Gå til innhold

Noen som kan litt om SA/MA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ha rester når blødningen har stoppet? Eller er det godt tegn at blødningen har stoppet? 
hcg testene er fremdeles svakt positive, hva gjør jeg 

Anonymkode: 47c10...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk MA i uke 15, fikk tabletter som forberedelse til utskraping, men fikk så mye feber at jeg ikke kunne møte til timen på sykehuset. Fikk beskjed om at kom ting ut av seg selv før ny time så måtte jeg dra på legevakta. Det skjedde, fosteret ploppet ut i do sent sent på kvelden så det var bare å bli kjørt på legevakten/akutten. Lege kom og undersøkte og etter litt lokalbedøvelse fjernet restene. 

Dette var MA #2. Hadde 0 blødninger, kun oppdaget null hjerteslag hos jordmor

MA 1 var uke 9. Da masse blødninger over lengre tid, etter sjekk fikk jeg satt opp tid for utskraping med narkose.  

Begge gangene hadde jeg reste i kroppen men drev ikke med masse hcg tester som sikkert kunne vist positivt. De tok jo ultralyd for å sjekke etter rester av livmor.

Anonymkode: 7fd80...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fikk MA i uke 15, fikk tabletter som forberedelse til utskraping, men fikk så mye feber at jeg ikke kunne møte til timen på sykehuset. Fikk beskjed om at kom ting ut av seg selv før ny time så måtte jeg dra på legevakta. Det skjedde, fosteret ploppet ut i do sent sent på kvelden så det var bare å bli kjørt på legevakten/akutten. Lege kom og undersøkte og etter litt lokalbedøvelse fjernet restene. 

Dette var MA #2. Hadde 0 blødninger, kun oppdaget null hjerteslag hos jordmor

MA 1 var uke 9. Da masse blødninger over lengre tid, etter sjekk fikk jeg satt opp tid for utskraping med narkose.  

Begge gangene hadde jeg reste i kroppen men drev ikke med masse hcg tester som sikkert kunne vist positivt. De tok jo ultralyd for å sjekke etter rester av livmor.

Anonymkode: 7fd80...961

Dette er et typisk tegn på at mange på KG ikke vet hva SA og MA er. Masse blødninger over lengre tid = SA. Ingen endringer, kroppen signaliserer fortsatt at den er gravid = MA

Anonymkode: f84dd...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke blødninger før SA/MA. Men etter aborten er gjennomført. Er det mulig å ha rester selv om blødningen har minket så stoppet? Eller er det godt tegn at blødningen stopper 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på kvinneklinikk så kan mye om dette temaet. Du kan slutte å blø og ha rester. Hvor lenge siden er det du hadde SA/MA? Og hvilken hadde du? Begynte du å blø av deg selv eller fikk du tabletter? Vi anbefaler våre pasienter å ta ny test 6 uker etter MA

Anonymkode: c3f52...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber på kvinneklinikk så kan mye om dette temaet. Du kan slutte å blø og ha rester. Hvor lenge siden er det du hadde SA/MA? Og hvilken hadde du? Begynte du å blø av deg selv eller fikk du tabletter? Vi anbefaler våre pasienter å ta ny test 6 uker etter MA

Hvor lenge etter en SA kan man ha rester og få positiv graviditetstest? Jeg hadde en SA for 5-6 uker siden, sluttet å blø for ca 3 uker siden. Har nå positiv graviditetstest..

(Jeg er ikke TS)

Anonymkode: 3584d...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge etter en SA kan man ha rester og få positiv graviditetstest? Jeg hadde en SA for 5-6 uker siden, sluttet å blø for ca 3 uker siden. Har nå positiv graviditetstest..

(Jeg er ikke TS)

Du kan ikke være gravid på nytt? Ville isåfall oppsøkt helsevesen for å få sjekket om du har rester. Før praktiserte man at testen skulle være negativ etter 4 uker, men så opplevde vi at mange hadde positiv test så lenge som 6 uker etterpå uten å egentlig ha rester. Men som sagt, ved positiv test etter 6 uker bør du kontakte helsevesen for å få en ultralyd å se etter eventuelle rester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke være gravid på nytt? Ville isåfall oppsøkt helsevesen for å få sjekket om du har rester. Før praktiserte man at testen skulle være negativ etter 4 uker, men så opplevde vi at mange hadde positiv test så lenge som 6 uker etterpå uten å egentlig ha rester. Men som sagt, ved positiv test etter 6 uker bør du kontakte helsevesen for å få en ultralyd å se etter eventuelle rester

Jo, jeg mistenker ny graviditet. Har alle symptomer på det, og testen var veldig sterkt positiv. Hadde forventet negativ test så lenge etter, og i alle fall ikke en så sterk positiv test 😅 skal kontakte lege eller jordmor på nyåret nå, må få det bekreftet eller avkreftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 2.54):

Er det mulig å ha rester når blødningen har stoppet? Eller er det godt tegn at blødningen har stoppet? 

Man kan absolutt ha rester selv om blødning er stoppet opp. Men generelt sett ett godt tegn at blødningen har stoppet. Eventuell resterende hcg over lang tid kan indikerer rester, eventuelt kun en UL som kan vise noe. 

Men det er ikke normen at man har rester. Så dersom du ikke har feber følelse, føler deg frisk etc er det nok ikke grunn til bekymring for rester. 

Hcg kan bruke like lang tid på å syke som den steg. Tok over 8 uker før min var 0 etter behandling for MA, og 7 uker etter SA. 

Anonymkode: fc21a...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 2.54):

Ja det er mulig. Men man kan oppleve at blødning ikke stopper også. Ved smerter og feber kan det være infeksjon. Rester kan gi infeksjon.

Hvor lang tid har gått siden aborten? Jeg testet negativt tre uker etter, men noen må vente mye lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd positive tester i totalt 8 uker etter første cytotec etter MA. Men hadde ny kur pga rester rundt 5-6 uker etter første kuren. 

Har også opplevd at jeg etter 5 uker var blitt gravid igjen. Testet da hver dag, og testene ble aldri negative, men ved 5 uker ble de gradvis sterkere. Tok hcg-prøver, som bekreftet nytt svangerskap. Dessverre mistet jeg også den til MA noen uker senere. 

Jeg ville bedt om en sjekk for å se om det er rester, og vurdert å teste jevnlig for å følge med økning/stigning frem til ny UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg hadde MA for tre uker siden. I uke 10. fosteret var i uke 10 også.. begynte ikke å blø av meg selv, fikk to tablett kurer men opplevd tidligere at det ikke kommer ut. Legene mente jeg hadde 1,1 mm for 2 uker siden. Blødde frem til for noen dager siden. Har 0 symptomer og testene er svake. Men blir usikker pga alt man leser og at mange har rester på 1 mm og blir ikke gravide før alt er ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (8 timer siden):

Ja det er mulig. Men man kan oppleve at blødning ikke stopper også. Ved smerter og feber kan det være infeksjon. Rester kan gi infeksjon.

Hvor lang tid har gått siden aborten? Jeg testet negativt tre uker etter, men noen må vente mye lengre. 

Det er tre uker siden, men var i uke 10 så tipper jeg hadde veldig høyt hcg? Det ble målt til 9+5 ved stoppet hjertet. Har noe smerter i eggstokker og litt livmor om jeg er veldig tissetrengt. Ellers er alt normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stjertmeis skrev (8 timer siden):

Har opplevd positive tester i totalt 8 uker etter første cytotec etter MA. Men hadde ny kur pga rester rundt 5-6 uker etter første kuren. 

Har også opplevd at jeg etter 5 uker var blitt gravid igjen. Testet da hver dag, og testene ble aldri negative, men ved 5 uker ble de gradvis sterkere. Tok hcg-prøver, som bekreftet nytt svangerskap. Dessverre mistet jeg også den til MA noen uker senere. 

Jeg ville bedt om en sjekk for å se om det er rester, og vurdert å teste jevnlig for å følge med økning/stigning frem til ny UL. 

Godt tips. Kan begynne å teste hver dag for hvg for å følge med på stuende eller synkende. Dagene føles lange ut når man ønsker ny graviditet. Sykehuset ville ikke ta meg imot etter 2 uker, da var jeg ikke deres problem lenger visst. Time til privat ultralyd om en uke

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er tre uker siden, men var i uke 10 så tipper jeg hadde veldig høyt hcg? Det ble målt til 9+5 ved stoppet hjertet. Har noe smerter i eggstokker og litt livmor om jeg er veldig tissetrengt. Ellers er alt normalt? 

Jeg var i uke 17, så mulig hcg allerede hadde sunket en god del, noe det naturlig gjør etter uke 10 en gang. Jeg hadde riktig nok rester, men det ble oppdaget samme uke som aborten grunnet feber og blodtap. 

Jeg var også veldig tissetrengt, tror det er normalt både etter fødsel og abort. Litt smerter er sikkert normalt. Men skal du ha sikre svar, snakk med helsepersonell. Min abort var en ekstrem påkjenning fysisk og psykisk, men jeg hadde ikke særlig smerter i livmor etter at aborten var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde MA for tre uker siden. I uke 10. fosteret var i uke 10 også.. begynte ikke å blø av meg selv, fikk to tablett kurer men opplevd tidligere at det ikke kommer ut. Legene mente jeg hadde 1,1 mm for 2 uker siden. Blødde frem til for noen dager siden. Har 0 symptomer og testene er svake. Men blir usikker pga alt man leser og at mange har rester på 1 mm og blir ikke gravide før alt er ute. 

Om det bare er tre uker siden er det for tidlig å teste. Anbefalingen er etter seks uker. Vent noen uker til å se. Om testene er svake allerede etter tre uker så er det som regel et godt tegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...