Gå til innhold

Hvor mye planlegger du å bruke på ferie i 2025?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å kjøpe rimelige billetter til Mexico, men regner med at vi ikke finner noe til under 35000 kr for oss fire. I reisen inngår et opphold på luksushotell i to uker, og kanskje en tur til Costa Rica. Skal være borte i ca 5 uker, kommer til å bruke minst 110 000 kr. Det er over dobbelt så mye som vi pleide å bruke på samme type reise før covid. 

Anonymkode: 29bf4...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bestilt flybilletter til 12000 (tre voksne) og leier leilighet til 900 kroner natta i 14 dager. Mangler leiebil-utgifter. Treromsleilighet med to bad. Ekstremt mye deiligere enn charter.

Anonymkode: 4f2df...488

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger en tur til Asia nå i sommer og har budsjett på 100000 kr for familie på 4 stk i 3 uker.

Ellers så blir det en storbyferie med tenåringen, en helgetur på meg og mannen + en jentetur i løpet av høsten. Det ryker sikkert fort 150-160 000 kr på ferie neste år. Vi har ikke hytte og er glad i å reise, så ser frem til 2025 ❤️

Anonymkode: 05485...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva vi bruker til sammen, men det skulle ikke forundre meg om det blir nærmere 100.000. To langhelger, ei uke i januar og en sommerferie et sted. Vi er heldigvis bare to og kommer til å holde det sånn. Vil reise i livet. 

Anonymkode: ad283...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Planlegger en tur til Asia nå i sommer og har budsjett på 100000 kr for familie på 4 stk i 3 uker.

Ellers så blir det en storbyferie med tenåringen, en helgetur på meg og mannen + en jentetur i løpet av høsten. Det ryker sikkert fort 150-160 000 kr på ferie neste år. Vi har ikke hytte og er glad i å reise, så ser frem til 2025 ❤️

Anonymkode: 05485...4b4

Anbefaler Malaysia. Fantastisk land, vennlige folk og lett å reise rundt i. Betydelig rimeligere enn eks Thailand. 

Anonymkode: 99594...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler Malaysia. Fantastisk land, vennlige folk og lett å reise rundt i. Betydelig rimeligere enn eks Thailand. 

Er ikke enig

Jeg liker Thailand bedre enn Malaysia. Både maten, kulturen, strendene.... 

I Malaysa er de fleste muslimer med alt det medfører

er min mening da 😊

Anonymkode: 22d44...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er ikke enig

Jeg liker Thailand bedre enn Malaysia. Både maten, kulturen, strendene.... 

I Malaysa er de fleste muslimer med alt det medfører

er min mening da 😊

Anonymkode: 22d44...eae

Vet ikke hvor du har vært i Malaysia. Men vi merket ikke spesielt til restriksjoner rundt at Malaysia er et muslims land, når vi reiste rundt. Det eneste var den måneden vi tilbrakte på landsbygda under Ramadan. Det var litt anstrengende i forhold til at alle spisesteder var stengt på dagtid. Men de åpnet for oss, som var de enste gjestene i landsbyen, hver dag. Vi ble også invitert med på "fest" et par ganger av lokalbefolkningen. 

Mange av byene og spesielt Kuala Lumpur er multikulturelle. 

Prisnivået er lavere i Malaysia, enn det er i Thailand. Det er mange fine steder i Thailand også. Men en del av turiststedene er ødelagt av skandinaver som har slått seg opp. Phuket, Koh samui eller Hua Hin, kan like gjerne reise til Granka. Men om man reiser ut til landsbygdene er det mange perler. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (22 timer siden):

Vi bruker stort sett alltid mellom 2-300 000 kr i året på ferie. Det er det vi prioriterer å bruke penger på. I år brukte vi dog ca. 400 000 kr. Dette inkluderte en bryllupsreise til Japan i tre uker, en uke i Athen, en langhelg i London, en uke med min stesønn i Danmark, spahelg, helgeturer/kortere reiser til Bergen og Kristiansand, samt reiser til og fra familiehyttene på sørlandet/østlandet. Dette inkluderer også besøk i ulike fornøyelsesparker, slik som Legoland, Dyreparken m.m.

I 2025 velger vi å bruke vesentlig mindre enn i år, men det blir nok rundt 150 000 kr. Vi skal en uke i Frankrike med min stesønn og hele storfamilien, og deretter blir det tre uker i Kroatia bare min mann og meg. Da skal vi reise litt rundt til Bosnia & Herzegovina, Serbia, Slovenia og Montenegro. I tillegg skal jeg på en langhelg til London. Utover dette blir det å besøke mannens familiehytter på fjellet og ved sjøen på Sørlandet, samt min families hytte ved sjøen her på Østlandet, dette blir da ved påsketider og på sommeren. Jeg hadde håpe å få til en tur til London, eventuelt til York og/eller Bath, med mannen i år. Har også sett litt på Roma. Har noen bonuspoeng å bruke, så det blir i så fall ikke noen veldig dyre turer. 

Det blir en del reising i 2025, men det vil ikke koste så mye som tidligere år. I 2025 prioriterer vi prøverør og baby. :) 

Wow. Kan jeg spørre hva dere har i årslønn. Satt ut over hvor rike noen kan være 😅😅😳😳😳😊😊😊👍🏻👍🏻

Anonymkode: 3b0e6...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette tviler jeg på. Her har du drømt om neste år. 

For å ha råd til ferie for 800 000,- så må du ha en ganske bra jobb som du også tjener godt i. 

Og 13 uker ferie oppi dette har ingen troverdighet. 

Anonymkode: bf5fd...3a3

13 uker ferie er ikke nødvendigvis så mye. Selv jobber jeg i det offentlige, og har fem uker ferie pluss fem uker avspasering. I tillegg 14 dager ferie  til gode fra i fjor, og litt reisetid. Vips så er jeg også oppe i 13 uker. Nå har ikke jeg 800 000 i året til reiser, men kunne sikkert hatt det med en samboer eller ektefelle. Eller arv/oppsparte midler, som mange også har. Så det er ikke så urealistisk det som beskrives her.

Anonymkode: 63bd8...29c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spesielle ferieplaner eller budsjett for i år. Brukte ca 100 000 kr ifjor, var oppsparte midler og vi hadde da 3 uker lang ferie.  Synes det var i dyreste laget og det er ikke verdt å bruke så mye penger hvert år.

Skal sies at vi dette er et fast reisemål, de første gangene kostet det oss rundt 30 000 kr, men prisnivået har steget noe vanvittig.

I år blir det å være hjemme og prioritere vedlikehold på hus og spare opp til ny ferie neste år. Vurderee å finne et nytt reisemål som er noe rimeligere. 

Anonymkode: 04923...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prognosen for mine økonomiske allokeringer til ferie i 2025 avhenger av en nøye kalkulert balanse mellom diskresjonære utgifter og langsiktige finansielle mål, hvor en estimert kvantifisering ennå ikke er presist definert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er grekofile og har planlagt to Hellas-ferier i 2025 på til sammen fem uker. Det vil nok koste oss 100-120 tusen. Mye av reisen og innkvarteringen er allerede betalt, og vi vil få gode lønninger mens vi er borte, så vi ruinerer oss ikke. Og ikke bare hadde vi brukt penger i Norge om vi hadde blitt her, vi ville gått fra vettet begge to om vi ikke hadde noen slike avbrekk i løpet av året. Vi ser på det som en investering i mental helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år brukte vi ca 15,000,- for to stk fly og hotell en uke i Spania og rundt. Å da har jeg regnet inn både penger til mat og utflukter 😊 

Anonymkode: c7692...27d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I år brukte vi ca 15,000,- for to stk fly og hotell en uke i Spania. Å da har jeg regnet inn både penger til mat og utflukter 😊 

Fjernet ordet rundt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

13 uker ferie er ikke nødvendigvis så mye. Selv jobber jeg i det offentlige, og har fem uker ferie pluss fem uker avspasering. I tillegg 14 dager ferie  til gode fra i fjor, og litt reisetid. Vips så er jeg også oppe i 13 uker. Nå har ikke jeg 800 000 i året til reiser, men kunne sikkert hatt det med en samboer eller ektefelle. Eller arv/oppsparte midler, som mange også har. Så det er ikke så urealistisk det som beskrives her.

Ja, jeg synes heller ikke det er urealistisk. Jeg har ikke noen superlønn selv, ca 1 million, men jeg har nedbetalt enebolig og ikke noe lån, så jeg har lite faste utgifter. Jeg har ca 500K NOK til å kose meg på når alt av regninger og mat er betalt, men så prioriterer jeg ikke kun reising da. Hvis jeg hadde en partner også med 1 million i inntekt, så hadde vi lett hatt 800K i året å bruke bruke på ferie på oss to hvis vi ville prioritere det. Så den summen er ikke urealistisk uten arv osv.

Og 13 uker ferie får jeg lett til. Jeg jobber døgnkontinuerlig turnus og har derfor 33,6-timers arbeidsuke, men dette gjennomsnittsberegnes så jeg har noen uker der jeg jobber lite og andre der jeg jobber mye. En vanlig arbeidsuke for meg er 4 vakter, så altså gjennomsnittlig fire feriedager for å ta en uke fri. Jeg har en hel uke turnusfri hver 8. uke, og kan også få en hel uke fri ved å ta to dager ferie i en annen uke i rotasjonen. Så det er altså 6 uker ekstra fri uten å bruke en eneste feriedag, og så kan jeg få 6 uker til ferie ved å bruke 12 feriedager. I tillegg har vi en spesiell avtale på jobb som gjør at jeg har 5 ekstra fridager.

25 feriedager + 5 ekstra fridager hos oss = 7,5 friuker gjennomsnittlig for meg. Så kan vi overføre 14 dager fra forrige år (som jeg gjør nå i år). Jeg har altså 44 ferie og fridager til gode i 2025. Bruker jeg disse strategisk, så får jeg ekstra mye ut av dem, men gjennomsnittlig gir disse 11 uker fri. Men jeg velger jo å bruke dem smart (for eksempel å ta fri de to vaktene som jeg nevnte over for å få en uke fri). I tillegg kommer de 6 turnusfriukene mine hvert år. Så ja, jeg trenger ikke å prøve hardt for å få 13 uker ferie akkurat... Og som noen andre her sa, mange jobber offshore. Jeg har ei venninne som jobber offshore med 2-4 (2 uker på, 4 uker av), og mannen er selvstendig næringsdrivende. De har voksne barn, og de elsker å reise. De reiser myyyye. Sikkert mer enn 13 uker i året.

Anonymkode: dc0c8...fea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Wow. Kan jeg spørre hva dere har i årslønn. Satt ut over hvor rike noen kan være 😅😅😳😳😳😊😊😊👍🏻👍🏻

Anonymkode: 3b0e6...517

Vi tjener 1,6 millioner i årslønn, til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Vi tjener 1,6 millioner i årslønn, til sammen.

En helt vanlig lønn, egentlig. Jeg mener det handler mye om prioriteringer. Hva man ønsker mest. Vi er en veldig reiseglad familie og prioriterer opplevelser fremfor materielle ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En helt vanlig lønn, egentlig. Jeg mener det handler mye om prioriteringer. Hva man ønsker mest. Vi er en veldig reiseglad familie og prioriterer opplevelser fremfor materielle ting. 

Ja, og mange som synes jeg bruker mye på reiser, bruker selv mye mer på bil. Det har jeg prioritert bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bruke så lite som mulig, har små barn så det har blitt en og annen tur. I år kostet ferien 15 000. I løpet av 2025 har jeg flyttet fra samboer så det meste av oppsparte midler går til det. 

I 2023 brukte vi 25 000, tror det var den dyreste ferien. 

Anonymkode: 2c874...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...