Gå til innhold

Skal jeg fortelle besteforeldrene at de har et barnebarn de ikke vet om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neppe. Folk blir ikke idioter uten grunn.

Anonymkode: 8954b...5dc

Er det alltid foreldrenes skyld?

Anonymkode: 0d9ac...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om barnefar ikke er i bildet, pga en uplanlagt graviditet hvor DU valgte å beholde mens far ikke ønsket det, så sier du absolutt ingenting. 

Far må selv bestemme om han vil involvere sine foreldre i et barn han ikke har kontakt med. 

Anonymkode: b3feb...901

Barnet kan ta kontakt med både far og besteforeldre selv. Mor har ingen krav eller rett på å involvere mennesker i barnet, dersom hun har valgt å beholde et barn etter uplanlagt graviditet

Anonymkode: b3feb...901

La oss være enige i å være uenige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er så usikker. Har en toåring som ikke har kontakt med far. Besteforeldrene vet ikke at barnet eksisterer. Jeg er så i tvil på hva som er rett å gjøre. Noen gode råd?

Anonymkode: fa281...8bc

Nei, det er fars valg. 

Anonymkode: 10c66...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så usikker. Har en toåring som ikke har kontakt med far. Besteforeldrene vet ikke at barnet eksisterer. Jeg er så i tvil på hva som er rett å gjøre. Noen gode råd?

Hva slags folk er de, ts? 

For akkurat nå har dere ikke kontakt, nei. Og det betyr at de ikke kan være deg (og barnet) til glede eller nytte. Men det betyr også at de ikke kan være dere til byrde eller skade. 

Flr du tar kontakt med dem: finn ut om de er potensiell byrde eller ei. Og finn det ut med rimelig sikkerhet. 

Anonymkode: 37d7e...fb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt tre år på å bestemme deg (9 mnd gravid pluss to år), hvorfor i all verden har du tenkt at NÅ skal du? 
Det mest normale hadde vært og gjort det nye tidligere. 
Jeg tror ikke på historien jeg. 

Anonymkode: 29149...d56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det alltid foreldrenes skyld?

Anonymkode: 0d9ac...9bc

Nei, men ofte har det en sammenheng. Hadde du tatt sjansen på at disse folkene fikk det for seg at de skulle gå rettens vei for å presse gjennom samvær (og sannsynligvis lykkes) og dermed bli lovpålagt å levere fra deg en treåring med hjertet i halsen?

Jeg skjønner at folk som ikke har et barn å risikere men lever i en dusete Hallmark-fantasi, ser for seg todimensjonale besteforeldre med vafler og ludo og uendelige mengder med omsorg å overøse en alenemor og barnet med. Men når det kommer til ens eget barn av kjøtt og blod så er det ubegripelig at noen kan være mer opptatt av å pryde seg med å oppfylle FNs barnekonvensjon enn å holde barnet unna fremmede mennesker som man ikke vet mer om enn at de har oppfostret en uansvarlig mann.

Jeg hadde ikke tatt sjansen hvis det var mitt barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått en fra samme by til å sjekke, de sier de er gode mennesker. På sosiale medier ser de ut som oppegående familiefolk. Men har ikke mer å gå på enn det.

Min store frykt er at jeg tar kontakt for barnets del (mtp. Relasjon til besteforeldrene). Også tvinger de far til å ta ansvar, også må barnet da til påtvunget samvær hos en far som ikke vil være far. Det er ikke en god eller ønsket situasjon.

Her har du all grunnen du trenger til å la det være. For det er noe sånt som dette som trolig vil skje. Uansett hva, så vil far bli ansett som et "sort får" i familien som ikke vil ha ungen i livet sitt. Kanskje tar han ansvar fordi de legger press og forventninger på ham, på tross av at han  overhodet ikke ønsker det, men det kan også være de heller anser ham som en dårlig person. Et sort får, som jeg nevnte. Du kan ende med å skape stor flid, splittelse og uenigheter innad i hans familie.

Jeg synes du skal ha fars samtykke før du eventuelt sier noe til familien hans.

Anonymkode: 4fe80...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Også tvinger de far til å ta ansvar, også må barnet da til påtvunget samvær hos en far som ikke vil være far. Det er ikke en god eller ønsket situasjon.

Jeg spør - fordi jeg ikke vet.

Siden far ikke har kontakt med barnet, betyr det at han har sagt fra seg alle rettigheter? Hvis det er tilfelle, kan han ombestemme seg og få tilbake rettighetene som far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...