makkapakka Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Tror for dere begge, at det er best dere går fra hverandre. Forhold basert på " du burde ha skjønt", eller du burde ha visst, det funker ikke. Det går faktisk an å prate med hverandre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er på ferie med kjæresten og mine barn. Bor dere sammen? Har denne mannen ansvar for utgiftene til barna dine ellers også? Jeg hadde følt meg som femte hjulet på vogna på en slik ferie, om jeg var han. Om du forventer at denne mannen skal betale for maten og aktivitetene til deg og dine barn, så må du fortelle han om denne forventningen. Anonymkode: 376ac...f4d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Bor dere sammen? Har denne mannen ansvar for utgiftene til barna dine ellers også? Jeg hadde følt meg som femte hjulet på vogna på en slik ferie, om jeg var han. Om du forventer at denne mannen skal betale for maten og aktivitetene til deg og dine barn, så må du fortelle han om denne forventningen. Anonymkode: 376ac...f4d Det er litt forvirrende, det som står i hovedinnlegget for ts skriver ikke 100% klart om HANS barn er med eller om det er bare hennes? Her står det noe om barna hans, men mener ts generelt når de er hjemme og sånn, eller i løpet av denne ferien at hun er raus med barna hans? TS sitt innlegg, utdrag: AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg forventer ikke mye, men forventet ikke at jeg skal stå for alle utgiftene. Jeg har betalt ferieleiligheten og står for 90 prosent av utgiftene. Jeg er veldig raus med barna hans og kjøper små ting, mat de liker og er inkluderende og ønsker at de føler seg likt. Anonymkode: f04b4...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 Mezzosoprena skrev (9 timer siden): "nå har jeg betalt for reisen, så da betaler du for maten der nede?" er en fullstendig normal setning å si! Enig. Men forstår deg godt. Synes det egentlig skal være unødvendig å si. Min kjæreste er raus, men på mange andre ting er det jeg som må si hva som skal gjøres/minne ham på ting, ellers "glemmer" han. Lar være bevisst å minne ham på ting, og lar ham så glemme (det gjør han), men noen ganger føler jeg jo at jeg må si det sånn at han gjør det. Det er ikke særlig attraktivt, nei. Men ha er så god, at jeg velger å la det være sånn. Men tror neppe jeg noen gang kommer til å bo med ham, og det er jo litt dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 Her har du også et ansvar for kommunikasjonen. Du kunne sendt han en melding om hvor mye han skulle betale for sin del av ferien, etter at du hadde lagt ut for det. Du kunne sagt at siden du betalte for ferien, kan han stå for utgiftene på turen. I stedet gir du mixede signaler. Du er sur fordi han ikke bidrar nok, men fortsetter å legge ut for ting, og å kjøpe ting til barna hans. Dine handlinger sier noe annet, enn det du egentlig mener. I tillegg venter du såpass lenge med å ta det opp, at du blir frekk og nedlatende. For din del har det gått så langt at forholdet er over i ditt hodet, uten at fyren har ant noe som helst om hva som foregår inni hodet ditt underveis. For du har ikke kommunisert noe av dette utad. Hvis noen stadig hadde kjøpt ting til meg, hadde jeg tenkt at personen var generøs, og likte å gi til andre. Noen tar det som en fornærmelse «å ikke få lov til å gi». Folk er forskjellige. Man gir og tar på ulike måter i en relasjon. Det her burde du tatt opp på en voksen måte lenge før. Anonymkode: 57097...88e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 Opprett en konto, lag to debet kort, si at dette dekker vi felles utgifter med. Når kontoen er snart tom så fyller dere like mye. Ta en prat om hva som er felles (ferietur, mat med barna) og hva som ikke er (sminke, øl m gutta) Anonymkode: c845e...afb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 Han selvinviterte seg på denne ferien. Jeg har nevnt det for han dag 2 og i går har vi hatt en diskusjon. Dette er en voksen mann på 44. Det å bare slenge seg på og ta seg til rette er ikke normalt. Ja, han sa han tenker ikke over det. Vi er veldig åpne om økonomien og han vet veldig godt hvordan ting står. Ja, jeg har vært nok krass og frekk, men å brødføre en voksen mann på ferie i utlandet er nesten tragisk. Han kommer nok til å bidra mer de neste dagene, men han vet hva jeg føler. ts Anonymkode: f04b4...0dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 Mezzosoprena skrev (10 timer siden): Men herregud - IGJEN!? Ingen er tankelesere. Ja, du mener at det er en selvfølge at han tenker selv, men han gjør altså ikke det. Det er derfor man kommuniserer! Sammen ett år, eller gift i 25 - "nå har jeg betalt for reisen, så da betaler du for maten der nede?" er en fullstendig normal setning å si! Så du mener i fullt alvor at man må være tankeleser for å forstå at det ikke er normalt å bli spandert på døgnet rundt på ferie? Han er ikke 15 år. Anonymkode: 83843...c8a 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han selvinviterte seg på denne ferien. Jeg har nevnt det for han dag 2 og i går har vi hatt en diskusjon. Dette er en voksen mann på 44. Det å bare slenge seg på og ta seg til rette er ikke normalt. Ja, han sa han tenker ikke over det. Vi er veldig åpne om økonomien og han vet veldig godt hvordan ting står. Ja, jeg har vært nok krass og frekk, men å brødføre en voksen mann på ferie i utlandet er nesten tragisk. Han kommer nok til å bidra mer de neste dagene, men han vet hva jeg føler. ts Anonymkode: f04b4...0dc Hvordan kan dere være veldig åpne om økonomi, samtidig som du ikke synes det er naturlig å snake om slike ting? Jeg synes det er merkelig at dere ikke har laget avtaler for dette på forhånd. Når han spurte om å være med kunne du svart med at da ble det så og så mye for leilighet. Det er jo også naturlig at du betaler mer for mat en han siden du har med barn, så da er det lurt å avklare hvor mye mer du skal betale en han på forhånd. Eller om du forventer at han betaler mat for dine barn, så avklar det på forhånd. Jeg synes også det høres litt uansvarlig ut å ha med barna på første felles ferie og det etter bare to år. Hvor lenge hat de kjent han før de måtte feire jul med han? Dette du oppdager nå er jo ting du burde funnet ut av før han introduseres for barna. Så spesielt fordi du har introdusert barna tidlig, så burde du ha laget klare avtaler for økonomi og lignende. Det er uansvarlig å la slike ting flyte og håppe på det beste når barn er involvert. Reagerer også på at du klandrer han for å "invitere" seg selv, for det er jo dit ansvar at du godtok at han ble med. Når du er mor må han kunne forvente at du greier å sette noen grenser for hva som er bra for din familie. Så for meg høres det ut som om du sier deg enig i ting som ikke er lurt og ungår å si noe om hva du ønsker, for så å bli sint fordi han ikke leser tankene dine og tror det er greit for deg at han er med når du ikke sier noe annet. Det er kansje for sent å redde dette forholdet, men du kan jo jobbe litt med deg selv og komunikasjon til neste forhold. Så håper jeg du lærer noe angåennde barna, og bruker mer tid før du involverer barna så mye neste gang! Endret 29. desember 2024 av Pippi Lotta 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Så du mener i fullt alvor at man må være tankeleser for å forstå at det ikke er normalt å bli spandert på døgnet rundt på ferie? Han er ikke 15 år. Anonymkode: 83843...c8a Nå har han ikke blit spandert døgne rundt. TS sier han har blit spandert 90% av maten, men betalt uber. Vi vet ikke hvor mye uber eller maten koster, og vi vet ikke hvor mange barn og hvor store barn TS har. Om TS har tre tenårings sønner, så kan det jo være de faktisk spiser mye mer en han. Det er også ikke sikert han oppfater at han bare betaler 10% av matten. Når de ikke har oversikt eller noen konkret avtale, kan de begge ende opp med en oppfatelse av at den andre betaler mindre en den faktisk gjør. Angående leiligheten er det mulig TS bestilte den før mannen inviterte seg med, og at han derfor ikke tenkte på at han skulle bidra der (i og med at TS ville hat den utgiften med eller uten han). Jeg sier ikke at det er en helt grei antagelse, men jeg forstår at han kan tenke det når TS aldri nevnte noe om hva han skulke betale. Det er selfølgelig mulig at han er helt urimelig, men det er også mulig at det er TS som ikke har helt oversikt over hva mannen bruker (i og med at de ikke har laget noen avtaler), at hun regner leiligheten med i regnestyke mens han utelater den (som jo vil gi to veldig forskjelige regnestykker) og at han regner barna som 100% TS sit ansvar mens TS forventer å dele litt på dem (for det høres jo ikke ut som noe som er avklart). Uansett om mannen er en uspiselig snylter eller de bare ikke greier å snake om økonomi, så tror jeg TS kunne spart seg selv og barna sine for mye om hun hade komunusert om økonomi fra start av her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han selvinviterte seg på denne ferien. Jeg har nevnt det for han dag 2 og i går har vi hatt en diskusjon. Dette er en voksen mann på 44. Det å bare slenge seg på og ta seg til rette er ikke normalt. Ja, han sa han tenker ikke over det. Vi er veldig åpne om økonomien og han vet veldig godt hvordan ting står. Ja, jeg har vært nok krass og frekk, men å brødføre en voksen mann på ferie i utlandet er nesten tragisk. Han kommer nok til å bidra mer de neste dagene, men han vet hva jeg føler. ts Anonymkode: f04b4...0dc Men er det dine, eller hans barn? Du kaller det dine barn og hans barn i hovedinnlegget. Det har litt å si på hvordan folk svarer deg. Du får sende han vippskrav. La han kjøpe inn mat til seg selv og betale for sin del når dere er ute å spiser. Er det hans barn, så skal han selvfølgelig betale for barna sine. Anonymkode: 376ac...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 Selvfølgelig burde han bidra! Enhver voksen vet at ferie ikke er gratis. Det er forunderlig for meg hvor mange som mener at et voksent menneske må bli forklart at man må betale for seg selv!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er på ferie med kjæresten og mine barn. Vi har vært sammen i nesten 2 år og dette er 1. gang vi er på ferie med barna. Har aldri vært i en sånn situasjon der han er nødt å være en del av vår gruppe og bidra. Jeg forventer ikke mye, men forventet ikke at jeg skal stå for alle utgiftene. Jeg har betalt ferieleiligheten og står for 90 prosent av utgiftene. Jeg er veldig raus med barna hans og kjøper små ting, mat de liker og er inkluderende og ønsker at de føler seg likt. Tror ikke han er gniten, men han er bare sånn. Har ingen problem at jeg betaler alt og slenger seg på. Type vi må selvfølgelig spise og jeg må bestille/ handle mat og det er helt greit. Med på alt og alle aktiviteter og står der mens jeg betaler alt. Jeg er så lei å ha en voksen mann som ikke reflekterer i det hele tatt og går rundt irritert og orker ikke å se trynet hans. Jeg har fortalt dette til han og at jeg føler at jeg har ekstra barn på ferien. Han har betalt Uber av og til og en gang på McDonalds. Vi har vært her i 1 uke. Heldigvis er det 2 dager igjen og vi er definitivt ferdig. Orker ikke tanken å være intim eller noe. Han tjener mye mer enn meg og som sagt forventer jeg ikke at han skal legge ut for alt pga det er mine barn, men litt raushet og ansvar hadde vært fint. Anonymkode: f04b4...0dc Verdict: Han blir med på din ferie med dine unger. Du kommuniserer ikke dine forventninger til kostnadsfordeling. Han er enten gjerrig eller sløv eller begge deler. Dere kommuniserer ikke godt sammen. Sånn er det bare. Kanskje dere ikke passer sammen. Men jeg tipper du får samme problemet om igjen med neste. Som mann synes jeg det er litt patetisk å være tafatt og la dama ta vare på deg. Selv om det er dine unger, bør han innen rimelighetens grenser vise seg som en ålreit mannsperson i flokken og ikke en tafatt dilt. Men jeg må nevne jeg gikk i en tilsvarende felle en gang. Etter at jeg hadde tatt med kjæresten min på 2 ferier den sommeren hvor jeg betalte omtrent alt, så inviterte hun meg med på en tur med en venninne og annonserte at hun hadde ordnet opphold og skulle betale. Etterpå var hun snurt for at jeg ikke var mer spandabel på turen. Det var hennes forventning, for det er sånn jeg vanligvis er, men hun ga meg et annet inntrykk så jeg lot henne ha rollen som verten på turen. Kommunikasjonssvikt og misforståelser. Ikke noe værre enn det. M50 Anonymkode: 11a62...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): For min del så burde ikke dette å være et tema å snakke om engang. Det skulle kommet av seg selv, uoppfordret. Anonymkode: f9cca...918 Hvor naiv er det mulig å være? Er du helt ny på kvinneguiden? Det er flere tusen tråder som denne med identiske og beslektede temaer. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Opprett en konto, lag to debet kort, si at dette dekker vi felles utgifter med. Når kontoen er snart tom så fyller dere like mye. Ta en prat om hva som er felles (ferietur, mat med barna) og hva som ikke er (sminke, øl m gutta) Anonymkode: c845e...afb Ut fra hva jeg har lest på kvinneguiden, er hva folk legger i felles utgifter ekstremt forskjellig. Eksempelvis vil mange mene at mat er det uten unntak, noen vil hevde at mat eksklusive matvarer som ikke spises av begge er felles, mens andre igjen mener at man må betale ulik brøk når en har barn eller flere barn enn den andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 Minner meg om min samboer, som jeg nå flytter fra. En god sammensetning av manglende sosiale antenner / manglende empati / komfortabelt / grad av gjerrighet ... ? Jeg er som deg. Orker ikke mere. Det er så turn off med den passiviteten Anonymkode: afb79...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #37 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (1 time siden): Ut fra hva jeg har lest på kvinneguiden, er hva folk legger i felles utgifter ekstremt forskjellig. Eksempelvis vil mange mene at mat er det uten unntak, noen vil hevde at mat eksklusive matvarer som ikke spises av begge er felles, mens andre igjen mener at man må betale ulik brøk når en har barn eller flere barn enn den andre. Man må ha en enighet om hva felleskontoen skal brukes til, ja. Jeg tenker at på en felles ferietur med et par og «mine» og «dine» barn så burde i utgangspunktet flyreise, hotell og 3 måltider hver dag gå over fellesen. Hvis pappa skal ha 3 stive mojitoer i baren og mamma skal shoppe sminke så er det ikke på fellesen. Hvis mor skal kjøpe silkekjole til sitt barn så er det kanskje heller ikke det. Først og fremst må man ha en viss raushet og en viss edruelighet. Når jeg kjøper ny tv så kjøper jeg den fra min konto fordi jeg vet at min kjære ikke deler min interesse for elektronikk. Om hun slenger en deo-stick til seg selv sammen med helgehandelen så er det helt greit. Det funker for oss. Anonymkode: c845e...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #38 Del Skrevet 29. desember 2024 Enda en slik tråd, stakkars mann liksom. Han må få det inn med teskje! Stakkars arme krek, som ikke forstår at man i et par deler utgifter. Det er så stakkarsliggjøring at det blir kvalmt. Føler med deg ts, en voksen mann bør kunne tenke selv, og klarer han ikke det er det over og ut. Anonymkode: 29646...992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #39 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 19.46): Er på ferie med kjæresten og mine barn. Vi har vært sammen i nesten 2 år og dette er 1. gang vi er på ferie med barna. Har aldri vært i en sånn situasjon der han er nødt å være en del av vår gruppe og bidra. Jeg forventer ikke mye, men forventet ikke at jeg skal stå for alle utgiftene. Jeg har betalt ferieleiligheten og står for 90 prosent av utgiftene. Jeg er veldig raus med barna hans og kjøper små ting, mat de liker og er inkluderende og ønsker at de føler seg likt. Tror ikke han er gniten, men han er bare sånn. Har ingen problem at jeg betaler alt og slenger seg på. Type vi må selvfølgelig spise og jeg må bestille/ handle mat og det er helt greit. Med på alt og alle aktiviteter og står der mens jeg betaler alt. Jeg er så lei å ha en voksen mann som ikke reflekterer i det hele tatt og går rundt irritert og orker ikke å se trynet hans. Jeg har fortalt dette til han og at jeg føler at jeg har ekstra barn på ferien. Han har betalt Uber av og til og en gang på McDonalds. Vi har vært her i 1 uke. Heldigvis er det 2 dager igjen og vi er definitivt ferdig. Orker ikke tanken å være intim eller noe. Han tjener mye mer enn meg og som sagt forventer jeg ikke at han skal legge ut for alt pga det er mine barn, men litt raushet og ansvar hadde vært fint. Anonymkode: f04b4...0dc Så du får gratis hjelp med barn og forventer at han skal betale for å hjelpe til i tillegg? Du inviterte og du fant på? K34 med to barn Anonymkode: 7cd1d...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #40 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du får gratis hjelp med barn og forventer at han skal betale for å hjelpe til i tillegg? Du inviterte og du fant på? K34 med to barn AnonymBruker skrev (13 timer siden): Han selvinviterte seg på denne ferien. Jeg har nevnt det for han dag 2 og i går har vi hatt en diskusjon. Dette er en voksen mann på 44. Det å bare slenge seg på og ta seg til rette er ikke normalt. Ja, han sa han tenker ikke over det. Vi er veldig åpne om økonomien og han vet veldig godt hvordan ting står. Ja, jeg har vært nok krass og frekk, men å brødføre en voksen mann på ferie i utlandet er nesten tragisk. Han kommer nok til å bidra mer de neste dagene, men han vet hva jeg føler. ts Anonymkode: f04b4...0dc Anonymkode: 7cd1d...262 Anonymkode: 08dfb...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå