Gå til innhold

Debatten om å bære frem barn med sykdom/funksjonshemninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du leser ab-koden, er alle disse mine kommentarer. 

Jeg synes Martine er "aggressiv" i måten hun legger frem ting på. Jeg hørte mannen hennes si at ingen gratulerte dem da jenta kom til verden. Jeg tror ikke litt på det engang. Særlig siden de tilsynelatende fortsatt har kontakt med familie og venner. Det er jo manipulering av narrativet, og de vet nøyaktig hva de driver med. Det gjør seg selv til offer, på bekostning av et lite, uskyldig barn. Er jo veldig lett å gjennomskue. 

Anonymkode: 538a0...c64

TS ville ikke ha Martine-snakk her inne, så vi får respektere det. Hun har jo egen post.
Men jeg tror på det faktisk. For folk vet ikke hva de skal si. Om de skal si gratulerer eller beklager. Jeg har stått i den situasjonen selv. 

Beklager, men hva er ab koden? 🙈

Anonymkode: 599e5...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS ville ikke ha Martine-snakk her inne, så vi får respektere det. Hun har jo egen post.
Men jeg tror på det faktisk. For folk vet ikke hva de skal si. Om de skal si gratulerer eller beklager. Jeg har stått i den situasjonen selv. 

Beklager, men hva er ab koden? 🙈

Ab-koden er det jeg har uthevet her. Du har eksempelvis den samme koden gjennom hele tråden her, og jeg har min. Det er de tre siste sifrene jeg pleier å se på, da holder jeg styr på hvem jeg svarer 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ab-koden er det jeg har uthevet her. Du har eksempelvis den samme koden gjennom hele tråden her, og jeg har min. Det er de tre siste sifrene jeg pleier å se på, da holder jeg styr på hvem jeg svarer 😀 

Aha, takk, da lærte jeg noe nytt🤓

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aha, takk, da lærte jeg noe nytt🤓

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med mitt andre barn og kommer uten ett snev av tvil å ta abort dersom tul eller nipt viser noe feil. Jeg synes det ikke er rett ovenfor barnet eller oss å la ett sykt barn leve når vi kan stoppe det fra å lide fra starten.

Jeg vet det ikke går ann å gardere seg mot alt, men det man kan finne ut på ul etc tar jeg absolutt med i beregningen. Mannen vet at det blir ett soleklart nei om det er downs eller noe lignende.

Anonymkode: 74a51...18e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke totalen av disse uttalelsene er så veldig mild. Ville du sagt disse tingene til andre ansikt til ansikt? Jeg hadde ikke det.

Jeg forundrer meg over at den setningen der trigger så mange. Hun snakker til babyen sin, den samme babyen hun måtte overtale helsevesenet(!) om at var verdt å la leve. De anbefalte og forventet abort, men hun var sterkt uenig. Tenkt på at det kanskje var de hun helst siktet til? 

Du sier du forstår at de reagerer, at hun shamer og oppfører seg motbydelig. Alt dette fordi uttalelser tolkes av folk i verst mulig retning. 
Jeg fikk forøvrig lenger opp her en annen tilbakemelding på listen med negative kommentarer. For om det var vondt og sårt å lese negative kommentarer om mennesker med funksjonsnedsettelser burde man bare droppe å klikke inn for å se. Kanskje dette bør gjelde de som trigges av Martine også? Det høres jo så enkelt ut når det gjelder andre veien.

Mødre har blitt eldre og andelen svangerskap med DS økt mye siden 2021. Antall levendefødte har allikevel gått ned hvert år siden 2018. 
De som tar abort av fostre med DS er i stort flertall og har altså en hel hær av mødre i samme situasjon som seg. Mennesker som kan relatere og som har stått i samme valg. Noen står støtt i valget sitt, andre er usikre. Jeg synes ikke det er riktig at kun den negative siden med DS skal få komme frem, for å skåne alle de som tok abort. For noen trenger en Martine som sier «- hei, dette livet kan leves også». 

Men dette er en diskusjon ingen av oss kommer noen vei med virker det som. Ingen av oss kan si noe som får den andre til å endre mening. 

👏🫶

Anonymkode: 81e41...22d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser ab-koden, er alle disse mine kommentarer. 

Jeg synes Martine er "aggressiv" i måten hun legger frem ting på. Jeg hørte mannen hennes si at ingen gratulerte dem da jenta kom til verden. Jeg tror ikke litt på det engang. Særlig siden de tilsynelatende fortsatt har kontakt med familie og venner. Det er jo manipulering av narrativet, og de vet nøyaktig hva de driver med. Det gjør seg selv til offer, på bekostning av et lite, uskyldig barn. Er jo veldig lett å gjennomskue. 

Nei hun er ikke aggressiv og om du trigges la være å se på henne da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei hun er ikke aggressiv og om du trigges la være å se på henne da. 

Det er virkelig ikke jeg som trigges 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som mangler en arm eller bein? Hadde en nabo som manglet en arm hun var lærer og klarte seg bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes totalen av alle disse kommentaren kan oppleves svært uheldig. Det handler om holdninger i samfunnet.

Holdninger handler ikke kun om hva du mener innerst inne. Jeg jobber selv med barn, og må jobbe med funksjonshemmede barn innimellom i jobben min. Jeg har gode holdninger i jobben min, men spør noen meg om jeg kunne tenkt meg å oppdra et sånt barn selv så hadde jeg sagt nei. Du kan også ha kjempeflinke vernepleiere, sykepleiere osv som jobber med f.ks multihandikappede og som viser dem masse omsorg og respekt. Men det betyr ikke at de at de ville valgt å ha et sånt barn likevel. 

Jeg viser også respekt og har gode holdninger ovenfor rusmisbrukere, fattige, flyktinger osv. Men jeg ønsker jo ikke deres liv, jeg synes jo deres liv høres helt forferdelige ut. Det er min ærlige mening. Men folk går jo ikke rundt og sier sånt høyt, det er da man har en dårlig holdning i så fall. Man kan ikke tvinge folk til å endre sine meninger og personlige tanker. Man klarer helt fint å mene noe og ha egne tanker og følelser om noe uten å ha dårlige holdninger. 

Internett er nok ikke det beste stedet å være om man ønsker å diskutere noe som dette, og føler seg såret av slike svar som jeg gir. Jeg går IKKE til barna jeg jobber med eller foreldrene og sier at jeg kunne aldri tenkt meg å ha et sånt barn. Jeg sier det heller ikke til andre folk som har funksjonshemmede barn eller noen i nær familie e.l. Det er ikke noe jeg snakker om på generell basis.  Men når noen SPØR på et forum e.l, spesielt der jeg kan være anonym, så tillater jeg meg å være helt ærlig. Det gjelder nok for flere her inne. 

Jeg synes det er interessant å diskutere sånt som dette. Ting som omhandler etikk og moral og litt vanskelige temaer er interessant. For det finnes ingen fasit, og folk er uenige. Vi kan ikke alle bli enige.

Anonymkode: 8a368...038

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når det blir bagatellisert slik jeg skriver om tidligere i tråden så blir jeg oppgitt og irritert. Personlig så syntes jeg at jeg selv skriver nokså nøytral både ut i fra egen familie, fra jobb og ut i fra observasjoner i samfunnet rundt meg. Jeg skriver saklig fra mitt ståsted, men dere to 👆👇 har bestemt dere at jeg er skurken og dere vil så gjerne gjøre meg til noe jeg ikke er. Setter pris på at dere ikke setter ord i munnen på meg, for det dere sier er ikke det samme som jeg sier.

Jeg knebler ingen, en saklig diskusjon er alltid interessant. Jeg har faktisk hatt en aha opplevelse i løpet av denne tråden. Det er fint å kunne ha en matnyttig debatt for å kunne løfte blikket opp fra det man kjenner. Mine to vokste opp i en annen tid enn dagens barn, de er voksne nå. Moren deres hadde ikke tilgang til dagens tester eller valg. 

Dere som har barn med spesielle behov går selvsagt til kamp når dette diskuteres, jeg forstår at det er vanskelig å ikke ta det personlig, men jeg angriper ikke dere, tvert i mot dere har mitt fulle sympati og det er nettopp derfor jeg ikke forstår at folk velger å ta på seg oppgaven om/når de har mulighet til å slippe.

Anonymkode: d5dac...bb4

Det er nettopp det som er så provoserende. For det viser at man ikke aner noen ting. Trenger ikke sympati. Lever et helt vanlig liv 😄 Det som er krevende er folks fordommer og uvitenhet. For eksempel folk som snakker til barnet som om hen er psykisk utviklingshemmet fordi barnet bruker rullestol osv. Folk og unger som stirrer. Jeg er bare kjempestolt av ungen min som er verdens fineste jeg. Hva hen klarer å få til til tross for tøff start på livet. Jeg hadde syntes det var tøft å måtte bruke rullestol. Men hen er veldig fornøyd med livet, det handler vel om at det alltid har vært sånn. Når jeg spør hva som er kjipt og vanskelig så er det mer at jeg sier hen ikke får spille Teardown pga aldersgrense osv.

Anonymkode: cd3a0...f6b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (41 minutter siden):

Hva med de som mangler en arm eller bein? Hadde en nabo som manglet en arm hun var lærer og klarte seg bra ;)

Er det ikke i hovedsak PU som diskuteres her?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det snakkes om alt innen PU i samme post som det snakkes om alvorlig sykdom og barn som lider og er pleietrengende 24/7 fra fødsel til død. 
Men trisomier er det eneste nipt tester for så det er litt vanskelig å utelate at DS blir en stor del av diskusjonen om abort. Det er den vanligste formen for utviklingshemming og noe mange har meninger om.

Hvis jeg hadde vært yngre og blitt gravid igjen,hadde jeg ikke tatt Nipt test da den i vårt tilfelle ville vært ubrukelig. For her hadde de måtte lete etter andre diagnoser som ikke finnes på Nipt test.

Anonymkode: b5358...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg hadde vært yngre og blitt gravid igjen,hadde jeg ikke tatt Nipt test da den i vårt tilfelle ville vært ubrukelig. For her hadde de måtte lete etter andre diagnoser som ikke finnes på Nipt test.

Hvilken diagnose var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hvilken diagnose var dette?

Diagnosen er så sjelden at jeg vil ikke nevne navnet av frykt for å bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Diagnosen er så sjelden at jeg vil ikke nevne navnet av frykt for å bli gjenkjent.

Å sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er virkelig ikke jeg som trigges 😊

Åpenbart gjør du det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke i hovedsak PU som diskuteres her?

Neida selv hørselsproblemer er nevnt i denne tråden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åpenbart gjør du det 

Ja. Du vet best 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 21.38):

Dette er tull. Overvektige og røykere koster helsevesenet utrolig mye mens de lever.

Anonymkode: e3e8d...cfa

Hvor mye koster de samfunnet?

Anonymkode: 85333...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...