Gå til innhold

Må jeg kutte kontakt med venninne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke du lyver, men jeg tror heller ikke at det var hennes ord.

Jeg tror heller at det var din tolkning av det hun sa, og at ein tolkning er farget av den utpregede "jeg har ikke gjort noe galt"-holdningen du har hatt gjennom hele tråden, og et ønske om å sette kg-kjerringene på plass.

Men hvis det mot formodning var hennes ord er jeg rimelig sikker på at ekteskapet ditt er over i løpet av kort tid.  For da sa hun til deg at hun ønsket at du også kunne være en like god venn fra henne som du er for din venninne, og du fanget ikke opp ønsket.

Anonymkode: 80327...536

Det var hennes ord. Kona har aldri vært god med ord, og hun mener at venninna og jeg har bedre kommunikasjon enn kona og jeg. Jeg er uenig. Venninna og jeg snakker lettere om følelser enn kona og jeg, fordi ord og følelser er vanskelig for min kone. Det har ikke hindret meg i å gifte meg med henne eller å være sammen med henne i alle år. Det hindrer meg ikke nå heller. Den kommunikasjon vi har, og det vi prater om er mer enn godt nok for meg. 

Dersom vi hadde fått absolutt alt vi ønsket i en ektefelle, hadde vi ikke hatt behov for venner. Men vi har behov for venner og kolleger. Det betyr ikke dermed at vi ikke ønsker å tilbringe livet vårt sammen med ektefellen. 

Jeg har ikke behov for å være i et forhold med venninna mi. Hun har egenskaper jeg ikke vil ha hos en partner, men som venn har hun de egenskapene jeg ønsker. 

Dette, og mere til har jeg sagt til kona. Det, blant annet, gjør at hun stoler på meg. Og følelsene hennes har gått over til misunnelse. For hun ønsker også en venn eller venninne hun kan åpne seg for - ikke bare meg. 

Og nei, ekteskapet vårt er ikke snart over. 

Jeg kan godt mene jeg ikke har gjort noe galt, men det har jeg helt sikkert gjort. Jeg er ikke feilfri. Én ting jeg derimot har vært, er å være åpen og ærlig med min kone. Det er min styrke!

Anonymkode: 40401...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig i alt du sier her!! SÅ enig! Men når det kommer til siste avsnitt er jeg usikker på om TS sin kone er så heldig at hun blir kvitt han. Hun har jo åpenbart blitt manipulert av han i åresvis, og det spørs om hun nå selv klarer å se at hun blir behandlet helt latterlig dårlig, og bør forlate han og endelig få seg et godt liv med en skikkelig mann. 

Anonymkode: 0dc88...ab3

TS her.

Fortell meg hva du mener er så dårlig behandling av min kone. Og hva er så manipulativt med det jeg gjør. 

At du har blitt behandlet dårlig, betyr ikke at alle blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 14.37):

TS her.

Det tror jeg ikke. Jeg tror hun er oppriktig sjalu og bekymret. Hun har ikke så god selvtillit eller selvfølelse. Men hun har jo absolutt ingen grunn til å være bekymret. Jeg forguder kroppen hennes (som er fantastisk. Hun er verken overvektig eller syltynn. Det er ingen grunn til at hun skal ha lav selvfølelse) og resten av henne. Det forteller jeg og viser henne ofte. Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal være sjalu og bekymret. 

Så hvis hun var syltynn eller overvektig, ville det vært grunn til betvile din troskap?

Tror jeg skjønner hvorfor hun er bekymret, når hun trolig har plukket opp at du har det i deg...

Anonymkode: 6ce87...f2f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var hennes ord. Kona har aldri vært god med ord, og hun mener at venninna og jeg har bedre kommunikasjon enn kona og jeg. Jeg er uenig. Venninna og jeg snakker lettere om følelser enn kona og jeg, fordi ord og følelser er vanskelig for min kone. Det har ikke hindret meg i å gifte meg med henne eller å være sammen med henne i alle år. Det hindrer meg ikke nå heller. Den kommunikasjon vi har, og det vi prater om er mer enn godt nok for meg. 

