AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #41 Del Skrevet 29. desember 2024 Dette er helt normalt. De få besserwissere i tråden her er unntak. Jeg er forresten normalvektig, har aldri vært overvektig. Men holder alltid på helt likt i jula. Anonymkode: 539ba...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 29. desember 2024 #42 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er jo ikke normalt å stappe innpå til man får vondt i magen? Er nok desverre mange som gjør det, men "normal" og frisk oppførsel er det ikke. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #43 Del Skrevet 29. desember 2024 Nei, dette er virkelig ikke normalt. Det mangler en slags sperre, og dette må være psykisk. Hvor man bare gir hodet en slags «fri», og så - av alle ting - skaper det bare selvforakt. Si meg; gleder du deg lenge til denne fråtsingen? I så fall bør man enten jobbe med det, eller ta en prat med en profesjonell. Anonymkode: aa8e5...998 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #44 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.04): Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg? Anonymkode: 51e6e...e72 Koser du deg når du spiser til du får vondt i magen? Anonymkode: 27c93...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #45 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.04): Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg? Anonymkode: 51e6e...e72 Jeg vet ikke om jeg har noen råd til deg, men du skriver som om det blir en form for "tvangskos", og det er vel egentlig ikke "kos", er det vel? Siden noen har vært inne på blodsukkersnakk: du sier du er overvektig, og veldig mange overvektige har insulinrsistens. Helt enkelt og litt uriktig forklart handler dette om at det blir frigitt mye insulin, og når blodsukkeret faller gir dette trang til å spise raske karbohydrater (søtsaker) som gir rask blodsukkerstigning og rask energi. Her er en mer utfyllende forklaring på hva insulinresistens er. Sitat Hvis du derimot spiser karbohydrater som tas opp raskt fra tarmen (raske karbohydrater), for eksempel ulike typer søtsaker, stiger blodsukkeret mye før insulinproduksjonen rekker å øke tilsvarende mye. Kroppen lures til å tro at store mengder karbohydrater er på vei og som følge blir store mengder insulin produsert. Når blodsukkeret er normalisert, vil det være insulin til overs i systemet. Det gir lavt blodsukker og du vil føle deg slapp og sulten. Så føler du behov for å putte i deg mer mat, som regel noe karbohydratrikt. Det samme skjer når du spiser store mengder karbohydrater. Blodsukkeret øker langt mer enn kroppen klarer å forbruke der og da, overskuddet må derfor lagres i vevene som fett. Men lagringen tar tid og blodsukkeret går ikke særlig ned. Kroppen pøser da på med mer insulin, men egentlig til liten nytte. Lagringen går ikke raskere, og det blir overskudd på insulin i blodet også etter at blodsukkeret er blitt normalt. Det gir lavt blodsukker med ny trang til å putte i deg noe søtt. Mange klarer å snu dette på egen hånd ved hjelp av lavkarbo eller grovkarbo, mens andre behøver medisinsk hjelp. Hvis jeg skal gi et råd må det være at du tar en samtale med fastlegen, får målt fastende blodsukker og insulinmengde i blodet (c-peptid), og at hva du gjør videre avgjøres av svarene du får derfra. Lykke til! Anonymkode: 04470...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #46 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er helt normalt. De få besserwissere i tråden her er unntak. Jeg er forresten normalvektig, har aldri vært overvektig. Men holder alltid på helt likt i jula. Anonymkode: 539ba...dfa Da er begge sider av familien, og hele omgangskretsen, unntak... Her har vi vært i en rekke sammenkomster og besøk, og det er da virkelig ingen som sitter og stapper innpå. Man spiser god mat, men overspiser ikke. Man tar litt sjokolade, men fortsetter ikke når det gjør vondt i magen. Anonymkode: e83c8...1ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #47 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da er begge sider av familien, og hele omgangskretsen, unntak... Her har vi vært i en rekke sammenkomster og besøk, og det er da virkelig ingen som sitter og stapper innpå. Man spiser god mat, men overspiser ikke. Man tar litt sjokolade, men fortsetter ikke når det gjør vondt i magen. Anonymkode: e83c8...1ff Her også. Ingen som sitter og stapper i seg godteri og kaker. Vi har god frokost/lunsj og god middag. Man orker ikke så mye mer da 🙂 Anonymkode: 312bf...e10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #48 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her også. Ingen som sitter og stapper i seg godteri og kaker. Vi har god frokost/lunsj og god middag. Man orker ikke så mye mer da 🙂 Anonymkode: 312bf...e10 Akkurat samme her. Brunsj, og middag, og noen pause-dager. Og kombinerer det gjerne slik at et av måltidene er litt lettere mat. Jeg skal jo innrømme at jeg fint kunne tatt noen skiver ost, eller sjokolade, før brunsj. Men gjør jeg det så smaker jo måltidet langt fra like godt, og det har jeg ikke lyst til å ødelegge for. Så det handler faktisk om å kose seg med mat, ikke om å spare kalorier, ironisk nok. Anonymkode: e83c8...1ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 30. desember 2024 #49 Del Skrevet 30. desember 2024 Veldig vanlig da. Gjør det samme selv. Tilbake til bedre vaner 6.1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #50 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 7.49): Jeg kjenner meg dessverre alt for godt igjen 😢 og har vel holdt på sånn det meste av livet. Det er liksom alt eller ingenting. Er nok en blanding av ulike mekanismer som slår inn, men kjenner at det for meg også handler mye om dårlig selvfølelse. Er liksom ingen vits i å være snill mot meg selv eller å behandle meg selv godt.. Er vondt bare å skrive denne meldingen, for jeg kjenner det svir langt inn i sjelen å kjenne på hvor lite verdi jeg gir meg selv 😢 håper du (og jeg) greier å snu dette mønsteret ts 🙏 Anonymkode: 1c8c4...382 Ja, håper det Ble i grunn bare lei meg av mange molariserende svar her inne. Er ikke bare å ta seg sammen. Klem til deg.ts Anonymkode: 51e6e...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #51 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.04): Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg? Anonymkode: 51e6e...e72 Knull fettet vekk. Sex er mye mye deiligere enn mat. Anonymkode: 311d7...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #52 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.04): Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg? Anonymkode: 51e6e...e72 Kan du ikke gi bort godteriet? Eller kaste det ingen vil spise utenom du Anonymkode: 92dfc...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #53 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.04): Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg? Anonymkode: 51e6e...e72 Jeg har vært der du er, ikke mer enn 3 år siden. Nå er jeg på andre siden, og er redd for å havne tilbake fordi hele livet var tungt og vondt. Anonymkode: f3d3e...4c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #54 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, håper det Ble i grunn bare lei meg av mange molariserende svar her inne. Er ikke bare å ta seg sammen. Klem til deg.ts Anonymkode: 51e6e...e72 Det er ikkje moraliserande svar, det er sjokkerte svar over korleis du brukar mat som sjølvskading. Håpar verkeleg at du finn ut av dette ❤️ Anonymkode: 5d375...930 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #55 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har vært der du er, ikke mer enn 3 år siden. Nå er jeg på andre siden, og er redd for å havne tilbake fordi hele livet var tungt og vondt. Anonymkode: f3d3e...4c6 Hvordan kom du deg ut av det? Anonymkode: 51e6e...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #56 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, håper det Ble i grunn bare lei meg av mange molariserende svar her inne. Er ikke bare å ta seg sammen. Klem til deg.ts Anonymkode: 51e6e...e72 Hva gjør du egentlig for å få kontroll på det? Anonymkode: 27c93...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #57 Del Skrevet 18 minutter siden Det med at du, TS, opplever svarene som "moraliserende"...Jeg forstår det på en måte fordi alle snakker om at man skal kose seg med julemat. Og det er en normert sjargong at alle koser seg i desember. Men dersom man går konkret inn på hva folk faktisk spiser så spiser ikke mennesker med et sunt forhold til mat som det du beskriver når de definerer kos. Når du faktisk hiver slikt innpå utover det sosiale, for deg selv til du har vondt i magen, så klarer ikke folk som ikke selv har en overspisingslidelse forholde seg til det. F.eks foreldrene mine sier at de "koser seg ekstra i kulen" men for dem så betyr det bare bedre mat enn det de vanligvis spiser. Ribbe er ikke hverdagskost. Julekaker er ikke hverdagskost. Men de spiser måltider og smaker på baksten. De sitter ikke for seg selv etter at alle har lagt seg og spiser til de får vondt. Du skjønner vel at det er sykelig? Vil anbefale deg å oppsøke hjelp når det allerede har gått ut over helsen din. Anonymkode: 0d637...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå