Gå til innhold

Kunne du datet noen med et "alternativt" livssyn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 13.02):

Nei, jeg kunne ikke involvert meg med en som trodde hun (jeg er mann selv) kunne snakke med sin avdøde hund, katt, hest eller annet. Det er ikke bare "annerledes", det er rene vrangforestillinger. Så er det selvfølgelig ingen kampsak for meg å uoppfordret gå bort til sørgende mennesker som finner trøst i å lalle seg inn i sånt rør og si "du vet at vedkommende er borte for alltid, eller?!", men jeg synes også det er rart. Jeg har mistet min aller beste venn, og samme hvor leit det var slo det meg aldri at det var et alternativ å bare finne på at "sjelen hans" egentlig besøkte meg når jeg sov.

Så tror jeg nok ofte de finner hverandre, de her. Enten de tror på nøyaktig det samme eller i hvert fall "tenker alternativt" begge to, om det så er at den ene tror på dyretolker og den andre på rene konspirasjonsteorier.

Anonymkode: 6d475...fb4

Et så snevert syn som du beskriver virker temmelig begrensende for din evne til å bli kjent med nye mennesker, samt ellers å kunne være en spennende samtalepartner. I sin tid trodde folk jorden var flat og alt annet var vrangforestillinger. Om 50 år har verden gått videre og såkalte mirakler i vår tid står da skrevet i stein som vitenskapelig bevist. 
Undring og evnen til å zoome ut med en holdning om at det er mye vi ikke veit, er eneste måten å oppdage nye ting på. Til og med Einstein trodde han var dårlig i matte og endte likevel opp som de få i vår tid som er genierklært. 
At du ikke forstår bæret av hvordan gravitasjon bøyer tid og rom er ikke så rart, for det gjør ikke noen, men hjelp så spennende å snakke om ting man ikke forstår. 
Et menneske som beskriver det man ikke forstår som «rør», fremstår som en kjedelig og todimensjonal samtalepartner.  
Føler uansett med tapet av vennen din❤️

Anonymkode: 56b9d...f0e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har oppvokst i et område med mange sosiale problemer. Fattigdom, rus, psykiske problemer osv. Noen av de aller mest ressurssvake var "alternative." Trodde at de var synske, kunne spå i hånden og lignende. De hadde også en helt utrolig forferdelig motesans alla blanding av batikkheks og prostituert i billige stoff som polyester og silkeimitasjoner.  Jeg har derfor dessverre assosiasjoner fra oppveksten som neppe lar seg fjerne. Disse menneskene var ikke synske. Ingenting de spådde skjedde.

Anonymkode: cde82...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 12.56):

En tråd i alternativ forumet dukket opp i "dette snakker vi om nå" oversikten, så jeg klikket meg inn. Herregud var min første reaksjon. Det finnes ingen grense for hva folk er villig til å tro på, og det er et rødt flagg for min del. Jeg kunne aldri ha datet eller respektert noen som tror at man kan snakke med døde kjæledyr. 

Anonymkode: 32bd7...1b9

Det kunne ikke jeg heller. Ser på de som syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (9 minutter siden):

Det kunne ikke jeg heller. Ser på de som syke.

Ja autistiske mennesker og deres pårørende, samt CIA er kanskje syke:

En ny podcast om autistiske mennesker's evener til telepati:
"Through emotional stories and undeniable evidence, The Telepathy Tapes offers a fresh perspective on the profound connections that exist beyond words. Traveling with Neuroscientist Dr. Diane Hennacy Powell, witnessing mind-boggling telepathy tests and forging deeply intimate relationships with families around the globe - Host Ky Dickens invites you to contemplate the world through the eyes of those who speak without words."
https://thetelepathytapes.com/

Hva CIA skriver om remote viewing, altså det å kunne se ting på et sted man ikke er med sitt indre øye:

image.png.082ed67ea47bc96720637b99daf4a7d5.png

https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP96-00789R002100220001-4.pdf

Jeg har gjort begge deler selv, så jeg er vel syk også. Samt alle jeg har gått på kurs med, og læreren min også.

Anonymkode: ee6fd...e92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Through emotional stories and undeniable evidence, The Telepathy Tapes offers a fresh perspective on the profound connections that exist beyond words. Traveling with Neuroscientist Dr. Diane Hennacy Powell, witnessing mind-boggling telepathy tests and forging deeply intimate relationships with families around the globe - Host Ky Dickens invites you to contemplate the world through the eyes of those who speak without words."

Hva CIA skriver om remote viewing, altså det å kunne se ting på et sted man ikke er med sitt indre øye:

Jeg har gjort begge deler selv, så jeg er vel syk også. Samt alle jeg har gått på kurs med, og læreren min også.

Og der mistet du meg også. Nøyaktig hva mener du dette skal bevise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan personen er, hva hen tror på osv. Ville ikke blitt sammen med en skikkelig fotballfan heller, som skal se kamp hele tiden og reise på kamper og hele livet dreier seg om fotball. Ville faktisk heller blitt sammen med en som var alternativ enn veldig kristen og da tenker jeg på alt fra "normalt" kristen til JW og Brunstad Christian Church (Smits venner). 

Jeg er selv vegetarianer og mannen er kjøtteter, men det er ikke noe problemet i det hele tatt. Mannen er ateist selv er jeg vel noe sånt som agnostiker. Jeg synes alternative ting er kjempespennende og har lyst til å tro, men jeg har aldri opplevd noe som gjør at jeg føler jeg kan tro.

Anonymkode: 8ed31...9c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 13.54):

Du svarer kun på en brøkdel av spørsmålene mine.

Hvorfor er det greit å tro på Allah, men ikke på åndeverden? Hva med hinduister som har tusenvis av guder? Hvorfor er det ok, men jeg som tror på åndeverden er psykotisk?

Anonymkode: 56ac9...927

De som tror på guder gjør det fordi de ble indoktrinert som barn. Det er noe helt annet enn å være overtroisk som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 21.04):

En podcast om autistiske mennesker's evener til telepati:

Dere som sitter og hardnakket benekter at noe som helst paranormalt eksisterer, og latterliggjør de som opplever det, er akterutseilt og vil få trossystemet deres utfordret de kommende årene. Dette ER ekte, jeg gjør det jo selv, og er langt fra gal.
Det er som dette med utenomjordisk liv. For bare tjue år siden trodde langt flere at vi var alene i universet enn nå. Nå er det nesten latterlig å påstå noe sånt. Og hvorfor? På grunn av myndighetenes stadige drypp av informasjon om hva de vet og hva de sitter på. Ingen tror noen ting før det står i New York Times eller i Dagbladet, trist men sånn er det.

Du mangler evne til kritisk tenkning og kildekritikk. Jeg blir trist på dine vegne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Først og fremst: Se litt hvor du siterer fra. Altså, man kan til sammenlikning ikke ta det for god fisk om det blir skrevet om hvor sunt Coca Cola er på «bruserkjempebrafordeg.no»

Podhosten har ingen bakgrunn som kvalifiserer til å uttale seg profesjonelt. Diane Hennessy Powell er mildt sagt kontroversiell, og har høstet mye kritikk blant kolleger, både når det gjelder autisme og hennes påstander om overnaturlige fenomener.

Ang. CIA: Jada, remote viewing er et fenomen, men det er UFO’er også. Det betyr ikke dermed at det svirrer grønne menn i flygende tallerkener oppe i lufta.

«Remote viewing kan forbedres med riktig trening». Ja, både et såkalt medium og en tryllekunstner blir bedre på det de driver med om de øver seg. Det finnes effektive teknikker for å få begge deler til å virke forbløffende. 

«Remote viewing har potensiale for USA’s etterretningsvirksomhet». Den tanken sli nok noen på et tidspunkt, men programmet ble altså nedlagt fordi resultatene ikke holdt mål. 
Når man i tillegg brukte artige skruer som Ingo Swann (apropos UFO’er) og Uri Geller (skjebøyeren som trollbandt verden, men ble avslørt) i prosjektet, så sier det sitt. 

IMG_8095.jpeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 21.24):

Et så snevert syn som du beskriver virker temmelig begrensende for din evne til å bli kjent med nye mennesker, samt ellers å kunne være en spennende samtalepartner. I sin tid trodde folk jorden var flat og alt annet var vrangforestillinger. Om 50 år har verden gått videre og såkalte mirakler i vår tid står da skrevet i stein som vitenskapelig bevist. 
Undring og evnen til å zoome ut med en holdning om at det er mye vi ikke veit, er eneste måten å oppdage nye ting på. Til og med Einstein trodde han var dårlig i matte og endte likevel opp som de få i vår tid som er genierklært. 
At du ikke forstår bæret av hvordan gravitasjon bøyer tid og rom er ikke så rart, for det gjør ikke noen, men hjelp så spennende å snakke om ting man ikke forstår. 
Et menneske som beskriver det man ikke forstår som «rør», fremstår som en kjedelig og todimensjonal samtalepartner.  
Føler uansett med tapet av vennen din❤️

Anonymkode: 56b9d...f0e

Her var det en hel masse korrekt konstruerte setninger, men teksten din gir ikke mening som helhet. Det er blandet inn litt historie, litt vitenskap, begge for sikkert å skape illusjonen av kredibilitet og autoritet. Innimellom har du lagt inn intetsigende babbel om kjedelige mennesker som ikke tror på det overnaturlige. Hva er det du egentlig prøver å fortelle?

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke noe poeng å trekke fram det samme om igjen og om igjen, spesielt ikke når flere her inne allerede har svart utførlig på manglene i dine henvisninger bl.a. brukeren Påkrevd.

Anonymkode: 5fa24...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (4 timer siden):

Først og fremst: Se litt hvor du siterer fra. Altså, man kan til sammenlikning ikke ta det for god fisk om det blir skrevet om hvor sunt Coca Cola er på «bruserkjempebrafordeg.no»

Podhosten har ingen bakgrunn som kvalifiserer til å uttale seg profesjonelt. Diane Hennessy Powell er mildt sagt kontroversiell, og har høstet mye kritikk blant kolleger, både når det gjelder autisme og hennes påstander om overnaturlige fenomener.

Ang. CIA: Jada, remote viewing er et fenomen, men det er UFO’er også. Det betyr ikke dermed at det svirrer grønne menn i flygende tallerkener oppe i lufta.

«Remote viewing kan forbedres med riktig trening». Ja, både et såkalt medium og en tryllekunstner blir bedre på det de driver med om de øver seg. Det finnes effektive teknikker for å få begge deler til å virke forbløffende. 

«Remote viewing har potensiale for USA’s etterretningsvirksomhet». Den tanken sli nok noen på et tidspunkt, men programmet ble altså nedlagt fordi resultatene ikke holdt mål. 
Når man i tillegg brukte artige skruer som Ingo Swann (apropos UFO’er) og Uri Geller (skjebøyeren som trollbandt verden, men ble avslørt) i prosjektet, så sier det sitt. 

IMG_8095.jpeg

Og det som er poenget ditt når man koker ned dette lange innlegget, er at remote viewing ikke gir konsistente resultater, derfor finnes det ikke. Og det er tull, noe jeg vet med sikkerhet siden jeg har gjort det selv. CIA sa også i evalueringen sin at det absolutt ga resultater, men ikke gode nok resultater til at de kunne bruke det.

Den vitenskapelige modellen vi har i dag kan ikke brukes på paranormale fenomener, fordi det er et område som ligger utenfor den fysiske verden, og den vitenskapelige modellen er laget for den fysiske verden.
Og jeg vil gjerne vite hvilke "effektive teknikker" som får remote viewing til å "virke" forbløffende i CIA sine eksperimenter. Hvordan jukset deltagerne? Og hvordan jukser de med de autistiske barna? Tror du virkelig at foreldre til autistiske barn driver og jukser for å få oppmerksomhet?

Konklusjonen er på side 5, og du ser at CIA ikke på noen måte avviser at fenomenet eksisterer: https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP96-00791R000200180005-5.pdf

Og jeg tipper at CIA fortsatt holder på med dette. Særlig når det blir født mer og mer autistiske barn, vil det være interessant for dem, for disse barna i podcasten viser helt klart evner som er langt utenfor normalen når det gjelder telepati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det som er poenget ditt når man koker ned dette lange innlegget, er at remote viewing ikke gir konsistente resultater, derfor finnes det ikke. Og det er tull, noe jeg vet med sikkerhet siden jeg har gjort det selv. CIA sa også i evalueringen sin at det absolutt ga resultater, men ikke gode nok resultater til at de kunne bruke det.

Den vitenskapelige modellen vi har i dag kan ikke brukes på paranormale fenomener, fordi det er et område som ligger utenfor den fysiske verden, og den vitenskapelige modellen er laget for den fysiske verden.
Og jeg vil gjerne vite hvilke "effektive teknikker" som får remote viewing til å "virke" forbløffende i CIA sine eksperimenter. Hvordan jukset deltagerne? Og hvordan jukser de med de autistiske barna? Tror du virkelig at foreldre til autistiske barn driver og jukser for å få oppmerksomhet?

Konklusjonen er på side 5, og du ser at CIA ikke på noen måte avviser at fenomenet eksisterer: https://www.cia.gov/readingroom/docs/CIA-RDP96-00791R000200180005-5.pdf

Og jeg tipper at CIA fortsatt holder på med dette. Særlig når det blir født mer og mer autistiske barn, vil det være interessant for dem, for disse barna i podcasten viser helt klart evner som er langt utenfor normalen når det gjelder telepati.

Om foreldre til autistiske barn, tenker jeg de har omtrent samme opplevelse som folk som har «spøkelser» i hus. Er man overbevist, så er man overbevist. Og gir man opplysninger med en god balanse mellom diffust og generelt, så blir det som med horoskop. Man kan «alltid» få et horoskop til å stemme. Men for all del, hvis du kan dette, så kjør på. Det er nesten din plikt, synes jeg. Du kan jo stoppe kriger, hindre ulykker og alskens godsaker. Det vanker vel noe nobelpriser også. Det er jo stas. 

Så er det visst en relasjon mellom hvordan folk oppfatter paranormale tendenser og hvordan man leser, for den konklusjonen leser vi ikke på samme måte. De avviser ikke kategorisk noenting. Greit nok. Som agnostiker, avviser heller ikke jeg en gud, men tror på ingen måte at det finnes noen. Samme greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påkrevd skrev (1 time siden):

Om foreldre til autistiske barn, tenker jeg de har omtrent samme opplevelse som folk som har «spøkelser» i hus. Er man overbevist, så er man overbevist. Og gir man opplysninger med en god balanse mellom diffust og generelt, så blir det som med horoskop. Man kan «alltid» få et horoskop til å stemme. Men for all del, hvis du kan dette, så kjør på. Det er nesten din plikt, synes jeg. Du kan jo stoppe kriger, hindre ulykker og alskens godsaker. Det vanker vel noe nobelpriser også. Det er jo stas. 

Så er det visst en relasjon mellom hvordan folk oppfatter paranormale tendenser og hvordan man leser, for den konklusjonen leser vi ikke på samme måte. De avviser ikke kategorisk noenting. Greit nok. Som agnostiker, avviser heller ikke jeg en gud, men tror på ingen måte at det finnes noen. Samme greie. 

Nå sitter du bare og bortforklarer ut fra noe du tenker deg at foregår i disse eksperimentene, du har ikke lagt en tøddel med energi i å sjekke det ut. Men det er langt fra det som skjer.
Se på denne videoen. Nå vil du sikkert si at den er falsk, at barnet har memorert tallkjeden eller noe. Men dette er et klipp fra en av eksperimentene de har gjort med autistiske barn, der de ønsker å faktisk finne ut om de har telepatiske evner. Jeg kan ikke se noen grunn til å bløffe med det, men kanskje du kan det.... Uansett, om du velger å se bort fra at det kan være ren bløff, så har altså dette barnet 100% treff på en tallrekke hun ikke har noen mulighet til å se. Velger du å ignorere dette fordi det ikke passer inn i det nåværende paradigmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt uaktuelt. Jeg er vokst opp religiøst, så jeg har store aversjoner mot folk med alternative livssyn. 

Anonymkode: 7dbcf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nå sitter du bare og bortforklarer ut fra noe du tenker deg at foregår i disse eksperimentene, du har ikke lagt en tøddel med energi i å sjekke det ut. Men det er langt fra det som skjer.
Se på denne videoen. Nå vil du sikkert si at den er falsk, at barnet har memorert tallkjeden eller noe. Men dette er et klipp fra en av eksperimentene de har gjort med autistiske barn, der de ønsker å faktisk finne ut om de har telepatiske evner. Jeg kan ikke se noen grunn til å bløffe med det, men kanskje du kan det.... Uansett, om du velger å se bort fra at det kan være ren bløff, så har altså dette barnet 100% treff på en tallrekke hun ikke har noen mulighet til å se. Velger du å ignorere dette fordi det ikke passer inn i det nåværende paradigmet?

Ja, det finnes nok av grunner til å bløffe om den slags. Salg av bøker, kurs, inntekter fra sosiale medier, "kredibilitet" blant sine egne for å nevne noe. Ang. dette klippet, så er kommentarene slått av, og ingen linker til selve studien i beskrivelsen. Det er sånt som ikke akkurat gjør at det lyser seriøsitet av konklusjonen. Kontrollerte og etterprøvbare studier viser derimot "korn og mynt"-resultater. Men som sagt, du kan det jo, så bruk det for all del til menneskehetens beste (men jeg regner vel nesten med at det må være under helt spesielle forhold, som det gjerne er med ethvert paranormalt medium). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 12.56):

En tråd i alternativ forumet dukket opp i "dette snakker vi om nå" oversikten, så jeg klikket meg inn. Herregud var min første reaksjon. Det finnes ingen grense for hva folk er villig til å tro på, og det er et rødt flagg for min del. Jeg kunne aldri ha datet eller respektert noen som tror at man kan snakke med døde kjæledyr. 

Jeg kunne ikke ha datet noen som forveksler eventyr, myter og overtro med fakta og vitenskap.

Det inkluderer alle som velger å tro på noe vi vet ikke er sant. Om de kaller overtroen eller konspirasjonsteorien sin «religion» eller «jeg tror på flat jord» er meg helt irrelevant. Jeg makter ikke se forskjell på å velge å tro jorden er flat og å velge å tro på overnaturlige vesner som guddommer.

Særlig folk som oppriktig mener sin type overtro/mytologi er bedre enn andres overtro er uaktuelle. Da er du både irrasjonell og dømmende ovenfor andre som er like irrasjonelle.

Anonymkode: e64c3...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (27 minutter siden):

njmeudm9vpo71.thumb.jpg.c2631df9f68190b3e58c1dfab98ae6b8.jpg

Latterliggjøring en ekstremt feig og lettvint hersketeknikk. Se på videoen og si at de bløffer heller, det ville vært modigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Latterliggjøring en ekstremt feig og lettvint hersketeknikk. Se på videoen og si at de bløffer heller, det ville vært modigere.

Å se videoen vil nok gå utover algoritmen.

Anonymkode: d9f50...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...