Dersom vi hadde fått absolutt alt vi ønsket i en ektefelle, hadde vi ikke hatt behov for venner. Men vi har behov for venner og kolleger. Det betyr ikke dermed at vi ikke ønsker å tilbringe livet vårt sammen med ektefellen. 

Jeg har ikke behov for å være i et forhold med venninna mi. Hun har egenskaper jeg ikke vil ha hos en partner, men som venn har hun de egenskapene jeg ønsker. 

Dette, og mere til har jeg sagt til kona. Det, blant annet, gjør at hun stoler på meg. Og følelsene hennes har gått over til misunnelse. For hun ønsker også en venn eller venninne hun kan åpne seg for - ikke bare meg. 

Jeg kan godt mene jeg ikke har gjort noe galt, men det har jeg helt sikkert gjort. Jeg er ikke feilfri. Én ting jeg derimot har vært, er å være åpen og ærlig med min kone. Det er min styrke!

Ektefeller treffer og kjenner godt hverandres venner. Så nei, dette er ikke en vanlig venn.

Anonymkode: 668be...9e4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enkelt,  du har mindre kontakt med venninnen din , da slipper du at  kona  di blir sjalu  . Og du mindre frustrert. 

Om du synes det er dårlig  idee  da tror jeg du er litt i fornektelse med  dine følelsen oven  for din venninne.  Jeg er enig med mange her som skriver , det er greit å ha konkt med venner ,osv . Men den mengden du har er ikke så normalt og spesielt da dere har vært intime fra før .

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, du kjenner ditt forhold og din kone best.  Men jeg vil komme med en liten anbefaling likevel

Jeg anbefaler deg å se igjennom alle svarene dine i denne tråden.

Uansett hvilket svar som har kommet har du kommet med et motargument. Du har i denne tråden ikke vært villig til å se andres synspunkt i det hele tatt, du har ikke vært villig til å reflektere over dine egne handlinger og ord.

Hvis du gjør det samme med din kone er det ikke umulig at hun har resignert.

Anonymkode: 80327...536

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 14.54):

TS her.

Jeg er enig. Sjalusien og mangel på tillit tar livet av forholdet nå. Uansett hvor mye jeg betrygger henne, så klarer hun åpenbart ikke stole på meg eller la det ligge. Hun bedyrer at hun stoler på meg, men når hun reagerer som hun gjør, blir sur og irritert når venninna mi nevnes er ødeleggende. Jeg kan rett og slett ikke være meg selv lenger. 

Måten du svarer denne AnonymBruker, så ser det ut som du leter etter problemer og grunner så du kan gjøre det slutt med kona di. Dette svaret sa en del om dine egentlige følelser. Din kone sin sjalusi er helt normal. Alle normale blir sjalu. Det er når sjalusi går over i å stadig mistenke en partner for å se på andre, blir beskyldt for å ha sex med andre, stadig spør om du vil ha dem du f.eks vet hvem er og bare hilser høflig på, lager bråk omtrent hver dag fordi de tror du er ute etter andre kvinner/menn og redde for å bli forlatt. Dette er faktisk usunt og kverker forhold. Men å bruke så mye tid på en tidligere flamme du har hatt sex med er faktisk ikke greit. Har hun ikke venninner og familie som andre her spør om også? Syns heller du burde respektere kona di og kuttet ned på kontakten med venninna di enda mer. Kona di høres jo ut som en flott dame. Men normal sjalusi ligger i alle normale mennesker. Kona di er faktisk bare et menneske hun også. 

Høres faktisk ut som du ønsker å ha deg litt ekstra på si når du tenker som du gjør her. 

Også må jeg bare spørre deg. Hva hvis det var motsatt? At kona di trøstet en gammel flamme hun hadde hatt mye sex med før. Hadde du likt det? Du kommer til å si at "ja, det hadde vært null problem for meg,  for jeg stoler på kona mi. MEN, jeg tror du hadde følt på det hvis det virkelig skjedde. 

Har du aldri noen gang faktisk kjent på sjalusi selv?

Endret av Sannhetsøkende
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenk at du har sagt dette til kona de. Jeg er helt sjokkert. Stakkars dame!

Jeg hadde blitt helt knust om min mann/bestevenn/livspartner hadde emosjonelt foretrukket en venninne og tidligere partner over meg. 

Kommunikasjon er jo noe av det viktigste i et partnerskap. Det å kunne dele alt med en person. Å føle seg hjemme og få være 100% seg selv med et annet menneske. 

Å være emosjonelt utro, er for meg verre enn fysisk utro. Om min mann hadde foretrukket å være i et emosjonelt forhold til en annen kvinne, så kunne jeg ikke vært med han. Jeg fortjener bedre. Det gjør kona de også. Dette er virkelig ikke greit.

Anonymkode: 7accc...02d

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS her.

Hvem sier venninna er den første jeg tenker på?! Hvem sier at det er jeg som skriver først? Og hvem sier det er nødvendig og fortelle min kone om alle småting jeg snapper til min venninne? Akkurat som om jeg forteller min kona alt om hva jeg snapper til kompisene mine om.

Vi har vært venner i 13 år! 

Anonymkode: 

Du er jo så på defensiven at man blir helt svett på dine vegne av å lese svarene dine.

Du har ligget med henne, hun var forelska i deg... og du gir henne slike oppmerksomheter annenhver forbannet dag, ser du ikke selv at det tar seg dårlig ut??

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 14.37):

TS her.

Det tror jeg ikke. Jeg tror hun er oppriktig sjalu og bekymret. Hun har ikke så god selvtillit eller selvfølelse. Men hun har jo absolutt ingen grunn til å være bekymret. Jeg forguder kroppen hennes (som er fantastisk. Hun er verken overvektig eller syltynn. Det er ingen grunn til at hun skal ha lav selvfølelse) og resten av henne. Det forteller jeg og viser henne ofte. Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal være sjalu og bekymret. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal hjelpe deg, TS. 

Se de to uthevede setningene fra dine egne innlegg. Her ligger problemet. Du fremhever kroppen din kone, mens du sier rett ut at det emosjonelle foretrekker du fra din venninne. Du skriver at kona ikke er så god på følelser. 

Følelsene som det vekker i deg at du kanskje må redusere vennskapet er absurd. 

Er ekteskap skal handle om både kroppslig og emosjonell nærhet. Du vanner gresset på en annen plen. 

Hadde du vært min mann hadde jeg ikke fortsatt ekteskapet etter å ha lest innleggene dine her. Du er selvrettferdig og mangler totalt evnen til å se dette fra din kones side. Vennskap av motsatt kjønn er ikke et problem, men måten du involverer deg med denne venninnen på og den emosjonelle utroskapen er et rødt flagg. 

Anonymkode: c8b78...d2e

• Liker 9
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skal hjelpe deg, TS. 

Se de to uthevede setningene fra dine egne innlegg. Her ligger problemet. Du fremhever kroppen din kone, mens du sier rett ut at det emosjonelle foretrekker du fra din venninne. Du skriver at kona ikke er så god på følelser. 

Er ekteskap skal handle om både kroppslig og emosjonell nærhet. Du vanner gresset på en annen plen. 

Hadde du vært min mann hadde jeg ikke fortsatt ekteskapet etter å ha lest innleggene dine her. Du er selvrettferdig og mangler totalt evnen til å se dette fra din kones side. Vennskap av motsatt kjønn er ikke et problem, men måten du involverer deg med denne venninnen på og den emosjonelle utroskapen er et rødt flagg. 

100% men han nekter jo å skjønne dette her og forsvarer seg og sitt forhold til denne venninnen til siste åndedrag.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er en sånn mann som mener det kom HELT ut av det blå når kona endelig gjør det slutt.

