AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Selvsagt har jeg med noe, også til foreldrene mine. Handler overhode ikke om økonomien til vertskapet, men å vise vertskapet at man setter pris på innsatsen, de har jo stått på masse for å lage i stand. Juleselskap er litt ekstra sammenliknet med øvrige familiemiddager, så selvfølgelig får også foreldrene mine noe når de er vertskap. Skulle bare mangle! 1. juledag var vi hos pappa og kona. Hadde da med en likør jeg vet de liker til ca 300,- og to ulike typer julegodterier jeg har laget til jul. Skulle bare mangle, min familie teller fem voksne som fikk full bevertning av et pensjonister. Anonymkode: eb3f9...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Inviterer aldri til middag fordi jeg ikke har helse til å stelle i stand middagsbesøk. Anonymkode: 3bceb...a90 Man du drar gjerne bort? Og da uten gave? Anonymkode: eb3f9...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Man du drar gjerne bort? Og da uten gave? Anonymkode: eb3f9...cb3 Nei, jeg drar ikke gjerne bort, jeg drar bort om jeg orker og har energi til det, som ikke er alltid! Og ja, til foreldrene mine kommer jeg tomhendt, de vil ikke at jeg skal bruke penger på,dem, så da gjør jeg faktisk ikke det! men til venninnen min har jeg som regel med et eller annet, som jeg allerede har skrevet. Anonymkode: 3bceb...a90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvsagt har jeg med noe, også til foreldrene mine. Handler overhode ikke om økonomien til vertskapet, men å vise vertskapet at man setter pris på innsatsen, de har jo stått på masse for å lage i stand. Juleselskap er litt ekstra sammenliknet med øvrige familiemiddager, så selvfølgelig får også foreldrene mine noe når de er vertskap. Skulle bare mangle! 1. juledag var vi hos pappa og kona. Hadde da med en likør jeg vet de liker til ca 300,- og to ulike typer julegodterier jeg har laget til jul. Skulle bare mangle, min familie teller fem voksne som fikk full bevertning av et pensjonister. Anonymkode: eb3f9...cb3 I min familie hadde nok en likørflaske blitt en "running joke" i jula, der den ble tatt med fra familieselskap til familieselskap 😂 Vi er opptatt av gaver ellers, men ikke mellom oss. Vi ser hverandre hyppig, og alle inviterer om hverandre. Både mine og mannens foreldre bor i barndomshjemmet, der vi alltid er velkomne. Tilsvarende er det veldig åpent mellom oss og søsken. Det er heller ingen nye partnere inne i miksen, så alle har kjent hverandre over veldig mange år. Hadde det vært pappa med ny kone, i nytt hjem, ville jeg nok følt mer som deg. At man bør takke vertskapet på en annen måte. Anonymkode: 5cdc9...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): I min familie hadde nok en likørflaske blitt en "running joke" i jula, der den ble tatt med fra familieselskap til familieselskap 😂 Vi er opptatt av gaver ellers, men ikke mellom oss. Vi ser hverandre hyppig, og alle inviterer om hverandre. Både mine og mannens foreldre bor i barndomshjemmet, der vi alltid er velkomne. Tilsvarende er det veldig åpent mellom oss og søsken. Det er heller ingen nye partnere inne i miksen, så alle har kjent hverandre over veldig mange år. Hadde det vært pappa med ny kone, i nytt hjem, ville jeg nok følt mer som deg. At man bør takke vertskapet på en annen måte. Anonymkode: 5cdc9...de3 Jeg synes det er smålig å ikke gi egne foreldre noe, et juleselskap er ikke en vanlig søndagsmiddag, de har stått på litt ekstra. Jeg gav også da mamma og pappa var gift. Og jeg ser også min familie jevnlig. Du synes ikke det er viktig med en liten påskjønnelse fordi de er familie, jeg synes du er smålig. Sånn er det. Hva jeg gir, varierer. De har fått blomster, vin, likør, konfekt, ting jeg vet de liker. Pappa bryr seg vel ikke så mye om blomster, derfor er drikkelige og spiselige gaver mer passende til dem som par. Anonymkode: eb3f9...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg synes det er smålig å ikke gi egne foreldre noe, et juleselskap er ikke en vanlig søndagsmiddag, de har stått på litt ekstra. Jeg gav også da mamma og pappa var gift. Og jeg ser også min familie jevnlig. Du synes ikke det er viktig med en liten påskjønnelse fordi de er familie, jeg synes du er smålig. Sånn er det. Hva jeg gir, varierer. De har fått blomster, vin, likør, konfekt, ting jeg vet de liker. Pappa bryr seg vel ikke så mye om blomster, derfor er drikkelige og spiselige gaver mer passende til dem som par. Anonymkode: eb3f9...cb3 Det er de, eller svigers, som kommer hit selve julevkelden Men forstår at du mulig i voksen alder fortsatt lar foreldre arrangere? Ønsker virkelig ikke at de tar med seg noe. Vi har møttes til middag før jul, vi har møttes til høytidelig middag 2.dag. Og de har jo på alle måter fikset alt for meg i mange år før jeg ble voksen. Blir jo bare tullete om vi skal drive å ta med en likørflaske frem og tilbake. Anonymkode: 5cdc9...de3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det er ikke vel gjennomtenkt. Hvem i all verden inviterer gjester uten å ha kjøpt inn eller bakt rikelig til kaffen? Har stått der flere ganger med f eks kaker, konfekt, sjokolade og annet jeg har brukt litt ekstra penger på, men så måttet sette fram «noe til kaffen» fra et par gjester, slik at det føles som å ha kastet bort penger på ting som ikke blir spist. Og for meg som bor alene og passet vekta er det ikke noe pluss med masse rester av sånt heller. «Noe til kaffen» er som å ha med saus og poteter eller ellers «noe til middagen». Slutt med det! Med mindre verten ber deg. Ta med f eks vin som åpenbart ikke er ment til anledningen, eller en bukett. Har også opplevd gjester som blir småsnurt fordi jeg ikke åpner vinen de har med, når jeg allerede er i gang med å lufte dyr vin innkjøpt spesielt for å passe til maten…. Anonymkode: a310d...e56 Det var da voldsomt. Jeg ser sn hvem og hvilken anledning. Jeg tenker på en uformell middag med venner. Jeg spør " skal jeg ta med noe?" De blir ikke fornærmet. Noen svarer " Neida". Noen sier" kanskje litt dessert " Endret 29. desember 2024 av Kryneren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 Hadde blitt glad uansett om de tok med noe eller ikke. Når de spør om de skal ta med noe, så svarer jeg alltid: ditt gode humør 😂 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 Tomhendt. Går kun i selskap til mine foreldre, som ikke ønsker noe, og min tante, som jeg allerede har gitt julegave. Hvis jeg ble invitert til andre som jeg ikke kjenner så godt, og som jeg ikke har gitt gave, så ville jeg tatt med en god flaske eplecider eller noe. Anonymkode: 5aa97...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 Irak skrev (6 minutter siden): Hadde blitt glad uansett om de tok med noe eller ikke. Når de spør om de skal ta med noe, så svarer jeg alltid: ditt gode humør 😂 Da slapper jeg godt av når noen svarer det😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 Tar med likør laget av bær fra egen hage, eller en flaske bobler, eventuelt noen fine kjøkkenkluter jeg har strikket i farger som matcher kjøkkenet til vertinnen, syltetøy fra egen hage, selvlagede sitteunderlag hvis de er friluftsfolk … noen ganger tar jeg med flere ting. Må kjenne mottageren sånn at jeg vet hva de liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 Kryneren skrev (3 minutter siden): Da slapper jeg godt av når noen svarer det😃 De fleste blir frustrerte på meg for at dem vil gjerne ta med noe 😂😉 Så om dem må på død og liv ta med noe så svarer jeg en flaske vin 😆😆😆 Helst rød 🍷 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 Har stort sett med julegave. Ellers kommer det an på hvem det er. Har ikke pleid og ha med noe til foreldrene mine, men nå som de er gamle og ikke kommer seg mye ut har jeg med et lass 😅 med søsken pleier jeg og spørre om jeg skal kjøpe med noe, det går begge veier, og så får man svar som « tror vi har litt lite vin « « glemte og kjøpe sennep og sylteagurk, har du tid» eller « neida, alt er på stell. Til øvrig familie og venner blir det gjerne høflig blomst, konfekt ,vin.. og det er bare rør, for ofte bommer man og tar med feil. Anonymkode: c0627...4c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 Irak skrev (2 minutter siden): De fleste blir frustrerte på meg for at dem vil gjerne ta med noe 😂😉 Så om dem må på død og liv ta med noe så svarer jeg en flaske vin 😆😆😆 Helst rød 🍷 😃🍷🍷 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ha med seg noe når man er invitert på middag, for det gir inntrykk av at man ikke tror at vertskapet klarer å ordne i stand på egen hånd. I Norge takker vi for selskapet ved å be igjen, i tillegg til at vi legger stor vekt på muntlig takk (bl.a. etter middagen, ved selskapets slutt samt ved neste gjensyn). Dette med gaver er en amerikansk skikk som vi uhemmet har kopiert. Det har ingen røtter i norsk tradisjon. Unntaket er at det er vanlig å gi blomster første gang man er invitert hjem til noen. Skal man gi blomster til vertskapet så skal de sendes forhånd, og senest på formiddagen før selskapet. Vertskapet har ikke tid til å ordne med blomster midt under selskapet. Anonymkode: 56550...7c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Etter norsk skikk og bruk regnes det for frekt å ha med seg noe når man er invitert på middag, for det gir inntrykk av at man ikke tror at vertskapet klarer å ordne i stand på egen hånd. I Norge takker vi for selskapet ved å be igjen, i tillegg til at vi legger stor vekt på muntlig takk (bl.a. etter middagen, ved selskapets slutt samt ved neste gjensyn). Dette med gaver er en amerikansk skikk som vi uhemmet har kopiert. Det har ingen røtter i norsk tradisjon. Unntaket er at det er vanlig å gi blomster første gang man er invitert hjem til noen. Skal man gi blomster til vertskapet så skal de sendes forhånd, og senest på formiddagen før selskapet. Vertskapet har ikke tid til å ordne med blomster midt under selskapet. Anonymkode: 56550...7c9 Trodde bare det er jeg som er sær! Jeg vil helst ikke at folk tar med når jeg inviterer. For jeg tjener lite, og selv om folk sikkert gjør det for å være hyggelig så vil jeg selv stå for utgiftene når jeg inviterer. Foreldrene mine vet det da, så de tar ikke med noe når de spiser her. Anonymkode: 5aa97...cdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå