Gå til innhold

Meir nynorsk i skulen -kva skal til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må se en faktisk nytteverdi av nynorsk. Det gjør man ikke nå. Hvorfor skal man lære to norske skriftspråk når man er på vei til en internasjonal verden? 

TS kan jo selv argumentere for hvorfor, utenom at det ‘vakraste’ språket. 

Anonymkode: 83b33...9da

Reint praktisk, så er det vanskeleg å vite sikkert som 14-åring at ein ikkje kjem til å busetje seg i ein nynorskkommune som vaksen. Kanskje får du deg jobb som lærar og må lære frå deg nynorsk. Det er mange innflyttarar frå Austlandet her, som sikkert er glade for at dei hadde nynorsk på skulen. 

Anonymkode: 4acbd...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke noe problem å kutte ut et skriftspråk i skolen. Da blir ingen fratatt skriftspråket sitt, siden ingen (eller i alle fall svært få) har et før de begynner på skolen. Folk har dialekt selv om de skriver bokmål.

Jeg er ikke imot nynorsk. Jeg er mot to nær identiske skriftspråk. Det er idiotisk bruk av ressurser. Grunnen til at jeg foreslår at det er nynorsk som skal kuttes, er ene og alene at det er færrest nynorskbrukere. Andelen i skolen er sterkt synkende (15% færre i løpet av få år).

Det er ikkje eit argument for å tvinge nynorskbrukarane over på bokmål. Eg bur i Indre Sogn, eit området der nynorsken står sterkt. Plakatar på kjøpesenteret er på nynorsk. Bankane eg er kunde i, nyttar nynorsk. Høgskulen på Vestlandet frontar nynorsk. Nynorsken står stødig her, og er ein viktig del av identiteten til folk. Det kjem ikkje til å skje at me slettar språket vårt og går over til å skrive jeg og ikke berre fordi det er skriftspråket til fleirtalet i landet. Skal Sogn Avis liksom bli ei bokmålsavis? Kjem aldri til å skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må begynne mye tidligere, allerede på barnetrinnet. Aller helst i barnehager med å lese bøker på begge skriftspråk. Nynorskdidaktikk har liten plass i lærerutdanningen. Kort oppsummert, elever får dårlig sidemålsundervisning, og blir fremtidige dårlige sidemålslærere. Nynorsk som sidemål blir undervist som tredjespråk, og norsklærere kunne tatt mye lærdom i engelskundervisningen med tanke på input/output-teorier. Ensidig fokus på form framfor innhold skaper dårlig språk. I teorien skal alle lærere være sidemålslærere - hvorfor ikke ta i bruk sidemålet i andre fag? Språkprosjekter i Oslo har vist at undervisning i kunnskapsfagene på nynorsk har hatt positiv effekt både i sidemål og det aktuelle faget (KRLE). 

Anonymkode: 4e9ce...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du vi som ikke ønsker at det brukes ressurser på to skriftspråk som er nær identiske hater nynorsk? De aller fleste hater ikke språket nynorsk, men er mot å lære det på grunn av at det ikke gir oss noe.

Fordi du og andre går inn i tråden berre for å avspore. Tema for tråden er ikkje om me skal ha to skriftspråk. Det kan du starte din eigen tråd om. 

Det blir som om eg skulle gå inn i ein tråd med tittel "Korleis skal vi få betre utval i pølser i butikken" og eg går inn og lirer av meg "Pølse er eit unødvendig produkt. Eg ser ikkje poenget med pølse". 

Me veit godt at det er mange som ikkje vil ha to skriftspråk. Det kjem ikkje fram noko nytt her. Spørsmålet ts stiller, synes eg er interessant, men eg gidd ikkje lese gjennom hundre sutrekommentarar frå folk som ikkje vil ha to skriftspråk.

Kan me ikkje få ha 1 tråd i fred? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nynorsk ødelegger så mye for mange barn i norsk skole det er helt tragisk! 

På hvilke måte er språkkunnskap ødeleggende?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk :)

Anonymkode: 11d35...698

At verden går baklengs og ikke fremover. Nynorsk klarer vi oss fint uten. Skriv bokmål. 

