen grunn, så hvorfor ikke dette også? Likestilt med at det ikke passer nå, livssituasjonen er ikke der, blablabla? Anonymkode: e5b7f...e3b 18 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #69 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det virker dessverre som de som har barn med sterk funksjonshemning føler det personlig støtende at ikke andre velger det samme. Det blir litt som at jeg skal bli lei meg for at venninna mi tok abort (vanlig abort, friskt foster,) fordi det betyr at hun ikke liker ungen min. Eller at det betyr at hun ikke mener barn har en plass i verden. Osv. Vi er ulike. Vi ønsker ulikt, vi har ulike forutsetninger og ulike behov. Man kan anse barn med funksjonshemninger som likeverdige mennesker, uten at man ønsker å bære frem selv. På samme måte som man kan like barn, men fortsatt ta abort, fordi man ikke ønsker å bli mor selv. Det er veldig tolerert å ta abort i Norge, av hvilken som helst annen grunn, så hvorfor ikke dette også? Likestilt med at det ikke passer nå, livssituasjonen er ikke der, blablabla? Anonymkode: e5b7f...e3b Har selv ett barn med lett psykisk utviklingshemming. Det ble ikke påvist noe mens barnet var et foster. Hadde «feilen» blitt funnet før fødsel tror jeg at jeg hadde valgt å beholde barnet. MEN jeg ønsker ikke flere barn fordi jeg vil bruke all min tid på de to barna jeg har nå. Et som er helt friskt og et annet som har mer behov for tilrettelegging etterhvert som barnet vokser. Anonymkode: 0c97c...f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #70 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har selv ett barn med lett psykisk utviklingshemming. Det ble ikke påvist noe mens barnet var et foster. Hadde «feilen» blitt funnet før fødsel tror jeg at jeg hadde valgt å beholde barnet. MEN jeg ønsker ikke flere barn fordi jeg vil bruke all min tid på de to barna jeg har nå. Et som er helt friskt og et annet som har mer behov for tilrettelegging etterhvert som barnet vokser. Anonymkode: 0c97c...f45 Full respekt for det. Vi har ulike grunner til å velge som vi gjør, og debatten bør ikke handle om hvem som har "god nok" grunn eller ikke. Det bør holde at man ikke har lyst, mener jeg. Hvorfor vi selekterer bør være opp til hver og en, og det handler ikke så mye om menneskesyn som mange vil ha det til, men at vi har et liv her på jorda, og selv må få bestemme hva vi ønsker ut av det. Anonymkode: e5b7f...e3b 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #71 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det virker dessverre som de som har barn med sterk funksjonshemning føler det personlig støtende at ikke andre velger det samme. Det blir litt som at jeg skal bli lei meg for at venninna mi tok abort (vanlig abort, friskt foster,) fordi det betyr at hun ikke liker ungen min. Eller at det betyr at hun ikke mener barn har en plass i verden. Osv. Vi er ulike. Vi ønsker ulikt, vi har ulike forutsetninger og ulike behov. Man kan anse barn med funksjonshemninger som likeverdige mennesker, uten at man ønsker å bære frem selv. På samme måte som man kan like barn, men fortsatt ta abort, fordi man ikke ønsker å bli mor selv. Det er veldig tolerert å ta abort i Norge, av hvilken som helst annen grunn, så hvorfor ikke dette også? Likestilt med at det ikke passer nå, livssituasjonen er ikke der, blablabla? Anonymkode: e5b7f...e3b Det er så rart det der. Nå støtter jeg abort generelt, men bør ikke egentlig alvorlig sykdom/funksjonsnedsettelse hos fosteret ses på som en ENDA bedre grunn? Hvorfor beveger vi oss i en retning hvor det heller blir skambelagt? Anonymkode: 2e091...d52 14 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #72 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes egentlig ikke diskusjonen du tar opp er så veldig interessant. Grunnen til det er at det er at mer enn 9/10 som oppdager denne typen alvorlige avvik nettopp velger abort. Min oppfatning er at det er lite uenighet sånn egentlig. Det er noen veldig få som skriker veldig høyt. De aller, aller fleste av disse barna har avvik man ikke visst om på forhånd, de har fått hjerneskade under fødsel eller f. eks fått alvorlig virus som baby. Ingenting av dette kan oppdages i svangerskapet. En opphypet og unødvendig diskusjon i grunn. Anonymkode: 3d87e...c08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #73 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er så rart det der. Nå støtter jeg abort generelt, men bør ikke egentlig alvorlig sykdom/funksjonsnedsettelse hos fosteret ses på som en ENDA bedre grunn? Hvorfor beveger vi oss i en retning hvor det heller blir skambelagt? Anonymkode: 2e091...d52 Enig. Tror det er fordi debatten går over til det følelsesmessige, da er det plutselig så uetisk å ta abort hvis det er av en slik grunn. Og tilbake til mitt første innlegg; det virker som de som har tatt et annet valg blir personlig støtt. På en annen måte enn gud og hvermansen men barn blir når en hvilken som helst person tar "vanlig abort" uten grunn. Anonymkode: e5b7f...e3b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #74 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er så rart det der. Nå støtter jeg abort generelt, men bør ikke egentlig alvorlig sykdom/funksjonsnedsettelse hos fosteret ses på som en ENDA bedre grunn? Hvorfor beveger vi oss i en retning hvor det heller blir skambelagt? Anonymkode: 2e091...d52 Hva med dette med søskenbarnekteskap? Jeg er nesten blind pga. en øyesykdom som i 95% av tilfellene kommer av tunge syndromer sterkt knyttet til innavl. I de tilfellene som skyldes tunge syndromer blir barna (og senere voksne) bare behandlet og fulgt opp for å minske sjansene for komplikasjoner som gjør vondt. Gjør det ikke vondt, så gjør ikke legene noe heller. Syn er det minste problemet de har. Alle i Norge med øyesykdommen (også vi 5% som bare har hatt maks uflaks og fått det "alene") følges av samme avdeling, og man trenger ikke tilbringe særlig lang tid på venterommet før man skjønner hvorfor folk har havnet der. Vi kom i snakk om dette med to av legene der for et par år siden, og de fortalte at det største problemet akkurat nå, er at foreldrene til barna de følger opp fortsetter å produsere flere barn (som alle blir født med de samme problemene) fordi de ikke forstår at barna deres blir alvorlig syke fordi innavlsgraden er for høy. De 5% som har øyesykdommen "alene" tilsvarer for øvrig 0-2 levendefødte barn per år. Anonymkode: b8d5f...e1c 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #75 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde tatt abort 10 av 10 ganger. Det er fryktelig slitsomt for foreldrene, både å ta seg av barnet og å slåss mot systemet. Jeg har massevis av egg og muligheter for friske barn. Anonymkode: 5d373...b12 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #76 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bankkontoen åpenbart. Eneste grunnen til at vi har så mange funksjonshemmede er velferdsstaten. Før i tiden ble de sendt på ymse institusjoner eller ble brukt som testobjekter for nye medisiner og/eller prosedyrer. De ble ikke behandlet som fullverdige mennesker. Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså. Anonymkode: 85333...ab5 Du er motbydelig. Det er åpenbart en funksjonshemmelse hos deg. Anonymkode: 5aa79...e0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #77 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva med dette med søskenbarnekteskap? Jeg er nesten blind pga. en øyesykdom som i 95% av tilfellene kommer av tunge syndromer sterkt knyttet til innavl. I de tilfellene som skyldes tunge syndromer blir barna (og senere voksne) bare behandlet og fulgt opp for å minske sjansene for komplikasjoner som gjør vondt. Gjør det ikke vondt, så gjør ikke legene noe heller. Syn er det minste problemet de har. Alle i Norge med øyesykdommen (også vi 5% som bare har hatt maks uflaks og fått det "alene") følges av samme avdeling, og man trenger ikke tilbringe særlig lang tid på venterommet før man skjønner hvorfor folk har havnet der. Vi kom i snakk om dette med to av legene der for et par år siden, og de fortalte at det største problemet akkurat nå, er at foreldrene til barna de følger opp fortsetter å produsere flere barn (som alle blir født med de samme problemene) fordi de ikke forstår at barna deres blir alvorlig syke fordi innavlsgraden er for høy. De 5% som har øyesykdommen "alene" tilsvarer for øvrig 0-2 levendefødte barn per år. Anonymkode: b8d5f...e1c Nå blir jo søskenbarnekteskap forbudt fra 01.01.25, nettopp på grunn av slikt som du beskriver. Anonymkode: e5b7f...e3b 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #78 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er motbydelig. Det er åpenbart en funksjonshemmelse hos deg. Anonymkode: 5aa79...e0b Hvilken del var motbydelig? Du må gjerne utdype. Anonymkode: 85333...ab5 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #79 Del Skrevet 30. desember 2024 Å bruke hele livet sitt og samfunnets ressurser på barn som ikke klarer seg selv i dagens enkle samfunn der selv kronidioter kan blomstre er meningsløst. Det vi seriøst trenger er barn på andre enden av skalen. Anonymkode: b4bf9...608 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #80 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvsagt elsker du barnet ditt, det er ikke et spørsmål i debatten. Foreldre elsker barna de har fått. Foreldre av barn med spesielle behov er de usette hverdagsheltene, det mener jeg. Samtidig er det lov å ha to tanker i hodet samtidig og mene at jeg hadde valgt abort om jeg hadde visst på forhånd at mitt barn ville bli funksjonshemmet slik mine slektninger er. Livets krumspring rår en ikke over, men når man tydelig får valget syntes jeg det er feil å glorifisere at en valgte å få barnet. Jeg synes ikke vi skulle ha fått valget. Glorifiseringen er åpenbart en reaksjon på at man nå kan velge å abortere barn på grunn av dette. Skjønner man ikke såpass, så forstår man ikke hvordan samfunnsdebatten fungerer. Anonymkode: 5aa79...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå