Gå til innhold

Sikker på at det er noe med niesen min, men usikker på hva.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ha ei niese på 20 år. 
Hele livet har hun vært sta og vanskelig å ha med å gjøre. Hun oppførte seg fint i bh og på skolen, men hjemme har hun vært vanskelig. Hyling, skriking, som liten både slo og bet hun foreldrene. Kun aldri sitte stille, helt hyper. En julaften ble middagen to timer forsinket pga hun nektet å komme ut av rommet.  I ungdomsårene har hun vært vanskelig å håndtere, var borte 1/2 år fra skolen pga hun nektet å gå. Nå er det faktisk et slit å ha besøk av henne: Hun prater i ett sett, hele tiden, klager på alt og alle, setter seg selv svært høyt, det er alle andre sin skyld at hun f.eks stryker på eksamen, alt er stress, alle skal vente på henne. Snakker om det samme i ring og absolutt alt dreier seg om henne absolutt hele tiden. Mener at alt hun sa/gjorde i ungdommen var i hennes fulle rett (f.eks skjelle ut familiemedlemmer og kalle de de verste ting en kan tenke seg). Hun snakker kun om seg selv hele tiden, hører ikke hva andre sier og prater bare oppå hvis noen andre snakker. Det er lite trivelig å ha henne på besøk. Jeg har alltid tenkt at hun må ha ADHD, men begynner å mistenke narsissisme når jeg hører på henne nå. Ha aldri sagt noe til min søster som er hennes mor, men tenker at hun kommer nok til å få problemer som voksen. 
Andre som kjenner igjen noe av dette og denne oppførselen? 

Anonymkode: 2610d...2fb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fra en som jobber med å diagnostisere folk. Må det være en diagnose? 

Noen mennesker er bare uhøflige, klagere og ubehagelige. Drittsekker om du vil. 

Anonymkode: 1df29...a64

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fra en som jobber med å diagnostisere folk. Må det være en diagnose? 

Noen mennesker er bare uhøflige, klagere og ubehagelige. Drittsekker om du vil. 

Anonymkode: 1df29...a64

Nei, ikke nødvendigvis. Var litt dumt formulert av meg. 
Men, oppførselen hennes er så spesiell at det fremstår ikke «normalt» for å si det slik. Har møtt mye mennesker i mitt liv, men hun har hatt spesiell oppførsel hele sitt liv. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ha ei niese på 20 år. 
Hele livet har hun vært sta og vanskelig å ha med å gjøre. Hun oppførte seg fint i bh og på skolen, men hjemme har hun vært vanskelig. Hyling, skriking, som liten både slo og bet hun foreldrene. Kun aldri sitte stille, helt hyper. En julaften ble middagen to timer forsinket pga hun nektet å komme ut av rommet.  I ungdomsårene har hun vært vanskelig å håndtere, var borte 1/2 år fra skolen pga hun nektet å gå. Nå er det faktisk et slit å ha besøk av henne: Hun prater i ett sett, hele tiden, klager på alt og alle, setter seg selv svært høyt, det er alle andre sin skyld at hun f.eks stryker på eksamen, alt er stress, alle skal vente på henne. Snakker om det samme i ring og absolutt alt dreier seg om henne absolutt hele tiden. Mener at alt hun sa/gjorde i ungdommen var i hennes fulle rett (f.eks skjelle ut familiemedlemmer og kalle de de verste ting en kan tenke seg). Hun snakker kun om seg selv hele tiden, hører ikke hva andre sier og prater bare oppå hvis noen andre snakker. Det er lite trivelig å ha henne på besøk. Jeg har alltid tenkt at hun må ha ADHD, men begynner å mistenke narsissisme når jeg hører på henne nå. Ha aldri sagt noe til min søster som er hennes mor, men tenker at hun kommer nok til å få problemer som voksen. 

Kanskje hun er utsatt for noe. Overgrep, mishandling, omsorgssvikt. Eventuelt Aspergers. 

Det er ingenting her som tyder på at hun er narsissist selv om hun snakker om seg selv. Vi alle er egoistiske, det er du og om du tenker deg om, 

Anonymkode: e05e6...712

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ei niese på 20 år. 

Slo og bet foreldrene, hyling og skriking. Hyper. 

Dette er tegn på omsorgssvikt. Ville først ha mistenkt foreldrene for å være udugelige. 

Jeg vet om ei som var lik, da hun ble godt voksen kom det frem at hun var utsatt for grove overgrep i barndommen fra sin bror. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ei niese på 20 år. 

Å ut fra hvordan du legger frem dette, er jeg mer bekymret for hva som er galt med deg. Du skriver om denne jenta som om du er blottet for empati og har en aspd diagnose. 

Det er ingen barn som nekter å gå på skolen i 1/2år for moro skyld. Jeg tipper at du er en forelder, å da er spørsmålet, hvorfor i alle dager forsøkte du ikke å finne ut av det?  Har du for vane å skylde alt på alle andre? 
Et barn er ikke vanskelig fordi det har det godt i livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker først og fremst at foreldrene har feilet i oppgaven oppdragelse før noen som helst diagnose.

Anonymkode: fc135...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å utsette julemiddagen i 2 timer fordi ungen ikke vil ut av sitt rom er jo ett stort varseltegn på barneoppdragelsen.

Hadde vært normalt at middagen gikk som normalt, også fikk ungen spise når hun kom ut av rommet.

Anonymkode: fc135...1d2

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som virkelig er rart er at du aldri har snakket med din søster om hvordan hun har det, og hva hun gjør og ikke har forsøkt  og bekymrer seg for før. Hvordan har hun det i hverdagen og hvordan har hun hatt det de siste 20 årene? 
Hin vil sikkert ikke si noe til deg om problemene sine, for hun vet sikkert hva du tenker om dem og datteren. Hvorfor har du disse menneskene på besøk når du ikke kjenner dem og ikke egentlig bryr deg? Hva har du gjort for å hjelpe? 

Anonymkode: 7d599...031

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ut fra hvordan du legger frem dette, er jeg mer bekymret for hva som er galt med deg. Du skriver om denne jenta som om du er blottet for empati og har en aspd diagnose. 

Det er ingen barn som nekter å gå på skolen i 1/2år for moro skyld. Jeg tipper at du er en forelder, å da er spørsmålet, hvorfor i alle dager forsøkte du ikke å finne ut av det?  Har du for vane å skylde alt på alle andre? 
Et barn er ikke vanskelig fordi det har det godt i livet. 

Jeg er ikke forelder til henne, nei. Hun er datteren til min søster. 
Ser du er ganske aggressiv i måtes du skriver på lik linje med min søster da jeg foreslo at hun (min niese) burde få hjelp. 
Sjarmerende at du vil gi meg en diagnose, men du om det. 
Ha en fin søndag ☺️ 

TS 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som virkelig er rart er at du aldri har snakket med din søster om hvordan hun har det, og hva hun gjør og ikke har forsøkt  og bekymrer seg for før. Hvordan har hun det i hverdagen og hvordan har hun hatt det de siste 20 årene? 
Hin vil sikkert ikke si noe til deg om problemene sine, for hun vet sikkert hva du tenker om dem og datteren. Hvorfor har du disse menneskene på besøk når du ikke kjenner dem og ikke egentlig bryr deg? Hva har du gjort for å hjelpe? 

Anonymkode: 7d599...031

Jeg har prøvd flere ganger å snakke med min søster om dette, men hun nekter å høre. Hun og mannen har alltid bare sagt at min niese er veldig sta og viljesterk.  Hun vil ikke snakke med noen om det, vi er flere som har prøvd. Hun jobber i barnehage og mener at ingen av oss som ikke jobber med barn har noen som helst peiling på barn. Så vi har prøvd, og vi bryr oss faktisk mye om de. 
TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd flere ganger å snakke med min søster om dette, men hun nekter å høre. Hun og mannen har alltid bare sagt at min niese er veldig sta og viljesterk.  Hun vil ikke snakke med noen om det, vi er flere som har prøvd. Hun jobber i barnehage og mener at ingen av oss som ikke jobber med barn har noen som helst peiling på barn. Så vi har prøvd, og vi bryr oss faktisk mye om de. 
TS

Ja er det ikke åpenbart at problemet ligger hos din søster? Når hun ikke vil ta imot hjelp? Forstår ikke hvorfor du legger dette over på et barn, slik som i ditt hovedinnlegg 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke forelder til henne, nei. Hun er datteren til min søster. 
Ser du er ganske aggressiv i måtes du skriver på lik linje med min søster da jeg foreslo at hun (min niese) burde få hjelp. 
Sjarmerende at du vil gi meg en diagnose, men du om det. 
Ha en fin søndag ☺️ 

TS 

Er du noe mindre aggressiv mener du? Les gjennom innlegget ditt. Du skriver stygt om et barn, å i tillegg diagnostiserer henne som narsissist. Ut fra det innlegget du skrev, er det mye trangsynthet ute å går og det vitner om at du ikke har noen kunnskap om barn.

Jeg svarer deg på denne måten siden jeg oppriktig synes synd i denne jenta, det at hun har ei mor som ikke har tatt i mot hjelp og ei tante som åpenbart legger all skyld på henne, stakkars jente. Det kan ikke være lett for henne å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja er det ikke åpenbart at problemet ligger hos din søster? Når hun ikke vil ta imot hjelp? Forstår ikke hvorfor du legger dette over på et barn, slik som i ditt hovedinnlegg 

Men hun er jo ikke lenger et barn, men 20 år.

Anonymkode: f4ac7...db3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udiagnostisert ADHD kan føre til personlighetsforstyrrelser. Så TS kan være inne på noe. Men til TS, dersom du ønsker å hjelpe familien, så bør du snakke med din søster uten at de andre er til stede. Hvordan er forholdene i familien? Kan dere snakke åpent, og har dere søstrene tillit til hverandre?

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Udiagnostisert ADHD kan føre til personlighetsforstyrrelser. Så TS kan være inne på noe. Men til TS, dersom du ønsker å hjelpe familien, så bør du snakke med din søster uten at de andre er til stede. Hvordan er forholdene i familien? Kan dere snakke åpent, og har dere søstrene tillit til hverandre?

Vi har et godt forhold, men dette vil hun ikke snakke om overhodet. Verken med meg eller andre. Hun mener bastant at siden hun jobber i barnehage så vet hun hvordan håndtere barn. 
Min niese sa selv til meg her om dagen at dører skal ikke lukkes, de skal av hengslene, dvs de skal smelles igjen så de omtrent faller av hengslene. Så lo hun og syntes hun var ganske morsom. Hun sa også til meg at hun alltid kommer til å være barnet så det vil alltid være foreldrene og min oppgave som tante å holde kontakten med henne. Hun vil aldri ha noe ansvar for å holde kontakten. 
I familien hennes, dvs min søster, mannen og søsken av niesen så er det nok litt turbulent, litt mye kjefting. Men, kan ikke legge meg i det og blande meg for mye føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men hun er jo ikke lenger et barn, men 20 år.

Anonymkode: f4ac7...db3

Ja, jeg forstår jo at problemene hennes fortsetter ut i voksen alder når hun har hatt det slik i sin barndom. Hun blir trolig å ha problemer en god stund til. Kanskje hun roer seg ut i 40 åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har et godt forhold, men dette vil hun ikke snakke om overhodet. Verken med meg eller andre. Hun mener bastant at siden hun jobber i barnehage så vet hun hvordan håndtere barn. 
Min niese sa selv til meg her om dagen at dører skal ikke lukkes, de skal av hengslene, dvs de skal smelles igjen så de omtrent faller av hengslene. Så lo hun og syntes hun var ganske morsom. Hun sa også til meg at hun alltid kommer til å være barnet så det vil alltid være foreldrene og min oppgave som tante å holde kontakten med henne. Hun vil aldri ha noe ansvar for å holde kontakten. 
I familien hennes, dvs min søster, mannen og søsken av niesen så er det nok litt turbulent, litt mye kjefting. Men, kan ikke legge meg i det og blande meg for mye føler jeg. 

Ja å? Eier dere ikke humor? 

Vil det si at hun har følt på at dere ikke har holdt kontakt med henne? Hvor kom den uttalelsen fra? Hva var temaet i forkant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mor til 2 jenter med adhd så må jeg si hun har mange av symptomene til adhd. Kjenner igjen det meste, unntatt det med å bare prate om seg selv. Mine har masse empati 

Anonymkode: a1fc4...3d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...