AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #21 Del Skrevet 31. desember 2024 Hei jeg jobber i ambulansetjenesten, see det er mange som har gitt tips som ikke helt vet hva det er. Det er 2 utdanning løp pr nå. Det ene er fagbrev som er 2 år videregående og 2 år læretid, det andre er 3 åring høgskole og heter paramedisin begge deler er ganske vanskelig å komme inn på men studiene er ikke så værst. Det finnes et tredje alternativ, og jobbe som vikar i 5 år og ta fagbrevet den veien. Problemet er at fagbrevet kommer nok ikke til å være så mye verdt fremover og jeg ville nok valgt å ta paramedisin om jeg var deg. Noter deg at mange skriver paramedic her og det er et 1 års studium som er videreutdanning for de med fagbrev. Når det kommer til å få lærlingplass er dette veldig vanskelig. Når jeg søkte var det 450 søkere på 15 plasser så du må virkelig ønske dette. Læretiden er også veldig krevende da dette faget krever mye mer enn bare videregående, det er vel derfor det har kommet en bachlor. Etter du har fagbrev eller autorisasjon som paramedisiner må du jobber i ca 3 år før du får deg fast stilling. (Sør Nordland) Lønnen er ganske grei, jeg har 10 års ansinitet og tjener ca 750 i året. Når det kommer til arbeidet så er det ganske varierende. Du står i mange krevende situasjoner og må ofte konferere med flere spesialisert daglig. Du har også et ganske stort ansvar og er ofte mer kompetent enn fastlegene og sykepleierene når det kommer til akuttmedisin. Du får også mange arbeidsoppgaver du aldri har prøvd før for førstegang uten annet enn ha lest om det. For å trives i jobben må du like at det er travelt, du må være empatisk og ganske selvsikker. Du må ofte stå i kjipt og utrivelig situasjoner i lang tid og det er virkelig ikke for alle. Du får oppleve de værste ting. Du burde blant annet reflektere litt over hva er du villig til å se. Jeg får ofte spørsmålet om hva er det værst jeg har sett og folk forventer da ofte å høre om bilulykker eller de som hopper foran toget. Men det vræste jeg har opplevd er å se barn miste sine foreldre, familier ta farvel med sine nærmeste som skal dø til kreft og foreldre som finner sine barn etter selvmord. Sorg og pårørende er noe av det vanskeligste du møter på i denne jobben. Når det er sagt så er dette verdens beste jobb. Jeg har fått ta i mot barn, reddet liv og mye mer. Jeg vil helt klart anbefale yrket men du må være klar over hva du går til. Lykke til med valget Anonymkode: 8cbf1...c53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #22 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg er politi, jobbet som det i mange år og trives godt. Jobber som pef (etterforsker) og har ok lønn. Begynte min karriere, som mange andre, i Finnmark. Fikk fast jobb, være med på det meste og gode betingelser. Ble der i noen år, og så flyttet jeg sørover til fast jobb der også. Politi og ambulanse er to svært ulike arbeidsfelt. Er du kun ute etter fart og spenning, eller har du et ulikt og bredt felt? Anonymkode: ca3bf...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 31. desember 2024 #23 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg synes politiet virker mer interessant, men det har jo ikke så mye å si hva jeg eller noen andre her ville valgt? Du må jo velge det DU har mest lyst til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå