Gå til innhold

Kroppen har plutselig vendt seg til å sovne kl 3 i stedet for 22, hvordan snur jeg det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt litt med søvnen i det siste så siste uken har jeg sovnet ca rundt kl 3 på natten i stedet for kl 22 når jeg som regel bruker å sovne. Hva kan jeg gjøre for å snu dette tilbake?

Anonymkode: 30846...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjer meg i alle hjemmeferier, selv når det ikke er nattsjakk på tv 😛 Løser seg når jeg må begynne å stille vekkerklokka igjen. Men blir fort noen første arbeidsdager med lite søvn før det justerer seg.

Anonymkode: 9aa58...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sov middagslur s å klarer du deg med mindre timer på natta. 4 timers middagslur , stå opp fire timer tidligere. (bruk vekkerklokke). Er vist naturlig å sove i to omganger.

https://www.bbc.com/future/article/20220107-the-lost-medieval-habit-of-biphasic-sleep

Anonymkode: ac0ce...25b

Jeg har også hørt det, man passer overhode ikke på meg. Blir helt rørete i hodet og får hodepine hvis jeg legger meg nedpå og sovner på dagtid. Og da klarer jeg i hvert fall ikke å sovne igjen på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har slitt litt med søvnen i det siste så siste uken har jeg sovnet ca rundt kl 3 på natten i stedet for kl 22 når jeg som regel bruker å sovne. Hva kan jeg gjøre for å snu dette tilbake?

Du må stå opp tidligere, gå ut og få dagslys rundt klokken 12 +/- 1 time. Bli skikkelig trøtt i løpet av dagen og kvelden. Så ordner det seg av seg selv. 

Anonymkode: 6b9da...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du må stå opp til vanlig tid. Tåle en slitsom dag etter 4 timer søvn og opp kl 7. Heller legge deg tidlig.

Anonymkode: e64bf...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Unngå koffein, ta deg en tur tidlig om kvelden, spis kveldsmat, og unngå skjerm timen før du skal sove. Det hjalp meg da jeg slet med søvn

Anonymkode: 2b83f...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det viktigste spørsmålet er jo heller når du står opp dagen etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå opp til vanlig tid i morgen, og tåle at morgendagen blir hard. Det skal jeg! Jobb i morgen…

Anonymkode: a405c...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har også hørt det, man passer overhode ikke på meg. Blir helt rørete i hodet og får hodepine hvis jeg legger meg nedpå og sovner på dagtid. Og da klarer jeg i hvert fall ikke å sovne igjen på kvelden.

Tror du egentlig bare må slutte å kjenne etter, og begynne å gjøre. Jeg sover av og til før trening fordi jeg ikke får nok søvn på natta, det aller siste i verden jeg vil når jeg våkner til alarmen 19:45 etter 1-2 timers søvn er å dra på trening, men jeg gjør det likevel hver eneste gang, fordi jeg gjør det jeg må gjøre og kjenner ikke etter.

Anonymkode: 94e58...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...