AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Del Skrevet 14 timer siden For noen måneder siden var jeg på besøk hos en jeg datet. Han serverte grønn te, og etter hvert bestemte vi oss for å ha sex. Men det som skjedde den kvelden, overskred mine grenser, og min advokat har bekreftet at det kan regnes som voldtekt. I etterkant har jeg fått profesjonell hjelp, men jeg trakk meg litt tilbake fordi det var vanskelig å snakke om. Nå prøver jeg å finne min egen måte å bearbeide det på. Det er merkelig hvordan små ting kan trigge sterke minner – som grønn te. Jeg trodde virkelig ikke at en slik liten detalj kunne få en så sterk reaksjon. Bare lukten eller tanken på grønn te tar meg tilbake til noe jeg helst vil legge bak meg. I dag åpnet jeg en tekalender som jeg har hatt liggende, og tok tilfeldig en tepose uten å vite hva det var. Det viste seg å være grønn te. I det jeg tar en slurk, utbryter jeg spontant: "Å fy faen!" og går rett bort til vaksen for å helle den ut. Jeg ble så overrasket over hvor kraftig reaksjonen min var, nesten som en refleks. Noen andre som har opplevd noe lignende med triggere? Og hvordan har dere håndtert det? Jeg lurer også litt på hva som skjer når slikt dukker opp. Anonymkode: a2a06...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Dette med å trigges av sanser, både lukt og lyder, er veldig vanlig. Kroppen din husker det som har skjedd, og vil trekke knytninger med detaljene rundt overgrepet også. Dette er en viktig grunn til at noen som fortrenger traumer fra minnet i barndom, plutselig kan få minner fordi en konkret lukt e.l trigger det hele. Jeg har sett andre kommentere steder rundt dette med å omprogrammere hjernen i forhold til angst og triggere. Nok ikke en enkel oppgave, og tar tid. Men har sterk angst og triggere selv, og hver natt skjelver jeg som et aspeløv fremfor å klare å sove. Men når jeg fokuserer på å telle ned fra 5 (rolig), og avslutter med en positiv setning, så merker jeg etter noen setninger at kroppen roer seg mer. Så kanskje noe å teste ut i forhold til f.eks grønn te, når du blir eksponert? 5-4-3-2-1 "Jeg liker te" 5-4-3-2-1 "Det er trygt å drikke te" 5-4-3-2-1 "Grønn te er sunt" 5-4-3-2-1 "Jeg er trygg" Evnt noe i en annen retning som ikke omhandler te i det hele tatt. F.eks "I dag skinner sola", eller "Jeg gleder meg til vinterferie". Så lenge det er positivt. Anonymkode: 9bec7...2cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Dette ville jeg tatt alvorlig. Det er hardt å skulle jobbe med slike ting alene, og greit å få sjekket om det også kan skyldes PTSD, hjernen er ekspert på å unngå det som minner om traumet, men kroppen husker. Jo lenger tid man går med det alene, jo verre kan det bli. Men supert at du har kontaktet advokat ❤️ Jeg heier på deg! ❤️ Endret 8 timer siden av RoryGilmore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå