Gå til innhold

Hvordan handterer du venner, familie og kollegaer som driter i miljøet? Null sortering og overforbruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som gjør at jeg av og til synder, er at plast (og papir/papp) blir hentet en gang i måneden, og det er alt for få «offentlige» beholdere for glass, papir/papp og ikke minst for plast her jeg bor, enda jeg bor sentrumsnært.

For å kaste glass (som jeg før kunne kaste 200 m fra huset), må jeg nå gå nærmere 2 km. For å kaste papp/papir ca. 2,5 km og for å kaste plast kan jeg finne en beholder 3,5 km unna på et sted jeg ellers aldri ferdes. Jeg har ikke bil, og det er også ganske meningsløst hvis man skal kjøre rundt på dagligdags søppel for å bli kvitt det.

Anonymkode: 1d842...26e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å opplyse/forklare hver gang jeg ser det. Håper på bedring. Mener jo at de er idioter som burde skamme seg, men prøver å pakke det inn.

Synes det hadde vært fint om alle hadde giddet å faktisk stå opp mot miljøsvin, men man får jo så fort stempel som fanatiker så forstår at mange kvier seg😕 

Anonymkode: 846ff...05e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 19.45):

Jeg er kanskje fordomsfull. Men jeg er sjokkert over hvor lite bevisst mange er. Min jobb sorterer ingenting. Jeg er på fancys middager på moderne kjøkken til venner og de kaster alt i samme avfall. Plast, matrester og papir.

Oppdaget nettopp min onkel på vei til å kaste aviser for hele desember. I restavfallet! Når papir stod ved siden av?!🥺 Han lo når jeg kjeftet og sa alt havner i samme søpla.

Er folk så lite opplyste i snart 2025?

Anonymkode: f48d1...0b7

Kanskje er han fargeblind og ikkje ser fargeforskjellen på dunken !

Anonymkode: 39b79...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke hva andre voksne gjør. Selv sorterer jeg søppel, men kun fordi jeg "må", ikke fordi jeg bryr meg så hardt. Bryr meg heller ikke om at jeg tar fly når jeg trenger det. Jeg følger derimot påbud, derfor sorterer jeg søppel og jeg tenker at det er der skoen må trykke hvis folk skal gidde. Anbefalinger fra det mange oppfatter som aktivister og særinger hjelper ikke, det kan tvert i mot virke mot sin hensikt.

Anonymkode: 51212...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer søppel av en grunn. For å ha nok plass i restavfallsdunken. Som tømmes hver 5. uke. Prisen på renovasjon økes stadig, parallelt med at tilbudet blir stadig dårligere.

Anonymkode: 900e8...40c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem som sorterer og ikke. Og hva er overforbruk? Henger meg ikke opp i hva folk kjøper. 

Anonymkode: d359f...78b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sorterer av en grunn, plass i rest. Når alt går til samme sted for de har ingen ordning enda for sortering. Så er jeg virkelig ikke så nøye på det, ikle skyller jeg plast heller. 
Det finnes så mye annet vi kan gjøre isteden for dette tullet her, vil vi ta vare på dyr. Slutt å bygge ut skogen, sette opp vindmøller. Mindre biler mer kollektivt selv om det koster staten mye, bygg ut jernbanen. Altså vi er raske til å la innbyggerne ta jobben, når det koster staten mye så er vi ikke så veldig opptatt av miljø.

Anonymkode: 090c1...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som gjør at jeg av og til synder, er at plast (og papir/papp) blir hentet en gang i måneden, og det er alt for få «offentlige» beholdere for glass, papir/papp og ikke minst for plast her jeg bor, enda jeg bor sentrumsnært.

For å kaste glass (som jeg før kunne kaste 200 m fra huset), må jeg nå gå nærmere 2 km. For å kaste papp/papir ca. 2,5 km og for å kaste plast kan jeg finne en beholder 3,5 km unna på et sted jeg ellers aldri ferdes. Jeg har ikke bil, og det er også ganske meningsløst hvis man skal kjøre rundt på dagligdags søppel for å bli kvitt det.

Anonymkode: 1d842...26e

Vi hadde også en papirdunk som ble fort full, tok kontakt med kommunen og spurte om mulighet for hyppigere tømming og nå tømmes den oftere enn tidligere. Bare et tips på veien - var iallfall en svært enkel løsning for oss

Anonymkode: df531...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 30.12.2024 den 2.33):

Synes faktisk alle har noe med å gjøre så mye som mulig for miljøet. Da er å si fra om idiotisk håndtering av søppel helt innafor.

Men kjefter du på alle og lager sur stemning, blir du fort uglesett overalt. 

Anonymkode: 3f4d5...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet ikke hvor du bor hen i landet, men det er ikke alt som det er vits i å resirkulere, fordi det faktisk havner i samme søpla til slutt.

Min svigerfar har jobbet som fjøsavløser i Sør-Trøndelag og han jobbet på gårdsbruk som produserte økologisk melk og vanlig melk.

Han fortalte at det var samme tankbilen som hentet både økologisk og vanlig melk. 

For noen år siden tok jeg taxi her i Bergen hvor jeg bor, og begynte å snakke med sjåføren om resirkulering av papir og restavfall.

Han fortalte at han nettopp hadde begynt å kjøre taxi etter å ha jobbet mange år i Bir. Han sa at det var mangel på søppel til fjernvarme, derfor kjøpte Bergen kommune søppel fra Sverige.

Han sa også at når det var mangel på søppel som skulle bli fjernvarme, så ble det meste brent sammen med restavfallet (men ikke glass og metall) Plast kan jeg ikke huske om han sa noe om 

Anonymkode: 353a7...2b6

Svogerforskning gjelder ikke overalt alltid.

Anonymkode: 5b09d...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du til å dømme, og sette lista for hva som er "bra nok"? 

Du overkonsumerer jo selv. Både i transport, innkjøp og levesett, og med infrastruktur.

Skulle alle på denne kloden levd som deg så ville den ikke holdt mange ukene. 

Det er et eller annet veldig sært med de som kritiserer de som flyr 10 ganger i året, men selv må ha sine to utenlandsturer. De som er hysteriske når det kommer til papirsortering, men eier to store familiebiler. 

Anonymkode: 3cf7c...d01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prøver å opplyse/forklare hver gang jeg ser det. Håper på bedring. Mener jo at de er idioter som burde skamme seg, men prøver å pakke det inn.

Synes det hadde vært fint om alle hadde giddet å faktisk stå opp mot miljøsvin, men man får jo så fort stempel som fanatiker så forstår at mange kvier seg😕 

Anonymkode: 846ff...05e

Har du flydd siste året? 

Eier du bil? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 30.12.2024 den 2.33):

Synes faktisk alle har noe med å gjøre så mye som mulig for miljøet. Da er å si fra om idiotisk håndtering av søppel helt innafor.

Er det innafor å si til tobarnsforeldre at de to de har skader miljøet nok, ikke flere nå?

Anonymkode: ecabf...c49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når daværende miljøvernminister Torbjørn Berntsen en gang på 90-tallet ble konfrontert med at vi sorterte søppel i Norge, betalte for håndtering bare sånn at det kunne kjøres til Sverige og håndteres i _felles_ forbrenning/deponi så repliserte han med at poenget var å lære oss opp til å sortere, ikke hva som faktisk skjedde.

Mye har selvsagt skjedd med søppelhåndtering i årene etter, men tanken om at folket skal piskes til offerhandlinger synes å bestå. Kanskje det er en slags rest av pietistisk arv etter Luther?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det innafor å si til tobarnsforeldre at de to de har skader miljøet nok, ikke flere nå?

Tror jeg som barnløs skal begynne å minne alle småbarnsforeldre på at å få barn er det verste de kan gjøre mot miljøet 😂 

Vet du hva, det var ikke så dumt... Jeg kommer faktisk til å gjøre det neste gang noen antyder at jeg flyr for ofte.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror jeg som barnløs skal begynne å minne alle småbarnsforeldre på at å få barn er det verste de kan gjøre mot miljøet 😂 

Vet du hva, det var ikke så dumt... Jeg kommer faktisk til å gjøre det neste gang noen antyder at jeg flyr for ofte.... 

For ordens skyld så var posten min retorisk. Jeg anbefaler ingen å kritisere småbarnsforeldre for å være miljøuvennlig. Det var heller en appell til småbarnsforeldre om å passe på seg selv før de begynner å kjefte opp kollegaen eller onkel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer selv, men helt ærlig driter jeg i hva andre gjør. Livet er for kort til å irritere seg over andres valg. 

Anonymkode: ad5ab...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For ordens skyld så var posten min retorisk. Jeg anbefaler ingen å kritisere småbarnsforeldre for å være miljøuvennlig. Det var heller en appell til småbarnsforeldre om å passe på seg selv før de begynner å kjefte opp kollegaen eller onkel.

Og neste gang jeg får kritikk skal jeg appellere til at de først og fremst kan passe på seg selv :)

Jeg sorterer, forresten. Men all kildesorteringen jeg kommer til å gjøre gjennom et helt liv kommer til å bidra mindre enn mitt neste bilkjøp vil gjøre skade. Så mitt eneste budskap er også at alle får passe på seg selv og ta sine valg i livet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme folka som klager på at søppelet blir hentet for sjeldent. Her i kommunen skal nå restavfallet hentes hver 6. uke så de som ikke sorterer avfall får et kjempeproblem. Stå på ts!

Anonymkode: f251f...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...