AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 K.B. skrev (8 minutter siden): Nynorsk vil aldri bli hovedmål og om noe, så skulle tiden vi bruker på Nynorsk reduseres, at vi har to offisielle språk i et knøttlite land er helt latterlig! Bokmål og dialekter burde vært standarden. Absolutt ikkje. Eg skal absolutt ikkje tvingast til å skrive bokmål, mine born skal absolutt ikkje bli tvungen til å skrive bokmål fordi du og andre folk som skriv bokmål ikkje likar vårt skriftspråk.. Ein kan heller begynne å jobbe med tankesettet til mennesker som deg, so meina det er greit å tvinge vekk skriftspråket til nokon... Anonymkode: 64cc8...01e 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 Man må se en faktisk nytteverdi av nynorsk. Det gjør man ikke nå. Hvorfor skal man lære to norske skriftspråk når man er på vei til en internasjonal verden? TS kan jo selv argumentere for hvorfor, utenom at det ‘vakraste’ språket. Anonymkode: 83b33...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja då vert jo forsatt folk tvungen til å slutte med skriftspråket sitt å ein tvinga nynorsk til å døy ut. Litt som når danskane tvang folk til å skrive dansk, eller nordmenn tvang samane til skrive norsk i staden for sitt eige skriftspråk. Folk burde virkelig vite betre enn det i 2024.. Ein får heller slutte med sidemål, det er ikkje so voldsomt artig med sidemål for oss heller, om det er det du trur.. Du er i mot nynorsk på skulen, likevel vil du tvinge andre til å måtte kutte sitt eige skriftspråk for å bruke ditt skriftspråk. Kva gjer deg, ditt barn og barnebarn meir verd enn våre barn? Sida du synst det er greit å slette skriftspråket vårt, tvinge på oss eit anna skriftspråk. Det er ganske so frekt skal eg sei deg. Du og alle andre som skrive bokmål og er i mot nynorsk burde tenke litt på det. Kva hadde dokke tenkt eller følt om dykk plutselig skulle blitt påtvunge eit anna skriftspråk.. Vi som skrive nynorsk har samme menneskerettar som dykk. Ein hadde også brutt den norske lova med å gjere det. Anonymkode: 64cc8...01e Jeg ser ikke noe problem å kutte ut et skriftspråk i skolen. Da blir ingen fratatt skriftspråket sitt, siden ingen (eller i alle fall svært få) har et før de begynner på skolen. Folk har dialekt selv om de skriver bokmål. Jeg er ikke imot nynorsk. Jeg er mot to nær identiske skriftspråk. Det er idiotisk bruk av ressurser. Grunnen til at jeg foreslår at det er nynorsk som skal kuttes, er ene og alene at det er færrest nynorskbrukere. Andelen i skolen er sterkt synkende (15% færre i løpet av få år). 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikkje. Eg skal absolutt ikkje tvingast til å skrive bokmål, mine born skal absolutt ikkje bli tvungen til å skrive bokmål fordi du og andre folk som skriv bokmål ikkje likar vårt skriftspråk.. Ein kan heller begynne å jobbe med tankesettet til mennesker som deg, so meina det er greit å tvinge vekk skriftspråket til nokon... Anonymkode: 64cc8...01e Men du vil jo tvinge nynorsk på folk som skriver bokmål, hvordan er det bedre? Nynorsk burde være et valgfag, så kan de som vil bruke tid på det, også kan andre velge noe annet. Anonymkode: 00855...4b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Absolutt ikkje. Eg skal absolutt ikkje tvingast til å skrive bokmål, mine born skal absolutt ikkje bli tvungen til å skrive bokmål fordi du og andre folk som skriv bokmål ikkje likar vårt skriftspråk.. Ein kan heller begynne å jobbe med tankesettet til mennesker som deg, so meina det er greit å tvinge vekk skriftspråket til nokon... Anonymkode: 64cc8...01e Hvorfor skal barna dine tvinges til å skrive nynorsk? Bare fordi du liker det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 Men ellers har den som skreiv at det det er influenser styrt, heilt rett. Fekk vi det til å bli ein trend på tik-tok så hadde det vore eit gigantisk steg i rett retning. Alt som er trendy,henger folk seg på. Anonymkode: 11d35...698 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg har dessverre ikkje nokre gode forslag, er einig i at ein bør ha meir nynorsk i skulen, Men du kan være sikker på at nynorskhatarane dukkar opp! Det har eg sett mange eksempel på her på KG. Anonymkode: 69c7d...e5d Ja,ser ut som eg hadde rett! Nynorskhaterane tente på alle pluggane. 🧐🤓🤠 Anonymkode: 69c7d...e5d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men ellers har den som skreiv at det det er influenser styrt, heilt rett. Fekk vi det til å bli ein trend på tik-tok så hadde det vore eit gigantisk steg i rett retning. Alt som er trendy,henger folk seg på. Anonymkode: 11d35...698 Og det er vel derfor nynorskbruken i skolen er redusert med over 16% på kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja,ser ut som eg hadde rett! Nynorskhaterane tente på alle pluggane. 🧐🤓🤠 Anonymkode: 69c7d...e5d Hvorfor mener du vi som ikke ønsker at det brukes ressurser på to skriftspråk som er nær identiske hater nynorsk? De aller fleste hater ikke språket nynorsk, men er mot å lære det på grunn av at det ikke gir oss noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (8 minutter siden): Og det er vel derfor nynorskbruken i skolen er redusert med over 16% på kort tid. Det kan bli snudd, ingen tvil! Anonymkode: 11d35...698 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan bli snudd, ingen tvil! Anonymkode: 11d35...698 Siden det har gått jevnt nedover i 50 år, er det absolutt ingen god grunn til at det vil snu. Spesielt med tanke på at de stedene nynorsk er utbredt er steder folk flytter fra og ikke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Absolutt ikkje. Eg skal absolutt ikkje tvingast til å skrive bokmål, mine born skal absolutt ikkje bli tvungen til å skrive bokmål fordi du og andre folk som skriv bokmål ikkje likar vårt skriftspråk.. Ein kan heller begynne å jobbe med tankesettet til mennesker som deg, so meina det er greit å tvinge vekk skriftspråket til nokon... Anonymkode: 64cc8...01e Hvorfor tror du det handler om at folk ikke LIKER nynorsk? Jeg hadde bokmål på skolen, men både bodd og jobbet i nynorsk kommune. For min del syns jeg vi kunne ha ett skriftspråk, og da burde det være bokmål. Rett og slett fordi det er det flest brukere av. det sagt så foretrekker jeg nynorskbaserte dialekter og liker å lese nynorsk. Å tillegge andre meninger som «de hater X fordi de er uenige» er noe man burde vært ferdig med som tenåring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 Det kan neppe gjøres på annen måte enn ved at nynorsk tres ned over hodet på særlig barn og unge i områder der nynorsk er på vikende front. Den viktigste faktoren i hvilken målform man ender opp med er tross alt hvor man bor og hva som dominerer der. Nynorsk er mest utbredt i områder med en lavere befolkningsvekst enn det bokmålsområdene har i snitt. Det er færre og færre som har nynorsk i grunnskolen, og det er flere og flere som hadde nynorsk som målform i grunnskolen som senere (i VGS eller i voksenlivet) selv går over til bokmål. Hvorfor vet de best selv. Det er vanskelig å få denne trenden til å snu med mindre man tar et klart politisk valg om å sørge for at nynorsken blir sterkt overrepresentert flere steder enn nå. En ting er NRK, der den jo utgjør godt over dobbelt så stor andel som andelen nynorskbrukere utgjør, men man måtte nok i så fall pålagt de steder og institusjoner som de siste tiårene gradvis har glidd i bokmålsretning å gå tilbake. Det kan man selvfølgelig gjøre, men jeg tviler på at det er særlig aktuelt. Bokmål skviser gradvis nynorsken ut, selv om det går sakte og selv om det vil eksistere nynorskbastioner i lang, lang tid fremover. Jeg kjøper absolutt at det er trist i manges øyne, men politisk tror jeg det er vanskelig å forsvare å bruke mer tid og flere ressurser enn i dag på å bevare nynorsken, særlig når man alt i alt må prioritere fremover. TS synes sikkert det er såpass viktig at det bør gjøres, og det er helt i orden, men jeg tror ikke det er realistisk at det faktisk skjer. Og jeg tror det ville vært eneste vei til mer nynorsk i skolen igjen. Nynorskbrukere får langt mer bokmål gratis (eller trøkket ned i halsen, alt ettersom) enn omvendt. En gradvis større andel nordmenn fødes i bokmålsområder, og det er i tillegg flere som i løpet av livet beveger seg fra nynorsk til bokmål enn andre veien. Og det selv om den jevne bokmålsbruker naturlig nok er mindre opptatt av dette enn den jevne nynorskbruker er, rett og slett fordi man med rette føler seg mindre truet, utsatt og marginalisert. Det kan nok ikke snus på annen måte enn det som unektelig ville vært ganske upopulære politiske beslutninger. De kommer neppe. Så tror jeg vi snakker om hundreår, ikke år eller tiår, før nynorskandelen er så minimal at man vurderer å kutte ut dette med to målformer. At man kutter ut vektingen av sidemål i form av egen karakter i skolen, eller reduserer retten til å få svar på egen målfor, tror jeg skjer lenge før. Bare tror det skjer i form av kutt i "sidemål", ikke nynorsk. Og så går jo sånn "vi kutter det ut for begge målforer"-tiltak i praksis mest på bekostning av nynorsk, og gradvis mer jo færre som bruker det. Anonymkode: 53749...c97 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Nynorsk er noe DRIT og jeg vil ha det UT av skolen. Det har INGENTING i skolen å gjøre. Anonymkode: 3182b...01c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt ikkje. Eg skal absolutt ikkje tvingast til å skrive bokmål, mine born skal absolutt ikkje bli tvungen til å skrive bokmål fordi du og andre folk som skriv bokmål ikkje likar vårt skriftspråk.. Ein kan heller begynne å jobbe med tankesettet til mennesker som deg, so meina det er greit å tvinge vekk skriftspråket til nokon... Anonymkode: 64cc8...01e Hvorfor i helv** skal du ha MER av nynorsk på skolen? Nynorsk er IKKE mitt skriftspråk ei eller mine barn. Nynorsk burde være VALGFRITT. Ikke obligatorisk. Vi kan da også tvinge på folk samisk i samme slengen siden en liten minoritet i landet vårt snakker det, hei: nå kan vi jo nesten tvinge folk til å skive på somalisk også siden en minoritet i det norske land har dette som morsmål. Nynorsk ødelegger så mye for mange barn i norsk skole det er helt tragisk! Anonymkode: 3182b...01c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. Anonymkode: 0470a...c45 Du er klar over at flertallet i vestland fylket bruker bokmål? Og du kan heller ikke snakke et skriftspråk. Anonymkode: 0b163...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #37 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan neppe gjøres på annen måte enn ved at nynorsk tres ned over hodet på særlig barn og unge i områder der nynorsk er på vikende front. Den viktigste faktoren i hvilken målform man ender opp med er tross alt hvor man bor og hva som dominerer der. Nynorsk er mest utbredt i områder med en lavere befolkningsvekst enn det bokmålsområdene har i snitt. Det er færre og færre som har nynorsk i grunnskolen, og det er flere og flere som hadde nynorsk som målform i grunnskolen som senere (i VGS eller i voksenlivet) selv går over til bokmål. Hvorfor vet de best selv. Det er vanskelig å få denne trenden til å snu med mindre man tar et klart politisk valg om å sørge for at nynorsken blir sterkt overrepresentert flere steder enn nå. En ting er NRK, der den jo utgjør godt over dobbelt så stor andel som andelen nynorskbrukere utgjør, men man måtte nok i så fall pålagt de steder og institusjoner som de siste tiårene gradvis har glidd i bokmålsretning å gå tilbake. Det kan man selvfølgelig gjøre, men jeg tviler på at det er særlig aktuelt. Bokmål skviser gradvis nynorsken ut, selv om det går sakte og selv om det vil eksistere nynorskbastioner i lang, lang tid fremover. Jeg kjøper absolutt at det er trist i manges øyne, men politisk tror jeg det er vanskelig å forsvare å bruke mer tid og flere ressurser enn i dag på å bevare nynorsken, særlig når man alt i alt må prioritere fremover. TS synes sikkert det er såpass viktig at det bør gjøres, og det er helt i orden, men jeg tror ikke det er realistisk at det faktisk skjer. Og jeg tror det ville vært eneste vei til mer nynorsk i skolen igjen. Nynorskbrukere får langt mer bokmål gratis (eller trøkket ned i halsen, alt ettersom) enn omvendt. En gradvis større andel nordmenn fødes i bokmålsområder, og det er i tillegg flere som i løpet av livet beveger seg fra nynorsk til bokmål enn andre veien. Og det selv om den jevne bokmålsbruker naturlig nok er mindre opptatt av dette enn den jevne nynorskbruker er, rett og slett fordi man med rette føler seg mindre truet, utsatt og marginalisert. Det kan nok ikke snus på annen måte enn det som unektelig ville vært ganske upopulære politiske beslutninger. De kommer neppe. Så tror jeg vi snakker om hundreår, ikke år eller tiår, før nynorskandelen er så minimal at man vurderer å kutte ut dette med to målformer. At man kutter ut vektingen av sidemål i form av egen karakter i skolen, eller reduserer retten til å få svar på egen målfor, tror jeg skjer lenge før. Bare tror det skjer i form av kutt i "sidemål", ikke nynorsk. Og så går jo sånn "vi kutter det ut for begge målforer"-tiltak i praksis mest på bekostning av nynorsk, og gradvis mer jo færre som bruker det. Anonymkode: 53749...c97 Tres over hodet? Meininga er jo ikkje tvang men å endre haldninger ved hjelp av influencere. Alt kan endrast, men eg er ingen influencer så eg veit ikkje korleis. Var liksom det denne tråden skulle vera til . Ts Anonymkode: 11d35...698 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #38 Del Skrevet 29. desember 2024 Man burde starte mye tidligere med sidemål. Min 10.klassing startet ikke med nynorsk før ungdomsskolen, sånn har det vært helt siden jeg gikk på ungdomsskolen på 2000-tallet. Jeg er heldig som bor på et sted der dialekta mi er veldig lik nynorsk, for det var vanskelig nok likevel. Jeg liker nynorsk og leser masse på nynorsk, men jeg forstår at folk synes det er unødvendig og vanskelig. Det blir rett og slett for uvant, samtid som det er såpass likt bokmål, og da ser ikke folk vitsen. Dessverre. Anonymkode: 10e46...f48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #39 Del Skrevet 29. desember 2024 Alle digitale hjelpemiddel ("appar") må ha ein fullverdig nynorskversjon. Lærarane må få god opplæring i nynorsk. Anonymkode: 4acbd...573 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #40 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (1 time siden): Du kan få lov til å skrive det. Men skolen kan slutte med nynorsk. Et alternativ er å bare kutte sidemålet, slik at bostedet avgjør hvilken målform man skriver. Alle forstår begge målformer uten å ha sidemål. Og det man ikke forstår, ville man ofte ikke forstått ved å hatt sidemål også, så da får en bare søke opp betydningen. Nei, dei gjer ikkje det. Eller dei påstår at dei ikkje gjer det. Alle må få grunnleggjande opplæring frå barneskulen, og gjerne lese bøker på nynorsk som ein del av norskfaget. Det kan alltids diskuterast om me treng karakter i faget. Utfordringa er at dersom elevane ikkje får karakter, så er det nok ein og annan som kjem til å lure seg unna, og då lærer dei jo ingenting og kjem til å sitje på kvinneguiden og sutre om kor grusomt vanskeleg det er å forstå kva eg og ikkje betyr. Anonymkode: 4acbd...573 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå