AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg er kanskje fordomsfull. Men jeg er sjokkert over hvor lite bevisst mange er. Min jobb sorterer ingenting. Jeg er på fancys middager på moderne kjøkken til venner og de kaster alt i samme avfall. Plast, matrester og papir. Oppdaget nettopp min onkel på vei til å kaste aviser for hele desember. I restavfallet! Når papir stod ved siden av?!🥺 Han lo når jeg kjeftet og sa alt havner i samme søpla. Er folk så lite opplyste i snart 2025? Anonymkode: f48d1...0b7 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 Du håndterer det ved å kjefte? Hvordan fungerer det? Anonymkode: dedcb...80a 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #3 Del Skrevet 28. desember 2024 Kjenner ingen som er så dumme. Anonymkode: d3928...a83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #4 Del Skrevet 28. desember 2024 Håndtere det? Du trenger vel ikke gjøre noen ting? Du må enten kutte dem ut eller holde kjeft. Anonymkode: 067a5...c48 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 Håndtere det? Det er da ikke noe du trenger å håndtere. Pass på deg selv 🤷🏼♀️ Anonymkode: 345ba...b0d 4 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 Dette er ikke noe du skal "håndtere". Dette er faktisk ikke noe du har noe med. Ja, det er lite opplyst og så forferdelig vanskelig kan det da ikke være, men fortsatt ikke noe du har noe med. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg bryr meg ikke. Deres liv, deres valg. Anonymkode: 077c2...4f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg gjør mer for miljøet enn de fleste, men driter i sortering. Bryr meg bare ikke. Har ikke barn som forpester miljøet, reiser aldri med fly, eier ikke egen bolig og reiser kollektivt. Så før noen hudfletter meg for manglende sortering av søppel; jeg gjør likevel mer for miljøet enn dere! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Ah, kollegaer som spør deg ut om kildesorteringen din har jeg vært borti. Folk som liker å finne noe å "ta" andre på. Slitsomme mennesker. Anonymkode: cbc14...89c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 Ser det ikke som et alternativ å ikke sortere. At det ikke er like praktisk på jobb kan jeg se (med søppelbøtter her og der), men det er jo til og med billigere å kildesortere hjemme, siden man må betale for poser til restavfall. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg får ondt i meg hver gang jeg ser reels fra Amerika om krangel om hvem som skal gå ut med søpla! Alt er usortert 😬💩👹👺🤬 Anonymkode: a5ff8...0fe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 Mezzosoprena skrev (På 28.12.2024 den 21.20): Dette er ikke noe du skal "håndtere". Dette er faktisk ikke noe du har noe med. Ja, det er lite opplyst og så forferdelig vanskelig kan det da ikke være, men fortsatt ikke noe du har noe med. Synes faktisk alle har noe med å gjøre så mye som mulig for miljøet. Da er å si fra om idiotisk håndtering av søppel helt innafor. 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Samma hva folk gjør, men jeg sorterer om det er mulighet til det. Så har de dunkene i skapet, så bruker jeg dem effektivt, selv om de selv kanskje bare bruker en eller to av dem. Mitt skap har fem dunker, i tillegg til skuffer hvor jeg sorterer trykkbeholdere, lyspærer, batterier og el. Sorterer folk feil hjemme hos meg, gir jeg beskjed om at her sorterer vi. Vi har faktisk ikke store nok dunker ute til å ikke sortere, og jeg har ingen planer om å kjøpe større fordi noen ikke kan sortere. Anonymkode: c7fdb...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg gjør mitt og så får andre gjøre sitt, kan ikke drive voksenopplæring på alt, vet jeg at plast og annet går i søpla på besøk tar jeg det med hjem og resirkulerer Anonymkode: 2885e...493 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 21.21): Jeg bryr meg ikke. Deres liv, deres valg. Anonymkode: 077c2...4f3 Eh, ikke bare deres liv. Sortert avfall påvirker alles liv, inkl dyrene og de som bor langt unna oss. Anonymkode: 37969...4f1 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 Tenker det er andre ting enn å sortere søppel som betyr mye mer. Kanskje især å ta fly, da det ikke bare er forurensinga du bidrar med der og da, men at du også bidrar med kulturen om jobb- og feriereise. Unger opplever det jo som et stress å kunne fortelle om å ha vært på reiser, så når foreldre har med unger på utenlandsturer legger de press på andre foreldre osv. Anonymkode: 70cba...1aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg vet ikke hvor du bor hen i landet, men det er ikke alt som det er vits i å resirkulere, fordi det faktisk havner i samme søpla til slutt. Min svigerfar har jobbet som fjøsavløser i Sør-Trøndelag og han jobbet på gårdsbruk som produserte økologisk melk og vanlig melk. Han fortalte at det var samme tankbilen som hentet både økologisk og vanlig melk. For noen år siden tok jeg taxi her i Bergen hvor jeg bor, og begynte å snakke med sjåføren om resirkulering av papir og restavfall. Han fortalte at han nettopp hadde begynt å kjøre taxi etter å ha jobbet mange år i Bir. Han sa at det var mangel på søppel til fjernvarme, derfor kjøpte Bergen kommune søppel fra Sverige. Han sa også at når det var mangel på søppel som skulle bli fjernvarme, så ble det meste brent sammen med restavfallet (men ikke glass og metall) Plast kan jeg ikke huske om han sa noe om Anonymkode: 353a7...2b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Fordi tenke globalt og handle lokalt er den største livsløgnen som finns! Søppelsorteringen eller manglende sortering vil aldri utgjøre noen forskjell på verdensbasis. Det er bare folk som tjener penger på det og får masse statsstøtte i prosessen. Kommunene henter søpla. Det betaler man dyrt for og nåde den sorterer julepapiret feil. Kommunen selger søpla til bedrifter som mottar statsstøtte. Bedriftene krever «godt søppel», da slipper de kostnader til sortering. Det betyr jo høyere overskudd og høyere utbytte til eierne. Noen av de produserer energi (med statsstøtte) som de selger til borettslaget som ble tvunget inn i en dyr og statsstøttet fjernvarmeordning. Dette redder ikke verden, men mange har et sugerør i statskassen under illusjonen av det. Anonymkode: 3f231...6ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Har ikke sånne venner og familie så slipper og håndtere dem. På jobb klarer jeg og overse stort sett. Anonymkode: 6e13c...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 Norge utgjør så lite så det har ikke noe å si. Jeg sorterer, men det for å spare plass i søppelkassa. Anonymkode: aa665...c64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå