AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Forresten så har jeg sett mange pedagoger (eksperter i egne øyne) ikke ser sitt eget barn med realistiske øyne i heletatt Anonymkode: a1fc4...3d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 Mulig AuDHD med påfølgende personlighets-/tilpasningsproblematikk på bakgrunn av manglende tilrettelegging i oppveksten. Eller noe annet, eller ingenting - det er selvsagt umulig å med sikkerhet fastslå noe basert på en slik kort beskrivelse. Anonymkode: c2c19...22a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fra en som jobber med å diagnostisere folk. Må det være en diagnose? Noen mennesker er bare uhøflige, klagere og ubehagelige. Drittsekker om du vil. Anonymkode: 1df29...a64 Men her er det mange tegn på adhd hos jente. Ganske kjipt å få diagnose veldig sent i livet. Som MANGE jenter og damer får. Anonymkode: a1fc4...3d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har adhd og kjenner meg absolutt ikke igjen i niesa di. Her virker det som om oppdragelsen har feilet totalt. Anonymkode: 45698...2ef 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har adhd og kjenner meg absolutt ikke igjen i niesa di. Her virker det som om oppdragelsen har feilet totalt. Anonymkode: 45698...2ef Barn med ADHD er vanskeligere å oppdra og har lettere for å komme på feil spor med feil/dårlig oppdragelse. Du har antakeligvis hatt gode foreldre. Det er ikke det at det ikke kan bli folk av de med ADHD, men det er en grunn til at det er en diagnose. Det kreves mer jobb og tilrettelegging i oppveksten for at de skal fungere som voksne. Jeg jobber som lærer og ser veldig tydelig hvilke barn/ungdom med ADHD som har foreldre som er gode på oppdragelse og ikke. Da er det ikke automatisk slik at de mest utagerende har de dårligste foreldrene, det er mye annet man ser det på. Det kan f.eks være selvinnsikt og anger hos barnet i etterkant. Barn som er vandt til at de tas for mye hensyn til pga sin diagnose, viser ikke anger og skylder på alle andre selv om de beviselig er skyldige. Barn som får alt for hard straff hjemme har også diverse tegn. Anonymkode: ad59e...8c8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 Vente to timer med julemiddagen, fordi et barn "trasser" ? Tenker at det er ikke sunt for et barn å vinne alle sine kamper. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 14.09): Ha ei niese på 20 år. Hele livet har hun vært sta og vanskelig å ha med å gjøre. Hun oppførte seg fint i bh og på skolen, men hjemme har hun vært vanskelig. Hyling, skriking, som liten både slo og bet hun foreldrene. Kun aldri sitte stille, helt hyper. En julaften ble middagen to timer forsinket pga hun nektet å komme ut av rommet. I ungdomsårene har hun vært vanskelig å håndtere, var borte 1/2 år fra skolen pga hun nektet å gå. Nå er det faktisk et slit å ha besøk av henne: Hun prater i ett sett, hele tiden, klager på alt og alle, setter seg selv svært høyt, det er alle andre sin skyld at hun f.eks stryker på eksamen, alt er stress, alle skal vente på henne. Snakker om det samme i ring og absolutt alt dreier seg om henne absolutt hele tiden. Mener at alt hun sa/gjorde i ungdommen var i hennes fulle rett (f.eks skjelle ut familiemedlemmer og kalle de de verste ting en kan tenke seg). Hun snakker kun om seg selv hele tiden, hører ikke hva andre sier og prater bare oppå hvis noen andre snakker. Det er lite trivelig å ha henne på besøk. Jeg har alltid tenkt at hun må ha ADHD, men begynner å mistenke narsissisme når jeg hører på henne nå. Ha aldri sagt noe til min søster som er hennes mor, men tenker at hun kommer nok til å få problemer som voksen. Andre som kjenner igjen noe av dette og denne oppførselen? Anonymkode: 2610d...2fb Høres ut som manglende grensesetting Anonymkode: ab4f5...de4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 Søsteren min er sånn. Det er meg meg meg, og hun prater høyt om seg selv, og dritt om andre, hele tiden. Julemiddagen var en sytekonsert om diverse vanskelige kolleger og problemer hun har med den nye leiligheten. Ingen andre kommer til orde. Vet ikke om det er diagnose, tror egentlig det kommer av at hun har fått det som hun vil hele oppveksten. Hun kommanderer foreldrene våre rundt, og alle må følge hennes system for orden i kjøleskapet, leggetider med mer. Alle i familien må jatte med, for hvis ikke er det stakkars henne, vi vil ikke ha besøk av henne så hun kan likegodt dra, og hun truer med å dra hjem til seg (i fjor dro hun fordi broren min sa henne imot). Hun kunne godt holdt seg hjemme for min del, men mor og far er jo glad i henne og finner seg i alt (attpåklatt). Lite trivelig med sånne folk, men jeg tror ikke det er noe håp om bedring. Anonymkode: 14480...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 Det kan være hun er en kjip person. det kan være ADHD, det kan være at mor in denial og far har forgrepet seg på henne oppigjennom hele barndommen. Det skjer i de "beste" hjem og ingen ser det. Jeg ville vært obs og forsøkt å finne ut av hvordan denne familien egnetlig har hatt det. Mye her som vitner om veldig dårlig familiekultur. Anonymkode: 99fe3...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 14.15): Fra en som jobber med å diagnostisere folk. Må det være en diagnose? Noen mennesker er bare uhøflige, klagere og ubehagelige. Drittsekker om du vil. Anonymkode: 1df29...a64 Men barn er bare et produkt av sin oppdragelse. De kan ikke bli bedre enn de er oppdratt til. Denne jenta har hatt 2 år til å selv korrigere de 18 hennes foreldre hadde. Om det er noens feil så blir det rent idioti å si det er hennes feil. Ts: dere, som familie, oppdro henne slik. Ikke så mye mer å lure på, egentlig. Som alltid: alt ved et barn er dets mamma og pappas feil. Selv om vi voksne liker late som barn oppdrar seg selv. Anonymkode: a79ae...a84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men barn er bare et produkt av sin oppdragelse. De kan ikke bli bedre enn de er oppdratt til. Denne jenta har hatt 2 år til å selv korrigere de 18 hennes foreldre hadde. Om det er noens feil så blir det rent idioti å si det er hennes feil. Ts: dere, som familie, oppdro henne slik. Ikke så mye mer å lure på, egentlig. Som alltid: alt ved et barn er dets mamma og pappas feil. Selv om vi voksne liker late som barn oppdrar seg selv. Anonymkode: a79ae...a84 Sjøsprøyt. Det aller meste av personligheten handler om gener. Miljø har absolutt betydning, men da også langt utover det bidraget foreldrene kommer med. Anonymkode: c2c19...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men barn er bare et produkt av sin oppdragelse. De kan ikke bli bedre enn de er oppdratt til. Denne jenta har hatt 2 år til å selv korrigere de 18 hennes foreldre hadde. Om det er noens feil så blir det rent idioti å si det er hennes feil. Ts: dere, som familie, oppdro henne slik. Ikke så mye mer å lure på, egentlig. Som alltid: alt ved et barn er dets mamma og pappas feil. Selv om vi voksne liker late som barn oppdrar seg selv. Anonymkode: a79ae...a84 Tull, oppdragelse kan dempe eller øke tendenser i personlighet, men foreldre kan gjøre alt riktig og barnet blir fortsatt en drittunge. Noen klikker på irettesettelse, andre har nytte av det, noen trenger stor frihet, andre ikke, noen takler ikke fysisk kontakt selv om foreldre er kjærlige. Noen takler ikke motgang, selv om foreldre har forberedt de mye. Noen barn er bare hardere, mindre mottakelige, mindre medgjørlige, mindre smarte osv enn andre. Noen barn er perfekt storm av personlighetskræsj med foreldre og ingen som kan ta tak i det. Trenger ikke traumer, dårlige foreldre, dårlig oppdragelse for at det skal bli drittunger/drittvoksne av det. Som sagt noen tar ikke noen typers korrigering. Anonymkode: d779a...c47 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenker først og fremst at foreldrene har feilet i oppgaven oppdragelse før noen som helst diagnose. Anonymkode: fc135...1d2 Hvis du hører litt på hva fagfolk forteller, så er det ikke alltid foreldrenes feil. Man kan ha gjort det meste riktig men likevel ende opp med drittunger. Barn som er veldig krevende har ofte en genetisk disposisjon for å være det. Anonymkode: 8b271...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du hører litt på hva fagfolk forteller, så er det ikke alltid foreldrenes feil. Man kan ha gjort det meste riktig men likevel ende opp med drittunger. Barn som er veldig krevende har ofte en genetisk disposisjon for å være det. Anonymkode: 8b271...eaa Nettopp. Ergo er det noe som stammer fra foreldrene både arvemesdig og ifbm miljø/oppdragelse. Svaret er foreldrene. Anonymkode: e05e6...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hun er jo ikke lenger et barn, men 20 år. Anonymkode: f4ac7...db3 Men så er ikke 20 år en bryter man slår på mtp å bli rolige voksne. Traumer, adferdsproblemer ol gjør at barnet trenger lengre tid før de lander som voksne. Anonymkode: b9639...d3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg tenker ADHD. Dog litt uvanlig at hun ikke var sånn i bhg. og på skole, da ADHD er medfødt. Ingen med den diagnosen er like, for alle har jo ulik personlighet, men det finnes noen fellestrekk. Det at moren hennes jobber i bhg. hjelper ikke på å se diagnoser. Sønnen vår fikk endelig komme til BUP og bli utredet da han var 11 år. Bhg, skole, PPT, barnelege osv. skjønte aldri at han hadde det. De følte jeg mistenkte oss som foreldre isteden, men så viste det seg å være klassisk ADHD. Anonymkode: 59368...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #37 Del Skrevet 31. desember 2024 Det at hun bare utagerer hjemme, betyr ikke at det kun er hjemme problemene er. Mange tar seg sammen på skole og ute blant folk, for så å ha meltdown når de er hjemme og føler seg trygg. Når det er sagt, så må barnet selvsagt ha grenser. Spesielt viktig er det om det kan være ADHD. Å vente med middagen i 2 timer fordi hun ikke vil ut av rommet er helt tussete! Spis middagen, så kommer hun når hun ombestemmer seg. Det er foreldre som har siste ordet. Man kan ikke la et barn/ungdom styre hele huset fordi hun er vanskelig hvis hun ikke får viljen sin. Anonymkode: 7a663...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #38 Del Skrevet 31. desember 2024 Olaug Olsen skrev (På 29.12.2024 den 10.05): Udiagnostisert ADHD kan føre til personlighetsforstyrrelser. Så TS kan være inne på noe. Men til TS, dersom du ønsker å hjelpe familien, så bør du snakke med din søster uten at de andre er til stede. Hvordan er forholdene i familien? Kan dere snakke åpent, og har dere søstrene tillit til hverandre? Det kan forklare litt. Jeg har selv to ADHD-barn med en eks som trolig burde hatt ADHD-diagnose. Han har mange cluster-B-symptomer. Alt er alle andres feil, og hvis noen våger å sette foten ned, så er det krig og hat, sinneutbrudd og ordsalater som aldri tar slutt. Anonymkode: 7a663...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #39 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 23.36): Jeg tenker ADHD. Dog litt uvanlig at hun ikke var sånn i bhg. og på skole, da ADHD er medfødt. Ingen med den diagnosen er like, for alle har jo ulik personlighet, men det finnes noen fellestrekk. Det at moren hennes jobber i bhg. hjelper ikke på å se diagnoser. Sønnen vår fikk endelig komme til BUP og bli utredet da han var 11 år. Bhg, skole, PPT, barnelege osv. skjønte aldri at han hadde det. De følte jeg mistenkte oss som foreldre isteden, men så viste det seg å være klassisk ADHD. Anonymkode: 59368...38a ADHD er en diagnose som settes av spesialisthelsetjenesten. Verken skole eller PPT har noe med det. Anonymkode: 0ec97...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TingelingMom Skrevet 7 timer siden #40 Del Skrevet 7 timer siden Om julemiddagen ble utsatt to timer pga henne er det vel det. Ettergivende foreldre. Julemiddagen burde ha startet, uten henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå