AnonymBruker Skrevet i går, 11:28 #1 Del Skrevet i går, 11:28 Sikkert ikke et uvant fenomen. Min mor er nå passert 80 og det blir bare verre. Voksne barn på besøk i jula (jeg er ett av dem) og etter et opphold på nesten en uke, har hun ikke en eneste gang spurt om hvordan det går på jobben - om hvordan det var på den siste reisen jeg var på, eller hva jeg skal gjøre på den neste turen min til Argentina. Det er veldig til utlegging om nærmeste naboer, venninnenes helsetilstand og deres barns turer til Syden.... .. merker jeg blir veldig lei og føler at jeg kaster bort mine egne fridager på samvær som bare tapper meg for energi. Ikke det at jeg ar så stort behov for å snakke om mitt, men det er litt sårt at hun virker å være opptatt av nabosbarnas ferieturer til Granka enn min tur til Hellas. Merker at hun også delvis er slik utenfor huset - vi besøkte nylig et par som ha fått seg nytt hus, og det gikk så ikke lang tid før hun begynte å snakke om hva slags gardiner hennes mor hadde hjemme i stua.. Akkurat som om det var interessant - temaet for besøket var jo å se det nye huset. Jeg ble rett og slett flau over hvor lite hun forstod av normal konversasjon i slike sammenhenger. Sikkert flere som har det på samme måte - ja, vet om det, noen tips til hvodan man kan få samtalen inn på noe som er litt mer felles, settes pris på. Anonymkode: 54e94...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:36 #2 Del Skrevet i går, 11:36 Hvorfor er det så viktig for deg å måtte prate om deg og ditt tatt i betraktning at din mor ikke har så mange år til å leve? Har gått gjennom det samme med mine besteforeldre, samboers besteforeldre og nå begynner det samme med hennes foreldre. Og jeg klarer ikke se problemet. Dette er ganske normal oppførsel blant de eldre. Anonymkode: bbfba...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:45 #3 Del Skrevet i går, 11:45 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er det så viktig for deg å måtte prate om deg og ditt tatt i betraktning at din mor ikke har så mange år til å leve? Har gått gjennom det samme med mine besteforeldre, samboers besteforeldre og nå begynner det samme med hennes foreldre. Og jeg klarer ikke se problemet. Dette er ganske normal oppførsel blant de eldre. Anonymkode: bbfba...6ac Det høres jo ut som denne moren har vært selvopptatt før også, men at det har forverret seg. Det er vel ikke nødvendig å svare TS så belærende og uten forståelse. De fleste vil forstå at det er slitsomt og skuffende å snakke med en forelder som bare har interesse for seg selv og naboene. Faren min er også passert 80, men viser ikke slike tendenser som TS sin mor. Anonymkode: 9c747...f23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #4 Del Skrevet i går, 11:47 Kjenner meg igjen. Min utfordring ble etter hvert at mor kun var opptatt av seg selv og alle andre enn meg. Hun kunne spørre hvordan jeg hadde hatt det på ferie, for så å avbryte meg midt i første setning for å skifte tema. Problemet ble ikke at hun var selvopptatt, men det ble sårt å ha en mor som var helt uinteressert i hvordan jeg hadde det. Anonymkode: 34eaa...4aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:21 #5 Del Skrevet i går, 13:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det så viktig for deg å måtte prate om deg og ditt tatt i betraktning at din mor ikke har så mange år til å leve? Har gått gjennom det samme med mine besteforeldre, samboers besteforeldre og nå begynner det samme med hennes foreldre. Og jeg klarer ikke se problemet. Dette er ganske normal oppførsel blant de eldre. Anonymkode: bbfba...6ac Det er selvsagt ikke viktig å prat om meg og mitt - jeg ønsker bare en balansert samtale. Når man skal tilbringe en hel juleuke sammen, så er det vel ikke unaturlig at folk spør å hvordan man har det. . Anonymkode: 54e94...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:24 #6 Del Skrevet i går, 13:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres jo ut som denne moren har vært selvopptatt før også, men at det har forverret seg. Det er vel ikke nødvendig å svare TS så belærende og uten forståelse. De fleste vil forstå at det er slitsomt og skuffende å snakke med en forelder som bare har interesse for seg selv og naboene. Faren min er også passert 80, men viser ikke slike tendenser som TS sin mor. Anonymkode: 9c747...f23 TS her - min far har dessvere gått bort, men han var en helt annen type - utadvent og tok hensyn til at ikke alt det han hadde i det daglige var interessant. Når helsa ble dårligere sa han også at han dessverre hadde blitt selvopptatt.. Min mor har ingen slik forståelse og har neppe aldri hatt det. Oppegående og orientert på alle vis, så derfor er det ekstra skuffende. Anonymkode: 54e94...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:26 #7 Del Skrevet i går, 13:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner meg igjen. Min utfordring ble etter hvert at mor kun var opptatt av seg selv og alle andre enn meg. Hun kunne spørre hvordan jeg hadde hatt det på ferie, for så å avbryte meg midt i første setning for å skifte tema. Problemet ble ikke at hun var selvopptatt, men det ble sårt å ha en mor som var helt uinteressert i hvordan jeg hadde det. Anonymkode: 34eaa...4aa Ja, det er litt sånn det føles. Har vært et par sånne ganger - noen andre har f.eks.. spurt litt om jobben og hvordan det går, jeg foreller og synes det kan være OK under et opphold på mange dager at man noen fakisk spør. Så plutselig ser min mor en person nede på veien og begynner å snakke om vedkommende - hvor hun antakelig har vært og hva barna hennes driver med... Anonymkode: 54e94...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #8 Del Skrevet 12 minutter siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 14.26): Ja, det er litt sånn det føles. Har vært et par sånne ganger - noen andre har f.eks.. spurt litt om jobben og hvordan det går, jeg foreller og synes det kan være OK under et opphold på mange dager at man noen fakisk spør. Så plutselig ser min mor en person nede på veien og begynner å snakke om vedkommende - hvor hun antakelig har vært og hva barna hennes driver med... Anonymkode: 54e94...5c9 Det må være alderen. Kjenner meg veldig igjen. Alle samtaler med barnebarna, når de endelig vil fortelle noe, blir sabotert med at hun avbryter for å fortelle om noe helt irrelevant om f.eks barna til noen ingen av oss har møtt. Også trykke telefonen opp i fjeset vårt for å vise bilder av de barna vi aldri har møtt eller kommer til å møte. Har så lyst å svare "Jeg driter i hvilken tapet person Y jeg ikke aner hvem er har på stua, kan du kanskje prøve å høre på hva barnebarnet ditt har å si og er opptatt av så dere kan bli kjent?". Meeen, husfred for jula trumfer den trangen. (Vi bor langt unna så blir hele jula) Anonymkode: ebad6...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå