Gå til innhold

Du som beviselig IKKE har noen vitaminmangler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vegetarisk i 10 år. tar b12 av og til, men har vært tom i flere mnd nå, prøvene var helt fine likevel

Anonymkode: 59463...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg sjekket, fordi jeg følte meg dårlig, var aller nivåer bra. 

Hadde ett dårlig kosthold, med alt for mye sukker, brus og raske karbs. 

Formen var dårlig som bivirkning på medisiner. 

Anonymkode: dff4c...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.30):

Hva spiser du aller mest av i det daglige?

List matvarer du alltid må ha tilgjengelig.

Anonymkode: e5afd...ca1

Jeg har ingen mangler. Tok nylig blodprøver på dette. Jeg spiser variert; egg, knekkebrød, kjøpebrød, salat på jobb, sjokolade nå og da. Elsker varmmat:) Jeg er lite kresen, så spiser litt av alt. Sikkert derfor jeg ikke har mangler 

Anonymkode: 02a75...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet test fra 2014 med en jeg tok nå nylig, og resultatet er nesten identisk, alt innenfor normalnivå, selv om kosthold da var mye sunnere enn nå.

Siste par årene har det gått i ferdigmat og skammelig mye burgere og annet junk. Men før testen i 2014 spiste jeg for det meste hjemmelaget sunn mat, og  mye mer variert enn i dag, alikevel viste blodprøver nesten samme resultat. Det fikk meg til å tenke at genene spiller en veldig stor rolle 

Anonymkode: 6f554...fc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med lav Hb siden tenårene og har brukt nycoplus jern for dette da jeg ikke tålte de andre typene. Behovet for denne endret seg derimot etter at jeg økte inntaket av rødt kjøtt som storfe, kylling og lam ved 28-29 års alderen. + At jeg droppet mye hveteprodukter på denne tiden. Å droppe hvete hjalp nok voldsomt da jeg ble mye bedre i magen. Ble også mye mer inntak av havreprodukter etter dette.

Har aldri slitt med noe annet av vitaminmangel etter dette da jeg ellers spiser veldig variert av alt mulig + ukentlig inntak av makrell i tomat, torsk, sei, ørret og laks itillegg til en del grønnsaker mm. 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 18.30):

Hva spiser du aller mest av i det daglige?

List matvarer du alltid må ha tilgjengelig.

Anonymkode: e5afd...ca1

Lager der meste fra bunnen, men kan også spise frossen pizza innimellom. Spiser mye grønnsaker, og hovedsakelig kjøtt fra dyr som har gått fritt. Opptatt av dyrevern, men er ikke vegetarianer. 

Jeg må ikke alltid ha noe tilgjengelig, og spiser hovedsakelig etter sesong. Vi dyrker en del selv. 

Av drikke drikker jeg ikke brus, hverken med eller uten sukker. Drikker nye vann igjennom dagen. Vi brygger noe øl selv. Drikker også vin, men aldri sprit. Starter alltid dagen med kombosha. Drikker et par kopper kaffe om dagen. 

Anonymkode: 7fe06...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble tatt blodprøver for vitaminer/mineraler og elektrolytter i forbindelse med at jeg var syk over lengre tid, men det var stoffskiftet som var trøblete etter en infeksjon og ikke mangler på noe. 

Spiser sunt og variert vil jeg si. Spiser stort sett brødskive med ulikt pålegg til frokost og lunsj, og yoghurt som mellommåltid. Drikker enten juice eller melk til frokost (bytter på). Spiser fisk et par ganger i uka (mest torsk), og øvrige dager spiser vi alt mulig rart som jeg kommer på. Vi spiser en del hjemmelaget suppe (kyllingsuppe, fiskesuppe, kjøttsuppe, potetsuppe etc), taco hver fredag, wok, kyllinggryte, stekt ris med skinke etc. 

Anonymkode: d1b8e...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser kun animalsk og drikker vann. Kjøtt, innmat, egg og fullfete meieriprodukter. Jeg liker ikke sjømat, så jeg spiser ingenting av det. Like greit, så slipper jeg masse tungmetaller og det er ingenting i sjømat som vi trenger som vi ikke får fra kjøtt, innmat, egg og fullfete meieriprodukter.

Jeg har ikke tatt blodprøver på en stund nå, men jeg har bedre helse enn jeg noen gang har hatt. Blodprøver sier bare hva som er i blodet, ikke hvilken næring som er tilgjengelig for resten av kroppen. Dette med blodprøver har dessverre blitt en hvilepute for mange veganere som tror at de har et godt kosthold, til tross for at de har dårlig helse ellers, men det kobler de ikke sammen med kostholdet. Det viktigste er hvordan man ser ut og hvordan man føler seg. 

Anonymkode: fae2c...1f8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg spiser kun animalsk og drikker vann. Kjøtt, innmat, egg og fullfete meieriprodukter. Jeg liker ikke sjømat, så jeg spiser ingenting av det. Like greit, så slipper jeg masse tungmetaller og det er ingenting i sjømat som vi trenger som vi ikke får fra kjøtt, innmat, egg og fullfete meieriprodukter.

Jeg har ikke tatt blodprøver på en stund nå, men jeg har bedre helse enn jeg noen gang har hatt. Blodprøver sier bare hva som er i blodet, ikke hvilken næring som er tilgjengelig for resten av kroppen. Dette med blodprøver har dessverre blitt en hvilepute for mange veganere som tror at de har et godt kosthold, til tross for at de har dårlig helse ellers, men det kobler de ikke sammen med kostholdet. Det viktigste er hvordan man ser ut og hvordan man føler seg. 

Anonymkode: fae2c...1f8

Dette. 

Anonymkode: d1964...46a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...