AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #221 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke snakke for alle, men snakker for meg selv. Har som skrevet vokst opp med to i nær familie, jeg har arbeidet 1-1 som assistent på skolen og jeg har flere rundt meg som pga ulike sykdom/situasjoner har funksjonsnedsettelse. Fra det enkle: jeg sitter i rullestol pga ulykke og jeg har mistet synet pga sykdom, til det mer kompliserte og sjeldne. Jeg står på mitt at det å velge å bære frem et barn som er syk stiller seg anderledes enn om du plutselig fikk et i fanget. At noen velger dette, det forstår jeg ikke. Jeg forstår heller ikke glorifiseringen av hverdagen og hvorfor de fremsnakker å ha barn med sykdommer som en positiv ting. "Barn med down er så glade" sier de: eh, ja frem til de ikke er det. Som alle barn har de også sine meltdowns og vanskeligheter, men disse glatte bare over fordi "barna er så blide". Eller at alle autister har høy IQ og kan ramse opp fakta og informasjon om en ting: det stemmer for noen, men ingen snakker om hva som skjer når noen faktisk prøver å kreve noe av disse barna. Å bli slått, eller bitt fordi de må ta friminutt på skolen. Å bli skadet fordi de ikke eier kontroll over raseriet og sin egen styrke. At den blinde eller tunghørte tyr til voldelig utbrudd i barnehagen med de andre barna og voksne: dette er OGSÅ en virkelig del av livet med et sykt barn. Men det er ikke lov å snakke om for da er en nazist, en er et sorteringssamfunn og kun opptatt av penger 🤪 Anonymkode: d5dac...bb4 Hvorfor er det så vanskelig å tro at hverdagen kan være god og helt ok selvom man har et sykt eller funksjonshemmet barn? Det er aldri noe som gjelder for alle uansett. Og jeg forstår heller ikke helt hvor dere finner all denne glorifisering dere freser over. Skal man aldri som foreldre til disse barna kunne si «vi klarer oss greit»? Og «barn med Downs er så glade». Sies dette virkelig av foreldre som lever livet med barna? Det er overhode ikke min opplevelse. Jeg snakker med foreldre til andre barn med Downs hver uke. Vi deler gleder, sorger, frustrasjoner og milepæler. Milepæler som er mye større enn for mine funksjonsfriske barn. Autisme er urelevant, da det ikke kan oppdages i svangerskap. Men synes disse uttalelsene du sikter til høres gammeldagse ut. Det er ikke noe jeg hører folk si i dag. Det eneste jeg hører av slike sleivete ting, er at enkelte eldre jeg møter på jobb kaller barnet mitt for mongoloid. Anonymkode: 599e5...5ea 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #222 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det snakkes om alt innen PU i samme post som det snakkes om alvorlig sykdom og barn som lider og er pleietrengende 24/7 fra fødsel til død. Men trisomier er det eneste nipt tester for så det er litt vanskelig å utelate at DS blir en stor del av diskusjonen om abort. Det er den vanligste formen for utviklingshemming og noe mange har meninger om. Anonymkode: 599e5...5ea Nipt tester for Turners, Klinefelters og DeGiorge også. Mange tar også morkakeprøve og fostervannsprøve (jeg tok sistnevnte) Da tester man for Huntingtons, Duchennes, cystisk fibrose blant annet. Ultralyd tester for misdannelser, hjertefeil, ryggmsrksbrokk, Fikk chat gpt til å gjøre beregninger. Sjansen for abort ved fosterskader øker med alder, ikke bare at sannsynlighet for fosterskade er større. Anonymkode: 35289...052 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #223 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja for tenk så grusomt at andre har en annerledes opplevelse en. Deg , det skal de visst ikke skrive om fordi du mener de glorifiserer 🙄 Anonymkode: 81e41...22d Når det blir bagatellisert slik jeg skriver om tidligere i tråden så blir jeg oppgitt og irritert. Personlig så syntes jeg at jeg selv skriver nokså nøytral både ut i fra egen familie, fra jobb og ut i fra observasjoner i samfunnet rundt meg. Jeg skriver saklig fra mitt ståsted, men dere to 👆👇 har bestemt dere at jeg er skurken og dere vil så gjerne gjøre meg til noe jeg ikke er. Setter pris på at dere ikke setter ord i munnen på meg, for det dere sier er ikke det samme som jeg sier. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Å du mener de som har bedre erfaringer ikke skal få snakke , for da bare glorifiserer de dette🙃 Anonymkode: 81e41...22d Jeg knebler ingen, en saklig diskusjon er alltid interessant. Jeg har faktisk hatt en aha opplevelse i løpet av denne tråden. Det er fint å kunne ha en matnyttig debatt for å kunne løfte blikket opp fra det man kjenner. Mine to vokste opp i en annen tid enn dagens barn, de er voksne nå. Moren deres hadde ikke tilgang til dagens tester eller valg. Dere som har barn med spesielle behov går selvsagt til kamp når dette diskuteres, jeg forstår at det er vanskelig å ikke ta det personlig, men jeg angriper ikke dere, tvert i mot dere har mitt fulle sympati og det er nettopp derfor jeg ikke forstår at folk velger å ta på seg oppgaven om/når de har mulighet til å slippe. Anonymkode: d5dac...bb4 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #224 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må jeg sikkert, den har jeg ikke lest og vet heller ikke hvilken tråd det er. Om du kunne gitt meg link eller navnet på denne, skal jeg selvsagt ta en titt. Mitt svar tok utgangspunkt i denne tråden. Hvordan skal jeg ha en mening om noe som er skrevet i en annen tråd? Det er litt urimelig. Anonymkode: 538a0...c64 Så klart, den heter «Martine Romøren og Downs» . 👍 Anonymkode: 599e5...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #225 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nipt tester for Turners, Klinefelters og DeGiorge også. Mange tar også morkakeprøve og fostervannsprøve (jeg tok sistnevnte) Da tester man for Huntingtons, Duchennes, cystisk fibrose blant annet. Ultralyd tester for misdannelser, hjertefeil, ryggmsrksbrokk, Fikk chat gpt til å gjøre beregninger. Sjansen for abort ved fosterskader øker med alder, ikke bare at sannsynlighet for fosterskade er større. Anonymkode: 35289...052 Ok, da tok jeg feil ang Nipt👍 men DS er fortsatt vanligst og mest kjent for folk, så derfor uttaler man seg jo fort om det når det snakkes om abort i debatter. Min sjans for å få et barn med DS som 28 åring var 1:4012 etter helt normal ultralyd i uke 7, 12 (hos lege) 18 og 24 (+flere siste to uker). Allikevel kom barnet med diagnosen helt uoppdaget. Jeg tok morkakeprøve i et annet svangerskap og testet da for veldig mange andre ting, men fikk aldri vite hva. Vet ikke helt om jeg forsto hva den tabellen viser? At 880 som valgte abort gjorde det pga avvik på foster? og 10120 gjorde det av friske fostre? Er dette i året? Og DS er klassifisert som en fosterskade? Anonymkode: 599e5...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #226 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så klart, den heter «Martine Romøren og Downs» . 👍 Anonymkode: 599e5...5ea Nå har jeg lest hele tråden. Jeg synes den var påfallende mild. Jeg ser ikke det du sier står der. Vel, bortsett fra ett innlegg. Men ett innlegg på 12 sider, er virkelig ikke så dramatisk som det skrikes om her i denne tråden. Det jeg ser derimot, er at folk blir beskyldt for drap ved å ta helt lovlig, innafor-regelen-abort, jeg ser motstandere av DS-aborter hakke løs på de som er uenig med dem. Det flyter av hersketeknikker, mest fra Martine-supporterne. Og man blir nærmest avkrevd svar på "hva ville du gjort hvis barnet ikke hadde den og den feilen?". Typisk KG-tråd. Men ikke slik du forespeilet den, med dårlig menneskesyn eller hva du nu sa. De aller fleste argumenterer godt for seg, på begge sider. Interessant tråd i grunn. Anonymkode: 538a0...c64 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #227 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå har jeg lest hele tråden. Jeg synes den var påfallende mild. Jeg ser ikke det du sier står der. Vel, bortsett fra ett innlegg. Men ett innlegg på 12 sider, er virkelig ikke så dramatisk som det skrikes om her i denne tråden. Det jeg ser derimot, er at folk blir beskyldt for drap ved å ta helt lovlig, innafor-regelen-abort, jeg ser motstandere av DS-aborter hakke løs på de som er uenig med dem. Det flyter av hersketeknikker, mest fra Martine-supporterne. Og man blir nærmest avkrevd svar på "hva ville du gjort hvis barnet ikke hadde den og den feilen?". Typisk KG-tråd. Men ikke slik du forespeilet den, med dårlig menneskesyn eller hva du nu sa. De aller fleste argumenterer godt for seg, på begge sider. Interessant tråd i grunn. Anonymkode: 538a0...c64 Da blandet jeg nok litt med hva jeg leste der og på Jodel, for det ble postet likt. Beklager det. På Jodel var stemningen en annen og hun la ut denne kommentaren, så det sier kanskje litt mer. Nå var det vel bare en person som skrev det med drap, og så vidt jeg forsto var det en person som selv hadde tatt abort av et foster som fortsatt levde, mulig med DS jeg vet ikke, men det er jo noe som forståelig nok er traumatisk og som gir skyldfølelse. Anonymkode: 599e5...5ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #228 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg lest hele tråden. Jeg synes den var påfallende mild. Jeg ser ikke det du sier står der. Vel, bortsett fra ett innlegg. Men ett innlegg på 12 sider, er virkelig ikke så dramatisk som det skrikes om her i denne tråden. Det jeg ser derimot, er at folk blir beskyldt for drap ved å ta helt lovlig, innafor-regelen-abort, jeg ser motstandere av DS-aborter hakke løs på de som er uenig med dem. Det flyter av hersketeknikker, mest fra Martine-supporterne. Og man blir nærmest avkrevd svar på "hva ville du gjort hvis barnet ikke hadde den og den feilen?". Typisk KG-tråd. Men ikke slik du forespeilet den, med dårlig menneskesyn eller hva du nu sa. De aller fleste argumenterer godt for seg, på begge sider. Interessant tråd i grunn. Anonymkode: 538a0...c64 Det jeg skrev, var at man tråkker på alle med funksjonsnedsettelser. Men jeg har sporadisk lest slike innlegg over 8 år nå, så da blir man litt oppgitt noen ganger. Tok meg tiden til å lage en liten oversikt vi kan avslutte 2023 med, bare fra disse to trådene da. Mange er selvfølgelig veldig enig i disse utsagnene, (helt ok, abort er frivillig) men les disse trådene mens du forsøker å sette deg inn i hvordan de oppleves for en mor til et barn med spesielle behov (planlagt eller ei) , eller som en gravid som akkurat har fått vite at hun venter et barn med f.eks. DS (siden det er mest vanlig). For dette er poster som dukker opp når man googler. Sitat: «Jeg er hundre prosent sikker når jeg sier at det er vondt og vanskelig å oppdra barn med spesielle behov.» «Å ha et barn som er pleietrengende hele livet er belastende for familien, søsken også, det er belastende for Samfunnet og det er hodebry for dem som skal ta vare på den (nå) voksne når foreldre ikke lengre kan ta vare på det.» «Jeg ser ikke poenget med å sette til verden mennesker som aldri vil klare seg selv og som krever vanvittige ressurser, både menneskelige og økonomiske, av omgivelsene. I mine øyne er ikke alt liv likeverdig.» «Jeg ville ikke valgt abort hvis jeg kunne, jeg kan ikke tenke meg at det mennesket har noe til liv» «Ta abort.» «En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.» «Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet.» «Beklager så mye men det er ikke fullverdige liv å leve med store funksjonshemninger spør du meg.» «Et individ som vil belaste samfunnet for enorme summer fra den dagen det kommer til verden til det dør. Som aldri vil bli i stand til å bidra på noen måte til fellesskapet.» «Selv realtivt lette (i denne sammenhengen) fysiske funksjonshemninger er belastende» «At noen nærmest skryter over å ha barn med spesielle behov undergraver virkeligheten som mange lever i. Sjalusi, tårer, slit, møter, tilrettelegging, sinne, utagering, søsken som blir tilsidesatt og nærmest oversett fordi søsken krever 100% av alt og alle.» «Jeg hadde aldri orket å ha et sånt barn selv... da hadde jeg tatt abort» «Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså» «Jeg lurer jo litt på hva som er poenget med et slikt liv. Ja, foreldrene er selvsagt glade i han, men stakkars gutt, tenk å sitte i en stol et helt liv, totalt uten fremtidsutsikter» «Grunnen til at jeg syns det er egoistisk er fordi det ofte ender opp med at barnet allerede havner i bolig som barn eller ungdom pga det blir for tungt for foreldrene og ha de hjemme. Da blir det overlatt til staten og på statens regning.» «Det er også egoistisk ovenfor barnet som aldri vil få et verdig liv i form av at de ikke forstår hva som skjer rundt dem eller føler noe for noen.» «Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet!» «Hun koster sannsynligvis samfunnet vanvittig med penger den dagen hun ikke er barn lenger og får dekket bolig av staten. Ikke bidrar hun med noe av verdi.» «De ER en byrde» «..det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere...» «Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.» «Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene.» «Kall meg kynisk og iskald, men hadde jeg fått vite at det var noe galt og barnet kom til å bli alvorlig funksjonshemmet eller pleietrengende hadde det blitt abort på flekken» «En jeg kjenner har en liten funksjonsnedsettelse, det dreier seg visst om at han lærer ting litt tregere. Kommer rett og slett ikke på en eneste jobb som han hadde fungert bra i.. eller, kanskje å åpne døren for folk.» Fra den andre tråden: «Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21» «Hun (Martine) utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig.» «Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn"» «Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk.» «Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje.» «kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs» «Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit.» Anonymkode: 599e5...5ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #229 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når det blir bagatellisert slik jeg skriver om tidligere i tråden så blir jeg oppgitt og irritert. Personlig så syntes jeg at jeg selv skriver nokså nøytral både ut i fra egen familie, fra jobb og ut i fra observasjoner i samfunnet rundt meg. Jeg skriver saklig fra mitt ståsted, men dere to 👆👇 har bestemt dere at jeg er skurken og dere vil så gjerne gjøre meg til noe jeg ikke er. Setter pris på at dere ikke setter ord i munnen på meg, for det dere sier er ikke det samme som jeg sier. Jeg knebler ingen, en saklig diskusjon er alltid interessant. Jeg har faktisk hatt en aha opplevelse i løpet av denne tråden. Det er fint å kunne ha en matnyttig debatt for å kunne løfte blikket opp fra det man kjenner. Mine to vokste opp i en annen tid enn dagens barn, de er voksne nå. Moren deres hadde ikke tilgang til dagens tester eller valg. Dere som har barn med spesielle behov går selvsagt til kamp når dette diskuteres, jeg forstår at det er vanskelig å ikke ta det personlig, men jeg angriper ikke dere, tvert i mot dere har mitt fulle sympati og det er nettopp derfor jeg ikke forstår at folk velger å ta på seg oppgaven om/når de har mulighet til å slippe. Anonymkode: d5dac...bb4 Nei du skriver ikke nøytralt , meningene dine skinner igjennom som de eneste som er bra nok Anonymkode: 81e41...22d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #230 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det jeg skrev, var at man tråkker på alle med funksjonsnedsettelser. Men jeg har sporadisk lest slike innlegg over 8 år nå, så da blir man litt oppgitt noen ganger. Tok meg tiden til å lage en liten oversikt vi kan avslutte 2023 med, bare fra disse to trådene da. Mange er selvfølgelig veldig enig i disse utsagnene, (helt ok, abort er frivillig) men les disse trådene mens du forsøker å sette deg inn i hvordan de oppleves for en mor til et barn med spesielle behov (planlagt eller ei) , eller som en gravid som akkurat har fått vite at hun venter et barn med f.eks. DS (siden det er mest vanlig). For dette er poster som dukker opp når man googler. Sitat: «Jeg er hundre prosent sikker når jeg sier at det er vondt og vanskelig å oppdra barn med spesielle behov.» «Å ha et barn som er pleietrengende hele livet er belastende for familien, søsken også, det er belastende for Samfunnet og det er hodebry for dem som skal ta vare på den (nå) voksne når foreldre ikke lengre kan ta vare på det.» «Jeg ser ikke poenget med å sette til verden mennesker som aldri vil klare seg selv og som krever vanvittige ressurser, både menneskelige og økonomiske, av omgivelsene. I mine øyne er ikke alt liv likeverdig.» «Jeg ville ikke valgt abort hvis jeg kunne, jeg kan ikke tenke meg at det mennesket har noe til liv» «Ta abort.» «En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.» «Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet.» «Beklager så mye men det er ikke fullverdige liv å leve med store funksjonshemninger spør du meg.» «Et individ som vil belaste samfunnet for enorme summer fra den dagen det kommer til verden til det dør. Som aldri vil bli i stand til å bidra på noen måte til fellesskapet.» «Selv realtivt lette (i denne sammenhengen) fysiske funksjonshemninger er belastende» «At noen nærmest skryter over å ha barn med spesielle behov undergraver virkeligheten som mange lever i. Sjalusi, tårer, slit, møter, tilrettelegging, sinne, utagering, søsken som blir tilsidesatt og nærmest oversett fordi søsken krever 100% av alt og alle.» «Jeg hadde aldri orket å ha et sånt barn selv... da hadde jeg tatt abort» «Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså» «Jeg lurer jo litt på hva som er poenget med et slikt liv. Ja, foreldrene er selvsagt glade i han, men stakkars gutt, tenk å sitte i en stol et helt liv, totalt uten fremtidsutsikter» «Grunnen til at jeg syns det er egoistisk er fordi det ofte ender opp med at barnet allerede havner i bolig som barn eller ungdom pga det blir for tungt for foreldrene og ha de hjemme. Da blir det overlatt til staten og på statens regning.» «Det er også egoistisk ovenfor barnet som aldri vil få et verdig liv i form av at de ikke forstår hva som skjer rundt dem eller føler noe for noen.» «Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet!» «Hun koster sannsynligvis samfunnet vanvittig med penger den dagen hun ikke er barn lenger og får dekket bolig av staten. Ikke bidrar hun med noe av verdi.» «De ER en byrde» «..det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere...» «Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.» «Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene.» «Kall meg kynisk og iskald, men hadde jeg fått vite at det var noe galt og barnet kom til å bli alvorlig funksjonshemmet eller pleietrengende hadde det blitt abort på flekken» «En jeg kjenner har en liten funksjonsnedsettelse, det dreier seg visst om at han lærer ting litt tregere. Kommer rett og slett ikke på en eneste jobb som han hadde fungert bra i.. eller, kanskje å åpne døren for folk.» Fra den andre tråden: «Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21» «Hun (Martine) utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig.» «Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn"» «Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk.» «Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje.» «kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs» «Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit.» Anonymkode: 599e5...5ea Godt innlegg 👏 Anonymkode: 81e41...22d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #231 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, du tar jo valget selv, det er jo helt på trynet at noen kan ta ett valg som resten av samfunnet må betale millioner for i året. Tenker da på tilrettelegging, egen leilighet, 1-1 pleiehjelp, som foreldrene burde gjøre resten av livet når de har valgt dette. Ikke sykehus/medisinsk hjelp. Anonymkode: bd853...ae6 Så bare ekstremt rike mennesker skal ha et fritt valg om de tar abort eller ikke? Fattige skal tvinges til abort!? Det er jo litt av et menneskesyn. Anonymkode: 2bb6f...ffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #232 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det jeg skrev, var at man tråkker på alle med funksjonsnedsettelser. Men jeg har sporadisk lest slike innlegg over 8 år nå, så da blir man litt oppgitt noen ganger. Tok meg tiden til å lage en liten oversikt vi kan avslutte 2023 med, bare fra disse to trådene da. Mange er selvfølgelig veldig enig i disse utsagnene, (helt ok, abort er frivillig) men les disse trådene mens du forsøker å sette deg inn i hvordan de oppleves for en mor til et barn med spesielle behov (planlagt eller ei) , eller som en gravid som akkurat har fått vite at hun venter et barn med f.eks. DS (siden det er mest vanlig). For dette er poster som dukker opp når man googler. Sitat: «Jeg er hundre prosent sikker når jeg sier at det er vondt og vanskelig å oppdra barn med spesielle behov.» «Å ha et barn som er pleietrengende hele livet er belastende for familien, søsken også, det er belastende for Samfunnet og det er hodebry for dem som skal ta vare på den (nå) voksne når foreldre ikke lengre kan ta vare på det.» «Jeg ser ikke poenget med å sette til verden mennesker som aldri vil klare seg selv og som krever vanvittige ressurser, både menneskelige og økonomiske, av omgivelsene. I mine øyne er ikke alt liv likeverdig.» «Jeg ville ikke valgt abort hvis jeg kunne, jeg kan ikke tenke meg at det mennesket har noe til liv» «Ta abort.» «En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.» «Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet.» «Beklager så mye men det er ikke fullverdige liv å leve med store funksjonshemninger spør du meg.» «Et individ som vil belaste samfunnet for enorme summer fra den dagen det kommer til verden til det dør. Som aldri vil bli i stand til å bidra på noen måte til fellesskapet.» «Selv realtivt lette (i denne sammenhengen) fysiske funksjonshemninger er belastende» «At noen nærmest skryter over å ha barn med spesielle behov undergraver virkeligheten som mange lever i. Sjalusi, tårer, slit, møter, tilrettelegging, sinne, utagering, søsken som blir tilsidesatt og nærmest oversett fordi søsken krever 100% av alt og alle.» «Jeg hadde aldri orket å ha et sånt barn selv... da hadde jeg tatt abort» «Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså» «Jeg lurer jo litt på hva som er poenget med et slikt liv. Ja, foreldrene er selvsagt glade i han, men stakkars gutt, tenk å sitte i en stol et helt liv, totalt uten fremtidsutsikter» «Grunnen til at jeg syns det er egoistisk er fordi det ofte ender opp med at barnet allerede havner i bolig som barn eller ungdom pga det blir for tungt for foreldrene og ha de hjemme. Da blir det overlatt til staten og på statens regning.» «Det er også egoistisk ovenfor barnet som aldri vil få et verdig liv i form av at de ikke forstår hva som skjer rundt dem eller føler noe for noen.» «Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet!» «Hun koster sannsynligvis samfunnet vanvittig med penger den dagen hun ikke er barn lenger og får dekket bolig av staten. Ikke bidrar hun med noe av verdi.» «De ER en byrde» «..det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere...» «Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.» «Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene.» «Kall meg kynisk og iskald, men hadde jeg fått vite at det var noe galt og barnet kom til å bli alvorlig funksjonshemmet eller pleietrengende hadde det blitt abort på flekken» «En jeg kjenner har en liten funksjonsnedsettelse, det dreier seg visst om at han lærer ting litt tregere. Kommer rett og slett ikke på en eneste jobb som han hadde fungert bra i.. eller, kanskje å åpne døren for folk.» Fra den andre tråden: «Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21» «Hun (Martine) utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig.» «Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn"» «Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk.» «Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje.» «kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs» «Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit.» Anonymkode: 599e5...5ea Med all respekt - man sitter på forum på nett, og man vet hvor rett fram og hvor sterke meninger folk har. Om man synes noe er så vondt og sårt at man ikke kan lese slike kommentarer, bør man kanskje la vær å klikke seg inn. Jeg er ikke uenig i at noen av disse var krasse, men jeg pleier hvert fall å beskytte meg selv ved å ikke ni-lese i tråder som har tema jeg vet kommer til å trigge meg. Og hvis jeg deltar, må jeg innfinne meg i at folk ofte kan være ute etter å provosere, eller at de er så sterkt uenig med meg, at de blir krasse. Anonymkode: 538a0...c64 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #233 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg skrev, var at man tråkker på alle med funksjonsnedsettelser. Men jeg har sporadisk lest slike innlegg over 8 år nå, så da blir man litt oppgitt noen ganger. Tok meg tiden til å lage en liten oversikt vi kan avslutte 2023 med, bare fra disse to trådene da. Mange er selvfølgelig veldig enig i disse utsagnene, (helt ok, abort er frivillig) men les disse trådene mens du forsøker å sette deg inn i hvordan de oppleves for en mor til et barn med spesielle behov (planlagt eller ei) , eller som en gravid som akkurat har fått vite at hun venter et barn med f.eks. DS (siden det er mest vanlig). For dette er poster som dukker opp når man googler. Sitat: «Jeg er hundre prosent sikker når jeg sier at det er vondt og vanskelig å oppdra barn med spesielle behov.» «Å ha et barn som er pleietrengende hele livet er belastende for familien, søsken også, det er belastende for Samfunnet og det er hodebry for dem som skal ta vare på den (nå) voksne når foreldre ikke lengre kan ta vare på det.» «Jeg ser ikke poenget med å sette til verden mennesker som aldri vil klare seg selv og som krever vanvittige ressurser, både menneskelige og økonomiske, av omgivelsene. I mine øyne er ikke alt liv likeverdig.» «Jeg ville ikke valgt abort hvis jeg kunne, jeg kan ikke tenke meg at det mennesket har noe til liv» «Ta abort.» «En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.» «Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet.» «Beklager så mye men det er ikke fullverdige liv å leve med store funksjonshemninger spør du meg.» «Et individ som vil belaste samfunnet for enorme summer fra den dagen det kommer til verden til det dør. Som aldri vil bli i stand til å bidra på noen måte til fellesskapet.» «Selv realtivt lette (i denne sammenhengen) fysiske funksjonshemninger er belastende» «At noen nærmest skryter over å ha barn med spesielle behov undergraver virkeligheten som mange lever i. Sjalusi, tårer, slit, møter, tilrettelegging, sinne, utagering, søsken som blir tilsidesatt og nærmest oversett fordi søsken krever 100% av alt og alle.» «Jeg hadde aldri orket å ha et sånt barn selv... da hadde jeg tatt abort» «Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså» «Jeg lurer jo litt på hva som er poenget med et slikt liv. Ja, foreldrene er selvsagt glade i han, men stakkars gutt, tenk å sitte i en stol et helt liv, totalt uten fremtidsutsikter» «Grunnen til at jeg syns det er egoistisk er fordi det ofte ender opp med at barnet allerede havner i bolig som barn eller ungdom pga det blir for tungt for foreldrene og ha de hjemme. Da blir det overlatt til staten og på statens regning.» «Det er også egoistisk ovenfor barnet som aldri vil få et verdig liv i form av at de ikke forstår hva som skjer rundt dem eller føler noe for noen.» «Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet!» «Hun koster sannsynligvis samfunnet vanvittig med penger den dagen hun ikke er barn lenger og får dekket bolig av staten. Ikke bidrar hun med noe av verdi.» «De ER en byrde» «..det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere...» «Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.» «Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene.» «Kall meg kynisk og iskald, men hadde jeg fått vite at det var noe galt og barnet kom til å bli alvorlig funksjonshemmet eller pleietrengende hadde det blitt abort på flekken» «En jeg kjenner har en liten funksjonsnedsettelse, det dreier seg visst om at han lærer ting litt tregere. Kommer rett og slett ikke på en eneste jobb som han hadde fungert bra i.. eller, kanskje å åpne døren for folk.» Fra den andre tråden: «Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21» «Hun (Martine) utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig.» «Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn"» «Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk.» «Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje.» «kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs» «Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit.» Anonymkode: 599e5...5ea Jeg skrev et av disse innleggene du siterer.(Den om han gutten jeg kjente til som sitter i en stol 24/7, uten språk osv, og lurte på hva som var poenget med et slikt liv). Og det står jeg for. Å sitte i en stol uten kommunikasjon med omverdenen i en vegetabilsk tilstand, og trenge kontinuerlig pleie døgnet rundt, er ikke noe verdig liv i mine øyne. Men det betyr jo ikke at personer med mindre funksjonshemninger som lett PU, Downs osv kan ha gode liv, og verdige liv om man tenker ut fra et mellomenneskelig perspektiv. Men om man måler i hva disse personene kommer til å kreve av støtte og hjelp både økonomisk og ellers, kontra hva de kan bidra med, så blir det jo selvsagt et negativt regnestykke. Det er jo bare fakta. Men så kan man jo ikke måle verdien til et menneske i hva de kan bidra med økonomisk. Det virker også ganske søkt å sammenligne personer med AD/HD, høytfungerende autisme osv med multihandikappede personer som ligger i en seng døgnet rundt. Ja, begge har funksjonshemninger, men graden av funksjonshemmingen er jo så enormt forskjellig. Anonymkode: a866c...ad9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #234 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Med all respekt - man sitter på forum på nett, og man vet hvor rett fram og hvor sterke meninger folk har. Om man synes noe er så vondt og sårt at man ikke kan lese slike kommentarer, bør man kanskje la vær å klikke seg inn. Jeg er ikke uenig i at noen av disse var krasse, men jeg pleier hvert fall å beskytte meg selv ved å ikke ni-lese i tråder som har tema jeg vet kommer til å trigge meg. Og hvis jeg deltar, må jeg innfinne meg i at folk ofte kan være ute etter å provosere, eller at de er så sterkt uenig med meg, at de blir krasse. Anonymkode: 538a0...c64 Ja det er lett å si til foreldre i krise at de ikke skal google, men ikke så lett å gjennomføre. Jeg følger Martine, og da er det også litt vanskelig og å ikke komme innom disse diskusjonene. Folk kommenterer jo under bilder/videoer. Jeg følte bare for å legge det ved siden vedkommende jeg svarte mente det var en påfallende mild diskusjon, noe det sikkert var, men det er noe med totalen her. Det er overalt. Synes forøvrig det er rart man er fritatt for respekt og medmenneskelighet bare fordi man er anonym på nett, og det går absolutt begge veier. Anonymkode: 599e5...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #235 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det er lett å si til foreldre i krise at de ikke skal google, men ikke så lett å gjennomføre. Jeg følger Martine, og da er det også litt vanskelig og å ikke komme innom disse diskusjonene. Folk kommenterer jo under bilder/videoer. Jeg følte bare for å legge det ved siden vedkommende jeg svarte mente det var en påfallende mild diskusjon, noe det sikkert var, men det er noe med totalen her. Det er overalt. Synes forøvrig det er rart man er fritatt for respekt og medmenneskelighet bare fordi man er anonym på nett, og det går absolutt begge veier. Anonymkode: 599e5...5ea Det var jeg som mente diskusjonen var påfallende mild, og det sier jeg basert på påstandene om innholdet her. Jeg så for meg noe langt grovere og skikkelig stygge kommentarer. Jeg så én. Mange var krasse, og noe var unødvendig, men det hadde jeg faktisk forventet. Og medmenneskelighet? Det ble jo gjentatt flere ganger at det var fint at Martine har det så bra med jenta, men at man selv ikke ville valgt det selv. Det må man jo få kunne si. Og så ble det påpekt hvordan hun manipulerer publikummet sitt, og hun gjør jo det. I aller høyeste grad. At folk påpeker det, er ikke rart. Og at folk blir provosert av manipuleringen er heller ikke rart. Hun sitter med jenta på fangen, ser på henne og sier noe sånt som "det er helt klart at du skal leve" eller noe i den duren. Hvem sier det til et lite barn? Og filmer det og legger det på internett? Det oser jo av at man skal shame de som ville valgt annerledes. Det er jo motbydelig å holde på sånn, og når det sitter mødre der inne som har tatt det vanskelige valget om å aborterte, skjønner jeg at de reagerer. Anonymkode: 538a0...c64 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #236 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skrev et av disse innleggene du siterer.(Den om han gutten jeg kjente til som sitter i en stol 24/7, uten språk osv, og lurte på hva som var poenget med et slikt liv). Og det står jeg for. Å sitte i en stol uten kommunikasjon med omverdenen i en vegetabilsk tilstand, og trenge kontinuerlig pleie døgnet rundt, er ikke noe verdig liv i mine øyne. Men det betyr jo ikke at personer med mindre funksjonshemninger som lett PU, Downs osv kan ha gode liv, og verdige liv om man tenker ut fra et mellomenneskelig perspektiv. Men om man måler i hva disse personene kommer til å kreve av støtte og hjelp både økonomisk og ellers, kontra hva de kan bidra med, så blir det jo selvsagt et negativt regnestykke. Det er jo bare fakta. Men så kan man jo ikke måle verdien til et menneske i hva de kan bidra med økonomisk. Det virker også ganske søkt å sammenligne personer med AD/HD, høytfungerende autisme osv med multihandikappede personer som ligger i en seng døgnet rundt. Ja, begge har funksjonshemninger, men graden av funksjonshemmingen er jo så enormt forskjellig. Anonymkode: a866c...ad9 Ja hver og en har full rett til å mene og tenke akkurat det de vil, og det er jo en god ting når man er sikker på hvor man står. Dette var bare for å poengtere at totalen av slike enkeltutsagn blir ganske stor. Og det treffer uheldig mot en gruppe i stort mindretall. Noen ønsker ikke barn med DS, helt ok. De har staten og ofte helsevesenet i ryggen. Jeg ser og folk skriver lignende som deg. At de aldri ville båret frem et barn man vet ender i en nærmest vegetativ tilstand. Men hvor mange vet egentlig dette på forhånd før uke 18? Jeg har vondt for å tro at tilfeller med et såpass alvorlig utfall gjelder så veldig mange. I så fall er jeg enig med deg. Jeg ville ikke båret frem et barn jeg visste ville lide. Hva andre gjør trenger jeg ikke mene noe om, for det gjelder meg. Sammenligninger mellom diagnoser er lett å ty til når noen snakker nedsettende om en enkelt diagnose. Anonymkode: 599e5...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #237 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det var jeg som mente diskusjonen var påfallende mild, og det sier jeg basert på påstandene om innholdet her. Jeg så for meg noe langt grovere og skikkelig stygge kommentarer. Jeg så én. Mange var krasse, og noe var unødvendig, men det hadde jeg faktisk forventet. Og medmenneskelighet? Det ble jo gjentatt flere ganger at det var fint at Martine har det så bra med jenta, men at man selv ikke ville valgt det selv. Det må man jo få kunne si. Og så ble det påpekt hvordan hun manipulerer publikummet sitt, og hun gjør jo det. I aller høyeste grad. At folk påpeker det, er ikke rart. Og at folk blir provosert av manipuleringen er heller ikke rart. Hun sitter med jenta på fangen, ser på henne og sier noe sånt som "det er helt klart at du skal leve" eller noe i den duren. Hvem sier det til et lite barn? Og filmer det og legger det på internett? Det oser jo av at man skal shame de som ville valgt annerledes. Det er jo motbydelig å holde på sånn, og når det sitter mødre der inne som har tatt det vanskelige valget om å aborterte, skjønner jeg at de reagerer. Anonymkode: 538a0...c64 Jeg synes ikke totalen av disse uttalelsene er så veldig mild. Ville du sagt disse tingene til andre ansikt til ansikt? Jeg hadde ikke det. Jeg forundrer meg over at den setningen der trigger så mange. Hun snakker til babyen sin, den samme babyen hun måtte overtale helsevesenet(!) om at var verdt å la leve. De anbefalte og forventet abort, men hun var sterkt uenig. Tenkt på at det kanskje var de hun helst siktet til? Du sier du forstår at de reagerer, at hun shamer og oppfører seg motbydelig. Alt dette fordi uttalelser tolkes av folk i verst mulig retning. Jeg fikk forøvrig lenger opp her en annen tilbakemelding på listen med negative kommentarer. For om det var vondt og sårt å lese negative kommentarer om mennesker med funksjonsnedsettelser burde man bare droppe å klikke inn for å se. Kanskje dette bør gjelde de som trigges av Martine også? Det høres jo så enkelt ut når det gjelder andre veien. Mødre har blitt eldre og andelen svangerskap med DS økt mye siden 2021. Antall levendefødte har allikevel gått ned hvert år siden 2018. De som tar abort av fostre med DS er i stort flertall og har altså en hel hær av mødre i samme situasjon som seg. Mennesker som kan relatere og som har stått i samme valg. Noen står støtt i valget sitt, andre er usikre. Jeg synes ikke det er riktig at kun den negative siden med DS skal få komme frem, for å skåne alle de som tok abort. For noen trenger en Martine som sier «- hei, dette livet kan leves også». Men dette er en diskusjon ingen av oss kommer noen vei med virker det som. Ingen av oss kan si noe som får den andre til å endre mening. Anonymkode: 599e5...5ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #238 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes ikke totalen av disse uttalelsene er så veldig mild. Ville du sagt disse tingene til andre ansikt til ansikt? Jeg hadde ikke det. Jeg forundrer meg over at den setningen der trigger så mange. Hun snakker til babyen sin, den samme babyen hun måtte overtale helsevesenet(!) om at var verdt å la leve. De anbefalte og forventet abort, men hun var sterkt uenig. Tenkt på at det kanskje var de hun helst siktet til? Du sier du forstår at de reagerer, at hun shamer og oppfører seg motbydelig. Alt dette fordi uttalelser tolkes av folk i verst mulig retning. Jeg fikk forøvrig lenger opp her en annen tilbakemelding på listen med negative kommentarer. For om det var vondt og sårt å lese negative kommentarer om mennesker med funksjonsnedsettelser burde man bare droppe å klikke inn for å se. Kanskje dette bør gjelde de som trigges av Martine også? Det høres jo så enkelt ut når det gjelder andre veien. Mødre har blitt eldre og andelen svangerskap med DS økt mye siden 2021. Antall levendefødte har allikevel gått ned hvert år siden 2018. De som tar abort av fostre med DS er i stort flertall og har altså en hel hær av mødre i samme situasjon som seg. Mennesker som kan relatere og som har stått i samme valg. Noen står støtt i valget sitt, andre er usikre. Jeg synes ikke det er riktig at kun den negative siden med DS skal få komme frem, for å skåne alle de som tok abort. For noen trenger en Martine som sier «- hei, dette livet kan leves også». Men dette er en diskusjon ingen av oss kommer noen vei med virker det som. Ingen av oss kan si noe som får den andre til å endre mening. Anonymkode: 599e5...5ea Hvis du leser ab-koden, er alle disse mine kommentarer. Jeg synes Martine er "aggressiv" i måten hun legger frem ting på. Jeg hørte mannen hennes si at ingen gratulerte dem da jenta kom til verden. Jeg tror ikke litt på det engang. Særlig siden de tilsynelatende fortsatt har kontakt med familie og venner. Det er jo manipulering av narrativet, og de vet nøyaktig hva de driver med. Det gjør seg selv til offer, på bekostning av et lite, uskyldig barn. Er jo veldig lett å gjennomskue. Anonymkode: 