Gå til innhold

Nyfødt, familie og sykdom/smitte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Rs-virus tar man jo vaksine for som gravid, så det er jeg ikke så bekymret for. Men det er 100 andre ting storesøster kan dra med seg fra barnehagen, jeg kan ikke akkurat be henne holde seg unna 🙈

Med første tok jeg det som en selvfølge at man holder seg unna nyfødte som syk, og er nøye på håndhygiene. Det var det virkelig ikke alle som gjorde 😤 Denne gang skal jeg være enda mer tydelig på dette, trenger ikke enda mer smitte oppå det storesøster bidrar med. 

Anonymkode: 6d599...9b3

Man kan ta vaksine mot rs-virus om man har råd og vet om det. Men det er ikke i vaksinasjonstilbudet for gravide som det virker som i kommentaren din. 

Anonymkode: 57444...dda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde litt mindre besøk da vi fikk pandemibarn, ellers har vi ikke tenkt så mye over det. Det er fornuftige og oppegående mennesker som bor rundt oss og de fleste skjønner heldigvis at de ikke skal oppi nyfødte om de er syke. 

Har et søsken som får beskjed om at hen kan komme om hen og barna er friske, men vedkommende har autisme og trenger tydelig beskjed så føler det blir annerledes. Ellers kan hen fint komme hit med et av barna og si "han spydde i dag tidlig men ingen av oss andre er syke så tror ikke det er smittsomt" 

Anonymkode: b5c66...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok vaksinen så RS virus har jeg ikke vært bekymret for. Her har vi hatt både influensa og omgangssyke i hus etter at lillesøster ble født for 8 uker siden, hun har ikke blitt smittet av noe. Storesøster går i barnehage og der har det vært alt mulig av sykdommer i høst og nå i vinter, så er større smittefare der tenker jeg.

Holder oss ikke unna folk med mindre vi vet at de er smittsom med noe, men da gjelder det jo også oss andre i husstanden som ikke vil bli syke også. Unødvendig å smitte hverandre med vilje uansett hva det er tenker jeg😅

Normal hygiene og litt forhåndsregler ved utbrudd av sykdom. Også har vi gitt tydelig beskjed at andre ikke skal kysse på babyen… 

Anonymkode: 145cc...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Rs-virus tar man jo vaksine for som gravid, så det er jeg ikke så bekymret for. Men det er 100 andre ting storesøster kan dra med seg fra barnehagen, jeg kan ikke akkurat be henne holde seg unna 🙈

Med første tok jeg det som en selvfølge at man holder seg unna nyfødte som syk, og er nøye på håndhygiene. Det var det virkelig ikke alle som gjorde 😤 Denne gang skal jeg være enda mer tydelig på dette, trenger ikke enda mer smitte oppå det storesøster bidrar med. 

Nei, det er kikhoste det vaksineres for som gravid. RS virus kan man vaksineres for som gravid, men det er ikke i vaksinasjonsprogrammet og det koster flere tusen. Det gir heller ikke barnet 100% beskyttelse om man tar vaksinen som gravid, så du bør absolutt være bekymret for dette viruset selv om du har betalt for vaksinen.

Anonymkode: 2be55...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var streng med håndhygiene, ingen kyssing på babyen min, og holde seg vekk hvis de hadde symptomer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man kan ta vaksine mot rs-virus om man har råd og vet om det. Men det er ikke i vaksinasjonstilbudet for gravide som det virker som i kommentaren din. 

Både jordmor og legen min tok det som en selvfølge at jeg skulle ta den, og alle jeg har snakket med som er gravide skal ta eller har tatt den. Selv om den ikke er i vaksinasjonstilbudet enda,  antok jeg at det er noe man får med seg som gravid.
Ha råd? Den koster 2500 kroner. Har man ikke råd til det, hvordan skal man ha råd til barn? 😅 Men det er uansett en annen diskusjon. Da har du hvert fall svaret dersom du er redd for RS-virus ts, og ikke har tatt vaksinen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både jordmor og legen min tok det som en selvfølge at jeg skulle ta den, og alle jeg har snakket med som er gravide skal ta eller har tatt den. Selv om den ikke er i vaksinasjonstilbudet enda,  antok jeg at det er noe man får med seg som gravid.
Ha råd? Den koster 2500 kroner. Har man ikke råd til det, hvordan skal man ha råd til barn? 😅 Men det er uansett en annen diskusjon. Da har du hvert fall svaret dersom du er redd for RS-virus ts, og ikke har tatt vaksinen enda.

Verken jordmor eller fastlege har nevnt den for meg, bare influensa, covid og kikhoste. 
For øvrig utrolig arrogant av deg å fnyse av at 2500kr er en stor utgift for noen. Check your privilege. 

Anonymkode: a6bbc...a9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette stemmer ikke, helsepersonell (skal iallefall ikke) anbefaler ikke vaksiner som må dekkes til det fulle av den enkelte. Hvis man derimot spør selv er det innafor å anbefale. Høres også merkelig ut at alle gravide du vet av skal ta denne da den er relativt ny på markedet og det er ikke så mange som har fått det med seg enda. Arrogant av deg å tro at alle har råd til en vaksine til 2500kr som mest sannsynlig (men ikke 100%) dekker barnet mot rs-smitte de første 6mnd. Man kan selvfølgelig likevel ha råd til å ha barn. Bor du under en stein? Syns svaret ditt sier mer om deg enn de som evt ikke har råd til å prioritere vaksinen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...