Gå til innhold

Forskjell på vridd rett og rett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skolen lærte meg å strikke vridd rett istedenfor rett, og jeg visste ikke at det var en forskjell. Dette har jeg gjort på ba. selbuvotter uten problem. Nå strikker jeg genser og har innsett at det ikke er det samme. Bolen er ferdig med vridd rett, burde jeg nå strikke ermene rett eller vridd rett? Og hva er forskjellen?

Anonymkode: 5cbd6...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det samme på ermene som på bolen, det blir ellers en synlig forskjell. Vi som har strikket en stund ser lett at det er ulikt, og hvis du strikker noen cm med begge variantene, ser du det selv. Begge deler er fint, men det er altså ikke likt. 

På vrangbord med 1 rett 1 vrang, blir det penere om den rette er vridd. Prøv selv. 

Kos deg med strikking!

Endret av Pysa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (1 minutt siden):

Gjør det samme på ermene som på bolen, det blir ellers en synlig forskjell. Vi som har strikket en stund ser lett at det er ulikt, og hvis du strikker noen cm med begge variantene, ser du det selv. Begge deler er fint, men det er altså ikke likt.  Kos deg med strikking!

Tusen takk! Blir det en forskjell i egenskaper? F.eks. elastisitet og størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk! Blir det en forskjell i egenskaper? F.eks. elastisitet og størrelse

Det kommer vel litt an på hvor stramt du strikker. Når du strikker vridd, er jo masken vridd, og dermed skulle jeg tro at du bruker bittelitt mer garn for å få det like fleksibelt, men jeg har aldri strikket en hel genser i vridd r, det bruker jeg bare på vrangborden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro genseren blir strammere når du har strikket vridd, mulig at den blir mindre elastisk også. Lurt å sjekke om strikkefastheten stemmer med oppskrifta, altså at det er like mange masker pr 10 cm som det står oppgitt i oppskriften. Har du fått prøvd den på underveis slik at du vet om den passer? 

Du bør strikke armene vridd også. Men først hadde jeg altså forsikret meg om at den ikke er alt for liten, for da er det ikke annet å gjøre enn å rekke opp. Det er en del av det å strikke det også😉

Anonymkode: 1ba6a...2dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...