538a0...c64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #239 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det jeg skrev, var at man tråkker på alle med funksjonsnedsettelser. Men jeg har sporadisk lest slike innlegg over 8 år nå, så da blir man litt oppgitt noen ganger. Tok meg tiden til å lage en liten oversikt vi kan avslutte 2023 med, bare fra disse to trådene da. Mange er selvfølgelig veldig enig i disse utsagnene, (helt ok, abort er frivillig) men les disse trådene mens du forsøker å sette deg inn i hvordan de oppleves for en mor til et barn med spesielle behov (planlagt eller ei) , eller som en gravid som akkurat har fått vite at hun venter et barn med f.eks. DS (siden det er mest vanlig). For dette er poster som dukker opp når man googler. Sitat: «Jeg er hundre prosent sikker når jeg sier at det er vondt og vanskelig å oppdra barn med spesielle behov.» «Å ha et barn som er pleietrengende hele livet er belastende for familien, søsken også, det er belastende for Samfunnet og det er hodebry for dem som skal ta vare på den (nå) voksne når foreldre ikke lengre kan ta vare på det.» «Jeg ser ikke poenget med å sette til verden mennesker som aldri vil klare seg selv og som krever vanvittige ressurser, både menneskelige og økonomiske, av omgivelsene. I mine øyne er ikke alt liv likeverdig.» «Jeg ville ikke valgt abort hvis jeg kunne, jeg kan ikke tenke meg at det mennesket har noe til liv» «Ta abort.» «En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.» «Slike barn er dessverre en VANVITTIG stor kostnad for samfunnet.» «Beklager så mye men det er ikke fullverdige liv å leve med store funksjonshemninger spør du meg.» «Et individ som vil belaste samfunnet for enorme summer fra den dagen det kommer til verden til det dør. Som aldri vil bli i stand til å bidra på noen måte til fellesskapet.» «Selv realtivt lette (i denne sammenhengen) fysiske funksjonshemninger er belastende» «At noen nærmest skryter over å ha barn med spesielle behov undergraver virkeligheten som mange lever i. Sjalusi, tårer, slit, møter, tilrettelegging, sinne, utagering, søsken som blir tilsidesatt og nærmest oversett fordi søsken krever 100% av alt og alle.» «Jeg hadde aldri orket å ha et sånt barn selv... da hadde jeg tatt abort» «Ta vekk velferdsstaten så skal du se at en god del funksjonshemmede "forsvinner". De som har råd til å betale selv for syke barn må gjerne fortsette å få de altså» «Jeg lurer jo litt på hva som er poenget med et slikt liv. Ja, foreldrene er selvsagt glade i han, men stakkars gutt, tenk å sitte i en stol et helt liv, totalt uten fremtidsutsikter» «Grunnen til at jeg syns det er egoistisk er fordi det ofte ender opp med at barnet allerede havner i bolig som barn eller ungdom pga det blir for tungt for foreldrene og ha de hjemme. Da blir det overlatt til staten og på statens regning.» «Det er også egoistisk ovenfor barnet som aldri vil få et verdig liv i form av at de ikke forstår hva som skjer rundt dem eller føler noe for noen.» «Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet!» «Hun koster sannsynligvis samfunnet vanvittig med penger den dagen hun ikke er barn lenger og får dekket bolig av staten. Ikke bidrar hun med noe av verdi.» «De ER en byrde» «..det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere...» «Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.» «Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene.» «Kall meg kynisk og iskald, men hadde jeg fått vite at det var noe galt og barnet kom til å bli alvorlig funksjonshemmet eller pleietrengende hadde det blitt abort på flekken» «En jeg kjenner har en liten funksjonsnedsettelse, det dreier seg visst om at han lærer ting litt tregere. Kommer rett og slett ikke på en eneste jobb som han hadde fungert bra i.. eller, kanskje å åpne døren for folk.» Fra den andre tråden: «Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21» «Hun (Martine) utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig.» «Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn"» «Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk.» «Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje.» «kan jeg si 100% sikkert at jeg hadde tatt abort hvis jeg hadde fått vite at barnet hadde Downs» «Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit.» Anonymkode: 599e5...5ea Dette er jo ærlige utsagn, ikke mobbing eller slemme kommentarer. At funksjonshemmede er mindre verdt fordi de er ekle, er slemt sagt. At noen synes det er krevende å oppdra et funksjonshemmet barn, er bare å være ærlig. Jeg ville aldri valgt å beholde et funksjonshemmet barn, men jeg plager ikke de som er det av den grunn. Jeg viser dem like mye respekt som alle andre mennesker. Men om noen spør om min ærlige mening, så er det at det er nok for krevende for meg. Om mitt barn hadde skadet seg og blitt handicappet hadde det vært ekstremt vanskelig for meg. Anonymkode: 8a368...038 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #240 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er jo ærlige utsagn, ikke mobbing eller slemme kommentarer. At funksjonshemmede er mindre verdt fordi de er ekle, er slemt sagt. At noen synes det er krevende å oppdra et funksjonshemmet barn, er bare å være ærlig. Jeg ville aldri valgt å beholde et funksjonshemmet barn, men jeg plager ikke de som er det av den grunn. Jeg viser dem like mye respekt som alle andre mennesker. Men om noen spør om min ærlige mening, så er det at det er nok for krevende for meg. Om mitt barn hadde skadet seg og blitt handicappet hadde det vært ekstremt vanskelig for meg. Anonymkode: 8a368...038 Jeg synes totalen av alle disse kommentaren kan oppleves svært uheldig. Det handler om holdninger i samfunnet. Anonymkode: 599e5...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå