Gå til innhold

Hvor mye planlegger du å bruke på ferie i 2025?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familie på 5. hittil har vi nesten ikke hatt merforbruk i ferier (besøkt familie og vært ute i naturen). Neste sommer skal vi melde oss på en tur som koster ca 20.000kr. Trenger ikke å være så dyrt

Anonymkode: 24080...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker vel 10-30 000 totalt (inklusive utgifter som vi allerede ville hatt dersom vi kun var hjemme). 

Kommer til å være mest på hytta til mine foreldre, pluss noen utflukter, dagsturer etc. 

Vi har små barn og jeg ser ikke helt sjarmen med å drasse de langt for å ha ferie. De har det topp med oss foreldre, besteforeldre, søskenbarn etc. og en og annen dagstur på en park eller annen opplevelse. Sparer heller de pengene frem til de blir eldre. 

Anonymkode: ecc2a...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det blir ikke så mye da jeg og mine to barn fikk verdens beste julegave av min søster og svoger som er 4 uker i USA med alt inkludert. Det eneste vi trenger er lommepenger, men det blir nok en del tusen da det blir en del shopping. Inngang til severdigheter mm betales av min søster og svoger.

Anonymkode: 890c8...398

Oi, det var veldig raust. 

Vi var der i to uker sist vi var over. Og det var faktisk en tur der vi forsøkte å spare litt da prisnivået var høyt. Ble 100 000 i leiebil, fly og moteller/hoteller. Riktignok California/Nevada, der er det dyrt. Ikke medregnet dette er inngangspenger. Lurer på om Universal kostet ca 4000 for to. Hele ferien, halvparten av lengden dere skal, kostet nok 150 000. 

Anonymkode: 303b1...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke noe problem, om man ikke ønsker eller trenger å reise på budsjett. 

Liker gode hotell, og betaler for litt luksus. Booker som regel toroms da mannen ofte sover litt lenger enn meg. Bestiller gode restauranter, kan raskt spise for over 5000 kroner for to. Spiser både frokost, lunsj og middag ute. Er glad i god vin. Bestiller en del privat transport. Kjøper oss inn om det er noe vi ønsker å se. Hender en sjelden gang vi oppgraderer til business på langdistanse, eller velger fleks om reisen er litt usikker. Og reiser på en god del turer i løpet av et år. 

Henviste ikke til dem som ikke har budsjett. Det var svar til TS som ble deprimert av ikke å kunne reise til kule steder fordi det koster 100.000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (2 minutter siden):

Henviste ikke til dem som ikke har budsjett. Det var svar til TS som ble deprimert av ikke å kunne reise til kule steder fordi det koster 100.000..

Forstår. Men nå trekker hun frem Tanzania som eksempel på hva de ønsker. Da tror jeg verken tips om flybilletter til 12000 (tror jeg brukte det til europa i desember) eller leiebil til 10 000, tar henne så mange skritt mot dette målet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere klarer å bruke så mye. Jeg har bestilt flybilletter tidlig for neste sommer, så de havnet på 12.000. Så har jeg bestilt overnatting, og da er det ålreite plasser. Havnet på ca 40.000. Vi må ha leiebil deler av tiden, som havner på 10.000. Blir borte i to uker. Tror det blir en spennende tur i år, og da har vi gått for noe vi synes ser veldig bra ut og ikke snudd på krona. Da kommer vi altså opp i 62.000. Vi har kokemuligheter der vi skal bo, så jeg tenker at det ikke trenger blir ekstremt dyrt for mat/lommepenger. 

Vi brukte minimalt på ferie i år. Kanskje 10.000 i høstferien og i sommer var vi mest på hytteturer, båtturer og teltturer.

Hvor har du bestilt ferie da? Bergen? 

Vi lever også svært økonomisk, velger lure rimelige løsninger. Det koster fortsatt mye

Anonymkode: 22d44...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som uføretrygdet som aldri har råd til ferie så blir jeg drit sur av å lese slike ting. Du bruker 800 000,- på ferier? Å her sitter jeg med mindre enn 300 000,- i året å har såvidt mat på bordet!

Anonymkode: 98304...aa4

Og så har du de i denne verdenen som verken har tak over hodet, eller mat, nå i juletiden. 

Og i andre enden. De som brukte millioner på julegaver, i form av Birkinvesker, og nye biler. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (8 minutter siden):

Jepp stemmer

jeg er litt delt. Ferier, reiser og opplevelser gjør meg lykkelig. Jeg kjenner jeg lever, jeg elsker hvert sekund.

Samtidig synes jeg det er mye penger. Og blir deppa av å ikke skulle bruke penger på ferie

Men jeg tenker at jeg skal fortsette å bruke den summen på ferie ++ i året. For man vet aldri hvor lenge man lever og jeg jobber mye og hardt hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forstår. Men nå trekker hun frem Tanzania som eksempel på hva de ønsker. Da tror jeg verken tips om flybilletter til 12000 (tror jeg brukte det til europa i desember) eller leiebil til 10 000, tar henne så mange skritt mot dette målet. 

Det er mye som kan være «kule steder» selv om det ikke står øverst på ønskelista. Man kan fint få en kul tur til under 100.000 sånn at man ikke trenger å bli deprimert 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor har du bestilt ferie da? Bergen? 

Vi lever også svært økonomisk, velger lure rimelige løsninger. Det koster fortsatt mye

Nei, skal til kysten av Italia og til en middelalderby i Alpene.

Skjønner godt hva dere her inne mener med at reise gjør en lykkelig. Jeg er helt enig. Bare krever litt research når man setter sammen selv, bruker Airbnb osv. Plutselig har man en veldig spennende ferie til en ganske rimelig penge. Jeg har reist mye på budsjett som backpacker. Selv om jeg ikke orker slitne hosteller osv lenger eller med barn, har det lært meg masse om hvordan sette sammen reiser.

Pakketurer er hårreisende dyrt. Men om man kjøper billetter på salg (noen ganger tur med et selskap og retur med et annet flyselskap), sjekker gjestgiverier og Airbnb osv, så har man plutselig en helt magisk reise. Jeg bruker også Google street view osv for å se at det faktisk er fint i området når det er mindre kjente plasser 😄 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (5 minutter siden):

Det er mye som kan være «kule steder» selv om det ikke står øverst på ønskelista. Man kan fint få en kul tur til under 100.000 sånn at man ikke trenger å bli deprimert 😄

Jada, skal to uker til sør europa og Corsica i spmmer også. Den turen bestilte jeg i går kveld 😀

Men jeg trenger en ferie til om vinteren også. Og da blir jo totalt summen høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Nei, skal til kysten av Italia og til en middelalderby i Alpene.

Skjønner godt hva dere her inne mener med at reise gjør en lykkelig. Jeg er helt enig. Bare krever litt research når man setter sammen selv, bruker Airbnb osv. Plutselig har man en veldig spennende ferie til en ganske rimelig penge. Jeg har reist mye på budsjett som backpacker. Selv om jeg ikke orker slitne hosteller osv lenger eller med barn, har det lært meg masse om hvordan sette sammen reiser.

Pakketurer er hårreisende dyrt. Men om man kjøper billetter på salg (noen ganger tur med et selskap og retur med et annet flyselskap), sjekker gjestgiverier og Airbnb osv, så har man plutselig en helt magisk reise. Jeg bruker også Google street view osv for å se at det faktisk er fint i området når det er mindre kjente plasser 😄 

Jeg har også backpacket rundt verden så er vant tiø å leve billig. Klarte meg fint på 100 kr døgnet i India i flere mnd. 

Men nå har jeg barn + jeg kan bare dra i skoleferier 🥵. Og da er det dyrt.... og ungene trives ikke på lavbudsjett 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I 2024: Jeg var en tur til Stord, 2 netter, mat, reise og overnatting til samme 3500 kr. Hadde en fantastisk tur, og reiser dit gjerne igjen. 

I 2025: Kanskje jeg tar meg en tur til Stavanger, blir kanskje 5000 kr. 

Anonymkode: db457...ea0

ca der mitt " budskjett" ligger og, jeg har på ingen som helst måte tenkt å svi av over 10 000 hvertfall. Det er det ikke verdt, for da må jeg spinke å spare før og etter ferien. Og hjemme er alltid best uansett. 

Anonymkode: 5ccd2...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som uføretrygdet som aldri har råd til ferie så blir jeg drit sur av å lese slike ting. Du bruker 800 000,- på ferier? Å her sitter jeg med mindre enn 300 000,- i året å har såvidt mat på bordet!

Ja, enig! Galskap med slike summer. 

Anonymkode: 5ccd2...1c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Kanskje 30-40k på tenåring og meg? Vi blir å holde oss i Norden.

Anonymkode: 5985e...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du noen gang tenkt eller reflektert over hva du selv kan gjøre da, istedenfor å bli sur på andres vegne for at de bruker så mye? De fleste som bruker 800.000 kr på ferie, har jo tatt valg i livet som har gjort at de har muligheten. Samtidig kan de bli irritert over hvor mye penger som går med til reising. Det går ann og ha to tanker i hodet samtidig. Å bruke så mye penger på kun reising, kan gjøre at man får en oppvekker ja.

Jeg er selv ufør, og har muligheten til å reise. Men jeg har et lavt forbruk, og sparer halvparten av det jeg får utbetalt. Jeg sparer, investerer og tjener ekstra penger på digitale tjenester. I år sparte jeg 50.000 kr. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et så ømt punkt for mange, at de får beskjed om at det handler om prioriteringer og planlegging. Dine valg påvirker dine muligheter.

Anonymkode: 0c2a3...5b4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (18 minutter siden):

Hvorfor behovet for å være nedlatende?

Jeg har reist på egenhand i 25 år nå, alle verdensdeler, 57 land. Bruker AirBnB, Skyscanner, og utnytter bonuspoeng. 

Men jeg står virkelig ikke og lager maten selv på et billig motell når jeg først har ferie, slik du foreslår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jepp stemmer

jeg er litt delt. Ferier, reiser og opplevelser gjør meg lykkelig. Jeg kjenner jeg lever, jeg elsker hvert sekund.

Samtidig synes jeg det er mye penger. Og blir deppa av å ikke skulle bruke penger på ferie

Men jeg tenker at jeg skal fortsette å bruke den summen på ferie ++ i året. For man vet aldri hvor lenge man lever og jeg jobber mye og hardt hver eneste dag. 

Det er den viktigste prioriteringen jeg gjør. Utover at vi bor bra, sparer til pensjon og uforutsette ting, og spiser ok, selvfølgelig. 

Jeg reiste mye på budsjett da jeg begynte, i tenårene. Har vært vant med å jobbe med en prioriteringslite, i form av "betyr mye", "betyr lite". For eksempel har lunsj alltid stått på "betyr mye" lista. Bosted har gått fra "kun for å sove", til "betyr mye". Transport er en annen ting man kan spare mye på. Melkerute og billigselskap på fly, eller litt mer komfort. Buss gjennom Vietnam, eller privat sjåfør og aircon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Det er mannen som bruker å betale for ferie. Jeg er bare med jeg. 

Anonymkode: b6603...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i all hovedsak hytteferier i år. Høres kanskje billig ut, men det koster flesk å renovere hytter, så vi kommer fort opp i et par hundre tusen 💸

Til de som blir sure og misunnelige over å lese om andres reising og ferie, mens dere ikke har råd: La være å åpne tråder som ikke angår dere. Problem løst.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...