Anonymkode: 2d5c9...af4

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er greit for deg at kona di prater ANNENHVER DAG med en annen mann hun hadde en greie med, og blir ekstra opptatt av han idet han blir singel, så er det vel greit.

Men jeg gjetter egentlig at du ikke prater annenhver dag med en fast kompis og at det faktisk er noe spess med deg og denne venninnen.

Rart du i det hele tatt har TID, med familie, barn, jobb og bolig...

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 15.14):

TS her.

Fordi jeg stoler på henne. Fordi jeg ikke bruker energi på noe jeg ikke trenger bruker energi på. Jeg er ikke bekymret. Hadde hun vært utro, hadde det vært noe annet. Det er 13 år siden vi hadde sex. 13! Jeg er ikke bekymret. Jeg har tillit til min kone, og jeg er ikke en sjalu type.

Det handler ikke om at hun ikke stoler på deg. Det handler om at konen din føler seg som en nr 2. Hun føler på en usikkerhet nå, som du bare forer ved å fortsette den hyppige kontakten med din tidligere elskerinne.

Anonymkode: 4a599...49d

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 12.29):

TS her.

Har snakket med min kone. Det viser seg at hun ikke er redd for å miste meg. Eller ikke stoler på meg. Hun er misunnelig. Jeg har en venn(inne) jeg har god kontakt med. Kona mi har ingen slike gode venner eller venninner. Jeg må bare ha kontakt med venninna mi. Det er altså ikke selv kontakten hun sliter med, men at jeg har noen jeg kan prate med om "alt". Jeg prater også med kona mi om alt, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er at kona mi ikke har det. Og hun sliter med at jeg nå har det. Hun unner meg det, men hun skulle gjerne ønske hun selv også hadde noen. 

Du stoler på din kone fordi hun ikke har nære venner men jeg vedder på at du hadde kjent på usikkerhet dersom det var du som ikke hadde nære venner (av motsatt kjønn) og hun var ute på vift fysisk og mentalt daglig. Når dere har diskutert dette gang på gang og hun ikke når frem til deg fordi du mener hun er urimelig sjalu, da endrer hun taktikk for å nå inn til deg men sannheten er at hun i alle år har stått godt i ekteskapet til tross for at hun ikke har noen nære. Ergo er det ikke mangelen på nære venner som plager henne, det er mangelen på deres felles nærhet.

Anonymkode: 7aeaf...868

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i det hellige navn skal jeg lyve?! Jeg er fuckings anonym. Ingen vet hvem jeg er. Hva har jeg å tjene på å ikke få frem sannheten? Sannheten er den jeg skriver. Det er min versjon, ja. Og det jeg skriver, er det jeg får ut av min kone

Fordi jeg tipper at du har hørt det du ønsker å høre ut ifra det din kone leser, derav "ønsker at din kone kom og skrev her inne". For, du, som oss alle, tolker vi ting som blir sagt i en sånn situasjon, i vårt eget favør. Og, fordi din kone er dame, og ønsker så godt som mulig å være fornuftig og ikke legge press på deg. Likevel, det hun sier er kanskje ikke nødvendigvis det hun mener, og hun ønsker du skal forstå og lese mellom linjene. 

Når det er sagt, så bra at du selv velger å kutte ned på kontakten! Helst til det samme nivå som du har med helt vanlige kompiser, for jeg tviler på at du snakker/møter dem minst annenhver dag.. 

Anonymkode: 1b011...98c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fordi jeg tipper at du har hørt det du ønsker å høre ut ifra det din kone leser,

*Sier, ikke leser..

Anonymkode: 1b011...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp det. Venninna di er god å knulle og god å prate. Men ikke dydig, huslige eller omsorgsfull nok til å være kone. Typisk menn.

Anonymkode: 0b4b3...300

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjelpe deg, TS. 

Igjen, typisk menn. Kona skal være strøken, en trofé, dydig og huslig. Ellers ikke så nøye.

Anonymkode: 0b4b3...300

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...