AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:46 #301 Del Skrevet lørdag kl 09:46 Forstår ikke hvorfor folk fortsetter å skrive om barn man ikke kunne se at det «var noe med» før fødsel og barn som ble skadet under eller etter fødsel osv. Denne tråden handlet hovedsakelig om det å bære fram et barn man VET med sikkerhet er sykt og vil bli pleietrengende før det er født. Hvorfor blir det dratt inn likevel gjentatte ganger ? Debatten sporer av fra det den opprinnelig handlet om. Forstår ikke at det kan være så vanskelig og ha en debatt om et emne uten og vri den i alle retninger ? Det er en sår debatt ja, men vi kan holde oss til det den handler om og ha en saklig voksen debatt om emnet uten at det går over i at folk skal forsvare sin situasjon eller forklare opp og i mente hvordan deres situasjon ble pga man ikke kunne «vite eller se» det på ultralyd. Det HANDLER ikke om det! Alle dere som har vært eller er i en slik situasjon får min fulle medfølelse og støtte! Nettopp pga man ikke kunne vite at det skulle bli sånn før barnet ble født eller etter. Dette er ingen debatt der det handler om og håne eller gi et stikk til dere i det heletatt. Dette er en debatt om mennesker som får beskjed FØR fødsel at barnet vil bli sykt og mest sannsynlig være avhengig av og bli tatt vare på av foreldrene sine og/eller staten resten av livet sitt. Dette er en diskusjon mange interesserer seg for da vi i dag står ovenfor en økonomisk krise og det dessverre er et tema som må snakkes om. Anonymkode: b6042...74e 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:46 #302 Del Skrevet lørdag kl 09:46 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 21.29): Du mener det ikke er fullverdig liv, det er din mening. Mange lever også et fint liv Anonymkode: 81e41...22d Har du spurt dem ? Det kommer an på funksjonshemninger. Har selv en del handikapp som hjerneskade, dysleksi, lærevansker og kronisk hodepine. Det har vært et tøft liv med mobbing innad familien og på skolen, ensomhet og utenforskap fordi jeg ikke fungerte i jobb og ble uføretrygdet. Jeg valgte bort mann og barn pga dette og dårlige gener. Barn fortjener oppegående ressurs sterke og mentalt friske foreldre. Anonymkode: c59ce...804 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:55 #303 Del Skrevet lørdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forstår ikke hvorfor folk fortsetter å skrive om barn man ikke kunne se at det «var noe med» før fødsel og barn som ble skadet under eller etter fødsel osv. Denne tråden handlet hovedsakelig om det å bære fram et barn man VET med sikkerhet er sykt og vil bli pleietrengende før det er født. Hvorfor blir det dratt inn likevel gjentatte ganger ? Debatten sporer av fra det den opprinnelig handlet om. Forstår ikke at det kan være så vanskelig og ha en debatt om et emne uten og vri den i alle retninger ? Det er en sår debatt ja, men vi kan holde oss til det den handler om og ha en saklig voksen debatt om emnet uten at det går over i at folk skal forsvare sin situasjon eller forklare opp og i mente hvordan deres situasjon ble pga man ikke kunne «vite eller se» det på ultralyd. Det HANDLER ikke om det! Alle dere som har vært eller er i en slik situasjon får min fulle medfølelse og støtte! Nettopp pga man ikke kunne vite at det skulle bli sånn før barnet ble født eller etter. Dette er ingen debatt der det handler om og håne eller gi et stikk til dere i det heletatt. Dette er en debatt om mennesker som får beskjed FØR fødsel at barnet vil bli sykt og mest sannsynlig være avhengig av og bli tatt vare på av foreldrene sine og/eller staten resten av livet sitt. Dette er en diskusjon mange interesserer seg for da vi i dag står ovenfor en økonomisk krise og det dessverre er et tema som må snakkes om. Anonymkode: b6042...74e TS begrunner meninga si ut i fra en slik gitt situasjon. Hun forteller om hvor tøft livet i en familie med ‘ikke valgte’ funksjonsvariasjoner kan være. Hun er «hundre prosent sikker på at det er vondt og vanskelig å oppdra et barn med spesielle behov». Med slike påstander må det være lov for oss andre som lever livet å tegne nyanser i det offentlige rom. Barnet mitt har absolutt en diagnose som oppdages før fødsel og som fjernes i stor grad. Du skriver «Dette er en diskusjon mange interesserer seg for da vi i dag står ovenfor en økonomisk krise og det dessverre er et tema som må snakkes om». Denne tråden er en spinoff av en tråd som i utgangspunktet handlet om at enkelte ting Martine R. sier og gjør er galt, krenkende eller upassende, særlig overfor de som tar abort av fostre med DS. Deretter var temaet egoisme, at syke fostre bør fjernes, årsaker til dette og at funksjonsvariasjoner glorifiseres. Jeg forstår ikke helt hva du mener er temaet her? En diskusjon rundt hva som er samfunnsøkonomisk viktig blir litt på siden av de opprinnelige temaene. Tallene på fødte barn med påviste avvik synker hvert år nå, så jeg anser en større diskusjon om samfunnsøkonomi ganske unyttig. Og blir det egentlig noe annet enn påstander om kostnader, uten dokumentasjon på å hvor mange det gjelder og hvor utbredt dette problemet er? Alle vet at uføre og sykdom koster poenger, det trenger ikke diskuteres eller poengteres. Staten og helsevesenet tar allerede ansvar og gjør det de kan for å få ned kostnadene til denne gruppen. Diskusjonen rundt å frivillig føde barn med avvik handler slik jeg ser det, i større grad om verdier, hva som er etisk riktig å påføre et uskyldig barn og hva som er god nok forventet livskvalitet. Men det blir jo litt vanskelig å diskutere her når vi ikke er enig om hva som diskuteres ja🙃 Anonymkode: 44807...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå