Gå til innhold

Debatten om å bære frem barn med sykdom/funksjonshemninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde aldri bært frem et barn med nedsatt funksjonsevne. Og det som jeg finner ekstra kvalmende er at majoriteten av foreldre som har downs barn blir influensere som misbruker dette stakkars barnet ved å overbevise verden om at de er verdens beste og moralske foreldre som valgte å beholde barnet! 

Anonymkode: 99437...f3f

Så da bør du ikke få barn da. Siden det til din opplysning faktisk finnes flere titusen om ikke hundretusen ulike kromosomfeil og syndrom som ikke blir oppdaget på ultralyd bestandig.

Anonymkode: b5358...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da bør du ikke få barn da. Siden det til din opplysning faktisk finnes flere titusen om ikke hundretusen ulike kromosomfeil og syndrom som ikke blir oppdaget på ultralyd bestandig.

Anonymkode: b5358...f8a

Så dumt , forskjell på å vite at du bærer fram et barn med funksjonsnedsettelser og å ikke vite om det. Og de fleste gangene går det bra , man får et friskt barn. 

Anonymkode: ec7e2...b46

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadasikkert29 skrev (3 timer siden):

Okei, så du vet om ETT menneske her i verden DU mener lever ett uverdig liv. Hva du tipper er helt uvesentlig her.

Men om jeg snur spørsmålet da; Hva er så uverdig med livet til ett lite barn med lett psykisk utviklingshemming f.eks eller ADHD? Eller ett barn med autisme? Tror du ikke at de har gode liv siden de trenger litt mer hjelp enn andre her i livet?

Jeg vet om flere, men spesielt denne jenta har jeg god kjennskap til.

Du ser kanskje ikke forskjellen på å være multihandikappet og det å ha ADHD eller psykisk utviklingshemmet? De 2 siste kan ikke oppdages på UL, det kan det første. Bare sånn til info.

Jeg kjenner en som er PU og som jobber, har ril og med førerkort og klarer seg fint. Ett verdig liv. Jeg har slektninger med ADHD og de klarer seg også fint.

Nå kan du svare på spørsmålet mitt om hva som er veldig med det livet til jenta jeg beskrev.

Jeg ville uansett tatt abort om jeg visste at barnet mitt ville ble født multihandikappet, downs eller andre tilstander som de måtte ha 24/7 hjelp til.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadasikkert29 skrev (5 timer siden):

På hvilken måte da i forhold til alle andre?

Skal man ha denne samtalen så må barn med spesielle behov sammenlignes med vanlige mennesker som f.eks røyker/er overvektige/ rusproblemer/ psykiatriske problemer/ osv.  Ett barn med spesielle behov koster ikke nødvendigvis mer for samfunnet enn noen andre med andre problemer.  

Både røykere og overvektige sparer som regel staten for mange år med pensjonsutgifter grunnet lavere forventet levetid. 

Anonymkode: 85333...ab5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde fått vite at barnet jeg ventet hadde blitt pleietrengende resten av livet, hadde jeg tatt abort. Jeg/vi har verken kapasitet eller interesse av noe annet, og jeg skammer meg ikke over å innrømme det. Jeg forfekter ikke mitt syn på dette, og forventer det samme fra andre som velger annerledes. Jeg respekterer selvfølgelig at andre velger annerledes, men blir forbanna på folk som hyler og skriker over hvor umoralske vi som hadde valgt abort er. Det er i høyeste grad en privatsak.

Anonymkode: f6582...4f1

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det lå også være aksept for de som beholder og det er det ikke

Anonymkode: 81e41...22d

Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene. Da ser jeg ikke problemet, de får leve som de ønsker

Anonymkode: bd853...ae6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom jeg hadde fått vite at barnet jeg ventet hadde blitt pleietrengende resten av livet, hadde jeg tatt abort. Jeg/vi har verken kapasitet eller interesse av noe annet, og jeg skammer meg ikke over å innrømme det. Jeg forfekter ikke mitt syn på dette, og forventer det samme fra andre som velger annerledes. Jeg respekterer selvfølgelig at andre velger annerledes, men blir forbanna på folk som hyler og skriker over hvor umoralske vi som hadde valgt abort er. Det er i høyeste grad en privatsak.

Helt enig. Hadde jeg visst at barnet mest sannsynlig hadde vært pleietrengende allerede fra dag én, hadde jeg ikke nølt. Jeg har heller ikke interesse av et sånt liv. Sånn er det bare. Har andre barn som også trenger meg.

Anonymkode: 538a0...c64

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 20.50):

Dere vet det at dere kan få barn med behov uten at en kan vite det når en er gravid?  Tror dere  virkelig an kan forutse alt? 

Har selv 2 barn som alt var normalt. Men begge fikk epilepsi og trengte en del oppfølging. En vokst det av seg, den andre må bruke medisiner resten av livet

Anonymkode: 94556...f9f

Må spørre deg om hvilken alder barnet var i da hen vokste det av seg? Har selv ett barn med epilepsi. 

Anonymkode: ef507...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syntes at de som velger å beholde også må ta alle mer-kostnadene. Da ser jeg ikke problemet, de får leve som de ønsker

Dette er jo helt på trynet!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig, selv om jeg er av den som hadde valgt å ikke beholde et sterkt pleietrengende barn dersom jeg fikk valget. Det blir jo som å si at mennesker som røyker, drikker, er for feite eller for tynne, ikke trener, eller på andre måter ikke tar vare på seg selv skal betale all helsehjelp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du tar jo valget selv, det er jo helt på trynet at noen kan ta ett valg som resten av samfunnet må betale millioner for i året. Tenker da på tilrettelegging, egen leilighet, 1-1 pleiehjelp, som foreldrene burde gjøre resten av livet når de har valgt dette. Ikke sykehus/medisinsk hjelp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så alle bør ta alle potensielle merkostnader knytta til valg de tar ? 

Anonymkode: 2a227...120

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Både røykere og overvektige sparer som regel staten for mange år med pensjonsutgifter grunnet lavere forventet levetid. 

Anonymkode: 85333...ab5

Dette er tull. Overvektige og røykere koster helsevesenet utrolig mye mens de lever.

Anonymkode: e3e8d...cfa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du er stygge svar i denne tråden? Jeg har ikke sett noen. 

Anonymkode: 2bb6f...ffe

Da bør du vel lese igjen i grunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Velger heller å støtte de enn å måtte støtte dumme mennesker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, du tar jo valget selv, det er jo helt på trynet at noen kan ta ett valg som resten av samfunnet må betale millioner for i året. Tenker da på tilrettelegging, egen leilighet, 1-1 pleiehjelp, som foreldrene burde gjøre resten av livet når de har valgt dette. Ikke sykehus/medisinsk hjelp. 

Dette blir veldig inkonsekvent dersom du ikke også mener at man må stå for kostnadene for alle andre valg man tar som påfører samfunnet merkostnader.

For eksempel: Bertil (35) kjører for fort, krasjer i en fjellvegg og blir lam fra livet og ned. Line (19) sitter på et rekkverk i fylla og faller 3 etasjer ned, får hjerneskade og blir pleietrengende. Bjarne (55) balanserer i en høy, vaklevoren stige uten sikring når han skal kutte de øverste grenene på treet i hagen, faller ned og knuser ansiktet, får brudd i ryggen og knuser leggbeinet. Nina (65) har røyket siden hun var 15, får kols og senere munnhulekreft og må få operert bort deler av kjeven. Vera (42) følger ikke tannlegens råd, har elendig munnhygiene og kosthold, får dyp karies og påfølgende infeksjon i kjeven og blir innlagt på sykehus med en stor senkningsabscess som nesten tar livet av henne.

Anonymkode: 90c9a...624

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å sette syke barn til verden om man kan velge. Jeg hadde tatt abort selv om det hadde vært vondt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 20.57):

Ta abort.

En person som er avhengig av andre mennesker 24/7 lever ikke et verdig liv uansett. I tillegg kan de koste fellesskapet opp mot 10 millioner i året, og det dobbelte hvis de blir avhengige av 2 på 1.

Anonymkode: 8d884...d8d

Jeg får så vondt i magen av å lese slike innlegg.

Jeg har et barn som virkelig lever et verdig liv. Fikk en skade etter fødsel. Barnet mitt er avhengig av bistand til å komme seg rundt pga fysisk funksjonsnedsettelse, men er fullt ut integrert og lever et helt «vanlig» liv. Har gode venner og er populær lekekamerat, er veldig flink på skolen og er verdens fineste unge.

Anbefaler å lese boka «Jeg lever et liv som ligner deres» av Jan Grue. Den forteller mye om diskriminering av funksjonsnedsatte og gir god innsikt i hvor mye vi henger etter i Norge på dette området. Jeg er så heldig at jeg gikk på folkehøgskole med mennesker med funksjonsnedsettelser og så hvilket verdig liv de hadde selv om de trengte hjelp. Tror veldig mange som ser på det slik som deg bare aldri har kjent noen med funksjonsnedsettelse. 

Anonymkode: cd3a0...f6b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok abort pga Downs syndrom. Jeg synes ikke det er verre enn å velge bort flerlinger eller å ta abort av andre årsaker.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...