C-girl Skrevet 30. desember 2024 #61 Del Skrevet 30. desember 2024 Skal på middag til svigerinne og svoger som serverer pinnekjøtt med poteter og kålrotstappe, juleskinke og div grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 30. desember 2024 #62 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 10.39): Hvitvins dampede blåskjell med french feies. kreps, reker, hjemmelagd foccacia, aioli, majones og chili majones, avocado, agurk, sitron og dill. Is til dessert Anonymkode: 733a3...c81 Egentlig vil jeg spise hos deg, men siden det ikke er et alternativ blir det Entrecôte stekt akkurat så lite det er mulig, servert med stekt sopp, stekt tomat, potetbåter, aspergesbønner og hvitløkssmør. Mulig jeg koker panna ut med litt fløte i stedet for smøret, får se hva som d\frister mest i morgen. Dessert blir is med banan, peanøtter, sjokoladesaus og kanskje noen nonstop på toppen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #63 Del Skrevet 30. desember 2024 exictence skrev (På 29.12.2024 den 9.58): ? Pinnekjøtt,poteter,kålrotstappe. Iskake,kransekake og julekaker og godt til dessert. Anonymkode: 4ad7a...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #64 Del Skrevet 30. desember 2024 Oktnxbye skrev (21 timer siden): Taco Vurderer også Taco. Med masse godt på. Anonymkode: 9cb04...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #65 Del Skrevet 30. desember 2024 Pizza Grandiosa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #66 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 10.22): Jeg er omtrent i mål med planlegging av årets nyttårsmeny, det blir ca. sånn: Østers, sitron og mignonette av eplesidereddik fra Hardanger, sjalottløk og norsk vinterlagret eple i små terninger. Skalldyrbisque, piggvar og uvisst grønt garnityr på toppen (kanskje bare noen urter). Mørbrad av lam marinert med rosmarin, hvitløk og sitron. Tian/ratatouille av tynne skiver squash, tomat og sjalottløk ovnsbakt i form med olivenolje og herbes de Provence. Sprø potetterninger stekt i andefett. Kremet pastinakkpuré. Rødvinssaus med noen kalamataoliven i. 2-3 oster, noen druer, ristede hasselnøtter i honning, daddel- og valnøttkake, LBV portvin. Brownies, mangoterninger marinert i lime og vanilje, mango- og persimmonsorbet, vanilijeis. Har alt jeg trenger til dette (minus noen urter, oster, østers og fersk fisk) i kjøleskap og fryser, inkl ferdiglaget skalldyrkraft, og viner er kjøpt inn. Må bake noen rundstykker samme morgen bare, og selvsagt tilberede selve rettene. Blir litt prepping i morgen tenker jeg. Anonymkode: e0635...66e Hvor bor du som får tak i østers du er sikker på ikke vil matforgifte folk, nå i jula? Frankrike? Sørlige Europa? Eller finnes det reputable fiskehandlere igjen enkelte steder i Norge? Anonymkode: 34336...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 30. desember 2024 #67 Del Skrevet 30. desember 2024 I år skal jeg lage hjemmelaget sushi. Vi er så lei brun saus og poteter at vi hoppet over kalkun i år. Blir godt med noe lett, fisk og slikt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 30. desember 2024 #68 Del Skrevet 30. desember 2024 Kalkun med tilbehør. Stekt rosenkål, brokkoli, gulrot og pastinakk. Mandelpotet, ertestuing, fløtesaus med stekesjy i, tyttebærsyltetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #69 Del Skrevet 30. desember 2024 Pinnekjøtt, vossakorv, raspeball og kålrabistapp. Riskrem til dessert. Anonymkode: ade4c...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #70 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor bor du som får tak i østers du er sikker på ikke vil matforgifte folk, nå i jula? Frankrike? Sørlige Europa? Eller finnes det reputable fiskehandlere igjen enkelte steder i Norge? Anonymkode: 34336...360 Jeg pleier ikke å skrive på diskusjonsforum hvor jeg bor. Men selvsagt får man friske østers i alle store norske byer til nyttår - null stress. Anonymkode: e0635...66e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #71 Del Skrevet 30. desember 2024 Kamskjell fil forrett. Kalkunfilet med ovnsstekte potetbåter, gresskarpuré og appelsinsaus. Sjokoladefondant. Det er planen så langt, mulig det blir noen mindre justeringer. Anonymkode: eb21c...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet 30. desember 2024 #72 Del Skrevet 30. desember 2024 Kjører hjem fra hytta på nyttårsaften, så gjør det enkelt og ukomplisert. I år blir det kyllingbryst med pancetta, stekt sopp, fløtepoteter og noisetter med god saus. Karamellpudding til dessert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #73 Del Skrevet 30. desember 2024 Det blir pinnekjøtt siden vi ikke hadde det på julaften. Tilbehør: poteter og kålrotstappe, begge butikkene var utsolgt for alle andre pølser enn wienerpølser med kylling. Har noen chili-bratwurst i fryseren, men tror ikke det passer så godt til pinnekjøtt... Karamellpudding (hjemmelaget) til dessert. Anonymkode: 8fd7c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 30. desember 2024 #74 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg kjøpte et salt lammelår før jul med tanke på nyttårsmiddag med kålrotstappe, men det får utsettes litt. Vi hadde pinnekjøtt på julaften, og jeg må ha noe helt annet. Kanskje det blir en gryterett eller pizza, hjemmelaget altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #75 Del Skrevet 30. desember 2024 Ytrefilet av rein med soppstuing, potet- og sellerirotmos og viltsaus. Anonymkode: 3f5a7...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #76 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor bor du som får tak i østers du er sikker på ikke vil matforgifte folk, nå i jula? Frankrike? Sørlige Europa? Eller finnes det reputable fiskehandlere igjen enkelte steder i Norge? Anonymkode: 34336...360 Østers får du tak i i de sller fleste store byer uten problem. Hvor bor du selv? Innerst i Pasvik-dalen i Finnmark? Da kan man jo skjønne at det muligens er et problem, men så er det jo noen som bor i litt mer sentrale strøk.. om du vender blikket forbi egen nesetipp så skjønner du kanskje at det finnes en verden utenfor din lille boble? Anonymkode: 58e7d...e68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 30. desember 2024 #77 Del Skrevet 30. desember 2024 Kalkun, mandelpotet, grønnsaker, waldorfsalat, kokt eple/svisker, rødkål, saus. Dessert blir is+ div julekaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 30. desember 2024 #78 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg serverer kalkun bryst med waldorfsalat og poteter. Nå er vi en liten husholdning, så har kommet fram til å kjøpe kun kalkun bryst. Tidligere kjøpte jeg alltid hel kalkun. Langtidsstekte denne. Den ble så mør at kjøttet datt av bena. Så jeg vet ikke hvordan et kalkunbryst kan bli mør. Men, man lærer så lenge man lever. Tenkte å la dette kalkunkjøttet skal få langtidssteking i morgen. Lav temperatur, mange timer. Dette er nytt for meg. En utfordring. Om det ikke går bra i år, så kanskje neste år. Man lærer så lenge man lever. Alt trenger ikke være perfekt hver gang. Noen ganger må man utforske. Nå er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #79 Del Skrevet 30. desember 2024 Om man "serverer" til seg selv - så blir det i alle fall kanapeer med silderogn til Champagne og Kongens tale. Deretter blir det hummerpasta - koker kraft av skallet i kveld med en god Chablis. Til dessert karamellpudding, som jeg laget i dag. Piska krem med litt sprit oppi til puddingen. Og så blir det nok et godt glass whisky, kaffe og konfekt. Anonymkode: da2e0...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #80 Del Skrevet 30. desember 2024 Helene skrev (5 minutter siden): Jeg serverer kalkun bryst med waldorfsalat og poteter. Nå er vi en liten husholdning, så har kommet fram til å kjøpe kun kalkun bryst. Tidligere kjøpte jeg alltid hel kalkun. Langtidsstekte denne. Den ble så mør at kjøttet datt av bena. Så jeg vet ikke hvordan et kalkunbryst kan bli mør. Men, man lærer så lenge man lever. Tenkte å la dette kalkunkjøttet skal få langtidssteking i morgen. Lav temperatur, mange timer. Dette er nytt for meg. En utfordring. Om det ikke går bra i år, så kanskje neste år. Man lærer så lenge man lever. Alt trenger ikke være perfekt hver gang. Noen ganger må man utforske. Nå er Jeg lager kalkunbryst hver jul, slik får jeg det mørt: Salter og peprer brystet. Bruner det i meierismør på panne. Legger brystet i en stekepose. Koker ut panna med en skvett vann, heller utkoket i posen. Har litt løk, gulrot og sellerirot i posen for å gi ekstra god kraft. Legger er par rause smørklatter på brystet og lukker igjen posen. Stikker et steketermometer i brystets tjukkeste del, stiller det på 68 grader. Baker på 90 - 100 grader til det piper, det tar ca 2 timer. Tar ut formen og lar brystet hvile ca 20 minutter før jeg skjærer opp. Det blir mørt og saftig hver gang. Anonymkode: 8bd97...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå