Gå til innhold

Hvor mye planlegger du å bruke på ferie i 2025?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke på ferie i 2024. Tviler på det blir noe i 2025, heller. Alt har blitt så dyrt og jeg må prioritere vedlikehold på leiligheten. Datteren min går på vgs og har fått seg sommerjobb. Det er henne jeg ville reist med i tilfelle men det blir litt vanskelig å planlegge, da. 

Anonymkode: ecd32...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med å bruke 700-800 000,- i 2025. Litt mere enn vi brukte i 2024 da brukte vi 600 000,- ca.

I 2025 skal vi:

2 uker i USA der vi skal på Burning Man.

5 dager i Belgia for Tomorrowland festivalen.

3 dager i London for shopping.

Byron Bay i Australia i 3 uker for å lære å surfe, sole seg å kose seg.

2 uker til Bali.

4 dager til Maldivene med en veninne som skal gifte seg der.

20 dager i Japan.

1 uke til Canada.

Anonymkode: 19c56...ed6

Dette tviler jeg på. Her har du drømt om neste år. 

For å ha råd til ferie for 800 000,- så må du ha en ganske bra jobb som du også tjener godt i. 

Og 13 uker ferie oppi dette har ingen troverdighet. 

Anonymkode: bf5fd...3a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å ha råd til ferie for 800 000,- så må du ha en ganske bra jobb som du også tjener godt i. 

Hvorfor er ikke det troverdig? Vedkommende kan være fisker, jobbe på sjøen eller offshore. Da har man fri halve året eller mer.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan vi klarer?

Prøv å bestill deg en flytur og hotell

Anonymkode: 22d44...eae

Jeg må fly så mye med jobb at jeg ikke ønsker å bruke ferien min på det. Hadde uansett ikke brukt så mye penger på ferie. 
jeg tenkte ikke på hvordan dere fysisk klarer å bruke penger, men hvordan dere har penger til det. Flere her nevner 100-300 000kr i feriebudsjett. Det er svimlende mye penger.

Anonymkode: cc489...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det blir ca 200 000 kr. Planen er dyreparken i Kristiansand, USA og Sør Korea. 

Anonymkode: 37153...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kan være selvstendig næringsdrivende eller konsulenter. Konsulenter jobber så mye (og lite!) de vil, innenfor rimelighetens grenser. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (2 timer siden):

Det blir i all hovedsak hytteferier i år. Høres kanskje billig ut, men det koster flesk å renovere hytter, så vi kommer fort opp i et par hundre tusen 💸

Til de som blir sure og misunnelige over å lese om andres reising og ferie, mens dere ikke har råd: La være å åpne tråder som ikke angår dere. Problem løst.

Hva hytteferie koster er nær umulig å si noe om. Man må ta med kapitalkostnader (som er målbart), men også avsetning til vedlikehold og verdiøkning på hytta. Renoveringen deres er en kostnad som har påløpt når dere har brukt hytta over mange år, mens utgiften kommer nå. Samtidig vil oppgraderingen normalt medføre at hyttas verdi øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tipper det blir ca 200 000 kr. Planen er dyreparken i Kristiansand, USA og Sør Korea. 

Hvor mange er dette for? Med dagens kronekurs er vel en tur til usa for fire oppe i 200’ alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere klarer å bruke så mye. Jeg har bestilt flybilletter tidlig for neste sommer, så de havnet på 12.000. Så har jeg bestilt overnatting, og da er det ålreite plasser. Havnet på ca 40.000. Vi må ha leiebil deler av tiden, som havner på 10.000. Blir borte i to uker. Tror det blir en spennende tur i år, og da har vi gått for noe vi synes ser veldig bra ut og ikke snudd på krona. Da kommer vi altså opp i 62.000. Vi har kokemuligheter der vi skal bo, så jeg tenker at det ikke trenger blir ekstremt dyrt for mat/lommepenger. 

Vi brukte minimalt på ferie i år. Kanskje 10.000 i høstferien og i sommer var vi mest på hytteturer, båtturer og teltturer.

Vi er fem stykker. Og bor heller ikke i Oslo. Hvis vi skal til Middelhavet i skoleferien, og reiser dit det er billigst, er vi heldige om vi kommer under 25 000 i flybilletter. Vi pleier også å leie bil og leilighet. Er stort sett kun borte i én uke, ikke to, mye pga kostnader. Vi må ha tre soverom, og så blir også AirBnb fort dyrt. 
Nå i år blir det veldig dyrt fordi vi skal reise til andre siden av jordkloden og være der i en måned. Jeg regner med å bruke mer enn 20 000kr per person bare for å komme oss til/fra Australia, og jeg regner med det vil gå minst 10k (for alle fem) for en innenlands flyreise i tillegg. Så kommer leiebil (kan ikke ha liten og billig leiebil når man er fem stk med tilhørende bagasje). Satser også på å leie leilighet med kjøkken og lage mest mulig mat selv. En middag på restaurant for fem stk, kun hovedrett og uten alkohol, koster fort 1500-2000kr. 

Anonymkode: 009b9...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Regner med å bruke 700-800 000,- i 2025. Litt mere enn vi brukte i 2024 da brukte vi 600 000,- ca.

I 2025 skal vi:

2 uker til Bali.

20 dager i Japan.

1 uke til Canada.

Wow, det var litt av en liste! Mye penger selvsagt, men hvordan har du/dere så mye fri? Hva jobber du med? 

Anonymkode: 009b9...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 kroner eller no :) 

Har vært i 33-36 land og møkk lei av å reise for å reise. Neste langtur, og sannsynligvis siste langtur går til Australia og Fiji men ikke før om 2 år. 

Anonymkode: 1e3b1...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerferie regner jeg med blir 40.000. Og så 20.000 på andre småturer. Blir sikkert mer. Vi er heldige å ha familie i utlandet med flere større boliger, så det blir mest utgifter til flybilletter og mat, som vi selvsagt måtte hatt uansett. Har håp om å komme i gang med større oppussingsprosjekt på huset, som vil kreve at vi betaler mer på huslånet. Så derfor er det fint hvis vi klarer å ikke bruke for mye på ferier. Hvis det dukker opp gode tilbud på sydenferie håper jeg vi kan reise til syden neste vinter. Men da skal vi ha kontroll på huset og andre utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I guds navn for noen summer dere bruker på ferie. Er det så dyrt å feriere disse dager? 

Men så bruker jeg selv 0,- på 8. året, så vet ikke. 

Mesteparten er nok KG-penger.

Anonymkode: ce9df...344

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I 2025 skal vi:

2 uker til Bali.

20 dager i Japan.

1 uke til Canada.

Det var noen som sa en gang at det er ok å lyve. Men en må lyve med måte, så andre faktisk tror på det🤭

Anonymkode: ce9df...344

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (34 minutter siden):

Hva hytteferie koster er nær umulig å si noe om. Man må ta med kapitalkostnader (som er målbart), men også avsetning til vedlikehold og verdiøkning på hytta. Renoveringen deres er en kostnad som har påløpt når dere har brukt hytta over mange år, mens utgiften kommer nå. Samtidig vil oppgraderingen normalt medføre at hyttas verdi øker.

Utgiften kommer nå fordi hyttene er arvet/nylig anskaffet😉. Til normal drift og vedlikehold setter vi av en fast sum hver måned.

Verdiøkning er i grunn uinteressant når det gjelder hyttene. Hytte er en stor utgiftspost her i heimen, men det er det verd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (41 minutter siden):

Hvor mange er dette for? Med dagens kronekurs er vel en tur til usa for fire oppe i 200’ alene.

Vi har familie der, så prisen på USA-tur et omtrent kun flybillettene. Vi er en familie på 3. Vi brukte kanskje 100 000 på USA-ferien i år, men da reiste vi en del der borte også. Men ja, bare flybillettene er nok 40-50 000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, legger aldri noe budsjett. I år har jeg brukt over 200k på 4 reiser. Så blir sikkert noe lignende neste år.

Har ingenting planlagt, men blir sikkert noen turer til Europa på vår/sommer, og syden til vinteren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var vi 10 dager i Roma, og det kom på totalt 30.000. Vi er to voksne, ingen barn. Fullt opplegg fra morgen til kveld hver dag. Mye å se på der. Hadde noen andre turer også, men dette var den lengste og dyreste.

Tipper vi går litt opp i pris i 2025, i og med at kona har fått en mye bedre betalt jobb. Hvor vi drar har vi ikke bestemt oss for. Vi gjør det som oftest litt spontant. Sparer mye på å unngå høysesonger og fellesferien.

Anonymkode: 19cfe...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi er en familie på 5 (tre tenåringer), i løpet av 7 ukers ferie går det feks mange tusen på mat. Men det bruker vi jo uavhengig av om vi er hjemme eller på ferie.  

Bruker dere virkelig like mye på mat når dere er hjemme som på ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (14 minutter siden):

Bruker dere virkelig like mye på mat når dere er hjemme som på ferie?

Jeg reagerte også på det, men så så jeg at ABen snakket om hytteferie. Så ja, da bruker de like mye på mat om de er hjemme eller på hytta.

Anonymkode: dc0c8...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...