AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Hatt flere år med periodevis kaldsvetting og nattesvette pga sykdom, som da innebærer mye skift av sengetøy. Sengetøy vaskes på 60 grader, og trekk til overmadrass vaskes også på 60 grader. Men i periodene hvor jeg har jevn kroppstemp så lukter det fortsatt av laken når jeg står opp. Mindre enn hvis jeg svetter, men lukter fortsatt. Lukten forsvinner etter noen timer med lufting. Er det vanlig, eller bør jeg kjøpe nytt laken? Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 Kjøp nye laken. Anonymkode: bf914...ab8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet 28. desember 2024 #3 Del Skrevet 28. desember 2024 Hva med å vaske et av dem på 90 grader og se om det hjelper? Hvis det ikke hjelper på lukten eller hvis det ikke tåler temperaturen, må du uansett kjøpe nytt 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 28. desember 2024 #4 Del Skrevet 28. desember 2024 Kjøp nye Og start å ha i litt eddik ved vask tips jeg fikk fra svigers om svettelukt i klær 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 jegerrinne skrev (8 minutter siden): Kjøp nye Og start å ha i litt eddik ved vask tips jeg fikk fra svigers om svettelukt i klær De lukter ingenting etter vask, men det kan være at det fortsatt sitter igjen mye "skit" som aktiveres ved kroppslukt? Aha, ja eddik kan jeg teste ut/bruke de gangene jeg svetter Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 Molekylene går jo fortere ved oppvarming, så da vil det lukte mer også om det er noe der som sitter. Vask de på kokvask. Har aldri opplevd lukt. Men kjøp deg noen nye ja, og kast de gamle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 Kjøp en madrassbeskytter som du har mellom lakenet og overmadrassen. Jeg har også opplevd litt klam lukt fra lakenet når jeg står opp som jeg mistenker kommer fra overmadrassen, men med madrassbeskytter, så er problemet borte. Anonymkode: 9e513...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøp en madrassbeskytter som du har mellom lakenet og overmadrassen. Jeg har også opplevd litt klam lukt fra lakenet når jeg står opp som jeg mistenker kommer fra overmadrassen, men med madrassbeskytter, så er problemet borte. Anonymkode: 9e513...d1f Har gjort, har ikke hjulpet. Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De lukter ingenting etter vask, men det kan være at det fortsatt sitter igjen mye "skit" som aktiveres ved kroppslukt? Aha, ja eddik kan jeg teste ut/bruke de gangene jeg svetter Anonymkode: 764e5...fad Vask den på 90grader, ikke 60. Anonymkode: 70aae...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vask den på 90grader, ikke 60. Anonymkode: 70aae...e1f Ja skal prøve. Men tenker også at lukten kan ha satt seg veldig godt i trekket til overmadrassen (innen jeg fikk madrassbeskytter), og den kan jeg ikke vaske på 90 grader. Jeg får prøve å vaske laken på 90 grader/bruke eddik, evnt kjøpe nye laken. Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #11 Del Skrevet 28. desember 2024 Hvis du svetter mye på natta kan du legge ett badehåndklær over madrassen, det hjelper og er lettere å vaske. Anonymkode: 3076f...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du svetter mye på natta kan du legge ett badehåndklær over madrassen, det hjelper og er lettere å vaske. Anonymkode: 3076f...561 Det blir ikke liggende. Har som nevnt tatt i bruk beskyttelsestrekk. Poenget er at jeg i lang tid har svettet mye, og da var spørsmålet om lakenene egentlig er ødelagte siden det fortsatt lukter etter en natt uten svette. Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hatt flere år med periodevis kaldsvetting og nattesvette pga sykdom, som da innebærer mye skift av sengetøy. Sengetøy vaskes på 60 grader, og trekk til overmadrass vaskes også på 60 grader. Men i periodene hvor jeg har jevn kroppstemp så lukter det fortsatt av laken når jeg står opp. Mindre enn hvis jeg svetter, men lukter fortsatt. Lukten forsvinner etter noen timer med lufting. Er det vanlig, eller bør jeg kjøpe nytt laken? Anonymkode: 764e5...fad Vask dem på kokvask, uten å fylle maskinen helt opp til randen. Gjerne ett laken om gangen. Og kjøp deg en madrassbeskytter som du enkelt kan ta av og vaske. Overmadrassen kan og være den «skyldige», det samme kan dyner og puter. Anonymkode: bd2bc...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #14 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vask dem på kokvask, uten å fylle maskinen helt opp til randen. Gjerne ett laken om gangen. Og kjøp deg en madrassbeskytter som du enkelt kan ta av og vaske. Overmadrassen kan og være den «skyldige», det samme kan dyner og puter. Anonymkode: bd2bc...213 Kokvask er foreslått flere ganger, og jeg har som sagt madrassbeskytter. Ingen lukt fra dyner og puter. Ja jeg har tenkt at langvarig svette kan ha satt seg så godt i trekket til overmadrass at hele overmadrassen må byttes. Jeg tenkte å prøve å spraye med vann og eddik for å se om det har noe for seg først, for denne kan jeg ikke vaske på 90 grader. Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #15 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kokvask er foreslått flere ganger, og jeg har som sagt madrassbeskytter. Ingen lukt fra dyner og puter. Ja jeg har tenkt at langvarig svette kan ha satt seg så godt i trekket til overmadrass at hele overmadrassen må byttes. Jeg tenkte å prøve å spraye med vann og eddik for å se om det har noe for seg først, for denne kan jeg ikke vaske på 90 grader. Anonymkode: 764e5...fad Hvis du har madrassbeskytter, hvordan får du da problemer i trekket til overmadrassen? Rams opp hva du har fra laken øverst og nedover! Hvilken madrassbeskytter har du? Anonymkode: bd2bc...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #16 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du har madrassbeskytter, hvordan får du da problemer i trekket til overmadrassen? Rams opp hva du har fra laken øverst og nedover! Hvilken madrassbeskytter har du? Anonymkode: bd2bc...213 Fordi jeg har ikke hatt madrassbeskytter hele veien, og dermed svettet veldig mye ned i overmadrassen i løpet av lengre tid. Jersey laken. Jensen tempsmart madrassbeskytter, jensen overmadrass. Anonymkode: 764e5...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #17 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi jeg har ikke hatt madrassbeskytter hele veien, og dermed svettet veldig mye ned i overmadrassen i løpet av lengre tid. Jersey laken. Jensen tempsmart madrassbeskytter, jensen overmadrass. Anonymkode: 764e5...fad Da har du ingen madrassbeskytter. Anonymkode: bd2bc...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #18 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Da har du ingen madrassbeskytter. Anonymkode: bd2bc...213 Hæ? Jeg har madrassbeskytter, jeg har til og med skrevet hvilket merke og modell. Men som forklart har jeg ikke hatt den hele veien, altså jeg sov lenge rett på overmadrass med kun laken oppå. Anonymkode: 764e5...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 Oppdatering: Vasket i går laken på 95 grader. Helte natron på overmadrass der det var lukt, lot virke i noen timer. Sniffet på laken og overmadrass da jeg stod opp i dag, stor forbedring! Anonymkode: 764e5...fad 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 Husk å vaske dyna også! Tørkes i trommel med tennisball i mange timer, ta ut og ristes innimellom. Anonymkode: b1b5e...4d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå