Gå til innhold

Dere som har barn med omgangsyken, SLUTT Å INVITER til besøk før de er HELT frisk.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja ikke sant. Da er jo 48 timers regelen bare tull da. Da vil det jo spre seg nesten uansett. Ingen kan være hjemme i 14 dager etter siste spying/tømming 

Anonymkode: c3e45...b08

Jeg kan fint ofre at én familie er hjemme i 14 dager, over at resten av bygda blir smittet og driten blir holdt gående i ukesvis. 

Syns flere barnefamilier generelt er veldig egosentriske når det gjelder virus. Ser daglig foreldre som bare dumper barna i barnehagen, uten å vaske hendene deres først. Selv om vasking av hender ved ankomst er regelen i barnehagen. 

Anonymkode: eee37...150

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnehageansatre får jobbe igjenn etter 24 timer. Da burde det gå fint.

Anonymkode: f740f...5f0

de ber kanskje ikke hele avdelingen hjem i en smittepool 24 timer etter oppkast? 

Anonymkode: c1602...f09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Før påskeferien så hadde vi omgangssyken. Alle 3 barna og jeg og mannen. Det var over 4 døgn siden siste spying. 

Vi reiste til besteforeldre. Likevel ble de begge to smittet ca 24 timer etter vi kom. Lurer på om det kan sitte i lengre eller om det var tilfeldig og at de ble smittet et annet sted. 

Ja, det er virkelig min erfaring også! Det smitter mye mer etter man er frisk enn før man blir syk. Her hos oss med flere barn og gode rutiner for vask og isolering, er det helt typisk at nestemann blir syk først etter 5-6 dager. Helt pyton at det varer så lenge! Og mange får jo løs mage et par døgn etter at oppkastet har gitt seg. Barn med løs mage smitter jo fort mange! Jeg skulle ønske at folk kunne informere om at de hadde hatt dritten i hus før de tok imot ungen min på lekebesøk. Synes det må være et minimum å vente en uke med å ha besøk av barn eller mennesker man lager mat til. Etter 4 barn har jeg SÅ mange historier om smitte fra andre som har vært friske i over 48 timer.

Anonymkode: 94cee...18a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noro i hus her forleden og så meg nødt til å avlyse juleselskap.

Men hva er greia med at en potensielt er smittsom i ukene etterpå?

Anonymkode: 44e89...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Skal man alltid takke nei, når barnefamilier inviterer da? Eller kan barnefamilier informere om sykdom som et normalt høflig menneske med omsorg for andre enn seg selv?

De som er syk kan gjerne informere om det så kan man unngå å gå! Spesielt i disse jule/ferietider. Når de som er syk lager mat, ikke vasker donog håndkler på badet engang og overflater. Så spiller det liten rolle om du holder deg unna de små... De store smitter og.. Og de små henger jo ofte som en klegg på deg.. Hoster og er ikke så renslig..

Anonymkode: 4a472...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg fikk noro i hus her forleden og så meg nødt til å avlyse juleselskap.

Men hva er greia med at en potensielt er smittsom i ukene etterpå?

Anonymkode: 44e89...d7a

Viruset lever i veldig lang tid på overflater

Anonymkode: c7691...0b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke sier dere noe før etter besøket. Hva feiler det dere??

Forbanna egoister!

INGEN BESØK VED OMGANGSYKE..

Vil bare føye til, 'og ikke dra på besøk' før etter minimum 3 hele dager etter siste runde i familien.. 

Anonymkode: c2502...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja ikke sant. Da er jo 48 timers regelen bare tull da. Da vil det jo spre seg nesten uansett. Ingen kan være hjemme i 14 dager etter siste spying/tømming 

Den er ikke bare tull, da sjansen for smitte er lavere etter 48 timer. At smitte kan leve lenger på overflater betyr ikke at personen som hadde smitte er smittsom 14 dager etter. 

Anonymkode: e5b3b...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Den er ikke bare tull, da sjansen for smitte er lavere etter 48 timer. At smitte kan leve lenger på overflater betyr ikke at personen som hadde smitte er smittsom 14 dager etter. 

Det kommer helt an på hvor renslige man er.

Tar du ungene med til mormor, og ungene klør seg litt i tissen og rompa, for så å kladde på hele kjøkkenbenken til mormor, så er det gjort. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

de ber kanskje ikke hele avdelingen hjem i en smittepool 24 timer etter oppkast? 

Anonymkode: c1602...f09

Nei di drar på jobb å smitter alle barna.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

48 helst

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner man folk, vet man om de er sløsete med hygiejne eller ikke. Bare å takke nei til besøk hos førstnevnte. 

Hvem drar på besøk til random mennesker i dagene rett før jul!? 

Anonymkode: 58feb...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei det gjør vi ikke

Anonymkode: 69aed...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme sier jeg til voksne som drar i juleselskap selv om de nettopp har vært/er syke med omgangssyke 🤮👹 skjerp dere!!

Anonymkode: 567d6...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kan fint ofre at én familie er hjemme i 14 dager, over at resten av bygda blir smittet og driten blir holdt gående i ukesvis. 

Syns flere barnefamilier generelt er veldig egosentriske når det gjelder virus. Ser daglig foreldre som bare dumper barna i barnehagen, uten å vaske hendene deres først. Selv om vasking av hender ved ankomst er regelen i barnehagen. 

ja,skønner det, men jobben kan ikke godta at vi får 10 dagers sykdom derfra. Samt om vi bruker opp alle egenmeldingene eller sykt barn dager er det jo helt ute å kjøre. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi dro på påskeferie, så var ikke hjemme en gang. Ergo det må ha sittet på kroppen. 

Har også opplevd at hele familien har vært syk og jeg slapp unna. Jeg kunne ikke vært hjemme i påvente av at jeg kunne blitt syk, den gangen ble jeg ikke smittet en gang enda 1 åringen spydde på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var alle sammen syke, her i huset en gang, skulle få besøk av foreldrene mine som bor ganske langt unna . Barna hadde vært friske i ca 58 timer, og jeg hadde vært frisk i 38 timer. Så jeg tenkte at det skulle gå greit. Dagen etter de var hos oss,ble begge foreldrene mine syke. Hadde veldig dårlig samvittighet da ja.

Anonymkode: 1d438...540

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smitten kan sitte på dørhåndtak og lignende selv om man har vært frisk i 48t. Så det beste du kan gjøre er å vaske hender på deg og barna.

Anonymkode: e37a8...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det gjør vi ikke

Anonymkode: 69aed...2a6

Jo det må vi

Anonymkode: 4d604...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 21.45):

Ikke sier dere noe før etter besøket. Hva feiler det dere??

Forbanna egoister!

INGEN BESØK VED OMGANGSYKE..

Ok. Men vi har ikke invitert og vi har heller ikke omgangssyke, vi er bare trett og trenger ro. Er det greit for deg?

Anonymkode: 180c5...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent smittevernmessig så er det

karantene lenger enn 48 timer, men grunnet samfunnsøkonomi etc så er det satt karantenetid til 48 timer. Å tenke at karantenetid UNDER 48 timer er ok er jo helt hinsides 

Anonymkode: 901c7...d06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...