Anonymkode: db92b...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At verden går baklengs og ikke fremover. Nynorsk klarer vi oss fint uten. Skriv bokmål. 

Anonymkode: db92b...721

Det er rom for begge skriftspråk.

Anonymkode: 10e46...f48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk må vere lettare tilgjengeleg for folk. Fleire nyhende, bøker på nynorsk, kjendisar som skriv nynorsk og så vidare. Lærarane må kunne nynorsk godt sjølve, ikkje berre norsklærarane. Digitale hjelpemiddel i skulen må verte betre på nynorsk. 

Anonymkode: 92ae5...00e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nynorsk må vere lettare tilgjengeleg for folk. Fleire nyhende, bøker på nynorsk, kjendisar som skriv nynorsk og så vidare. Lærarane må kunne nynorsk godt sjølve, ikkje berre norsklærarane. Digitale hjelpemiddel i skulen må verte betre på nynorsk. 

Og så må vi få inn lærare som brenn for nynorsk. Er og enig i resten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke hvordan vi skal få flere til å velge det som hovedmål, spørsmålet er om det har noe nytteverdi? Nynorsk er fryktelig unaturlig for alle som bor nordafor Trøndelag, og det er ikke uvanlig at barn der begynner å skrive norsk-svensk fordi det er mer naturlig enn nynorsk. Det er et snobbespråk rett og slett. Å vite om nynorsk, ja, men å ha det som et eget fag med egen karakter er latterlig. Jeg jobber med IT og oppretter ting med nynorske navn avhengig av regionen som skal ha det, men får ofte forespørsel om å endre navnet til bokmål. Så selv ikke de som har nynork som offisielt skriftspråk i regionen sin vil ha det...

Ha nynorsk som valgfag på VGS, og få heller inn tegnespråk. Langt større nytteverdi.

Anonymkode: dcf9e...309

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette kunne vore fronta meir og brukt. Men kven veit: plutseleg snapper folk det opp og det blir ein ting :)

https://www.nrk.no/vestland/sophie-elise-hyllar-nynorsk-litteratur-1.17164741

ts

Problemet mitt her er at elevane ikkje kjenner til SE, og ho er elles ikkje ein influensar eg vil at ungdommane skal like... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk :)

Som innvandrer selv kan jeg si fra egen erfaring at nynorsk er vanskeligere å få tak på. Det er for mye variabler og det er vanskelig å skape seg en "mal" som en kan følge. Bokmål var krevende å lære det også, men nynorsk opplever jeg så til de grader frustrerende. At vi har så mange forskjellige dialekter i landet er vanskelig nok å forholde seg til om ikke en skal ha uendelige variasjoner av skriftspråket også.

Anonymkode: a5c83...652

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som innvandrer selv kan jeg si fra egen erfaring at nynorsk er vanskeligere å få tak på. Det er for mye variabler og det er vanskelig å skape seg en "mal" som en kan følge. Bokmål var krevende å lære det også, men nynorsk opplever jeg så til de grader frustrerende. At vi har så mange forskjellige dialekter i landet er vanskelig nok å forholde seg til om ikke en skal ha uendelige variasjoner av skriftspråket også.

Anonymkode: a5c83...652

Får ikke innvandrere tilpasset opplæring i norsk? Da skal det jo være tilrettelagt?

Anonymkode: 10e46...f48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. 

Anonymkode: 0470a...c45

Enig. Nynorsk er påtvunget vestlandspatriotisme.

Anonymkode: fb861...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva hadde du synst om skriftspråket ditt berre vart sletta? Du vart tvungen til å skriva eit anna skriftspråk? Eg reknar med du synest det er greitt, sidan du meiner at ein skal tvinga meg og andre med å endra skriftspråk berre fordi du ikkje lika det. 

Anonymkode: 64cc8...01e

Ja hadde nynorsk blitt det eneste skriftspråket så måtte vi andre bare rettet oss etter. Trenger da ikke to i dette lille landet? Er ikke på størrelse med India i folketall heller.

Anonymkode: 97037...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...