Gå til innhold

Livskvalitet etter 80, går det virkelig an?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på temaet skriv dødshjelp. Etter å ha fylt 80, er det virkelig så mye å leve for? Man eksisterer bare i en slitt og nedbrutt kropp. For å sette det på spissen, så er man bare en utgift , ikke lenger personen man var.

Anonymkode: 3121e...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om man har personer rundt seg, som er der i hverdagen er det mulig.

Anonymkode: 2757c...949

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går fint an om man er frisk, men det er det jo ingen som er lenger.

Anonymkode: d4ef2...71b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min farmor var ferdig med livet som 82 åring. Da var hun klar til å dø. Hun var frisk, hadde mange venner og nær familie. Var som regel altid opptatt med noe.

Men hun var gammel som hun sa og hadde gjort alt hun trengte. Jeg syns at ærligheten hennes stod det respekt av.

Hun døde når hun var 95 og da døde hun i kraftige smerter. Ikke en verdig død.

Anonymkode: e8fa6...ed3

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det, livskvalitet har ingenting med alder å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om en på 85 år som lå under bil og skrudde jeg😊

Anonymkode: 7a9d0...dea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min far er 80 og går en times tur hver dag, holder seg svært oppdatert på alt som skjer, kjøper aksjer og drar på hytta. Blant annet. 

Anonymkode: 59405...a76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestemor på 96 har det veldig bra! Fortsatt frisk og oppegående. Mange rundt seg fordi hun har både barn, barnebarn og oldebarn. (Sikkert snart tippoldebarn og.) 

Anonymkode: ef241...542

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da presidenter som var over 80! Selvsagt kan 80 åringer ha det flott.

Anonymkode: daa68...951

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante på 82 er frisk og vital og har mange år igjen tar bussen hver dag 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger lurer jeg på hvor begrenset kunnskap om verden folk har… kjenner du ingen eldre mennesker? Jeg kjenner en 95-åring som er aktiv seiler og en svært sosial type. Alle jeg kjenner i 80-årene lever aktivt, med hytteturer og sydenturer, noen av dem trener, andre spiller bridge og sjakk, mange er aktive i foreninger og lag.

Jeg vet at noen venner har foreldre som er demente, men det er da heldigvis ikke flertallet, langt i fra. 

Men det er klart, med den innstillingen TS har, så blir det nok et trist liv som gammel ja.

Anonymkode: 0ed5c...0e0

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far har passert midten av 80-årene, trener fortsatt på treningssenter, og da snakker vi ikke om seniortimene, her er det fullt trøkk på spinning eller styrketrening. Kjører bil, går på ski, sykler, like klar i toppen som han alltid har vært. Min mor har også passert 80, trener ikke på samme måte, men ville jo vært noe spesielt å starte med det etter å ha rundet 80. Men går tur, sykler, går på ski. Kjører og busser kun når det er lange avstander eller ved storhandel.

Kjenner også flere i den alderen som fortsatt lever livet til fulle. 
Kjenner også flere som er både ett og to tiår yngre som plages med mye og helt klart har redusert livskvalitet. Om det er et liv verdt å leve kan vel bare personen selv svare på, men mange har det nok godt med et sosialt liv selv om kroppen skranter.

Når du drar inn aktiv dødshjelp og etterpå sier at man bare er en utgift i den alderen synes jeg det høres skummelt ut. Skal eldre mennesker oppfordres til å avslutte livet når de ikke lenger er til nytte for samfunnet..? Presset på mange kan bli stort.

Anonymkode: 9beb7...d1b

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phoenix Heart skrev (4 timer siden):

Det er ikke helt sant. For høy alder medfører veldig mye negativt som har med livskvalitet å gjøre. Selv om man holder seg frisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ikke helt sant. For høy alder medfører veldig mye negativt som har med livskvalitet å gjøre. Selv om man holder seg frisk.

Men det er ikke alderen i seg selv som er problemet. Det finnes mange unge mennesker også med plager som reduserer livskvaliteten.

Anonymkode: 2015a...193

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre er 81/86. Reiser flere turer til syden hvert år. Er på hytta så ofte de kan. Liker ikke å holde seg i ro hjemme. 

Glad i å varte opp gjester. Trener og går tur. Om man holder seg frisk og ikke bevegelse har man veldig god livskvalitet. 

Anonymkode: d4d02...788

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Phoenix Heart skrev (4 timer siden):

Dette er ikke riktig. Med mindre man blir spart for artrose, nedslitte ledd og andre sykdommer som man typisk får i gammel alder. 

Anonymkode: 93b8e...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livskvalitet har ikke noe med alder å gjør, mange 80+ som er svært oppegående og leve gode aktive liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper det er lenge til du får arven din ts....

Anonymkode: f1896...9bc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hololo skrev (1 minutt siden):

Livskvalitet har ikke noe med alder å gjør, mange 80+ som er svært oppegående og leve gode aktive liv.

Nei, men det har i stor grad med helse å gjøre og at helsen blir dårligere med alder er jo 100% sikkert. Men det er selvsagt variasjoner om når helsen skranter. Men det skjer alle, uten unntak.

Anonymkode: 86616...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...